InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Last van stress? Zorg voor een diepe buikademhaling

Last van stress? Zorg voor een diepe buikademhaling

Last van stress? Zorg voor een diepe buikademhaling In de samenleving wordt er haast constant gezocht naar nieuwe middeltjes tegen stress. Vaak zoeken mensen hun heil in kalmeermiddelen of antidepressiva, maar wordt een van de gemakkelijkste manieren om stress te bestrijden vergeten, namelijk een goede ademhaling. Als je onder spanning staat, dan gaat je lichaam spontaan meer door de borst ademen dan door de buik. Daarom is het belangrijk om te zorgen voor een diepe buikademhaling, waardoor je tot rust kan komen en ontspannen.

De soorten ademhaling: via de borst en via de buik

Het doel van de ademhaling is om zuurstof in de longen op te nemen en die daarna over de cellen van het lichaam te verspreiden. De longen zorgen er ook voor dat het kooldioxide en de toxines die het lichaam opstapelt, weer verwijderd worden. De ademhaling gebeurt op twee manieren: door de borstademhaling en door de buikademhaling. De borstademhaling zorgt ervoor dat de zuurstof snel over de cellen wordt verdeeld, zodat je een stimulerend gevoel krijgt. Bij de ademhaling door de buik kan je dieper ademhalen, waardoor je kan ontspannen.

De invloed van stress en spanning op de ademhaling

De borstademhaling gebruik je spontaan wanneer je een fysieke inspanning levert, maar ook als je angstig of opgejaagd bent, zoals in toestanden van stress. In dit geval trekken de spieren rond de ribben zich samen en ga je snel en kort ademen. Als je alleen door de borst blijft ademen, dan creëer je een permanente spanningstoestand. Je gaat je spieren opspannen, je krijgt een beklemmend gevoel, je kan duizelig worden. Andere mogelijke gevolgen zijn hartkloppingen en eventueel hyperventilatie.

Een goede buikademhaling als middel tegen een stresssituatie

De buikademhaling kan een belangrijke rol spelen om die stresstoestand tegen te gaan. Bij de buikademhaling is de spier van het middenrif van groot belang. Het middenrif bevindt zich tussen de borstkas en de buik en zorgt ervoor dat we dieper ademhalen. Daardoor kan meer zuurstof opgenomen worden bij het inademen en kunnen ook meer afvalstoffen verwijderd worden bij het uitademen. Het gevolg hiervan is dat je je meer ontspannen gaat voelen en eventuele stress beter de baas zal kunnen.

De positieve gevolgen van een goede buikademhaling

Het belang van een diepe buikademhaling om tot rust te komen is niet te onderschatten. Het is een makkelijke en handige manier om snel op een stresssituatie te reageren en die je altijd en overal kan toepassen. Als je eenmaal overweg kan met deze methode van diepe ademhaling, dan kan je dagelijks welbevinden positief beïnvloed worden. Je onzekerheid en angsten verminderen, je wordt evenwichtiger en sterker en je zelfvertrouwen neemt toe. Hierdoor zal je beter worden in het omgaan met stress en zal je fysieke en mentale weerstand verhogen.

Hoe optimaal gebruik maken van de buikademhaling tegen stress?

Zorg voor een ontspannen houding
Ga liggen en probeer je lichaam zo goed mogelijk te ontspannen. Leg je handen op je buik en adem diep in. Adem weer uit en maak je longen leeg.
Laat je buik je handen optillen
Adem opnieuw diep in en probeer tegelijkertijd je buik omhoog te duwen, zodat je je handen traag voelt opgetild worden. Eventueel kan je door de neus ademen, dan wordt de lucht verwarmd en vochtig gemaakt. Hierdoor wordt de lucht ook gefilterd.
Adem langzaam weer uit
Laat intussen je longen en je buik opzwellen en hou dit moment even vast. Adem na enkele seconden weer uit, maar doe dit langzaam. Probeer hierbij eerst je buik en daarna je longen te laten "leeglopen". Nu kan je je handen weer omlaag zien gaan.

Als je deze methode aanleert, is het handig om het in lighouding te doen. Wanneer je er eenmaal aan gewoon bent, kan je dit ook in rechtstaande of zittende houding doen. Het voordeel daarvan is dat je in elke mogelijke situatie, of je nu kan gaan liggen of niet, je kan wapenen tegen een stresstoestand.

Ook lachen is effectief tegen stress

Men zegt wel eens dat humor de beste remedie is tegen stress. Wanneer je lacht, dan is er sprake van een bijzondere vorm van ademhaling: kort inademen, je adem even inhouden en daarna lang uitademen. Als je lacht, dan adem je dus als het ware hortend en stotend uit. Na een lachbui heb je dus veel afvalstoffen kunnen uitademen en hebben je spieren zich goed ontspannen, waardoor je weer volop energie hebt gekregen. Ook deze vorm van diep ademhalen is dus effectief tegen stress.

Lees verder

© 2010 - 2014 Verdanov, gepubliceerd in Aandoeningen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
De gevolgen van stress.
Gerelateerde artikelen
Zuurstofopname door ademhalingZuurstofopname door ademhalingEr zijn 2 verschillende manieren van ademhalen. Wat is het verschil, hoe werkt het en wat is er verder over de ademhalin…
Meditatie: stress loslatenMeditatie: stress loslatenIn de volgende oefening leer je om stress te lokaliseren en het vervolgens los te laten. Stress begint meestal in je hoo…
Stress in het kortWat is de definitie van stress, wat is het verschil in omgang met stress tussen mannen en vrouwen en hoe zit het met de…
Overmaat stress versnelt verouderingOvermaat stress versnelt verouderingDe strijd tegen veroudering en de strijd tegen rimpels kunnen we goed aanpakken door de grote hoeveelheden stress en wer…
Ademhaling en OntspanningDe ademhaling speelt bij ontspanning een belangrijke rol. Er zijn verschillende manieren om adem te halen. Alleen al het…

Reageer op het artikel "Last van stress? Zorg voor een diepe buikademhaling"

Reactie

M. van Eijk, 24-05-2010 10:16 #1
Ontspannen doe je door te ademen door de buik… Dat heb ik ook heel lang geloofd en dat was ook wat ik tot voor kort tegen mijn cursisten in de yogales zei. Totdat ik de van Dixhoorn- module voor yoga-docenten ging doen. Veel nieuwe cursisten hebben door alle artikelen geleerd dat enige goede ademhaling in de buik zit terwijl de borst nagenoeg stil blijft. Ondertussen ben ik er al achter gekomen dat dit niet waar is. Ademen is een vloeiende beweging. Als je de borstkas stillegt verhinder je dat de longen zich verder naar voren toe kunnen uitzetten en er komt teveel druk op het middenrif en de buik te staan. Er is dan dus nog steeds geen sprake van een ontspannen ademhaling. Daarnaast kunnen mensen zoveel spanning en leed in hun buikgebied hebben opgeslagen dat het sturen van de adembeweging naar de buik de stress alleen maar vergroot.

Mijn tip: als je merkt dat je adem verstoord is, ga hier dan niet zelf mee an de slag maar vraag een verwijzing bij je huisarts voor ademtherapie. Als het goed is heeft hij ook een lijst van ademtherapeuten methode van Dixhoorn in zijn bezit. Als dat niet het geval vind je er vast wel een op het internet.

Infoteur: Verdanov
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Omgaan met stress
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!