InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Galstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen

Galstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen

Galstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen Galstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen galstenen bij vrouwen en mannen. In de galblaas kunnen zich stenen vormen van een millimeter tot wel 2½ centimeter of groter. Deze worden galstenen genoemd. Over de oorzaak hier­van is weinig bekend. Ongeveer drie op de tien mensen heeft galstenen, vaak zonder er last van te hebben. Klachten ontstaan wanneer een galsteen klem komt te zitten in de galwegen, waardoor de doorstroming van galvloeistof wordt belemmerd. Door heftig samen te trekken probeert de galblaas de versperring op te heffen. Dit kan hevige pijn veroorzaken in de rechterbovenbuik: de zogenaamde galkolieken. Deze pijn kan één tot vier uur aanhouden. Bijkomende klachten die eventueel optreden zijn: misselijkheid, braken en geelzucht. Alleen galstenen die (ernstige) klachten geven moeten behandeld worden. Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voeding c.q. een gezond voedingspatroon.

Galstenen

Galstenen: inleiding

Galstenen zijn stenen die in de galblaas worden gevormd. De galblaas ligt net onder de lever, rechtsboven in de buik. Het kleine orgaan is met de lever en de dunne darm verbonden. De galblaas slaat de gal op die de lever produceert. Gal is een geel-groenige (soms zwarte) vloeistof en is nodig voor de vertering van vethoudend voedsel.

Galstenen bestaan voornamelijk uit cholesterol en daarnaast uit bilirubine en kalkzouten. Galstenen komen in verschillende grootte voor, van een millimeter tot wel 2½ centimeter of groter. Er kunnen meerdere stenen tegelijkertijd voorkomen. Een persoon die galstenen heeft, loopt het risico galblaasontsteking te krijgen.

Drie soorten galstenen
Op basis van hun samenstelling kunnen er drie soorten galstenen worden onderscheiden:
  • Cholestorolgalstenen. Deze stenen ontstaan wanneer de gal niet in staat is om alle cholesterol op te lossen. Ongeveer 80-85% van de galstenen bestaan uit deze variant, die vaak ook andere bestanddelen bevatten zoals bilirubine en calcium.
  • Pigmentgalstenen: Dit type ontstaat wanneer de gal te veel bilirubine bevat. Het is niet helemaal duidelijk waardoor deze stenen ontstaat. Mogelijk heeft het te maken met een overmatige productie van bilirubine, levercirrose of met een overmatige afbraak van rode bloedcellen.
  • Stenen met veel calcium of gemengde stenen. Deze bestaan uit cholesterol, calcium en bilirubine

Incidentie galstenen

Galstenen komen bij ongeveer 30% van de mensen voor, vooral bij oudere mensen. De meeste mensen hebben er geen last van.

Oorzaken galstenen

Er is tot dusverre weinig bekend over de oorzaken van het ontstaan van galstenen. Mogelijk dat de samenstelling van de galvloeistof een rol speelt. Van cholesterolgalstenen - zo'n 80% van de stenen - is bekend dat deze vaker voorkomen bij vrouwen dan bij mannen. Wellicht dat vrouwelijke hormonen en gebruik van de pil hierbij een rol spelen. Verder vergroten overgewicht en snel afvallen de kans op galstenen. Genetische (erfelijke) factoren spelen waarschijnlijk ook een rol. Eerstegraads familie (ouders, broers en zussen, en kinderen) van personen met galstenen, hebben 1½ keer meer kans op het krijgen van galstenen. Daarnaast spelen komen galstenen vaker voor bij oudere mensen.

Symptomen galstenen

In de meeste gevallen veroorzaken galstenen geen klachten. Galstenen symptomen die kunnen optreden zijn:
  • Een galsteen heeft de gal­gang naar de darm verstopt. Hierdoor komt de gal niet meer bij het te verteren voedsel. Symptomen: heftige buikpijnaanvallen die gepaard gaan met geelzucht: een gelige verkleuring van het oog­wit en de huid. Aangezien de gal in het bloed terecht komt, ontstaat een gelige verkleuring van de huid en bruine urine en is de ontlasting ontkleurd. De kans bestaat op het ontstaan van een infectie van de galwegen met hoge koorts.
  • Een galsteen is vastge­klemd in de uitgang van de gal­blaas. De uitgang wordt helemaal afgesloten. Symptomen: buikpijn, zonder geelzucht. Vergrote kans op een galblaas­infec­tie met heftige pijn en hoge koorts.
  • Een steentje is klem geraakt in de uitgang van de galblaas of in de galgangen. Symptomen: een scherpe pijnaanval in de rechter bovenbuik. Deze pijn straalt vaak uit naar de rug en gaat gepaard met misselijkheid en braken. De patiënt heeft meestal drang om te bewegen; beweging maakt de pijn niet erger. Integendeel, beweging verlicht de pijn. In feite, patiënten met een galkoliek hebben vaak de neiging om te lopen of te kronkelen (het draaien van het lichaam in verschillende posities) in bed om een zo comfortabel mogelijke positie te vinden, dat wil zeggen een houding waarbij zo min mogelijk pijn wordt ervaren. Een galsteenkoliek kan ook minder heftig verlopen met wat vagere klachten. De pijn kan soms plotseling ophouden als het steentje weer losraakt of wanneer de galblaas te uitgeput is om nog verder te persen. Bij koliekpijn trekt de galgang samen en dat zorgt voor heftige pijnaanvallen.
  • Aanvallen van vage pijn (een zeurderig en brandend gevoel), boeren en oprispingen, misselijkheid en een onbehaaglijk gevoel in de (rechter) bovenbuik, vooral na het eten van vet, bepaalde groenten zoals koolsoorten, ei of chocola.

Galstenen symptomen
De belangrijkste symptomen van galstenen zijn:
  • Pijn in de bovenbuik, deze pijn is koliekachtig waardoor de persoon niet stil kan blijven liggen;
  • Pijn op de borst, in de rug of ter hoogte van het rechter schouderblad;
  • Misselijkheid en braken;
  • Witte 'stopverfachtige' ontlasting; en
  • Donkere urine.

Behandeling galstenen

Veel galste­nen worden bij toeval ontdekt bij een echo- of röntgenon­derzoek. Dit worden 'stille stenen' genoemd. Deze stenen geven geen klachten. De meeste mensen met galstenen zijn symptoomvrij en behoeven geen behandeling. Alleen galstenen die (ernstige) klachten geven moeten behandeld worden.

Afhankelijk van de ernst en de soort klachten, kunnen verschillende behandelingen overwogen worden.
  • Dieet bij lichte galsteenklachten.
  • Medicijnen om een acute koliekaanval te bestrijden en de pijn op te heffen.
  • Endoscopie: het verwijderen van galstenen die zich in de hoofdgalgang tussen de lever en de darm bevinden.
  • Operatie: de meest aangewezen methode om galsteenklachten te behandelen is een opera­tieve verwijdering van de galblaas, hetgeen een cholecystectomie wordt genoemd.

Eenvoudige en effectieve methode om galstenen te verwijderen
Onderzoekers van het Second People's Hospital of Panyu District and Central South University in China hebben een speciale endoscoop ontworpen om galstenen te lokaliseren en op te ruimen.

De auteurs beschrijven het apparaat in een paper die is geaccepteerd door het vakblad Review of Scientific Instruments van het American Institute of Physics (AIP). Een kleine ultrasone sonde is verbonden aan een endoscoop en deze lokaliseert galstenen, zelfs kleine nauwelijks te detecteren steentjes. Chirurgen kunnen met het apparaat zelfs zeer fijne, moeilijk te verwijderen galstenen verwijderen, waarvan de makers zeggen dat het vergeleken kan worden met 'zand dat gestrooid is op een tapijt en wordt weggezogen door een stofzuiger'.

Via een speciaal buisje voor vloeistoffen kan water in de galblaas worden ingebracht, waardoor deze groter wordt hetgeen het verwijderen van galstenen vergemakkelijkt. Het blijkt een veilige en effectieve methode te zijn. (Rev. Sci. Instrum. 83, 015115 (2012).)

Lees verder

Gerelateerde links
Galstenen symptomen.
Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: galstenenGalstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo g…
Hoe kom ik van mijn galstenen af?Hoe kom ik van mijn galstenen af?Het hebben van galstenen is niet fijn, het brengt veel pijn met zich mee. Welke symptomen geeft het? Wat heeft alcohol v…
Galstenen, symptomen en behandelingGalstenen, symptomen en behandelingEen galsteen is een steen die zich in de galblaas of in de afvoerbuis hiervan bevindt. De meeste mensen met galstenen er…
Galstenen en gezonde voedingGalstenen en gezonde voedingNoten, koffie, alcohol zijn geen medicijnen toch kunnen zij preventief en soms zelfs curatief er voor zorgen dat mensen…
Last van galstenenLast van galstenenWist u dat veel mensen galstenen hebben? Galstenen hoeven geen klachten te geven, maar als ze klachten geven kunt u er b…
Bronnen en referenties
  • Dr. J.W. van Ree (vertaling en bewerking). Maagdarmklachten - Deskundige en betrouwbare adviezen over hoe u omgaat met maagdarmklachten in het dagelijks leven. Uitgeverij Cambium B.V., Zeewolde, 2005.
  • http://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/129/Galstenen.html
  • http://www.mlds.nl/ziekten/85/galstenen/klachten/
  • http://www.medicinenet.com
  • http://www.amc.nl/?pid=127&itemid=92&contentitemid=71&osadcampaign=Patientenfolders
  • http://rsi.aip.org/
  • Rev. Sci. Instrum. 83, 015115 (2012)

Reageer op het artikel "Galstenen: symptomen, oorzaak, behandeling en verwijderen"

Reacties

Elena den Blanken, 21-06-2014 15:11 #8
Waar vind ik deze behandeling? Via een speciaal buisje voor vloeistoffen kan water in de galblaas worden ingebracht, waardoor deze groter wordt hetgeen het verwijderen van galstenen vergemakkelijkt. Het blijkt een veilige en effectieve methode te zijn. (Rev. Sci. Instrum. 83, 015115 (2012).)

Wimmers, 15-06-2014 17:08 #7
Ik heb zelf een endoscopie gehad in de universiteit kliniek in Malaga. Duurde 45 minuten om 2 stenen een van 14 m/m en een van 10 m/m uit de hoofdgalgang te laten vallen in de dunne darm. Verdwijnen dan via de natuurlijke gang. Het sluitspiertje aan het eind van de galggang is daarbij doorgesneden. 36 uur niets eten of drinken, vocht via infuus toegediend. Hierna voel je je als herboren, als alles weer normaal gaat werken. Na 2 dagen weer naar huis en aansterken, ik was 7 KG afgevallen.

Tarik, 18-02-2014 23:07 #6
Mijn moeder is jaren geleden geopereerd en zijn galblaas en galstenen verwijderd. Dat ging goed tot vier geleden. Elk jaar krijgt ze heftig pijnaanvallen op haar buik rechts. In de buikstreek rondom lever. Ivm aanvallen wordt ze opgenomen in ziekenhuis en worden galstenen in galweg dmv endoscopie verwijderd. Een jaarlijkse terugkerend verhaal. Is er een andere manier om dit probleem te voorkomen?

E. Verdooner, 22-12-2013 06:15 #5
In juni van dit jaar is mijn galblaas na meerdere kolieken verwijderd. Dat was een enorme opluchting. Maar ik heb nog steeds pijn in mijn bovenbuik. Vooral wanneer ik gaap of op een andere manier snel en veel lucht inadem. Volgens de arts zou ik nog geruime tijd wat pijn hebben want "tenslotte hebben wij in je ingewanden geroerd". Leuke uitspraak van een chirurg maar voor mij niet erg geruststellend.
Mijn vraag is nu : Hoelang kan je na deze operatie nog last hebben van pijn? Reactie infoteur, 29-12-2013
Ik raad u aan dit te vragen aan de arts die u behandeld heeft.

Greet, 28-11-2013 09:57 #4
Een week geleden is mijn galblaas verwijderd, ik werd vanochtend wakker met een gevoel alsof ik een galaanval had? Dat is toch niet mogelijk of wel? Reactie infoteur, 29-12-2013
Nederlandse Leverpatiënten Vereniging schrijft in haar brochure 'galblaas en galwegen' onder de paragraaf 'een verwijderde galblaas':

"Zonder een galblaas kan een mens prima leven. Bij de meeste mensen zijn de klachten na de operatie verdwenen. Wel ontstaan er soms nog klachten na een vetrijke maaltijd. Het volgen van een dieet is meestal niet nodig. Een enkele keer ontstaat er na de verwijdering van de galblaas het zogenaamde post-cholecystectomie syndroom. De klachten kunnen identiek zijn aan galsteen kolieken. Oorzaken kunnen zijn, achtergebleven stenen, een afwijkende functie van de sluitspier van Oddi, enz. Aanvullend onderzoek kan bestaan uit een MRCP, drukmeting van de sluitspier van Oddi, een endo-echo en andere onderzoeken."

B. P. Luursema, 11-09-2013 14:11 #3
Enkele jaren geleden toen ik voor vage klachten was opgenomen in het UMCG te Groningen werden bij mij 2 galstenen door de MOND verwijderd! Zonder operatief ingrijpen en zelfs zonder dat ik in bed lag! Er werd mij door de arts een roesje toegediend en toen ik weer bij kwam waren er 2 galstenen verwijderd. Ik heb daarna wel een dag of 10 aan de kunstmatige voeding gelegen. Het voornemen om daarna de galblaas te verwijderen heb ik geblokkeerd vanwege mijn hoge leeftijd (80+) en de risico's verbonden aan de narcose. Reactie infoteur, 11-09-2013
Galstenen in de galwegen kunnen met behulp van endoscopische retrograde cholangiopancreatografie (ERCP) worden verwijderd. Bij deze ingreep wordt een endoscoop met chirurgische hulpstukken via de mond, slokdarm en maag in de twaalfvingerige darm ingebracht.

Jamila Fazli, 30-07-2013 00:47 #2
Hallo 2 maand terug mijn moeder door galstenen is overleden.en jammer genoeg door de laat behandeling en tot wij snap niet dat hoe kan dat?misschien kunt u ons te helpen.A.U.T
met vriendelijke groeten j.fazli Reactie infoteur, 31-07-2013
Gecondoleerd met het verlies van uw moeder.
Ik kan alleen in algemene zin de vraag beantwoorden of en wanneer er risico op overlijden is bij galstenen. Alleen de behandeld arts van wijlen uw moeder kan (mogelijk) uw vraag beantwoorden hoe het komt dat uw moeder is overleden.

Het medisch handboek van Merck Manual schrijft het volgende over eventuele complicaties naar aanleiding van galstenen:

"Bij een afsluiting [van de galwegen] kunnen bacteriën goed gedijen en snel een infectie in de galwegen veroorzaken en soms ook abcessen (met pus gevulde infectiehaarden) in de lever. Een dergelijke infectie kan gepaard gaan met koorts, koude rillingen en geelzucht (een gelige verkleuring van de huid en het oogwit). Soms ontstaat er een levensbedreigende infectie, ‘bacteriële cholangitis' genaamd. Bij bacteriële cholangitis kunnen de bacteriën in de bloedbaan terechtkomen en infecties elders in het lichaam veroorzaken, waardoor het risico van overlijden toeneemt."

René, 07-07-2013 13:11 #1
Er zijn genoeg kuren die je zelf samenstellen kunt om galstenen gewoon uit te poepen.
Zoek op internet. Het is een 24 uur durende kuur van niet eten, bitterzout drinken, daartussen in olijfolie gemixt met grapefruit/citroen… het spuit eruit (ook de stenen) via de darm, hoezo snijden in het lichaam? Alles, lever en darm reinigt mee. Goed om meteen daarna een darm klysma te doen voor de darm. Je moet een week van tevoren dagelijks 1 liter blaas nieren thee drinken om al diens kanalen goed open te zetten, zo ook 1 liter troebele appelsap, omdat deze alle lever blaasjes open zet waardoor het bitterzout alles kan reinigen. Eventueel kuur herhalen om de 4 weken en dit 4-5 x. Aangeraden wordt om deze kuur 2x per jaar te doen.Je tanden worden toch ook 2x p jaar gereinigd gecontroleerd? je auto etc etc…

Infoteur: Tartuffel
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Galblaasaandoeningen
Reacties: 8
Medische informatie…
Schrijf mee!