InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Afvallen door te slapen - heilzame nachtrust

Afvallen door te slapen - heilzame nachtrust

Afvallen door te slapen - heilzame nachtrust Afvallen door te slapen, dat klinkt toch als muziek in de oren. Slapen heeft grote invloed op het lijf en wie wil afvallen kan het beste beginnen met een goede nachtrust. Het is Hans Hamburger, hoofd van het WaakSlaapCentrum in Amsterdam, die het over de relatie tussen slapen en afvallen heeft. Wij nemen de proef op de som.

Heilzaam in Morpheus' armen

Nachtrust

Van slecht slapen word je dikker. Het gekke is namelijk dat je meer gaat eten als je niet goed hebt geslapen. In Leiden is er een groot onderzoek naar geweest en daar kwam uit dat mensen die aan de slaapstoornis narcolepsie lijden, vaker last hebben van overgewicht. Vaker dan mensen die goed slapen en voldoende nachtrust krijgen.

Hormonen

Het is de schuld van een hormoon. Het hormoon dat eetlust stimuleert is hetzelfde hormoon dat een rol speelt bij het slaap-waakritme: hypocretine. Als het slaap-waakritme verstoord is, lig je s nachts vaker wakker en dan loop je meer kans wat hongerig te zijn, te gaan eten en aan te komen. Je gaat naar beneden, hebt een beetje trek, maakt een kopje thee en zoekt iets om te eten. Van slecht slapen raakt ook de suikerhuishouding van streek.

Slapen

Mensen die willen afvallen, doen er dus goed aan werk van hun nachtrust te maken. Dikke mensen, die vaker last hebben van slaapapneu, zouden dáár moeten beginnen, bij de apneu. Eerst moeten ze van de slaapapneu zien af te komen, want anders heeft elke poging om af te vallen geen zin.

Koelkast

Sommige mensen die willen afvallen plunderen in de nacht de koelkast. Het is een slechte gewoonte en de vraag is wat oorzaak en wat gevolg is. Veel mensen denken dat iets eten als je wakker bent geworden, de slaap daarna weer bevordert. Zodra ze het licht in de nacht aan doen is het slaapritme verstoord en dan kunnen ze niet meer slapen en dan gaat de inhoud van de koelkast er aan.

Vicieuze cirkel

Je komt heel snel in een vicieuze cirkel terecht: slecht slapen leidt tot meer eten en dat leidt tot overgewicht en dat leidt weer tot slecht slapen. Het is belangrijk om die vicieuze cirkel te doorbreken.

Jachtig

We leven in een jachtige tijd, we moeten zoveel en de dag is eigenlijk te kort. De slaap schiet er makkelijk bij in. We zitten uren per dag achter een beeldscherm en dat licht houdt ons wakker. De nachten worden daardoor te kort.
Een paar zetten in de goede richting zijn:
  • in de avond het licht dimmen;
  • vlak voor het slapen gaan niet nog zitten twitteren;
  • in de avond niet achter de computer kruipen;
  • overdag een powernap doen.

Powernap

Een kort slaapje overdag om even tot rust te komen kan enorm helpen. Er zitten een paar maren aan:
  • De powernap moet ongeveer 20 minuten duren;
  • De powernap moet niet langer duren dan 25 minuten;
  • De powernap moet je niet na 16.00 uur doen.

WaakSlaapCentrum

In het Slotervaartziekenhuis in Amsterdam huist het WaakSlaapCentrum, waar onderzoek wordt gedaan naar slaapstoornissen en waar mensen met slaapstoornissen behandeld kunnen worden.
  • Louwesweg 6
  • 1066 EC Amsterdam
  • Postbus 90440
  • 1006 BK Amsterdam
  • Telefoon 020 - 512 93 33
  • E-mail info@slz.nl
  • Website www.slotervaartziekenhuis.nl/slaapkliniek

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Slecht slapen bijvoorbeeld tijdens afvallen? Melatonine!Een goed waak slaap ritme is van groot belang voor je welbevinden. In de huidige jachtige tijd is het al moeilijk om dit…
Voordelen van afvallenVoordelen van afvallenDe voordelen van afvallen zijn veel talrijker dan de meeste mensen denken. Wanneer zij zich de vraag stellen: 'waarom mo…
Afvallen rond je buikAfvallen rond je buik lijkt erg moeilijk maar dat is het niet. Veel mensen proberen alleen af te vallen rond hun buik do…
Slapend afvallenAls je wilt afvallen dan kost dit extra energie. Afvallen gaat niet vanzelf. Een gezond eetpatroon is altijd een goede b…
Bronnen en referenties
  • Leeuwarder Courant
  • Persbureau Ameland
  • www.slotervaartziekenhuis.nl/slaapkliniek

Reageer op het artikel "Afvallen door te slapen - heilzame nachtrust"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 30-01-2017
Gepubliceerd: 28-02-2013
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Afvallen
Medische informatie…
Schrijf mee!