InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ontlasting: pijn, tumor/ontsteking/abces, stoelgang klachten

Ontlasting: pijn, tumor/ontsteking/abces, stoelgang klachten

Ontlasting: pijn, tumor/ontsteking/abces, stoelgang klachten Ontlasting: pijn, tumor, ontsteking, abces en stoelgang klachten. Eerder bespraken we de kenmerken van ontlasting (feces, poep), zoals de consistentie, geur, kleur en andere bijzonderheden zoals bloed, pus of slijm in de ontlasting. Nu bespreken we het ontlastingspatroon, dat is de frequentie waarmee iemand feces loost. Dit verschilt per persoon en is afhankelijk van verschillende factoren. Zolang de consistentie van de feces normaal is, is een minder frequent ontlastingspatroon niet afwijkend.

Normaal ontlastingspatroon

Hoe vaak een mens moet ontlasten, verschilt van individu tot individu. Sommige mensen moeten twee tot drie keer per dag poepen en weer anderen gaan hooguit eens in de twee tot drie dagen voor de 'grote boodschap'. Het gaat erom dat de consistentie van de ontlasting normaal is, dat wil zeggen dat de feces (de drol, uitwerpselen of ontlasting) een aaneengesloten donkerbruine worst moet zijn die gemakkelijk geloosd kan worden. Als dat zo is, dan maakt het niet zo veel uit hoe vaak je moet ontlasten.

Veranderd ontlastingspatroon: afwisselend verstopping (obstipatie) en diarree

Als iemand last heeft van afwisselend verstopping (obstipatie) en diarree, dan is er een belemmering in de dikke darm. Vaak wijzen deze klachten op een gezwel of tumor in de darm, vooral bij ouderen. Maar ook het prikkelbaredarm-syndroom of een plaatselijke ontsteking in de dikke darm kan leiden tot afwisselend diarree en obstipatie. Vaak leidt dit ook tot een toename in de frequentie van de stoelgang.

Veranderd ontlastingspatroon: het geheel wegblijven van de ontlasting (ileus)

Het geheel wegblijven van de ontlasting, ileus genoemd, komt door een verstopping, afklemming of verlamming van de darmspieren, ten gevolge van:
  • een mechanische afsluiting: een deel van de darm is deels of geheel afgesloten; of
  • een functionele afsluiting: de spieren van de darmwand zijn opgehouden zich samen te trekken, een verlamming van de darm.

Een mechanische afsluiting: oorzaak en symptomen

Een mechanische afsluiting kan veroorzaakt worden door allerlei aandoeningen. We noemen de belangrijkste:
  • een tumor (gezwellen), galstenen, ontstekingen die de doorgang blokkeren.
  • een hard deel van de ontlasting dat de doorgang belemmert.
  • een vernauwing van de darm ten gevolge van een ontsteking, zoals bij de ziekte van Crohn voorkomt
  • ook kan in een deel van de darm een breuk ontstaan (darmbreuk).
  • na een operatie kan littekenweefsel in de buikholte een afsluiting veroorzaken.

De belangrijkste verschijnselen en symptomen van een mechanische ileus zijn:
  • plotseling opkomende hevige buikpijn met rusteloosheid (bewegingsdrang);
  • het wegblijven van de ontlasting;
  • heftig braken en na verloop van tijd ontstaat fecaal braaksel (het braken van ontlasting);
  • het opzetten en opzwellen van de buik;
  • de buik is plaatselijk zeer gevoelig voor aanrakingen;
  • darmgeluiden die voor iedereen hoorbaar zijn;
  • na een aantal aanvallen kan de persoon in shock raken.

Een functionele afsluiting: oorzaak en verschijnselen

Functionele of paralytische afsluiting kan ook verschillende oorzaken hebben:
  • bloedingen of ontstekingen van het buikvlies (buikvliesontsteking of peritonitis).
  • nierkolieken.
  • wervelfracturen.
  • ernstige infecties.
  • coma diabeticum (dat is een coma die ontstaat bij een plotseling en ernstig tekort aan insuline bij mensen die aan diabetes lijden).
  • door sommige medicijnen.
  • in de meeste gevallen ontstaat het na een operatieve ingreep.

De symptomen, klachten en verschijnselen zijn:
  • (zeer) matige buikpijn;
  • opgezette buik;
  • braken (later fecaal);
  • uitblijven van de ontlasting;
  • gevoelige buik, zonder plaatselijke zware drukpijn;
  • er worden gaan darmgeluiden waargenomen.

Fecale incontinentie

Fecale incontinentie is het ongemerkt verliezen van de ontlasting. Dit komt minder voor dan ongewild urineverlies. De endeldarm is in staat om een bepaalde hoeveelheid ontlasting vast te houden. Deze opslagcapaciteit voorkomt dat we steeds naar het toilet moeten zodra er ontlasting in de endeldarm aanwezig is. Als zich een bepaalde hoeveelheid ontlasting in de endeldarm heeft opgehoopt, dan voelt men aandrang om te ontlasten. Tegelijkertijd trekt de anale sluitspier zich samen om te voorkomen dat de ontlasting ongewild de endeldarm verlaat. Verlies van controle over deze sluitspier leidt tot het ongemerkt verliezen van ontlasting. De persoon is zich niet bewust van de aandrang tot defecatie en laat de ontlasting lopen.

Vaak ziet men dergelijke stoornissen bij een tumor in het ruggenmerg of multiple sclerose (MS), dwarslaesies, een hersenberoerte of Cerebro Vasculair Accident (CVA) en bij aandoeningen die tot ontsteking van de endeldarm leiden, zoals colitis (dat is een ontsteking van de dikke darm). Voorts kan fecale incontinentie ontstaan door een verzwakte sluitspier als gevolg van aanhoudende ernstige diarree of door een tumor, abcessen, fistels, fissuren of ontsteking in de buurt van de anus. Ook kan verslapping van de spieren door ouderdom de oorzaak zijn. Ook ziet men vaak fecale incontinentie optreden bij dementerenden en verstandelijk gehandicapten.

Pijnlijke defecatie / pijn tijdens de ontlasting

Pijn tijdens de ontlasting kan worden veroorzaakt door de volgende aandoeningen:
  • afwijkingen rond de anus, zoals eczeem, aambeien, scheurtjes, fistels en abcessen;
  • bacteriële infecties of schimmelinfecties rond de anus;
  • ontstekingen in de endeldarm;
  • een prolaps ani of prolapsus ani: een uitzakking van het slijmvlies van de anus;
  • een carcinoom of gezwel in het rectum, de endeldarm.

Pijnlijke defecatie (ontlasting/poepen): aambeien (hemorroïden)

De oorzaak van aambeien is hard persen tijdens de ontlasting, zwangerschap of persen bij de zwangerschap. Aambeien zijn verwijde bloedvaten in de endeldarm, die ontstaan door hoge druk. Ze zakken naar onderen en kunnen in het ergste geval zelfs uit de anus puilen.

Pijnlijke defecatie: scheurtje in de anus (fissura ani) door harde ontlasting

Een scheurtje in de anus ontstaat door harde ontlasting of een strak aangespannen sluitspier. Het is pijnlijk en vaak is er wat bloed op de ontlasting te zien. Als de persoon niet uitkijkt, ontstaat er een vicieuze cirkel. Hij houdt zijn ontlasting op vanwege de pijn. De ontlasting wordt dan nog harder door uitdroging en daardoor zal het scheurtje weer opengaan bij defecatie. Het scheurtje kan in dat geval niet genezen.

Pijnlijke defecatie: peri-anaal eczeem

Eczeem rond de anus is pijnlijk en levert irritatie op vanwege de jeuk. Het kan worden veroorzaakt door irritatie door vocht en (dunne) ontlasting. Soms is er sprake van contactallergie voor bijvoorbeeld bepaalde stoffen in vochtige toiletdoekjes en crèmes.

Pijnlijke defecatie: abcessen en fistels

Een abces is een met pus gevulde holte; bij een ontstoken slijmklier bij de anus spreekt men van peri-anaal abces. Een abces is in veel gevallen pijnlijk, warm en rood. Een fistel is een onnatuurlijke verbinding, een gangetje, van een lichaamsholte, het abces, met de huid.

Pijnlijke defecatie: carcinoom (gezwel) in de endeldarm

Een rectumcarcinoom (een gezwel in de endeldarm), komt vooral bij oudere mensen voor. Het wordt vaak ontdekt door een veranderd ontlastingspatroon (veel aandrang), krampen en bloed op de ontlasting. Loze aandrang is het belangrijkste verschijnsel. Er kan obstipatie optreden, afgewisseld met diarree.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Abces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billenAbces: peri-anaal abces, ontsteking slijmklier anus, billenAls de kliertjes in het slijmvlies rondom de anus (aars) verstopt raken, kan er een klierontsteking (cryptitis) en daarn…
Proctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandelingProctitis, endeldarmontsteking: symptomen en behandelingProctitis ulcerosa ofwel endeldarmontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van de endeldarm, wat gepaard kan gaan…
Peritonsillair abces (abces keelamandelen)Een peritonsillair abces is een abces rond de keelamandelen. Vaak is dit een complicatie van ontstoken keelamandelen. He…
Symptomen anale klachten: pijn, jeuk, afscheiding, afwijkingSymptomen anale klachten: pijn, jeuk, afscheiding, afwijkingIn dit artikel wordt onder anale klachten pijn, jeuk, afscheiding en een door een persoon gevoelde afwijking in en rondo…
Gebitsabces: oorzaak en behandelingGebitsabces: oorzaak en behandelingAls je kiespijn of een gaatje negeert en ermee blijft rondlopen, kan dit uiteindelijk uitgroeien tot een abces. Er is da…
Bronnen en referenties
  • C. van Heycop ten Ham, H.J.C. Hendriks, J.H. in de Bosch, J.H.M. Schormans, J.W. van der Krans (redactie): Basisboek Pathologie, ThiemeMeulenhoff, Utrecht/Zutphen, eerste druk, tweede oplage, 2000, p. 279.
  • http://www.kiesbeter.nl

Reageer op het artikel "Ontlasting: pijn, tumor/ontsteking/abces, stoelgang klachten"

Reacties

Jacob, 12-03-2014 13:26 #3
Ik ben een man van 66. Sinds een week of twee is mijn stoelgang moeizaam. Ik moet hard persen en dan komen er kleine drolletjes. De hoeveelheid ontlasting per keer is ook zeer gering. Ik heb twee keer een laxeermiddel ingenomen en dat helpt wel, maar dat zie ik toch niet als een goede oplossing. De kleur is zoals altijd en er zijn geen zichtbare sporen van bloed. Wat kan dit zijn?
Ik ben momenteel op Gran Canaria. Als ik mij zorgen moet maken ga ik zsm naar Nederland.

Janny, 26-07-2013 10:31 #2
In december heb ik een preventieve operatie ondergaan. Er is 18 cm. dikkendarm verwijderd, 8 cm van de endeldarm. Ik ben 67 en altijd een vitale vrouw geweest. Nu beperkt in mijn vrijheid. Ik houd problemen met de ontlasting. Ik mag volcolon en loperamidehydrochloride gebruiken. Ik heb 3-4 dagen heel kleine hoeveelheden ontlasting, soms wel 10 x per dag) maar wel heel sterke aandrang. dan opeens een dag dat ik 3-4 keer een heel grote hoeveelheid ontlasting heb. na zo'n dag 2 dagen geen ontlasting en dan begint het weer met dagen heel kleine hoeveelheden. Ik eet veel vezels, ben in beweging.

Andre van der Wel, 24-03-2013 17:48 #1
Ik heb een vraag. Ik heb al een tijd lang moeilijke stoelgang dat bestond uit een keiharde prop bestaande uit samengeklonterde balletjes erg donker gekleurd tegen zwart aan en ernaar kwam er vrij normaal de rest. Nu heb al een paar dagen geen ontlasting terwijl ik elke avond twee laxeertabletten slik. Ik ga steeds maar weer proberen. Ik heb geen pijn wel een vol gevoel. Morgen wil ik bij de apotheek iets van zemelen kopen. Wat raad U mij aan? Huisarts niet AUB want die heeft mij vorig jaar een verkeerde anti biotica kuur gegeven waar ik ruim drie maanden ellende van heb gehad. Neem mij niet kwalijk, want ik ben al een ouwe knar van 81 die niet achter de
de garaniums zit en dat ook niet wil heb een moestuin en een plaggehut in belgie
waar ik regelmatig naar toe ga en hoop hiervan nog een tijdje van te mogen genieten!
Heel veel hartelijke groeten, Andre. Reactie infoteur, 24-03-2013
Zwarte ontlasting kan wijzen op een bloeding in de maag of dunne darm. Bij zwarte ontlasting kunt u het beste zo snel mogelijk naar de huisarts gaan. zeker als dit ook nog eens gepaard gaat met een moeilijke stoelgang en verandering van stoelgang: u moet normaal gesproken bijvoorbeeld dagelijks ontlasten, terwijl nu de ontlasting al enkele dagen uitblijft.

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Ontlasting
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!