InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Maagzweer: symptomen, klachten, behandeling en dieet

Maagzweer: symptomen, klachten, behandeling en dieet

Maagzweer: symptomen, klachten, behandeling en dieet Een maagzweer is een zweer van de maagwand (ulcus ventriculi) of twaalfvingerige darm (ulcus duodeni), het eerste deel van de dunne darm. Het wordt veroorzaakt door een verstoring van het evenwicht tussen slijm die de maagwand en de twaalfvingerig darm beschermd en zuurproductie van de maag. Veel voorkomende klachten zijn pijn of een vervelend gevoel in de bovenbuik. Sommige mensen hebben aanvankelijk niet door dat ze kampen met een maagzweer. De belangrijkste symptomen maagzweer zijn het optreden van pijn enkele uren na een maaltijd of pijn tijdens het eten, pijn in de bovenbuik en zuurbranden. Des te hoger de zweer in de maag is gelegen, des te eerder keert de pijn terug. Zuurremmende middelen kunnen uitkomst bieden. Ook doet de patiënt er verstandig aan om een aantal leefregels in acht te nemen, welke de kans op een maagzweer verkleinen en de genezing bevorderen.

Maagzweer symptomen en behandeling

Wat is een maagzweer?

Een maagzweer is een zweer van de maagwand of twaalfvingerige darm, dat is het eerste deel van de dunne darm. De maag produceert zuur ten behoeve van de spijsvertering en ten einde ziektekiemen te bestrijden. Om te voorkomen dat dit zuur de maag, de twaalfvingerige darm en de slokdarm aantasten, worden deze organen beschermd door een slijmlaag. Als de balans tussen de zuur- en de slijmproductie verstoord raakt, dan kan de wand van deze organen ontstoken en beschadigd raken. Aanvankelijk is de beschadiging oppervlakkig, doch wanneer de aantasting voortduurt kan een soort krater ontstaan: een zweer (zie afbeelding bovenaan artikel). Er worden twee peptische zweren onderscheiden:
  • een maagzweer; en
  • een zweer aan de twaalfvingerige darm.

De laatste komen vaker voor en dan vooral op relatief jongere leeftijd bij mannen. Maagzweren komen voornamelijk voor bij mensen die ouder zijn dan 50 jaar. In Nederland heeft maar liefst één op de vijf patiënten met maagklachten een maagzweer.

De oorzaken van een maagzweer

De mogelijke oorzaken van een maagzweer zijn:
  • roken;
  • alcohol;
  • infectie met de helicobacter pylori bacterie: een veel voorkomende bacteriële infectie - het is onbekend hoe de bacterie wordt overgedragen, waarschijnlijk door ontlasting en speeksel in onhygiënische omstandigheden;
  • erfelijke factoren;
  • medicijnen, zoals langdurig gebruik van aspirine of non-steroïeontstekingsremmers, ook wel NonSteroidal Anti-Inflammatory Drugs (NSAID): diclofenac, flurbiprofen, ibuprofen, indometacine, ketoprofen, meloxiam, nabumeton, naproxen, piroxicam, sulindac;
  • mogelijk cafeïne, in koffie, thee en cola.

Stress en spanning veroorzaken geen peptische zweren, maar kunnen de aandoening wel verergeren, zo neemt men thans aan.

De tekenen, verschijnselen en symptomen maagzweer

Veel mensen met een maagzweer ervaren in het geheel geen klachten. Ook kan het zijn dat ze het vervelende en nare gevoel afdoen als verstopping. De klachten, signalen en ziekteverschijnselen van een maagzweer kunnen zijn:
  • pijn enkele uren na een maaltijd of pijn tijdens het eten(*);
  • pijn (of naar gevoel) in de bovenbuik;
  • zuurbranden (pyrosis), brandend maagzuur;
  • opboeren (ructus);
  • misselijkheid en soms overgeven, braken;
  • soms ernstige bloedingen (zichtbaar als zwarte, kleverige, teerachtige ontlasting);
  • mogelijk bloedbraken, bloed spugen;
  • pylorusstenose (een vernauwing van de pylorus, de maaguitgang, waardoor voedsel zich ophoopt)
  • een vol gevoel;
  • verlies van eetlust en gewichtsverlies, afname van gewicht.

(*) De pijn verdwijnt vaak na het gebruik van voedsel, dat immers het maagzuur vervangt. Als je maag enkele uren na een maaltijd weer leeg is, keert de pijn weer terug. Omdat in dat geval het hongergevoel duidelijker aanwezig is, spreekt men ook wel van hongerpijn. Des te hoger de zweer in de maag is gelegen, des te eerder keert de pijn terug.

Complicaties maagzweer

Een mogelijke complicatie is een bloeding van een nabijgelegen bloedvat. In ernstige gevallen kan dit leiden tot bloedbraken, of het bloed wordt via het spijsverteringskanaal afgevoerd en dit leidt tot de bovengenoemde zwarte, kleverige, teerachtige ontlasting. In minder ernstige gevallen kan dit verschijnselen veroorzaken die horen bij bloedarmoede (anemie):
  • vermoeidheid, gevoel van slapte, flauw voelen;
  • bleke huid, bleke huiskleur;
  • kortademigheid, snel buiten adem bij lichte inspanning;
  • hartkloppingen;
  • oorsuizen;
  • duizeligheid.

Soms kan de zweer de maagwand of de wand van de twaalfvingerige darm perforeren. Hierdoor komt maagzuur in de buikholte terecht. Dit veroorzaakt hevige pjn. Er kan buikvliesontsteking (peritonitis) ontstaan. De symptomen van deze aandoening zijn:
  • doorlopende, constante hevige buikpijn;
  • koorts, verhoging;
  • het opzwellen van de buik, een opgezwollen buik;
  • misselijkheid en braken, overgeven.

Sporadisch leidt een maagzweer tot een pylorusstenose: een vernauwing van de pylorus, de maaguitgang, waardoor voedsel zich ophoopt en de maag zich niet meer kan legen. Symptomen van deze aandoening zijn:
  • een opgeblazen gevoel na het eten;
  • enkele uren na de ingenomen maaltijd, onverteerd voedsel overgeven;
  • misselijkheid;
  • dyspepsie: een ongemakkelijk en vervelend gevoel rond de maag;
  • gewichtsverlies.

De behandeling van een maagzweer

In het ziekenhuis wordt de persoon onderzocht middels endoscopie bij vermoeden van een maagzweer. Er worden dan biopten afgenomen. Onderzoek moet uitwijzen of de helicobacter pylori bacterie de boosdoener is of dat er wellicht sprake is van maagkanker.

Behandeling van de maagzweer gebeurt doorgaans met geneesmiddelen die de zuurproductie remmen, zogenaamde antacida (zuurbindende middelen). Ook moet de onderliggende oorzaak worden bestreden. Zo wordt helicobacter pylori bestreden met antibiotica en indien pijnstillers de oorzaak zijn van een zweer, dan moet de persoon zo mogelijk met het gebruik ervan stoppen.

De patiënt doet er verstandig aan een aantal leefregels in acht te nemen om de kans op een maagzweer te verkleinen en de genezing te bevorderen. Roken verzwakt het maagslijmvlies en daarom is stoppen met roken aanbevolen. Ook is het belangrijk om stress en spanning zo veel mogelijk te vermijden en te zorgen voor voldoende rust en ontspanning. Stress kan namelijk de klachten verergeren. Voorts is het verstandig om gezond, gevarieerd en vezelrijk te eten. Hierbij kan de 'Schijf van Vijf' van het Voedingscentrum als uitgangspunt dienen. Zorg ook voor regelmaat en voldoende lichaamsbeweging door dagelijks ten minste een half uur matig-intensief te bewegen, zoals wandelen en fietsen. Wees matig met voedingsmiddelen die maagklachten kunnen verergeren, zoals alcohol, koffie, thee, chocola en pepermunt. Vermijd grote en vette maaltijden. Neem de tijd voor iedere maaltijd en kauw het eten goed. Neem geen eten meer na drie uur voor het slapen gaan.

Rucola tegen maagzweren
Uit onderzoek met ratten is gebleken dat rucola of raketsla (Eruca sativa) goed werkzaam kan zijn tegen maagzweren. In het onderzoek werden extracten van deze eenjarige plant die behoort tot de Kruisbloemenfamilie gebruikt. Het anti-maagzweer effect is mogelijk door prostaglandine gemedieerde activiteit (prostaglandine is een hormoonachtige stof die door het menselijk lichaam zelf wordt aangemaakt en die de maagwand beschermt tegen de zure maaginhoud) en/of door middel van zijn antioxiderende eigenschappen. (Bron: ScienceDaily, 7 mei 2009)

Lees verder

Gerelateerde links
Maagzweer symptomen.
Gerelateerde artikelen
Maagzweer oorzaken, symptomen en behandelingEen maagzweer in de maag wordt een ulcus ventriculi genoemd een maagzweer in de dunne darm (twaalfvingerige darm) wordt…
Wat is een maagzweerSoms kan er in het slijmvlies van de maag een soort wondje ontstaan. Dit is een maagzweer. Meestal zit de maagzweer net…
Maagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingMaagperforatie: oorzaken, symptomen en behandelingEen maagperforatie is een ernstige aandoening waarbij er een scheurtje of gaatje in de maag zit. Deze aandoening vereist…
Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?Hoe moet ik een maagzweer voorgoed genezen?De ontdekking van de 'Helicobacter pylori' heeft voor een revolutie in de bestrijding van de maagzweer veroorzaakt. De '…
Hoe herken ik een maagzweer?Hoe herken ik een maagzweer?Een maagzweer en brandend maagzuur kunnen u veel overlast, een maagbloeding en veel pijn veroorzaken. Hoe herkent u een…
Bronnen en referenties
  • ScienceDaily (May 7, 2009)

Reageer op het artikel "Maagzweer: symptomen, klachten, behandeling en dieet"

Reacties

M. J. J. V. D. Berg, 11-05-2013 09:32 #2
Ik ben net ontslagen uit het ijsseland ziekenhuis, waar ik werdt opgenomen met hevige buikpijn in eerste instantie kon de arts geen diagnose stellen en spoot me morphine in waardoor de pijn weg ging.
Vervolgens werd er urine en bloed afgenomen om getest te worden daar uit bleek dat er in mijn urine en bloed een ontsteking in mijn lichaam was ik werd naar de afd. gebracht. De volgende dag kreeg ik medicijnen omdat ik ook hartpatient ben kreeg ik geen pijnstiller waardoor de pijn terug kwam, vervolgens gaf de arts mij weer morphineen de pijn zakte weer ik at niet en dronk alleen water, ik vertelde de arts dat ik bezig was met stoppen met roken doormiddel van nicollet zuigtabletten daar moest ik gelijk mee stoppen? Ook kreeg ik een ct scan met contrastvloeistof en daaruit bleek volgens de arts dat ik een maagzweer had
Vervolgens kreeg ik overdag paracetamol 2 tab.per d. buiten mijn hartmedicatie en vetvrij en zacht voetsel na een paar dagen mocht ik weer naar huis met de mededling rust te nemen

U-A-Sai, Guido, 23-02-2011 15:12 #1
Ik zocht vandaag veel op internet over maagproblemen die sinds kort bij mijn moeder zijn geconstateerd. Ze ligt in het zioekenhuis op Curacao. Uw duidelijke artikel geeft veel aanwijzingen, maar ik vind nog niet precies wat er met haar aan de hand is. Ze hebben een maagzweer geconstateerd en er was sprake van opeenhoping van voedsel dat uiteindelijk op een onnatuurlijke manier verwijderd diende te worden. Wat ik niet in uw artikel lees -- en daar gaat uw artikel wellicht niet over -- is dat de twaalf vingere darm nu ipv 3 vingers dik 1 vinger dik is. Althans volgens de berichtgeving van een van mijn zussen op Curacao en na een soort kijkoperatie. Kunt u mij een verwijzing geven waar ik dit - dus afwijkende dikte van de darm - kan vinden, of uiteraard direct een antwoord geven. Dat zou ik zeer op prijs stellen.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Maagzweer
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!