InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Prostatectomie: deels of geheel verwijderen van de prostaat

Prostatectomie: deels of geheel verwijderen van de prostaat

Prostatectomie: deels of geheel verwijderen van de prostaat Problemen aan de prostaat zijn erg vervelend en kunnen veel overlast veroorzaken, zeker als het om prostaatkanker gaat. De klachten liegen er vaak niet om. Pijn bij het plassen, een drukkend gevoel of incontinentie. Vaak dient er een medische ingreep uitgevoerd te worden om de problemen te verhelpen. Dit kan op verschillende manier van TURP tot open prostatectomie. Wat houden de verschillende methoden van prostatectomie zoal in?

Prostatectomie

Problemen aan de prostaat

Indien een probleem is geconstateerd aan de prostaat, zoals prostaatkanker, dan dient het te worden behandeld. Dit kan betekenen dat de prostaat middels een zogeheten prostatectomie via een chirurgische ingreep deels of geheel moet worden verwijderd. Je hebt klachten zoals:
  • afwijkingen aan de prostaat zoals een tumor (harde plekken en vervormingen);
  • een vergroting van de prostaat danwel nabij de prostaat, waardoor de urinebuis in de verdrukking komt en er mogelijk sprake is van bloederige plas of nadruppelen.

Dergelijke vergroeiingen dienen dan ook te worden verwijderd. Het is daarbij de vraag welke vorm van prostatectomie toegepast moet worden om de kwaal te verhelpen.

Transurethrale Resectie van de Prostaat

Het overgrote deel van de prostaatklachten kunnen worden behandeld, door gebruik te maken van de TURP oftewel de Transurethrale Resectie van de Prostaat. Bij TURP wordt gewoonlijk een cystoscoop ingebracht via de urineleiding om zo de vergroeiing te verwijderen. Daartoe bestaan verschillende varianten zoals:
  • het weefsel te verwijderen op de conventionele manier met een draad eindigend in een lus. Door het draadje loopt voltage zodat bij het wegsnijden de wond dichtschroeit. Hierbij kan geen steriliserende vloeistof worden toegepast;
  • de biopolaire TURP welke onder wisselstroom staat. Daarbij kan wel een natriumchloride oplossing worden toegepast om het wondje direct te steriliseren;
  • middels een glasvezeldraad via de urineleider een lazerstraaltje op het weefsel te richten. Daarmee wordt het weefsel weggebrand. Bijkomend voordeel is dat bloedverlies minimaal is en dat werkt gunstig. De kans op complicaties is klein;
  • de SPP waar via de blaas toegang tot de prostaat wordt verkregen. Deze techniek is verouderd en laat te veel complicaties over na de ingreep.

Verwijderen prostaat via incisies

De prostaat kan door toepassing van vier kleine incisies compleet worden verwijderd. De opererende chirurg krijgt daartoe informatie van de computer aangaande de te nemen stappen om de verwijdering tot een goed einde te brengen. Omdat bij de laparoscopische procedure kleine incisies worden gebruikt:
  • doet het minder pijn;
  • bloedt het minder;
  • en is de kans op infecties en complicaties juist klein.

De kleine incisie prostatectomie betekent dan ook dat je als patiënt snel herstelt en snel weer naar huis kunt.

De open prostatectomie

Een meer ingrijpende prostatectomie is als de open prostatectomie moet worden gebruikt. De klachten zijn daarbij veelal ernstig van aard. Omdat na het maken van de incisie de prostaat duidelijk zichtbaar is kan de chirurg snel en handig de prostaat verwijderen. Daartoe zijn twee wegen:
  • de incisie wordt in de onderbuik gemaakt zodat de prostaat van achter het schaambeen wordt verwijderd;
  • de incisie wordt tussen het rectum en scrotum gemaakt waarna de prostaat wordt verwijderd. Deze procedure wordt minder toegepast omdat op deze plek veel zenuwen passeren. De voorkeur gaat dan ook uit naar een incisie in de onderbuik.

Nasleep van een prostaatverwijdering

Een prostaatverwijdering kan betekenen dat de functies van het scrotum minder goed zijn. De patiënt kan erectieproblemen krijgen echter ook seksuele prestatieangst. Daarom is het altijd van belang om de minst ingrijpende behandelmethode toe te passen. De TURP gaat voor de kleine incisie operatie en als laatst wordt voor de open prostatectomie gekozen. Op die manier kan de schade aan het gevoelige gebied beperkt blijven. Uiteraard hangt en valt dit bij de kwaliteiten van de dienstdoende chirurg. Deze zal uiteraard alles in het werk stellen dat je nog alles kunt doen met je scrotum. Toch zul je in bijna alle gevallen erectieproblemen aan de ingreep overhouden.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Prostatectomie: Compleet verwijderen van de prostaatEen complete of radicale prostatectomie een operatieve behandeling waarbij men de prostaat verwijderd bij ziekte, bijna…
Prostaat: De meest voorkomende problemen op een rijDe prostaat is een klier, die zich bij mannen onder de blaas bevindt. De prostaat maakt stoffen aan, die nodig zijn voor…
Prostaatkanker: symptomen en behandelingProstaatkanker: symptomen en behandelingDe prostaat is een klier ter grootte van een walnoot, net onder de blaasuitgang, die het zaadvocht produceert en dit aan…
Prostaatstenen: symptomen, oorzaak en verwijderenProstaatstenen: symptomen, oorzaak en verwijderenProstaatstenen duidt op de aanwezigheid van stenen in de prostaat. Prostaatstenen komen relatief vaak voor, maar toch zi…
Schildklieroperatie: verwijdering van de schildklierSchildklieroperatie: verwijdering van de schildklierDe schildklier is een klier dat zich aan de voorzijde van de hals bevindt. Het zijn twee kwabben die met elkaar verbonde…

Reageer op het artikel "Prostatectomie: deels of geheel verwijderen van de prostaat"

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 19-03-2018
Subrubriek: Ziekten
Special: Blaasproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!