InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Carpaal tunnel syndroom tijdens de zwangerschap

Carpaal tunnel syndroom tijdens de zwangerschap

Carpaal tunnel syndroom tijdens de zwangerschap Veel vrouwen krijgen tijden hun zwangerschap te maken met lichamelijke ongemakken. Tintelende/dode vingers is een veel voorkomend verschijnsel. Deze klacht wordt veroorzaakt door een vochtophoping in de pols. Dit wordt het carpaal tunnel syndroom genoemd. In de meeste gevallen verdwijnen de klachten gelukkig vanzelf weer na de bevalling. Tot die tijd zijn er een aantal tips die de klachten kunnen verminderen.

Carpaal tunnel syndroom

Een dood gevoel in de handen, tintelende vingers of pijn in de hand of zelfs de hele arm. Veel zwangere vrouwen hebben hier last van. Deze aandoening wordt carpaal tunnel syndroom genoemd.

Het carpaal tunnel syndroom is een vochtophoping in de onderarm. Hierin loop een soort 'tunneltje' van de onderarm naar de handpalm, waarin zich vocht op kan hopen. Wanneer dit het geval is, raken de zenuwen daar bekneld. Dit zorgt voor het onaangename prikkende gevoel. Vaak is de vochtophoping vanaf de buitenkant niet eens zichtbaar. Echter iedere zwangere vrouw heeft meer vocht in haar lichaam dan normaal. Het vocht hoeft dus niet altijd zichtbaar te zijn, maar het zit er wel degelijk. Het carpaal tunnel syndroom kan ervoor zorgen dat je beperkt wordt in je dagelijkse bezigheden. Sommige vrouwen hebben vrijwel geen kracht meer in de onderarmen of handen. Ook komt het voor dat je plotseling iets uit je handen laat vallen, omdat het gevoel opeens verdwijnt.

Wanneer doet het probleem zich voor?

Het carpaal tunnel syndroom doet zich vaak voor vanaf het tweede trimester van de zwangerschap. Vanaf die periode zal je langzaam maar zeker meer vocht vast gaan houden, waardoor de klachten kunnen ontstaan. De symptomen kunnen zich van de ene op de andere dag voordoen. Een van de eerste tekenen is vaak dat je opeens veel met je handen wappert, of met je vingers beweegt.

Bij de meeste vrouwen doen de problemen zich vooral 's nachts voor. Soms kun je zelfs midden in de nacht wakker worden van de pijn. Maar ook overdag kun je behoorlijk wat last hebben van het carpaal tunnel syndroom, bijvoorbeeld tijdens huishoudelijke taken.

De klachten verminderen

Een medische behandeling is in de meeste gevallen niet noodzakelijk. Het probleem lost zichzelf namelijk na de bevalling vanzelf weer op. Het overtollige vocht verdwijnt dan langzaam maar zeker uit het lichaam, waardoor ook de klachten zullen verdwijnen. Dit kan enkele weken tot maanden duren.

Tijdens de zwangerschap zijn er een aantal tips die de klachten kunnen verminderen:
  • Houd de pols zoveel mogelijk recht. Een handige manier is om een polsbeschermer (van het skaten) om te doen. Zo blijft je hand in een mooie rechte lijn staan met je pols.
  • Leg je hand 's nachts wat hoger dan de rest. Bijvoorbeeld op een kussentje.
  • Doe meerdere keren per dag wat oefeningen met je handen in een bakje warm water, bijvoorbeeld een 'piano beweging'.
  • Doe meerdere keren per dag oefeningen door je vingers te bewegen, boven je hoofd.
  • Spoel na het douchen je armen na met koud water. Dit bevordert de doorbloeding.
  • Pas je levensstijl aan. Helaas horen kwaaltjes nu eenmaal bij de zwangerschap. Doe het tijdelijk wat rustiger aan!
  • Indien de klachten dusdanig ernstig zijn dat je echt niets meer kan, dan kan de fysiotherapeut soms uitkomst bieden.

Helaas komt het ook voor dat de klachten na de bevalling niet zomaar verdwijnen. In dat geval is het verstandig om een bezoekje aan de huisarts te brengen. Hij kan bekijken welke behandeling het meest effectief is om de klachten te verhelpen. De meest voorkomende behandelingen bij het carpaal tunnel syndroom zijn fysiotherapie, een injectie of een operatie.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Carpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersCarpaal Tunnel Syndroom: pijnlijke, tintelende vingersBij Carpaal Tunnel Syndroom (CTS) is er sprake van een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pol…
Tintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingTintelende duim, wijsvinger of middelvinger: zenuwbeknellingEen tintelende vinger is een vervelend probleem. Heb je last van een (voortdurende) pijn en een doof en tintelend gevoel…
Carpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingCarpaal tunnelsyndroom: symptomen, behandelingAls het kanaal waar de zenuwen en buig pezen doorheen lopen in de pols gezwollen raakt, en daardoor klachten veroorzaakt…
Bronnen en referenties
  • http://www.babyopkomst.nl/article/slapende-handen-tintelende-vingers/
  • http://www.babybytes.nl/encyclopedie/C/Carpale-Tunnel-Syndroom
  • http://www.verloskundigepraktijkhoogeveen.nl/zwangerschap/zwangerschapsklachten-en-tips/carpaal-tunnel-syndroom

Reageer op het artikel "Carpaal tunnel syndroom tijdens de zwangerschap"

Infoteur: Denn
Gepubliceerd: 28-04-2015
Subrubriek: Zwangerschap
Medische informatie…
Schrijf mee!