InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontsteking

Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontsteking

Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontsteking Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontsteking. Een bijholteontsteking (sinusitis) volgt dikwijls na een virale infectie in de bovenste luchtwegen, zoals bij een verkoudheid of een griep. Veelvoorkomende symptomen zijn een verstopte neus of hoofdpijn. Ieder jaar kloppen veel mensen aan bij de huisarts met een bijholteontsteking. In de volksmond wordt dit vaak voorhoofdsholte-ontsteking genoemd, ofschoon in de meeste gevallen niet de voorhoofdsholten maar de kaakholten zijn aangedaan. Antibiotica hebben weinig of geen zin bij de behandeling van sinusitis. Deze aandoening geneest in de meeste gevallen vanzelf. Voor pijnverlichting kun je paracetamol gebruiken. Driemaal daags een kwartiertje stomen geeft bij een voorhoofdsholteontsteking (of bijholteontsteking) een aangename verruiming van de neusdoorgang. Raadpleeg de huisarts bij ernstig ziek zijn en koorts, als spontaan herstel uitblijft of als de bijholteontsteking ten minste drie keer per jaar optreedt.

Voorhoofdsholteontsteking

Wat is sinusitis / bijholteontsteking?

Een sinus infectie of sinusitis, is een ontsteking van het slijmvlies van één of meer holle ruimtes achter de neus, in de bovenkaak en in het voorhoofd. Deze holle ruimten worden bijholten genoemd. Aan beide kanten in het hoofd zijn vier holten, zoals ook op de afbeelding is te zien:
  • voorhoofdholte (in het voorhoofd)
    In het hoofd zijn vier holten aanwezig
    In het hoofd zijn vier holten aanwezig
  • zeefbeenholte (tussen de ogen)
  • wiggenbeenholte (achter de ogen)
  • kaakholte (achter de jukbeenderen)

Bij een ontsteking zijn er meestal meerdere bijholten aangedaan. Vaak betreft het de kaakholten. Je hoort mensen vaak de term voorhoofdholteontsteking gebruiken, terwijl in de meerderheid van de gevallen de voorhoofdsholten niet zijn ontstoken maar de kaakholten, kaakholteontsteking genoemd.

Een sinus-infectie kan leiden tot hoofdpijn of druk in (of achter) de ogen, de neus, het wang-gebied of aan een zijde van het hoofd. Een persoon met een sinus-infectie kan ook last krijgen van een hoest, koorts, slechte adem en een verstopte neus met dikke afscheiding. Sinusitis moet niet verward worden met een flinke verkoudheid of spanningshoofdpijn.

Er wordt onderscheid gemaakt tussen acute en chronische sinusitis. Acute sinusitis duurt meestal minder dan acht weken of komt niet meer dan drie keer per jaar voor en dan telkens niet langer dan 10 dagen. Medicijnen zijn meestal effectief tegen acute sinusitis. Chronische sinusitis duurt langer dan acht weken of men heeft er vier keer per jaar of vaker last van met ziekteverschijnselen die meestal langer dan 20 dagen aanhouden.

Oorzaken van sinusitis / bijholteontsteking

In driekwart van de gevallen is een bacterie de boosdoener, ofschoon er vaak een virale luchtweginfectie aan vooraf gaat. Acute sinusitis volgt dus meestal na een virale infectie in de bovenste luchtwegen, zoals bij een verkoudheid of een griep. Een virale infectie zorgt ervoor dat de afvoeropeningen verstopt raken, waardoor zich slijm verzamelt in de holten, wat kan resulteren in een ontsteking.

Allergenen of verontreinigende stoffen kunnen een chronische sinusitis veroorzaken. Schimmels kunnen soms ook de oorzaak zijn van chronische sinusitis, vooral bij mensen met een verzwakt immuunsysteem, door ziekten als aids, leukemie, en diabetes.

Afwijkingen van de structuur van neusholte of van de sinussen, kan ook leiden tot een terugkerende sinus-infectie.

Verschijnselen en symptomen sinusitis / bijholteontsteking

Tot de sinusitis symptomen behoren, afhankelijk van welke holten zijn aangedaan en de ernst van de ontsteking:
  • hoofdpijn;
  • soms koorts;
  • pijn en gevoeligheid in het gezicht die erger wordt bij vooroverbuigen;
  • kiespijn als de kaakholten zijn aangedaan;
  • geel/groen snot (slijm) uit de neus;
  • soms keelpijn en hoesten;
  • verstopte neus;
  • malaise, algeheel ziektegevoel;
  • in een enkel geval verspreidt de infectie zich, wat zwelling en roodheid rond de ogen kan veroorzaken.

Een gewone verkoudheid kan op een bijholteontsteking lijken, maar de klachten zijn dan meestal minder ernstig en van kortere duur. Ook is de slijm vaak lichter van kleur en dunner. De pijn bevindt zich dan vaak in het voorhoofd.

Onderzoek en diagnose sinusitis / bijholteontsteking

De huisarts zal een aantal vragen stellen en lichamelijk onderzoek verrichten door te kijken in de neus, keel en oren. Als de huisarts op de typische sinuspunten duwt, doet dat pijn. Aanvullende onderzoek in de vorm van het maken van radiografieën of CT scans kan gedaan worden na vier weken, bij vermoeden van een chronische sinusitis. De behandeling zal afhankelijk van de onderzoeksresultaten, aangepast worden.

Behandeling voorhoofdsholteontsteking en bijholteontsteking

Sinusitis is een aandoening die in de meeste gevallen (87%) binnen vier weken vanzelf geneest. De meeste mensen willen echter niet de tijd nemen om uit te zieken, omdat het herstel toch snel een aantal weken duurt. Ze hebben hoofdpijn, ze voelen zich lamlendig en ze kunnen hun dagelijkse werkzaamheden en activiteiten niet goed oppakken. Om praktische redenen en niet vanuit medische opportuniteit, zal de huisarts - in geval van een bacteriële infectie - een antibioticum voorschrijven. Het is belangrijk dat deze kuur geheel wordt afgemaakt, anders kan de sinusitis weer verergeren en zal er uitgeweken moeten worden naar een ander antibioticum vanwege resistentie van de bacteriën.

Bij het voorschrijven van een antibioticum vallen echter de nodige kritische kanttekeningen te plaatsen. Volgens een Britse studie, die is gepubliceerd in de Journal of the American Medical Association d.d. 5 december 2007, hebben antibiotica weinig of geen zin bij de behandeling van sinusitis. Aan het onderzoek deden 240 patiënten van 16 jaar en ouder met symptomen van een bacteriële sinusontsteking mee. Een deel van de patiënten kreeg een antibioticum (amoxicillin) toegediend, met of zonder neusspray. Een kwart van de patiënten kreeg een placebo-behandeling, dat wil zeggen dat ze een nepmiddel kregen. Na tien dagen was de helft van de patiënten volledig genezen, ongeacht of ze nu antibiotica hadden gekregen of niet. Bij de patiënten die een steroïdale neusspray hadden gekregen, was de neusverstopping ietwat sneller verdwenen en deze groep had minder last van klachten. Volgens de onderzoekers maken antibiotica dus geen enkel verschil en zijn ze vanuit medisch oogpunt niet nodig, uitgezonderd als de patiënt ernstig ziek is en de klachten voortduren.

Voor pijnverlichting is paracetamol het aangewezen middel. Neusdruppels of -spray kunnen gebruikt worden om de luchtdoorgang door de neus te verbeteren en tegelijkertijd om de verbinding tussen neusholte en sinussen vrij te maken, waardoor de etter gemakkelijker kan afvloeien. Neusdruppels geven ook verlichting, aangezien men tijdens eten of slapen weer gewoon door de neus kan ademen. Langdurig gebruik van neusdruppels wordt afgeraden.

Inhalatie van warme vochtige dampen, zorgen ervoor dat slijm beter vervloeit. Driemaal daags een kwartier stomen boven een kom heet water met een doek over je hoofd, geeft een verruiming van de neusdoorgang.

Het is verstandig om in de volgende gevallen de huisarts te raadplegen:
  • bij ernstig ziek zijn en koorts (zeker wanneer de koorts langer dan drie dagen aanhoudt);
  • als het spontane herstel uitblijft;
  • als de bijholteontsteking ten minste drie keer per jaar optreedt.

Symptomen en verschijnselen van tumoren van de neus en de neusbijholten

De verschijnselen en klachten die kunnen optreden, zijn:
  • herhaaldelijke bloedneuzen, zo'n bloedneus kan spontaan optreden;
  • een verstopte neus of een loopneus (vrijkomen van pus/etter), dikwijls aan één kant;
  • eenzijdige aangezichtspijn;
  • terugkerende infectie en ontsteking van de bijholten;
  • zwelling in het gezicht, hetgeen gepaard gaat met pijn;
  • verlies van reukvermogen, minder of niets meer kunnen ruiken.

Doordat de eerste symptomen die optreden hetzelfde zijn als bij sinusitis, verschijnt de patiënt vaak op het spreekuur van de huisarts wanneer hij een dikke wang, een hoogstand van het oog of een zwelling in de mond heeft. Klik hier om verder te lezen over tumoren (kanker) van neus/neusbijholten.

Lees verder

Gerelateerde links
Voorhoofdsholteontsteking.
Gerelateerde artikelen
Voorhoofdsholteontsteking, oorzaak, symptomen en behandelingIn de schedel zitten verschillende holten. Bij de bovenkaken, boven het zeefbeen (zeefbeenholte), wiggebeenholte en bij…
Voorhoofdsholteontsteking/sinusitisVoorhoofdsholteontsteking/sinusitisEen sinusitis is in de meeste gevallen een ontsteking van de neusbijholten. De officiële benaming is sinusitis maxillari…
Homeopathie: Voorhoofdsholten, SinusDe voorhoofdsholten zijn gelegen in de botten boven de ogen en rond de neus. Normaal zit er alleen lucht in. Maar hij ee…
Sinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingSinusitis: kaakholte- of voorhoofdsholteontstekingEen simpele verkoudheid kan soms leiden tot een pijnlijke ontsteking van één of meerdere holtes in je hoofd. Meestal rak…
Aandoeningen: infecties van de bovenste luchtwegenInfecties van de bovenste luchtwegen komen veel voor. Ze beginnen meestal met neusverkoudheid of rhinitis en breiden zic…
Bronnen en referenties
  • Hans Koch & Peter van Druenen: Diagnosewijze - 200 aandoeningen - symptomen, diagnose en behandeling. Uitgeverij Terra Lannoo, 2009.
  • http://www.buzzle.com/articles/sinusitis-sinus-infection-symptoms-treatment.html
  • http://www.sweetlove.be/br_sinusitis.htm
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Bloed
  • http://www.bureau-identificatie.nl/baby_peuter_kleuter_kinderen.htm

Reageer op het artikel "Voorhoofdsholteontsteking symptomen en bijholteontsteking"

Reacties

Marjan, 23-09-2014 22:54 #27
Hallo, ik ben inmiddels al vijf keer geopereerd na de laatste keer in maart is de hoofdpijn niet meer weggegaan. Nu moet ik naar een neuroloog omdat mijn kno arts vermoedt dat ik last zou hebben van aangezichtspijn. Weet iemand hier meer over? Reactie infoteur, 07-10-2014
Aangezichtspijn zijn aanvallen van heftige pijnscheuten in het gezicht. De pijn zit meestal aan één kant van het gezicht: in het voorhoofd, in de neus en bovenkaak of in de lip, tong of onderkaak zitten. De pijnscheuten duren seconden tot minuten. Tussen de pijnaanvallen heeft u geen pijn. Lees hier verder: http://goo.gl/l9DQVK

Fokko, 13-11-2013 10:55 #26
Antibioticum (amoxicillin) werkt totaal niet bij veel mensen gezien, huisarts schrijft standaard dit breed spectrum antibiotica voor= voor een aantal gram positieve bacteriën, terwijl het meestal gaat om gram negatieve bacteriën. Het beste is per persoon bacterie/virus kweek afnemen en een gericht medicijn voorschrijven voor die betreffende bacterie/virus. Maar ja dat wordt weer te duur! Maar daar draait het wel allemaal om.

Heleen, 05-11-2013 13:28 #25
Ik ga deze week vliegen, maar ik heb te kampen met een opkomende voorhoofdsholteontsteking. Ik ben al aan de extra vitamine C, paracetamol en stoom me suf. Voor in het vliegtuig heb ik voor bij de start en landing een neusspray gekocht. Wat kan ik nog meer doen om niet de hele vlieg reis in een hel te zitten? Iemand tips?

Miep, 30-10-2013 09:43 #24
Mijn broer heeft steeds last van voorhuidsholteonsteking, is dit vergelijkbaar met suinusitis? Reactie infoteur, 23-11-2013
Sinusitis of bijholteontsteking is een ontsteking van het slijmvlies van één of meer holle ruimtes achter de neus, in de bovenkaak en in het voorhoofd. Deze holle ruimten worden bijholten genoemd. Aan beide kanten in het hoofd zijn vier holten. Wanneer de voorhoofdsholte is aangedaan, is er feitelijk sprake van 'voorhoofdsholteontsteking'. In de volksmond heeft men het vaak over 'voorhoofdsholteontsteking' als bijholteontsteking wordt bedoeld. Lees hier verder: http://goo.gl/agZWCl

Leen Jonker, 30-06-2013 12:20 #23
Ik heb op dit moment voorhoofdsholteontsteking, ben er 25 jaar geleden aan geopereerd, dat heeft goed geholpen. Nu ben ik wat ongerust dat het daar weer opuit draait.In die tijd lag je nog 7 dagen in het ziekenhuis. Mijn vraag is of de behandeling nog steeds dezelfde is als toen vr gr Reactie infoteur, 07-07-2013
Dan kan drainage van de voorhoofdsholte plaatsvinden. Ziekenhuis Gelderse Vallei schrijft daarover het volgende:
"Een echte voorhoofdsholteontsteking komt maar weinig voor. Een kaakholteontsteking komt wel vaak voor. Dit begint met pijn in het voorhoofd. Mocht een voorhoofdsholteontsteking (sinusitis frontalis) niet genezen met medicijnen en kleine ingrepen in de neus, dan wordt de holte van buitenaf open gemaakt door een sneetje net onder de wenkbrauw. Meestal is hiervoor narcose nodig. In de opening worden een of twee kunststof buisjes geplaatst die daar enige tijd blijven zitten. Soms is het nodig de holte door deze buisjes te spoelen. Na 1 á 2 dagen kunt u weer naar huis met een klein verbandje over het buisje. Pijn na de ingreep komt vrijwel niet voor. Integendeel, de dreunende hoofdpijn die door de ontsteking vaak aanwezig was, verdwijnt op slag na de operatie. Ook kan de kaakholte via deze opening worden gespoeld of schoon worden gezogen zonder dat er geprikt hoeft te worden." (Bron: http://alturl.com/6yy22)

Niet Belangrijk, 20-06-2013 15:53 #22
Het volgende zal voor veel patiënten niet van toepassing zijn maar ik vind het belangrijk dit met jullie te delen. Zeker omdat ik weet dat er veel mensen zijn die lange tijd klachten hebben.
Omdat mijn vrouw veel pijn bij het kauwen had, is mijn vrouw naar de tandarts gegaan, daar bleek na een röntgen foto dat er een ontsteking in kaakholte zat. Wij hebben de foto’s en heel duidelijk is daar de ontsteking op te zien. Vervolgens is mijn vrouw doorgestuurd naar de kaakchirurg die heeft na controle mijn vrouw naar de KNO arts doorgestuurd en daar werd ons verteld dat het om een chronische bijholte ontsteking gaat. Er is een endoscopische behandeling gedaan. Wij namen aan dat, na de behandeling, binnen afzienbare tijd verbetering zou optreden. Na een maand nog steeds geen verbetering moest mijn vrouw voor controle. Constatering van de KNO arts, U moet 4 week antibiotica gebruiken. Na 4 week was nog steeds geen verbetering van de situatie. Mijn vrouw is familie bezoek gegaan in haar geboorte land en tijdens de vlucht kreeg zij complicaties. Zij is in haar geboorteland direct naar het ziekenhuis gegaan. Daar hebben zij foto’s gemaakt en wat bleek, de ontsteking zat nog steeds op de zelfde plek. Binnen twee weken hadden de artsen, in het geboorteland van mijn vrouw, de ontsteking verwijderd (bewijs is aanwezig er zijn röntgen foto’s) en de holte helemaal schoon gemaakt, de ontsteking op kweek gedaan en is mijn vrouw volledig pijn en klachten vrij. Ook werd door de lokale artsen gemeld dat met de behandeling van de Nederlandse arts haar ontsteking ook niet zou zijn verdwenen. Resultaat van de kweek was dat de bacterie/ontsteking niet terug komt. Vraag mij niet hoe ze dat kunnen zeggen maar men heeft garantie gegeven als mijn vrouw ooit weer in die bijholte een ontsteking krijgt de kliniek de behandeling zonder kosten zal uitvoeren. De reactie van de Nederlandse arts is een totaal ander verhaal die ik hier niet uit de doeken ga doen. Maar laat ik zeggen dat ik beschaamd ben door het gedrag van de Nederlandse gezondheid zorg.

Anonymous, 04-04-2013 07:41 #21
Ik heb ook last van mn oor, komt dit door de voorhoofdsholteontsteking? Reactie infoteur, 07-04-2013
Een bijholteontsteking kan gepaard gaan met oorpijn.

Linda, 27-03-2013 09:46 #20
Ik heb elke maand last van holteontstekingen, helaas. Ben nu bij de KNO arts geweest, en krijg volgende week een rontgenfoto. Echter heb ik op dit moment nog steeds last van onstekingen (antibiotica heeft niet geholpen). Maakt dit uit voor de rontgenfoto? M.a.w.; moet de ontsteking over zijn voor de foto? Reactie infoteur, 01-04-2013
Een sinusitis kan op een röntgen foto goed zichtbaar gemaakt worden. (Vaak wordt een CT scan gemaakt.)

Lien, 27-11-2012 11:18 #19
Nou hier het toppunt, zwanger en een ontsteking in de kaakholte en voorhoofdsholte aan de linker kant…, in mei geopereerd omdat het neusschotje scheefzat… toen was er al sluimering te zien! Waarom hebben ze alles niet gewoon schoongemaakt! en nu is er geen bal aan te doen heb al 4x kuurtje gehad, stoom en spoel me verloren en dan 1x per dag neus druppels. Het is nu al de 8e pot heb ook neusspray amevys maar het doet echt niets. Heeft iemand nog tips?

Ingrid van Tricht, 23-10-2012 14:27 #18
Bij MRI-scan werd poliep in de bijholte ontdekt. Heb gedurende anderhalf jaar veel last van bijholte, meestal een pijnlijk drukkend gevoel. Sinds vorige week zo'n heftige pijn in vorm van hoofdpijn, keelpijn, oorpijn en kiespijn. Geel pus loopt uit mijn neus. Heb vandaag van kno arts te horen gekregen dat het een cyste is en geen poliep en dat die niet de oorzaak is van al mijn problemen. Ik wil hier graag een tweede mening over horen.

Vr. Groet ingrid van Tricht Reactie infoteur, 06-11-2012
Het kan voorkomen dat u niet helemaal zeker bent over het oordeel van een medisch specialist en behoefte hebt aan een second opinion. Dit is het oordeel of advies van een andere medisch specialist dan de behandelend arts. Vaak kan uw zorgverzekeraar u hierbij helpen.

Yvonne, 26-04-2012 14:22 #17
Ik heb sinds vorige week maandag erg last van hoofdpijn (links) m.n. boven mijn wenkbrauw en rondom mijn oog. Met bukken en lichamelijke inspanning veregert het nog mer. Af en toe kreeg ik helse pijnen, als het ware steken, en toen ik vrijdag er zo raar en akelig van werd heb ik besloten naar de huisarts te gaan. Hij dacht aan aangezichtspijn en dus kreeg ik medicatie mee tegen epileptische aanvallen. Dit schijnt te helpen, nou bij mij niet. Afgelopen dinsdag weer naar de huisarts geweest en nu dacht men aan clusterhoofdpijn, hiervoor kreeg ik injecties mee, maar ook tevergeefs. De hoofpijn blijft zeuren en nu denk ik zelf aan voorhoofdholteontsteking. Ik ben astmatisch en kwakkel vaker met mijn gezondheid. Ik ben helemaal niet verkouden (wel geweest) en heb geen last van bloederig slijm o.i.d. Wel heb ik een allergie voor huisstofmijt en daar krijg ik neusdruppels voor omdat ik altijd last had van een verstopte neus. Moet ik dan toch doordrammen voor een verwijsbrief voor de KNOarts? of heeft iemand hier tips?

Eline, 15-04-2012 18:44 #16
Dit is nu al de 2e keer dit jaar dat ik volgens mij een voorhoofdholte ontsteking heb. Ook vorig jaar heb ik er zeker 2x last van gehad. Ik de meeste symptomen die hierboven vermeld staan. Is dit normaal dat je hier zovaak last van heb. Ook heb ik last van mijn gezicht zoals mijn kaak. En erge last van hoesten, aan de linkerkant een dikke amandel en een vieze smaak in mijn mond. Moet ik hier mee naar een huisarts gaan, en wat kan ik hier aan doen. Paracetamol helpt niet en ook keeltabletten helpen niet. Reactie infoteur, 16-04-2012
Neem contact op met de huisarts als:
- u erg ziek bent (koorts en tot niets in staat);
- u langer dan vijf dagen koorts hebt;
- de klachten in twee weken nog niet zijn verminderd;
- u opnieuw koorts krijgt na een aantal koortsvrije dagen;
- u suf wordt;
- de oogleden van één oog dik of rood worden;
- u plotseling minder goed ziet.
(Bron: http://nhg.artsennet.nl)

Wat u er verder aan kan doen: http://goo.gl/4idUR

Karin, 23-02-2012 11:57 #15
Ik heb 15 jaar last gehad van voorhoofdholte onstekingen.
Heb talloze antobiotica kuren gehad en niks hielp!
Door scans, kno-arts enz.
Was voortdurend moe en ten einde raad!
Een vriendin stuurde me naar haar homeopaat die ook irescopist was en daar vond ik de oplossing van mijn problemen!
Ik bleek een koemelk allergie te hebben.
Na een week zonder melkproducten en toevoegingen voelde ik mij al een stuk beter en na zes weken was ik een compleet ander mens.
Ik gebruik nu al drie jaar geen melkproducten meer en voel mij weer een gezond mens!
Heerlijk!
Misschien dat ik op deze manier ook andere mensen kan helpen!

Stef, 21-02-2012 02:11 #14
Ik heb meerdere van bovenstaande symtpomen, enorme druk rond mijn linkeroog, knallende koppijn en veel steken wanneer ik inadem. Ik ben de gehele week verkouden geweest, maar nu dit in een keer zo hevig wordt kan ik juist wel weer adem halen door me neus. Kan het zo zijn dat ik alsnog een holte-ontstekin heb? Aangezien ik nu wel goed door mijn neusbkan ademen. Reactie infoteur, 21-02-2012
De NHG-standaard (NHG staat voor 'Nederlands Huisartsen Genootschap') vermeldt dat er sprake is van rhinosinusitis (waarbij opgemerkt dat de oorspronkelijke naam, sinusitis, is veranderd in rhinosinusitis) "wanneer de patiënt zowel klachten of symptomen heeft van de neus (zoals rinorroe, verstopte neus, hoesten of niezen) als van de bijholten (zoals aangezichtspijn, frontale hoofdpijn, tandpijn of pijn bij kauwen in de bovenste tanden en/of kiezen, maxillaire of frontale pijn bij bukken). (…) Voor het stellen van de diagnose rhinosinusitis is het voldoende als er zowel klachten of symptomen van de neus (rinorroe en/of verstopte neus) als van de bijholten (pijn) zijn."

Renata, 16-02-2012 17:56 #13
Ik herken de symptomen en bovenstaande is ook bevestigd door de huisarts, maar waar ik me zorgen over maak, is dat ik zo vreselijk MOE ben… hoort dit erbij? ik voel me net een lappenpop en hoe actief ik normaal gesproken ook ben; ik kan me nu nergens toe zetten, hoe graag ik dat ook wil. kan iemand me hier in gerust stellen? Reactie infoteur, 16-02-2012
Door chronische bijholteontstekingen kan uw levenskwaliteit afnemen en kunt u een algeheel gevoel van malaise hebben en constant moe zijn.

Daisy, 19-01-2012 10:49 #12
Ik heb in 3 jaar tijd 15x oorontsteking gehad en afgelopen kerst waren me bijholtes zo erg onstoken dat me zenuwen waren aangetast. Daardoor kreeg ik aangezichtspijn. Dit telkens aan de rechterkant van me gezicht. Weet iemand wat de oorzaak hiervan kan zijn? Ik word helemaal gek van al de kuren. Bedankt Reactie infoteur, 19-01-2012
Wat zegt uw (huis)arts hierover?

Hannah, 08-11-2011 17:25 #11
Ik heb dagelijks last van hoofdpijn. Heb een bril genomen voor het lezen, en ben naar de KNO arts geweest. Heb een neus operatie gehad, mijn tussenschot recht gezet en neusschelpen verkleind. Het is iets verbeterd maar ik ben nog steeds altijd verkouden. Ik kan zelden door mijn neus ademen en gebruik altijd het excuus in de zomer heb ik last van hooikoorts en in de winter ben ik altijd verkouden. Ik heb hier al jaren last van en denk na het lezen van dit dat ik chronische sinusitis heb. Ik weet alleen niet meer wat ik nu nog kan gaan doen. Ik heb meerder scan's gehad ivm mijn operatie en ook bij de hoofdpijnpoli. Zouden ze dan niet al sinusitis moeten hebben gezien? bedankt. Reactie infoteur, 10-11-2011
Een KNO-arts kan met een CT-scan van het hoofd goed bekijken waar de problemen zich voordoen als er sprake is van een (chronische) bijholte-ontsteking.

Lies, 20-10-2011 12:55 #10
Ivm instabiele astma en recidiverende longontstekingen zijn ze erachter gekomen da er te weinig zuurstof via mijn neus naar binnen kan waardoor ik continue infecies opliep. Daarom is er besloten over te gaan tot opereren. Ivm astma en slechte conditie ivm vele infecties moest ik een dag van tevoren al komen en aan de prednison pomp. Na de operatie had ik vel bloedverlies door bloedingen en moest ik veel overgeven daar er veel bloed in mijn maag was terchtgekomen. Daarna kreeg ik er nog en infectie achteraan. zijn nu 2 weken verder en blijf erg moe en last hebben van hoofdpijn die vanuit de bijholtes doorstraald naar mijn ogen en tanden. Iemand enig idee hoelang dit kan gaan duren.

Tas, 12-10-2011 19:51 #9
Ik ken een paar van deze dingen wel terug bij mij, maar er is iets wat hier niet vermeld word. En dat is dat in mijn geval ik geen pijn had maar een dik oog, en het zien was belemmert door wazig kijken. Maar pijn heb ik niet gehad, en nu nog steeds geen pijn. Het ruiken kan ik bijna niet, maar dat heb ik al een aantal jaren last van.
Dank zij een ct-scan kwam de arts er dus achter dat ik hiervan last had(voorhoofd holte ontstekking) want anders hadden ze het echt niet geweten.

Dus wil alleen aangeven dat je niet altijd volgens een boekje moet gaan.

Simone, 06-10-2011 10:30 #8
Ik ben in april dit jaar geopereerd aan mijn sinus frontalis, deze was verstopt (mogelijk een cyste) en werd afgesloten door een poliep. Ook is mijn neustussenschot rechtgezet. De KNO-arts is erg tevreden over het resultaat (nav CT-scan na de operatie). Op deze CT-scan kon hij wel zien dat er nog slijm achter was gebleven in mijn bijholte en voorhoofdsholte wat wellicht de oorzaak is van mijn aanhoudende klachten. De klachten zijn verminderd, maar blijven sluimeren. De klachten zijn: lichte tot matige hoofdpijn, het voelt warm aan (chronische ontsteking?) en soms heb ik ook aangezichtspijn. Allemaal aan een kant van mijn hoofd. Ik heb geen snot of verkoudheid. De KNO-arts zei dat hij niets meer voor mij kon beteken… Wat nu? Reactie infoteur, 09-10-2011
In dit geval moet u teruggaan naar uw huisarts en uw klachten met hem/haar bespreken.

Frida, 08-09-2011 16:54 #7
Ik heb al een maand last van: vieze smaak in mijn mond als ik mijn neus ophaal en ik kan het ook ruiken. Is dit ook van de symptomen van een voorhoofsholte/bijholte ontsteking? Of is het weer iets anders. AUB kan iemand mij verder helpen. En zoja, wat kan ik er aan doen? Reactie infoteur, 09-09-2011
Een slechte adem, ook wel halitose genoemd, is vaak het gevolg van bacteriën op het achterste gedeelte van de tongrug, maar het kan ook een teken zijn van bepaalde gezondheidsproblemen. Luchtweginfecties, zoals longontsteking of bronchitis, chronische infecties van de sinussen, kunnen bijvoorbeeld ook een slechte adem veroorzaken. Ik heb er een artikel over geschreven: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/70274-halitose-stinkende-adem-slechte-adem-verhelpen-en-oorzaak.html

Thomas Gagliardi, 02-08-2011 16:43 #6
Hallo, ik ben thomas ben een jongen van 14 jaar en heb al jaren last van eeb drukkende hoofdpijn in mijn hoofd. het word nog veel erger als ik buk of lig. 1 jaar geleden had ik een mri scan laten maken van mijn hersenen om te kijken of het geen tumor was. volgens de nuroloog was het geen tumor en hij kon ook voorderest niks anders vinden… nu heb ik sinds zondag egt een hele heftige druk in mijn hoofd. het lijkt egt net alsof mijn hersenen gaan barsten. maar mijn vraag was of dit ook misschien wel een sinusitus kon zijn? en had de nuroloog het mij anders verteld want die zou dat tock ook moeten zien op een mri? groetjes thomas Reactie infoteur, 05-08-2011
Als de neuroloog iets verdachts had gezien, had hij het zeker verteld. Ik denk dat je er verstandig aan doet om je huisarts te raadplegen met de klachten die je nu hebt. Ter geruststelling: hoofdpijn wordt zelden veroorzaakt door een hersentumor (zie: http://www.hersentumor.nl/info_patient/hoofdpijn.ecp).

Nadine, 15-03-2011 16:47 #5
Ik heb al 5 week pijn in mn bovenkaak wang tussen mn ogen achter mn oog die voelt of mn oog eruit gedrukt word mn oor voelt ook niet al te lekker en ga gewoon kapot van de pijn nu al zo'n 3,5 week dat het niet meer te houden is, 2 tandarts bezoeken verder en 2 huisarts bezoeken een neusspray en kuur doxycicline, plus 200 aspirines als het er niet emer zijn in 3 week tijd, mn neus zit niet verstopt althans geen snot maar inademen via de neus gaat moeilijk de hele rechterkant van mn hoofd voelt verschrikkelijk en ik wil zo graag weer beter zijn, kan iemand vertellen wat te doen aangezien dokter noch tandarts weining lijkt te doen, tandarts kan geen onsteking vinden en de kuur neusspray helpen niet wat nu?

Coen van Tooren, 01-02-2011 11:35 #4
Als chronisch patiënt heb ik veel baat bij ibuprofen in plaats van paracetamol. Dit komt met name door de ontstekingsremmende werking van Ibuprofen. Als 2e tip: min. 2 maal daags met zoutwater spoelen mbv een jala neti pot. Het heeft mijn leven weer een stuk draaglijker gemaakt.

Els van der Vlies, 19-11-2010 18:34 #3
Staan je oren ook in verband met voorhoofdsholteontsteking, ik heb dan ook veel suizen in mijn ene oor. Reactie infoteur, 19-11-2010
Er is een verband tussen sinusitis en tinnitus (oorsuizen). Zie over oorsuizen: http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/61690-tinnitus-oorsuizen-oor-geluiden-genezen-en-behandeling.html

De oren staan rechtstreeks in verbinding met de neus-keelholte via de buis van Eustachius. Zie voor een afbeelding: http://www.kiesbeter.nl/medische-informatie/medische-encyclopedie/structuur-verbindingswegen/

Darifa, 04-08-2010 12:45 #2
Ik heb de laatst tijd veel last van terugkerende voorhoofdsholteontsteking. vorig jaar ben ik geopereerd hieraan en tot nu geen succes voor niets is de operatie gedaan. Tot met vorige week röntgenfoto gemaakt nu de uitslag gekregen heb is het volgens de arts is de vernauwing van neus kanalen waardoor de slijm en vocht zich niet gemakkelijk er uit komt waardoor de bacteriële of infectie zich gaat nestelen met als gevolg voorhoofdsholteontsteking. Ik denk zelf van niet, maar dat ik meer allergisch ben voor bepaalde stoffen. Vorige week had een heftig aanval van jeuk en irritatie aan mijn neus met daarna als gevolg zware voorhoofdsholteontsteking. Kun u mijn voorzien van goede advies wat ik allemaal moet doen. Is second opinion een optie?
Met vriendelijk groet,
In afwachting op u reactie. Reactie infoteur, 09-08-2010
Hallo Darifa,

Het is altijd mogelijk een second opinion betekent aan te vragen. Hiermee wordt bedoeld dat een andere deskundige zijn mening geeft over uw diagnose of behandeling.

Hoe vraagt u een second opinion aan? Waar moet u rekening mee houden? Als u de second opinion heeft gekregen moet u een besluit nemen. Welke van de twee adviezen volgt u op? Dit kunt u lezen op de website:

http://www.consumentendezorg.nl/index.php?option=com_content&task=view&id=520&Itemid=69

Mvg, Martin

Menno, 07-02-2010 12:06 #1
Er staat hier dat sinusitis besmettelijk is maar ik denk dat dat niet klopt. Op alle andere sites (ook buitenlandse) wordt aangegeven dat een sinusitis niet besmettelijk is. De voorafgaande verkoudheid/griep natuurlijk wel. Reactie infoteur, 07-02-2010
Hallo Menno,

Dat is correct. Griep en verkoudheid zijn (zeer) besmettelijk. De betreffende (tussen)zin zal ik schrappen, aangezien het mensen op het verkeerde been kan zetten.

Mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelpijn en hoesten
Reacties: 27
Medische informatie…
Schrijf mee!