InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?

Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?

Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat? Een strontje of pukkel (sommige mensen noemen het een stontje) op je oog… Er wordt vrijwel altijd mee bedoeld dat een talgkliertje of zweetkliertje op je ooglid ontstoken is geraakt en er heeft zich dan een puist gevormd. Eigen zit het dus in je ooglid en niet erop. Het begint met een pijnlijk gevoel en kort daarna zit er een dikke rode pukkel die best pijnlijk is. Vervolgens loop je een paar dagen met een dik rood ooglid rond. Strontje op je oog, wat doe je er tegen? Strontje op je oog, wat is dat? Een zogenaamd strontje op je oog is een ontsteking van een kliertje. Het kan een talgkliertje zijn maar ook zweetklieren raken weleens verstopt en ontstoken. Het puistje komt zomaar ineens opzetten. Het zit aan de buitenkant of aan de binnenkant van je ooglid, vrijwel altijd aan de rand, en het is aan het begin maar een beetje pijnlijk. Het wordt vaak een groter puistje wat na een tijdje openbarst zodat het vuil eruit kan. Voor die tijd is het meestal ook wat pijnlijker geworden. Net als bij gewone pukkels is het probleem op zijn retour als het puistje gerijpt is en open gebarsten, en dan gaat het strontje weer weg. De officiële Latijnse naam voor een strontje is hordeolum.

Hoe ontstaat een strontje?

De opening van een kliertje, een zweetkliertje of een talgkliertje in je ooglid raakt verstopt. Er groeien bacteriën in het gebied en ze verwekken de ontsteking. Bacteriën in combinatie met afgesloten klieren zijn dus de oorzaak van strontjes op je oog. Strontjes op je oog komen zowel op het onderste als bovenste ooglid voor.

Een strontje op het oog is een puist en die moet je in dit geval niet proberen te verwijderen. Het oog is een kwetsbaar gebied. Net als een gewone puist of pukkel, moet het strontje rijpen voordat het over zal gaan. Van knijpen en er aan peuteren wordt de infectie erger en kan je allerlei problemen krijgen, waardonder een dik ontstoken oog. De huisarts zal het oog ook met rust laten als er sprake is van een gewoon strontje. Na een paar dagen gaat het vanzelf weer over, net als andere pukkels. Als het strontje aan de bovenkant van het ooglid zit (dus niet aan de binnenkant) op een plaats waar je crème kunt smeren, kun je met schone vingers een dun laagje nestosylzalf aanbrengen. Dat wil wel eens de ontsteking indammen en de pukkel beletten om al te groot te worden. Pas op dat je de zalf niet in je oog smeert, dat is nooit prettig. Nestosylzalf heeft een ontsmettende en helende werking op de huid. Ook bij gewone puistjes kan het een gunstig effect hebben.

Hulpmiddelen om strontje op het oog te verminderen

  • Leg met kompresje van een schoon (!) washandje met warm water een paar keer per dag een paar minuten op het oog.
  • Knijp niet in het puistje. Laat het oog zoveel mogelijk met rust en voorkom aanraking met vieze lapjes of vieze vingers.
  • Dep het oog droog met een schone doek nadat er een tijdje kompres met warm water op heeft gelegen.
  • Smeer een beetje nestosylzalf op het strontje op het oog, maar niet in het oog!

Ontsteking op het oog

Als het oog dikker wordt en de ontsteking alsmaar toeneemt, of je hebt veel last van het strontje of andere klachten, neem dan zeker contact op met de huisarts. Deze zal als het echt nodig is de ontsteking openprikken eneen zalf met antibiotica voorschrijven. Dit doet de huisarts alleen als er sprake is van een toenemende ontsteking. Een gewoon strontje zal de arts meestal met rust laten omdat het na een paar dagen vanzelf verdwijnt. Neem ook contact op met je huisarts als je niet zeker weet of je echt wel een strontje op je oog hebt of dat er iets in je oog zit.
© 2009 - 2014 Kisses, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hordeolum (strontje)Hordeolum (strontje)Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hord…
Strontje (hordeolum) ooglidrand: behandeling en besmettelijkStrontje (hordeolum) ooglidrand: behandeling en besmettelijkEen hordeolum is een ontsteking die meestal veroorzaakt wordt door een stafylokok. Een hordeolum wordt in de volksmond '…
Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden; informatie en tips!Hangende oogleden ontstaan meestal bij het ouder worden of bij vermoeidheid. Met name voor vrouwen kunnen hangende oogle…
Beauty noodplan: miskopen, lipstick vergeten, poeder op?Beauty noodplan: miskopen, lipstick vergeten, poeder op?Ergens anders slapen en geen make-up bij je.. je favoriete beauty-product is op, de winkels zijn dicht en jij hebt een a…
Eczeem behandelingEczeem behandelingEczeem is een huidaandoening die vaak voorkomt bij jongere kinderen maar kan ook voorkomen op latere leeftijd. Deze aand…

Reageer op het artikel "Strontje op je oog verwijderen, hoe doe je dat?"

Reacties

Raymond, 17-09-2013 23:32 #17
Ik had ook een groot strontje op mijn oog na ruim 2 (!) maanden is het eindelijk kleiner geworden door 2x per dag 's ochtends en 's avonds lichtjes in te smeren met Blephasol. Vooraf even met een warm washandje over oog wrijven.

Walad, 25-04-2013 23:24 #16
Ik heb al heel lang een strontje op men oog dat is niet een maand of jaar al 3 jaren maar soms wordt het kleiner en soms weer wat groter ik snap er niks meer van ik ben al heel vaak naar huisarts gegaan nou die doen er ook niet zoveel aan dus ben ik naar ziekenhuis gegaan om het weg te snijden. eerste had ik gedaan was het niet weg maar het was wel wat minder klein en 2de keer helpte het ook niet. ik weet niet wat ik moet doen achjaa ik hoop dat het zo snel mogelijk weggaat weten jullie misschien nog iets of tips stuur dan aub wat terug. Groetjes.

P., 28-03-2013 14:53 #15
Ik heb nu al een week een dik oog. Als je goed kijkt zie je een grote bal op mijn boven ooglid. De zwelling trekt door tot onder mijn oog, mensen vragen me ook of ik een klap gekregen, heb. Ook heb ik last van een druk op mijn oogbol en soms een waqzig zicht.
Is dit een strontje of iemand weet?

Saar, 18-10-2012 15:10 #14
Ik heb ook heel vaak een strontje gehad, maar een nieuwe mascara nemen heeft bij mij niet geholpen! Ik had een peperdure mascara weer opnieuw gekocht en die oude weggegooid omdat ik dacht dat ik mezelf dan weer kon besmetten, maar na 5 dagen had ik weer een strontje! Dus misschien maakt het geen verschil? Nu ben ik gestopt met oogpotlood dragen, want ik dacht misschien komt het daardoor? Heeft ook niet geholpen en nu heb ik een anderen mascara gekregen van een vriendinnetje van de action en een oogpotlood. Toen ik dat had gebruikt had ik direct weer een strontje! Ik heb nu al 5 x een strondje gehad in korter dan 6 maanden denk ik. Nu heb ik er weer één en deze is vrij hardnekkig. hij is opgezwollen dik, en deed de eerste 2 dagen pijn, nu niet meer, maar het is ook over gegaan naar me anderen oog! Wat kan ik hier aandoen? Kan een strontje iets chronisch worden?
Groetjes Saar.

Tinus, 08-09-2012 22:12 #13
Ik heb heel vaak een strontje binnen het oog en de dokter heeft het al regelmtig open gesneden, is er geen ander alternatief voor dat ik het niet of zelden weer krijg.

Maria, 10-05-2012 14:21 #12
Waarom vragen mensen met identieke problemen toch steeds dezelfde vragen?

Harley S., 21-12-2011 16:11 #11
Ik heb een bultje op mn ooglid of ''in'' mijn ooglid maar het doet geen pijn. is het definitief? Reactie infoteur, 22-12-2011
Het kan een gerstekorrel zijn, of iets anders. Hoe lang zit het er al? Als het na een weekje niet weg is kunt u het beste even langs de huisarts gaan. Het oog is kwetsbaar dus liever niet zelf aan peuteren of knijpen.

Stefanotus, 23-08-2011 16:36 #10
Ik loop geregeld met een strontje op mijn ooglid boven onder links rechts bijde ogen op dit moment zelfs 2 op mijn rechteroog tegelijk niet alleen op mijn oog krijg ik dit soort infecties ook op armen benen zij vingers ga zo maar door de laatste tijd alleen nog op mijn oogleden, mijn huisarts zegt elke keer opnieuw dat er niets aan is te doen daarna heb ik een oogarts bezocht en die zij hetzelfde ls mijn huisarts ik werk in de bouw dus ze zeggen dat er wel stof in mijn traanbuis of een klier is gekomen en dat ik eroverheen moet groeien maar dit lijkt mij sterk… help wat moet ik doen

Chantal, 31-05-2011 14:52 #9
Ik heb sinds 2 maanden een strontje op mijn onderste ooglid (van binnen), in het begin had ik er last van en deed het pijn met knipperen, maar dit hield na een week op. Ik heb geprobeerd een warme theedoek erop te houden (ik heb het aan de binnenkant geprobeerd en de buitenkant), maar dit helpt niet. Wat kan ik nog meer doen? Reactie infoteur, 31-05-2011
Naar de huisarts gaan. Mogelijk is er toch iets meer aan de hand. Laat het even nakijken. De huisarts heeft vast een middeltje waarmee het snel over gaat. Soms is een zalfje nodig. Dat is geheel pijnloos, maar wel efficient.

Yo, 14-02-2011 16:36 #8
Gewoon 2 keer per dag douchen en dan heet washandje erop leggen, dat telkens blijven herhalen - ik kreeg het vrijdag, was er zondag vanaf.
Toen kwam het op m'n andere oog. -.-

Bep, 18-01-2011 11:52 #7
Ik zit nu sinds 2 dagen met een strontje op m'm bovenste ooglid. Heb gisteren Echinaforce creme bij de apotheek gehaald en smeer dit er geregeld op. De pijn is een stuk minder maar het jeukt af en toe wel. Hopelijk breekt het snel door.

Charlotte, 31-07-2010 14:05 #6
Ik heb een tijd geleden een strontje op mijn ooglid, mijn oog was heel erg opgezwollen en het trok na 4 a 5 dagen pas weg. Nu, een paar dagen geleden kreeg ik weer een strontje op mijn ooglid en besloot er wat over op te zoeken op internet, dus kwam ik hierop uit. Ik heb het toen behandeld met warm water en het was al na 3 dagen weg. En nu vandaag heb ik weer een strontje op mn ooglid gekregen!
Ik ben al naar de huisarts geweest en die zegt dat hij er niks aan kan doen, want het gaat wel de hele tijd vanzelf over. en dat ik het ooglid voor de rest gewoon schoon moet houden.
Ik draag iedere dag make up en denk dus dat het daaraan ligt, maar ik kan moeilijk zonder make up de deur uit gaan! Reactie infoteur, 31-07-2010
Hoi Charlotte. de oog make-up die je gebruikt kun je het beste vernieuwen, met name wimperroller of eyeliner. Misschien zitten er bacteriën in. Gebruik ook geen make up van anderen. Op die manier worden virussen en bacteriën nogal eens aan elkaar door gegeven. (Dit geldt ook voor lippenstif en lipgloss!)

Als je vindt dat je niet zonder make up naar buiten kunt, maak je dan licht op en zet de wimperroller net tot aan het ooglid aan maar alleen op de puntjes van de wimpers.

Als de strontjes op je oog terug blijven komen, ga dan weer terug naar je huisarts.

Anna, 25-06-2010 19:03 #5
Ik had een strontje op mijn oog het werd echt heel dik maar ik heb niks eraan gedaan toen is het vanzelf weggegaan. Toen een week later ofzo kreeg ik er weer 1 maar dit keer op mijn onderooglid die ging na 2 dagen al weg. en nu weer 2 weken verder ofzo heb ik er wéér 1. Maar ik zie wel dat deze niet zo snel weg gaat :( Het is echt lelijk en het is nog maar 2 dagen dus ik denk niet dat ik t moet uitknijpen. Ik hoop maar dat ie snel weg is. Misschien ligt het aan mijn mascara? kan dat? Succes iedereen! Reactie infoteur, 26-06-2010
Anna, als je er zo vaak last van hebt ga dan even langs de huidarts. Gebruik nu even helemaal geen make up.

Simone, 17-06-2010 13:03 #4
Gewoon uitknijpen die handel, heb ik vanmorgen ook gewoon gedaan.
wel uitkijken dat het pus niet in je oog komt.
dus vang het pus gelijk op met een doekje of iets dergelijks.
hierna is het gelijk weg en heb je nergens last meer van.

Esmée, 12-05-2010 08:03 #3
Ik heb sinds een paar dagen last van een 'strontje'. Bij mij zijn de symptonen anders, ik heb namelijk aan de buitenkant van mijn oog erg veel pijn. Vooral als ik mijn oog dicht doe. Ik weet niet of dit nou een 'strontje' is of iets anders. Ik heb dit namelijk jaarlijks. Maar het gaat uit eindelijk oog vanzelf weer weg. Mij werd aangeraden om water te koken en dit af te laten koelen, en dan een wattenschijfje in het water dompelen en dan een paar minuten op je oog leggen. Dit werkt niet na 1 keer maar het werkt zeker wel.

Groetjes
Esmée Reactie infoteur, 12-05-2010
Je weekt dan het korstje op het strontje open en dat breekt gemakkelijker open waardoor het vuil eruit kan. Goede tip dus.

Yannick, 12-04-2010 19:56 #2
Hoi, ik heb en vraag over een strontje
ik heb sinds 3 maanden en strontje op mijn oog. het hoorde uit zichzelf weg te gaan. maar dat gebeurde na 6 weken niet. daarom had ik toen besloten om naar de huisarts te gaan. Die adviseerde mij een warm washandje te gebruiken. Na elke dag (weken lang) met het washandje uren op het oog gehouden te hebben. heb ik alsnog besloten om nog en afspraak te maken. Teidens deze afspraak is er een gaatje doormiddel van en naald in mijn strontje geprikt. Daar kwam alleen maar Bloed uit. De huisarts gaf me antibioticazalf (Rucithalmic) mee. Dit heb ik 2 weken gebruikt. maar geen verbetering. uiteindelijk heb ik me geinformeert via het internet. op sommige forums kreeg ik te horen dat het ging om en gerstekorrel. en dat sommige mensen die opperatief hebben laten verweideren. Nu vraag ik aan jullie om duidelijkheid, Wat raad u me aan om te Doen.
Alvast heel erg Bedankt,

Vriendelijke Groet Yannick Reactie infoteur, 13-04-2010
Hoi, de huisarts geeft u zalf mee. Fucithalmic (u schreef Rucithalmic, maar mogelijk bedoelt u Fucithalmic?) bevat antibiotica. Als deze zalf niet helpt ligt het voor de hand dat u terug gaat naar de huisarts. Daar kunt u vragen of het een gerstekorrel zou kunnen zijn. De huisarts kan dat onderzoeken.
Beterschap!

Angela, 07-01-2010 09:58 #1
Hallo ik heb even een vraagje over een strontje!
Ongeveer een jaar geleden kreeg ik voor het eerst een strontje op mijn oog, nu heb ik hem ong een paar maanden geleden weer gehad en het lijkt nu wel of hij weer komt! Hij komt de hele tijd op dezelfde plek, dat plekje blijft ook altijd een beetje rood op mijn ooglid. Nou is mijn vraag: Is er misschien een spulletje om het te verkomen? Of als ik dreig het te krijgen dat ik dat erop kan smeren? Of een andere manier om het te verkomen? Misschien speciale mascara? Na de vorige keer hem ik wel weer een nieuwe mascara gepakt om te gebruiken. Ik hoop dat jullie antwoord op mijn vraag kunnen geven, want ik vind het heel vervelend en het er ook zo vies uitzien, voor mijn gevoel duurt het heel lang voordat ik hem weer weg krijg! (dit heb ik nu gedaan met warme doek ertegenaan houden)
Alvast Bedankt,

Groetjes Angela Sassen Reactie infoteur, 07-01-2010
Angela, als het steeds terugkomt ga je beter even langs je huisarts om te laten controleren of het wel een strontje is.

Infoteur: Kisses
Subrubriek: Aandoeningen
Reacties: 17
Medische informatie…
Schrijf mee!