InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Zwangerschap > Zwanger en milkshakes

Zwanger en milkshakes

Zwanger en milkshakes Een milkshake is een lekker verfrissende drank die zeer onschuldig lijkt. Maar omdat een milkshake gevoelig kan zijn voor bacteriegroei, kan het gevaarlijk zijn om tijdens de zwangerschap te drinken. Vooral oude milkshakemachines of machines die weinig gebruikt worden vormen een risico. Maar er zijn manieren om tijdens de zwangerschap toch een lekkere milkshake te drinken zonder een risico te lopen. Het zelf maken van een milkshake is namelijk lekker en veilig.

Milkshakes

Een milkshake is een geliefde koude drank die je kunt kopen in bijvoorbeeld een snackbar of een ijssalon. De belangrijkste ingrediënten zijn melk, roomijs of softijs en vruchten of siroop. Deze ingrediënten worden met elkaar gemengd totdat er een dikke, romige, koude drank ontstaat.

Bereiding

In veel snackbars worden milkshakes gemaakt met een softijsmachine. De machine mengt het softijs met een siroop tot een vloeibare koude drank. Het softijs wordt gemaakt van een softijsmix. De mix kan bestaan uit een droge poeder die voor gebruik met water gemengd wordt, of een kant-en-klare vloeibare mix. Deze vloeibare mix wordt gekoeld bewaard in het voorraadreservoir in de machine. Als er een milkshake gemaakt moet worden stroomt de vloeibare of aangelengde mix in een vrieskamertje en ontstaat er ijs. Het ijs wordt gemengd met een siroop met de gewenste smaak en kan daarna in de vorm van een milkshake de machine uit lopen.

Bacteriën in milkshakes

De softijsmix die gebruikt wordt om milkshakes van te maken is erg gevoelig voor bacteriegroei. De mix bevat namelijk vocht, eiwit, suiker en vet welke een goede combinatie vormen voor ideale voedingsbron. De softijsmix wordt bewaard bij nul tot vijf graden Celsius. Bij deze temperaturen worden de meeste bacteriën geremd in hun groei, maar de voor zwangere vrouwen zo gevaarlijke Listeriabacterie kan bij deze temperatuur wel groeien.

Listeria Monocytogenes

Listeria is een van de weinige ziekmakende bacteriën die bij lage temperaturen kan uitgroeien tot gevaarlijke hoeveelheden. Een bijkomend lastige eigenschap van Listeria is dat deze een biofilm kan vormen op roestvaststaal. Milkshakemachines bestaan vaak uit roestvaststaal, waardoor eenmalig gebruik van een met Listeria besmette ijsmix kan leiden tot een infectie van de milkshakemachine die lastig te reinigen is. Hierdoor kunnen de milkshakes van een nieuwe onbesmette softijsmix ook geïnfecteerd raken met Listeria. Listeria vormt vooral een risico in milkshakemachines die ouder zijn of weinig gebruikt worden. In nieuwe apparatuur wordt namelijk vaker gebruik gemaakt van droge poedermixen waarin Listeria niet kan groeien. Ook is de reiniging van nieuwe apparatuur vaak beter doordat ze zelfreinigend zijn waarbij hoge temperaturen worden gebruikt die Listeria doden.

Milkshakes tijdens de zwangerschap

Gezonde mensen zullen vaak niet snel ziek worden van Listeria zolang de bacterie niet in al te grote hoeveelheden in het voedsel aanwezig is. Mensen met een zwakker immuunsysteem, zoals zwangere vrouwen, zijn vatbaarder voor een voedselinfectie waardoor zij meer kans lopen om ziek te worden van besmet voedsel. En juist tijdens de zwangerschap is een infectie met Listeria extra risicovol, omdat de bacterie via de placenta het ongeboren kind kan infecteren. Listeriose tijdens de zwangerschap kan daarom ook leiden tot een miskraam of doodgeboorte.

Zelf een milkshake maken

Een milkshake drinken van een snackbar kan tijdens de zwangerschap risico's met zich meebrengen. Hoewel de risico's bij milkshakes gekocht van grote bedrijven met nieuwe machines en een grote afname beperkt zijn, is het ook mogelijk om een milkshake op een veilige manier zelf te bereiden. De hygiëne heb je dan zelf in de hand. De basis voor een milkshake is melk en roomijs. Omdat voorverpakt roomijs bij temperaturen onder nul bewaard wordt, kan Listeria hierin niet uitgroeien en is dit dus veilig.

Recept

Een recept voor een lekkere huisgemaakte milkshake is:
  • Twee bolletjes roomijs
  • Een eetlepel suiker
  • 250 gram fruit naar keuze
  • 250 milliliter melk

Meng alle ingrediënten in een blender totdat het een romig egale drinkbare massa. Drink het na het mengen gelijk op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zelf een lekkere milkshake makenZelf een lekkere milkshake makenVrijwel iedereen drinkt er wel eens één in de zomer; een lekkere koude milkshake. Dit is een shake gemaakt van onder and…
Hoe maak je de lekkerste milkshakes?Hoe maak je de lekkerste milkshakes?Milkshakes doen het altijd goed. In de zomer is het een heerlijke verkoelende drank en tijdens een dieet is een milkshak…
Milkshakes makenMilkshakes makenWie smoort er in de zomer nou niet naar een heerlijk koude milkshake. Je kan ze zelf ook maken met veel verschillende sm…
Vlees(waren) tijdens je zwangerschap; wat kan wel/niet?Als je zwanger bent, wil je er alles aan doen om te zorgen dat de baby in je buik goed kan groeien en probeer je verkeer…
De Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentDe Listeria bacterie: wat je moet weten als je zwanger bentListeria bacteriën komen gewoon in de omgeving voor. Deze bacterie kan griepachtige verschijnselen veroorzaken bij wie e…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Romi, Pixabay
  • http://www.milkshakemaken.info/
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Milkshake
  • http://www.rivm.nl/Documenten_en_publicaties/Professioneel_Praktisch/Richtlijnen/Infectieziekten/LCI_richtlijnen/LCI_richtlijn_Listeriose

Reageer op het artikel "Zwanger en milkshakes"

Infoteur: Mrst
Gepubliceerd: 12-10-2016
Subrubriek: Zwangerschap
Special: Zwanger en eten
Medische informatie…
Schrijf mee!