InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Artrose: symptomen, oorzaak en behandeling (geen slijtage)

Artrose: symptomen, oorzaak en behandeling (geen slijtage)

Artrose: symptomen, oorzaak en behandeling (geen slijtage) Artrose symptomen, artrose oorzaak en artrose behandeling. Artrose is een pijnlijke aandoeningen die de gewrichten treft. Het is een chronische gewrichtsstoornis van het bewegingsapparaat, waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en na verloop van tijd zelfs geheel kan verdwijnen en het aangrenzende bot toeneemt. Pijn, stijfheid en functieverlies zijn kenmerkend voor de ziekte. In het Engels wordt artrose 'osteoarthritis' genoemd. Artrose kan in alle gewrichten voorkomen, maar het wordt vooral gezien in de wervelkolom, heup, hand (duim), knie en voet.

Artrose

Artrose - inleiding

Artrose is een pijnlijke aandoeningen die de gewrichten treft. Het is een chronische gewrichtsstoornis van het bewegingsapparaat, waarbij het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit gaat en na verloop van tijd zelfs geheel kan verdwijnen en het aangrenzende bot toeneemt. Pijn, stijfheid en functieverlies zijn kenmerkend voor de ziekte.

Artrose is voornamelijk een aandoening die zich manifesteert in de wervelkolom, heup, hand (duim), knie en voet. Maar andere gewrichten elders in het lichaam kunnen ook getroffen worden. Artrose komt vooral voor bij oudere mensen, maar kan op elke leeftijd ontstaan. Ook al is genezing niet mogelijk, er zijn behandelingen die de pijn kunnen verlichten en stijfheid en functieverlies kunnen tegengaan. Ook kan de patiënt maatregelen nemen om de schade zo beperkt mogelijk te houden.

Oorzaken van artrose

Artrose is een reumatische aandoening, waarbij het kraakbeen in kwaliteit achteruitgaat en dunner en zachter wordt. Ofschoon dit proces in alle gewrichten optreden, zijn het vooral de nek, onderrug, knieën, heupen, duim, vingers en grote teen die getroffen worden. Bij artrose treden er veranderingen op in het kraakbeen die ervoor zorgen dat het kraakbeen zacht wordt, waardoor er scheurtjes in het oppervlak ontstaan. Op de meest belaste plekken kan het kraakbeen op den duur volledig verdwijnen. Deskundigen weten niet precies waarom deze veranderingen in het kraakbeen plaatsvinden. Waarschijnlijk begint het met een afwijking van de cellen die de bestanddelen van kraakbeen aanmaken. Bepaalde enzymen lijken een rol te spelen bij de afbraak van het gewrichtskraakbeen. Het kraakbeen kan op de meest belaste plekken op den duur volledig verdwijnen.

Bij artrose ontstaan er aan de randen van gewrichtsvlakken die zijn aangedaan zichtbare en voelbare knobbels, die ook wel osteofyten worden genoemd. Dit is in feite een inadequate reparatiereactie van het lichaam teneinde de gevolgen van artrose tegen te gaan door de aanmaak van bot naast het gewrichtskraakbeen. Deze knobbels beperken de beweeglijkheid van het gewricht. Ook kunnen zenuwbundels bekneld raken, hetgeen pijn, gevoelsstoornissen en krachtverlies kan veroorzaken.

Hoewel het nog niet bekend is waarom gewrichtskraakbeen van structuur verandert, is al wel duidelijk dat meerdere factoren een rol kunnen spelen, zoals aanleg, erfelijkheid, de bouw van een gewricht en de mate van belasting van het gewricht. Zo kunnen structurele overbelasting of herhaalde blessures een rol spelen. Het is wetenschappelijk aangetoond dat overgewicht (obesitas) een niet onbelangrijke prognostische factor is voor de ontwikkeling van artrose. Ook zijn eerdere trauma's een goede voorspeller voor het ontwikkelen van artrose.

Is artrose slijtage?
In de volksmond wordt artrose vaak in één adem genoemd met slijtage en veroudering. Artrose is echter geen slijtage, maar een reumatische aandoening waarbij de kwaliteit van het gewrichtskraakbeen geleidelijk afneemt. Dit wordt veroorzaakt door scheurtjes in het kraakbeen en op den duur kan het kraakbeen op sommige plaatsen zelfs helemaal verdwijnen.

Verschijnselen, klachten en symptomen van artrose

De symptomen van artrose zijn:

  • Pijn: De gewrichten kunnen pijn doen, waarbij rugpijn het meest voorkomt. Beschadigde gewrichten veroorzaken in de wervelkolom een lichte pijn en stijfheid. Artrose onderin de rug of in de hals kan een doof gevoel, pijn en zwakte in een arm en/of been veroorzaken. De aandoening kan jarenlang redelijk stabiel blijven of zich juist zeer snel ontwikkelen. Bij veel mensen ontwikkelt de aandoening zich langzaam.

  • Stijfheid: Mensen met artritis kunnen soms moeite hebben om 's-ochtends op te staan vanwege stramme en stijve spieren. Beweging vermindert de stijfheid. Door langere tijd te zitten, kan ook stijfheid ontstaan.

  • Spierzwakte: De spieren rond het gewricht worden zwakker. Dit gebeurt vaak met artritis in de knie.

  • Zwelling: Artrose kan leiden tot zwelling in uw gewrichten, waardoor ze gevoelig en pijnlijk worden.

  • Misvormde gewrichten: vooral als de aandoening erger wordt.

  • Functieverlies van het gewricht: Als de artritis erger wordt, kan het gewricht steeds minder makkelijk worden bewogen en op den duur kan het niet meer volledig worden gestrekt of gebogen.

  • Krakende geluiden van de gewrichten: Door het onregelmatige oppervlak van het kraakbeen kunnen de gewrichten krakende, schurende of knarsende geluiden (= crepitatie) maken wanneer ze worden bewogen.

Behandeling van artrose

Het gezegde luidt: 'Rust roest'. Het is vooraleerst belangrijk een zo actief mogelijk leven te (blijven) leiden, waarbij overmatige overbelasting voorkomen moet worden aangezien hierdoor de artrose versneld kan toenemen. Gedoseerd bewegen is goed teneinde de spieren en banden die om de gewrichten liggen zo sterk mogelijk te houden. Behandeling van artrose bestaat normaliter uit leefstijladviezen en eventueel bewegingstherapie (fysiotherapie). Hier kun je lezen wat je zelf kunt doen bij artrose om de gevolgen van deze ziekte te beperken, overbelasting te voorkómen en je gewrichten te beschermen.

Om de pijn te bestrijden kunnen pijnstillers zoals paracetamol en eventueel een ontstekingsremmende pijnstiller (NSAID) zoals naproxen of diclofenac, worden gebruikt. Bij ontstekingen in de gewrichten, kan prednison worden gegeven of er kunnen op prednison lijkende middelen in gewrichten worden gespoten. In sommige gevallen wordt een langzaam werkend anti-ontstekingsmiddel gegeven: hydroxychloroquine.

Wanneer de artrose niet (voldoende) reageert op de genoemde behandelingen, zijn er operatieve mogelijkheden. Welke chirurgische behandeling is geïndiceerd, is onder meer afhankelijk van de plaats van de artrose, hoe ernstig het gewricht is aangedaan en de mate waarin je last hebt van de aandoening. Voorbeelden van dergelijke ingrepen zijn:
  • Schoonmaken van het gewricht met een kijkoperatie (artroscopie);
  • Vastzetten van een gewricht (artrodese);
  • Vervangen van het gewricht (gewrichtsprothese);
  • Gewrichtsdistractie van de knie: een relatief nieuwe methode om artrose van de knie te behandelen, waarbij de botuiteinden in het gewricht van de knie zes weken lang uit elkaar gehouden door middel van telescopische buizen waardoor het kraakbeen zich kan herstellen en weer aan kan groeien.

Lees verder

Gerelateerde links
Website over gezondheid.
Gerelateerde artikelen
Artrose bij de hondArtrose bij de hondArtrose klinkt bij de meeste mensen niet helemaal onbekend in de oren. Het komt heel veel voor bij de mens, maar ook bij…
Artrose: de symptomen en de behandelingArtrose: de symptomen en de behandelingIedereen heeft wel eens last van pijnlijke knieën, heupen of handen. In de meeste gevallen is de pijn van korte duur en…
Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Knieartrose (slijtage van de knie, gonartrose)Artrose van de knie, ook wel gonartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen en bij mens…
Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Heupartrose (slijtage van de heup, coxartrose)Artrose van de heup, ook wel coxartrose genoemd, is een veel voorkomend probleem, met name bij oudere mensen. Heupartros…
Artrose hetzelfde als versleten gewrichten?Artrose (oftewel osteoartritis) is een reumatische aandoening en niet het gevolg van een normaal verouderingsproces. Art…
Bronnen en referenties
  • E.H. Coene, S. Kollaard, H. Vinke (eindredactie). Zorgboek artrose. Stichting September, Amsterdam, 5e druk, september 2013.
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Osteofyt
  • www.msd.nl/ziektebeelden/Artrose/Hoe_ontstaat_het
  • www.orthopedie.nl/content/gewrichten/artrose.asp
  • www.webmd.com/osteoarthritis/tc/osteoarthritis-topic-overview
  • www.fysiotherapiedaalmeer.nl/daalmeerfolders/artrose.html
  • www.umcutrecht.nl
  • www.amc.nl

Reageer op het artikel "Artrose: symptomen, oorzaak en behandeling (geen slijtage)"

Reacties

Natalia Luchowska, 21-06-2011 23:04 #2
Mijn voet was 9 maanden geleden verbrijseld en ik ben 34 op dit moment loop ik goed zelfs, zit ik nog steeds bij fysiotherapie maar is het wel kans dat ik ook slijtage zou krijgen?want die botjes zijn goed aanelkaar gegroeid en er hoefde geen operatie uitgevoerd te worden, kan ik slijtage wel voorkomen?al vast bedankt met vriendelijke groet Natalia Luchowska. Reactie infoteur, 25-06-2011
Als men een breuk heeft opgelopen die zich doorzet in een gewricht en die breuk herstelt zich niet goed, zodat de normale vorm niet terugkeert, dan raakt het gewricht misvormd. Het oppervlak zal als gevolg hiervan onregelmatig worden en de kans op artrose is groot (post-traumatische artrose). Dot wordt wel 'secundaire artrose' genoemd. Deze vorm van artrose kan jaren na het doorgemaakte trauma alsnog optreden. Vraag uw behandelend arts om advies in uw situatie.

P. A. de Vries-Zoetemelk, 13-02-2011 10:21 #1
Heb osteoporose in de lage wervelcolom en heup. En artrose in bovenarm en vingers. Wil graag op de hoogte blijven over de behandelingen
om dit proces te stoppen. En welke niet schade medicijnen worden gebruikt om de pijnen te verminderen. Reactie infoteur, 16-02-2011
Uw huisarts kan u het beste voorlichten over medicatie. Ook kunt u terecht bij de Osteoporose Stichting, welke onafhankelijke en wetenschappelijke verantwoorde informatie geeft over de oorzaak, de preventie en de behandeling van osteoporose aan onder meer mensen met osteoporose. U kunt hun website vinden op: http://www.osteoporosestichting.nl/

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Artrose
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!