InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Laparoscopische galblaasoperatie kijkoperatie

Laparoscopische galblaasoperatie kijkoperatie

Laparoscopische galblaasoperatie  kijkoperatie Een laparoscopische galblaasoperatie is een kijkoperatie om de galblaas te verwijderen. Een kijkoperatie is een manier van opereren waarbij er een paar kleine sneetjes in de buik worden gemaakt in plaats van een grote snee zoals bij de conventionele operatie. Kleine sneetjes betekenen kleine wondjes die sneller genezen dan de grote wond bij open chirurgie. Als het kan kiest de chirurg voor de laporoscopische galblaasoperatie. Die operatie is nodig na constatering van stenen in de galblaas of bij een ontsteking. Die kwalen, die gepaard gaan met hevige pijnen, maken een chirurgische ingreep noodzakelijk. Laparoscopisch als het kan, conventioneel als het moet.
Bron: Samuel Bendet, US Air Force / Wikimedia CommonsBron: Samuel Bendet, US Air Force / Wikimedia Commons

Kijkoperatie om de galblaas te verwijderen

Laparoscopische galblaasoperatie

Wie galstenen in de galblaas heeft kan een galblaasoperatie nodig hebben. Dat wordt dringend als de galstenen problemen veroorzaken door in de galweg te gaan zitten en daar verstopping te veroorzaken die koliekpijnen opleveren. Ook kunnen de stenen ontstekingen veroorzaken. Ontsteking van galblaas of alvleesklier en verstoppingen door galstenen zijn pijnlijke aangelegenheid die onder meer behandeld kunnen worden door de boosdoeners te verwijderen. De galblaas wordt dan inclusief de galstenen uit het lichaam gehaald. Dat gebeurt meestal met een kijkoperatie, een laporoscopische galblaasoperatie.

Laparoscopische cholecystectomie

De medische term voor laparoscopische galblaasoperatie is laparoscopische cholecystectomie.

Vergruizen
Voorheen werd de vergruismethode nog wel eens toegepast, maar daarvan zijn de medici teruggekomen. De vergruisde stenen leveren te vaak opnieuw problemen op in de galwegen, met bijbehorende pijnaanvallen. Een beproefde methode is de laparoscopische galblaasoperatie.

Laparoscopie of kijkoperatie

Laparoscopie is kijken in de buikholte met minimale sneetjes in de buik. Laporoscopie wordt wel minimaal-invasieve chirurgie genoemd. Deze operatiemethode laat vier of vijf kleine littekens van een tot twee centimeter achter in plaats van een groot litteken van twaalf tot vijftien centimeter.

Narcose

De laparoscopie wordt onder narcose uitgevoerd. Een van de incisies wordt bij de navel gemaakt. Als het littekentje eenmaal genezen is dan zie je er bijna niets meer van. De incisie bij de navel geeft toegang tot de buikholte. Tijdens de operatie wordt een holle naald naar binnen gebracht waardoor koolstofdioxide (CO2 of koolzuurgas) naar binnen wordt geblazen die de buikholte als een ballon opblaast.

Koolzuurgas
Nadat de patiënt in slaap is gebracht met anesthetische middelen wordt de buik opgeblazen met koolzuurgas. Dit is een onschadelijk gas dat wordt gebruikt om de buikwand te scheiden van de inwendige organen. Het geeft de chirurg tijdens de operatie meer ruimte om het binnenste te bekijken en om de instrumenten te kunnen bewegen. Als de operatie klaar is wordt het gas weer verwijderd.

Laparoscoop

Als de buik eenmaal bol staat, om ruimte te geven tussen de organen en de operatie uit te kunnen voeren, wordt een incisie gemaakt in de buikholte waardoor de laparoscoop naar binnen kan. De laparoscoop wordt in de buikholte geprikt om binnen te kunnen kijken. Een laparoscoop is een endoscoop voor de buik, een lange, dunne telescoopachtige buis met een piepkleine videocamera en een lampje. In de operatiekamer staat een beeldscherm waar de beelden, die de videocamera in de buikholte opneemt, op kunnen worden bekeken. Met die beelden kan de chirurg in de buik kijken en de operatie uitvoeren.

Instrumenten

De andere kleine sneetjes in de buik geven andere instrumenten toegang tot de buik, zoals instrumenten die de galblaas kunnen pakken, bewegen en verwijderen. Een kleine tang zet bij een galblaasoperatie bijvoorbeeld klemmetjes om de galleiding en een minuscuul schaartje knipt de leiding door en maakt de galblaas los. De klemmetjes zijn onschadelijk en blijven in het lichaam zitten. Ook naaldvoerders worden in het lichaam gebracht. Dit zijn instrumenten die bij het hechten worden gebruikt.

Navel
Afhankelijk van wat er in de buikholte moet gebeuren worden de bijpassende instrumenten via de sneetjes naar binnengebracht. De galblaas wordt losgemaakt van de lever en door het sneetje bij de navel uit de buik verwijderd.

Grote galstenen

Als er grote galstenen in de galblaas blijken te zitten, dan moet het sneetje bij de navel, doorgaans twee centimeter, iets groter worden gemaakt om alles te kunnen verwijderen. Dat vergrootte sneetje is altijd nog vele malen kleiner dan de snee van een operatie met één grote snee.

In een potje
De patiënt vindt de stenen terug in een potje, op het nachtkastje. Ze kunnen als trofee mee naar huis.

Kleine sneetjes

De kijkoperatie heeft de voorkeur boven open chirurgie, een buikoperatie met een grote snee, vanwege de snellere hersteltijd met minder pijn. Er worden bij een laparoscopische ingreep nauwelijks spieren doorgesneden en dat bevordert snel herstel. Bij open chirurgie is de snee minstens twaalf centimeter lang. Een operatie met vier kleine sneetjes geneest sneller dan een operatie met een grote wond in de buik. Het verblijf in het ziekenhuis na de laparoscopische ingreep is doorgaans korter dan bij de conventionele methode. Alleen als het niet anders kan wordt gekozen voor een operatie met grote snee. Voordeel van laparoscopie is ook dat de buik er na de operatie mooier uitziet. De vier kleine sneetjes vallen nauwelijks op.

Naar huis
De patiënt die laparoscopisch van zijn galstenen is bevrijd kan doorgaans na een dag in het ziekenhuis weer naar huis. Na een paar weken is men over het algemeen weer hersteld.

De gal

En hoe zit het nu met de gal? Hebben we zonder galblaas ook geen gal meer? Jawel, en dat is maar goed ook, want we hebben gal nodig bij de spijsvertering. De lever maakt nog steeds gal en laat dat naar de dunne darm stromen. Daar kan het als vanouds zijn werk voor de spijsvertering doen. Het enige dat ontbreekt is het reservoir, dat de galblaas was.

Ei en slagroom
Mensen die aan de galblaas zijn geholpen hoeven geen dieet te houden. Toch mijden sommigen enkele voedingsmiddelen. De een krijgt last van een ei en de ander verdraagt geen slagroom meer. Het kan zijn dat niet de gehele galblaas is verwijderd, waardoor er toch weer wat klachten ontstaan. Als je weet waar je misselijk van wordt, kun je dat laten staan en een alternatief product pakken.

Pijn in de schouders

Een bijzondere nawee van de laparoscopische operatie is pijn in de schouders. Dit komt door het koolzuurgas dat in de buikholte is gespoten. Het gas prikkelt het middenrif en het zenuwstelsel vertaalt dit naar pijn in de schouders. De pijn, die zich laat voelen als een lichte spierpijn, verdwijnt na een paar dagen vanzelf weer.

Blauwe plekken
In de buurt van de sneetjes kunnen zich blauwe plekken vormen. Dit is een normale consequentie van het werk dat via de sneetjes is verricht.

Hechtingen

Chirurgen gebruiken bij deze ingreep meestal oplosbare hechtingen, zodat er enkele weken na de operatie geen hechtingen hoeven te worden verwijderd. Na verloop van tijd zie je bijna niets meer van de kleine sneetjes.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Galstenen: omschrijving, klachten en behandelingGalstenen zitten in de galblaas. Hier wordt gal opgeslagen. Gal helpt je bij het verteren van (vet) voedsel. Galstenen k…
Galblaasontsteking en operatieGalblaasontsteking en operatieGlablaasontsteking of cholecystis, een ontsteking van de galblaas. De galblaas ligt aan de onderkant van de lever en kan…
Galstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voedingGalstenen zijn mogelijk te voorkomen door gezonde voedingGalstenen komen meestal voor op wat oudere leeftijd maar in totaal wel volgens schatting bij 30% van de bevolking. De me…
Galsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingGalsteen/Galstenen: symptomen, diagnose en behandelingEen galsteen ontstaat wanneer het galvloeistof in de galblaas langere tijd stilstaat. Het vocht wordt dan dik en gaat kr…
Aandoeningen: galstenenGalstenen zijn stenen die zich in de galblaas of galwegen bevinden. De stenen kunnen heftige pijnklachten geven, de zo g…
Bronnen en referenties
  • https://www.ziekenhuis.nl/behandelingen/l/laparoscopische-galblaasoperatie/item709 geraadpleegd op 27 december 2016
  • https://www.nijsmellinghe.nl/1397/leefregels-na-ontslag-laparoscopische-cholecystectomie geraadpleegd op 27 december 2016
  • http://www.spaarneziekenhuis.nl/nl/Folders/DSZ.001_Galblaas_operatie.pdf geraadpleegd op 27 december 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Laparoscopie geraadpleegd op 27 december 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Laparoscoop geraadpleegd op 27 december 2016
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Naaldvoerder geraadpleegd op 27 december 2016
  • https://www.gezondheidsplein.nl/aandoeningen/overgewicht/vraag-antwoord-specialist/voeding-bij-overgewicht/bestaat-er-een-dieet-voor-na-een-galblaasverwijdering/item52538 geraadpleegd op 27 december 2016
  • http://www.achalasie.nl/nl/behandeling/chirurgische-behandeling geraadpleegd op 27 december 2016
  • Afbeelding bron 1: Samuel Bendet, US Air Force / Wikimedia Commons

Reageer op het artikel "Laparoscopische galblaasoperatie kijkoperatie"

Infoteur: Sjaanfanameland
Laatste update: 28-12-2016
Gepubliceerd: 28-12-2016
Subrubriek: Diversen
Special: Gezondheid
Medische informatie…
Schrijf mee!