InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Diversen > Hartkloppingen, wat kan je er tegen doen?

Hartkloppingen, wat kan je er tegen doen?

Hartkloppingen, wat kan je er tegen doen? Hartkloppingen is de benaming voor een onregelmatige of abnormaal snelle hartslag. Stress en hyperventilatie worden vaak in verband gebracht met hartkloppingen. In rust klopt ons hart ongeveer 70 keer per minuut. Bij sommige mensen kan de hartslag echter zomaar versnellen of onregelmatig worden.

Wat zijn hartkloppingen

Hartkloppingen manifesteren zich als een te snel of onregelmatige ritme van het hart:
  • in rust klopt het hart tussen de 60 en 100 slagen per minuut;
  • sporters in topconditie hebben in rust een hartslag van 30-40;
  • voor mensen die weinig of niet aan sport doen zijn 80 slagen per minuut niet uitzonderlijk;
  • een hartslag van 70 is een gemiddelde waarde.
In de volksmond heeft men het ook wel eens over de polsslag of kortweg pols omdat de hartslag zeer goed aan de pols te meten is.

Over het algemeen zijn mensen zich niet bewust van hun hartslag. Tijdens gewone, rustige dagelijkse bezigheden voelt men de hartslag namelijk niet. Als het hart snel of onregelmatig klopt is de hartslag wél te voelen, een zeer onaangenaam gevoel. Hartkloppingen kunnen op alle leeftijden voorkomen. De medische term voor hartkloppingen is palpitaties.

Doorgaans duren hartkloppingen enkele minuten, maar in sommige gevallen kunnen ze uren, in extreme gevallen zelfs dagen aanhouden. In de regel bedoelt men met hartkloppingen een snelle hartslag maar ze kunnen zich ook uiten in een onregelmatige hartslag. Sommigen mensen hebben meerdere malen per dag hartkloppingen, bij anderen komt het hoogst zelden voor en de meeste mensen hebben nooit hartkloppingen. Bij mij persoonlijk ontstaan de klachten vaak na zeer intensief sporten, maar het gebeurt ook als ik rustig naar tv zit te kijken of als ik mijn schoenveter vast maak.

Hartkloppingen ontstaan plotseling en verdwijnen ook weer even plotseling als ze gekomen zijn, maar zoals gezegd, ze kunnen wel uren aanhouden. Bij een enkeling gaat het abrupt verdwijnen van de hartkloppingen gepaard met een gevoel alsof er plotseling een schakelaar in het hoofd omgezet wordt, telkens weer een beangstigend gevoel, maar anderzijds ook een opluchting dat de kwelling weer voorbij is.

Hyperventilatie, stress en andere oorzaken van hartkloppingen

De oorzaken van hartkloppingen kunnen heel verschillend zijn:
  • Hartkloppingen ontstaan vaak als reactie op emotionele gebeurtenissen en stress.
  • Het verschijnsel kan eveneens optreden door opwinding, hyperventilatie en fysieke of mentale vermoeidheid.
  • Te grote inspanning, te veel roken, te veel koffie of sterke thee drinken kan ook in hartkloppingen resulteren.
  • Hartkloppingen kunnen ook ontstaan door bloedarmoede of een overactieve schildklier, waarbij je ondanks normaal eten gewicht verliest, minder goed warmte verdraagt en vaak last hebt van diarree.
  • Ook bij koorts, uitdroging of bloedarmoede klopt het hart sneller dan normaal.
  • Hartkloppingen kunnen ook optreden als bijwerking van bepaalde medicijnen zoals schildkliermedicijnen en astmamiddelen.
  • Tot slot, ook een gebrek aan het mineraal magnesium kan hartkloppingen veroorzaken.

Een simpele bloedtest kan vaak al uitwijzen of een van de hier genoemde factoren in het spel is.

Hyperventilatie en hartkloppingen

Vaak ook wordt er een verband gelegd tussen chronische hyperventilatie (CHV) en hartkloppingen. Het feit dat het hart opspeelt als men last heeft van hyperventilatie, is als volgt te verklaren. Chronische hyperventilatie wordt onder meer gekenmerkt door een te lage zuurgraad van het bloed. Spieren compenseren dat door de productie van melkzuur wat leidt tot momenten van kortsluiting in de spieren. Die kunnen als gevolg daarvan gaan trekken (trillende wenkbrauw) of pijn doen. Aangezien ook het hart een spier is, ontstaan door melkzuurafzetting vergelijkbare problemen als bij ‘normale’ spieren. Denk daarbij aan hartkloppingen en overslagen.

Klachten en verschijnselen

Veel patiënten hebben het gevoel dat het hart 'in de keel' klopt, of juist op de borst. Ook kunnen duizeligheid of kortademigheid optreden en heeft men vaak het gevoel een opgezette buik te hebben. Dit alles kan een heel beangstigend gevoel geven. In de regel is men tot niet veel meer in staat dan afgepeigerd op bed liggen wachten tot het weer voorbij gaat. Treden hartkloppingen op in combinatie met ademnood, pijn in de borst of het dikker worden van de voeten, dan kan dit een indicatie zijn van een hartziekte en dient men een arts te raadplegen.

Diagnose

De diagnose wordt meestal gesteld op basis van het verhaal van de patiënt. De arts zal pols en temperatuur opnemen, de snelheid van de ademhaling controleren en de bloeddruk meten. Er kan een hartfilmpje (elektrocardiogram) nodig zijn om de toestand van uw hart te bepalen. Ook kunnen onderzoeken naar de werking van de schildklier nodig zijn. De onderzoeken die de arts verder verricht zullen afhangen van de leeftijd, levensstijl (roken, alcoholgebruik), gewicht en andere verschijnselen die er zijn naast de hartkloppingen.

In vrijwel alle gevallen kunnen hartkloppingen worden bevestigd door middel van een ECG; Maar bij klachten die maar af en toe optreden is het probleem om een ECG te maken op het moment dat de patiënt daadwerkelijk klachten heeft. Een elektrocardiogram of ECG (in Nederland in de volksmond vaak hartfilmpje genaamd) is een registratie van de elektrische activiteit van de hartspier. De gemeten elektrische spanning is in de orde van grootte van 1 milivolt , er is dus gevoelige apparatuur nodig. Ook moet de patiënt goed stilliggen om de meting niet door de activiteit van andere spieren te storen.

Behandeling

Er bestaan geneesmiddelen die de hartkloppingen kunnen verlichten, maar die worden alleen voorgeschreven wanneer de hartkloppingen worden veroorzaakt door een ziekte. Soms wordt het dragen van een pacemaker aangeraden om de hartspier van de juiste prikkels te voorzien. En een behandeltechniek die ook steeds meer wordt toegepast is Ablatie, waarbij bepaalde cellen in de hartspier worden weggebrand die verantwoordelijk zijn voor een foutieve geleiding van de hartprikkels.

In plaats van branden of schroeien van weefsel dat de ongewenste prikkels veroorzaakt, pakt men hartritmestoornissen tegenwoordig met veel succes aan met een nieuwe, snellere techniek die minder bijwerkingen kent: bevriezing van hartcellen.

Op het moment dat u een aanval heeft van hartkloppingen kunt u zelf niet veel doen. U kunt het beste proberen niet in paniek te raken en u juist te ontspannen. Stop even met waar u mee bezig bent en haal een aantal keer diep adem. Daarnaast kan het een goed idee zijn om eens even op te staan en een korte wandeling te maken. Uiteraard zijn er wel een aantal bruikbare voedingsadviezen die structureel iets aan uw klachten kunnen verbeteren.

Een Duitse vereniging van internisten uit Wiesbaden geeft praktische tips om hartkloppingen te stoppen.

Voedingsadviezen

  • Magnesium: zoals gezegd kan een gebrek aan het mineraal magnesium hartkloppingen veroorzaken. Magnesium vind je onder meer in groene bladgroenten, vis, noten, zaden, bananen, appels en melk- en volkoren producten. Daarnaast helpt magnesium ook stress en nervositeitsklachten te verminderen en dit soort klachten zijn vaak een oorzaak van hartkloppingen.
  • Cafeïne:Terughoudendheid is geboden bij voedingsmiddelen die cafeïne bevatten zoals koffie, thee, chocolade en cola.
  • Natrium en kalium: Voor het goed functioneren van het hart is het belangrijk dat natrium en kalium in een evenwichtige verhouding in het lichaam aanwezig zijn. Samen spelen deze mineralen een belangrijke rol bij een goede overdracht van zenuwprikkels van spieren, en dus ook van de hartspier. Teveel van het één veroorzaakt een tekort van het ander, waardoor mensen die veel zout eten een grotere kans lopen op het krijgen van hartkloppingen. Normaal gesproken krijgen mensen meer dan voldoende natrium (in de vorm van zout) binnen via het voedsel. Gebruik daarom voldoende voedingsmiddelen die rijk aan kalium zijn. Kalium zit ondermeer in citrusvruchten, bananen, rozijnen, zonnebloempitten, graanproducten, brood en aardappelen.
  • Haver: Haverproducten bevatten natuurlijke rustgevers waardoor bijvoorbeeld havermout en muesli juist bij hartkloppingen als gevolg van stress een goed ontbijt vormen.
  • Knoflook: kan helpen om het hart en de bloedvaten te versterken.

Behalve het in acht nemen van de genoemde voedingsadviezen kan ook het gebruik van bepaalde voedingsupplementen een heilzaam effect hebben. Vitamine C houdt de conditie van het hart op peil terwijl vitamine B1 de werking van de hartspier bevordert. In zijn algemeenheid is het bij nerveuze hartkloppingen aan te raden een maand tot 6 weken een vitamine B-complex te gebruiken omdat nervositeit vaak veroorzaakt wordt door tekorten van deze vitaminen.

Naschrift

Met dit naschrift wil de auteur een aanvulling doen op zijn persoonlijke beleving van hartkloppingen. Hierboven is aangegeven dat de hartkloppingen bij hem doorgaans even snel verdwijnen als ze gekomen zijn, in een fractie van een seconde. Maar het komt ook voor dat de hartkloppingen na het doen van de juiste ontspanningsoefeningen (liggend, waarbij de rug een goed contact maakt met de ondergrond) als het ware langzaam uit het lichaam wegvloeien. Een gevoel dat zich misschien het best vergelijken laat met een binnenband die langzaam leegloopt. Dat alles neemt trouwens ook nauwelijks een seconde of 10 in beslag.
© 2009 - 2014 Serkozy, gepubliceerd in Diversen (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Hartkloppingen: een onregelmatige hartslagHartkloppingen: een onregelmatige hartslagBij een onregelmatige hartslag is men hiervan ook bewust door een onaangenaam gevoel van het lichaam en voel je een vers…
Hartslag bij kinderenHartslag bij kinderenWaarom klopt het hart van een kind zo veel sneller als dat van een volwassene? Hoe meet je bij een kind de gemiddelde ha…
Soorten hartkloppingenVeel mensen hebben wel eens last van hartkloppingen. Dit kan zijn dat het hart heel snel klopt, of juist langzamer, soms…
Lopen met hartslagmeter voor beginnersEr zijn verschillende manieren om tijdens je hardlooptraining je vorderingen bij te houden: a.Op tijd – iedere keer dat…
Hartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenHartkloppingen en hartritmestoornissen: oorzaken, symptomenBij hartkloppingen heb je last van een buitengewoon krachtige, snelle of onregelmatige hartslag. Hartkloppingen worden m…

Reageer op het artikel "Hartkloppingen, wat kan je er tegen doen?"

Reacties

Anno67, 09-08-2014 17:13 #81
Nadat ik een jointje rookte, en daarna onder de douche ging, begon ik helemaal in paniek te raken en wist ik echter niet wat ik moest doen. Mijn hart begon sneller en sneller te slaan, begon te zweten en nerveus te worden, ook een zweverig gevoel.
Nadat ik een familielid erbij liet halen, raadde deze mij aan om op mijn bed te gaan liggen (met de benen omhoog, want dat verlaagd de bloeddruk) De eerste dag lag ik een halve dag in mijn bed omdat ik er niet uit durfde komen, wat wees op een paniekaanval. De dag erna had ik een conflict met iemand, zodanig mijn stressniveau omhoog ging, en weer diezelfde paniekaanval kreeg (begon te trillen, wat wijst op een te hoge bloeddruk, en mijn hart begon sneller en sneller te slaan) de dokter verwees mij door naar een cardioloog, die mij een paar oefeningen liet doen, zoals op een fiets rijden, een screening etc… hij meldde me dat er helemaal niets mis is met mijn hart, wat een grote opluchting was. Want eenmaal je die paniekaanvallen hebt gehad, weet je niet wat er precies scheelt en vrees je altijd het ergste. De dokter schreef mij alprazolam voor, een kalmeringsmiddel die het lichaam in volledige rust stelt. Na een week of 3,4 begon ik te stoppen met medicatie en durfde ik eindelijk eens een toertje rond de blok te wandelen. Zo zie je maar, soms zit het allemaal in je hoofd, en is het soms onvermijdelijk wat er gebeurd, maar met een dosis gezonde mentale weerbaarheid kan je je eigen leven terug in handen nemen.

Aurelie, 07-08-2014 04:24 #80
Hallo iedereen, heb alles gelezen en wou erop reageren, 2 j geleden ben ik en mijn ex uit elkaar gegaan hij heeft me bedrogen en heb hem buiten gezet we waren 8 jaar samen getrouwd. Dusjah in had hem buiten gezet en de eerste week ging alles goe ik was langst een kant blij om terug vrij te zijn, dus 1 week later begon alles! Ik stond op in midden van men slaap kreeg hartkloppingen om 4 uur smorgens en begon gans mijn lichaam te trille en was ik aan het zweten, had moeilijk met het ademen had dees gevoel nog nooit gehad zo vieze gevoel! Ik he toen naar spoed gebeld en gevraagt wat ik moest doen ze zeiden me neem een plastique zakje en adem in en uit maar helaas ging dat niet ik was te opgejaagt, heb dan een docter van w8 gebeld en hij zei het zelfde neem een zakje adem in en uit en neem dan een dafalgan en slaam, ik he 2 dafalgans genomen en ben in slaap gevallen de dag derna weer hetzelfde kreeg steken aan men hart kon moeilijk ademen kreeg niks van eten binnen ik had iets raars ik zei in men hoofd ja als ik eet ga ik stikken en kon daardoor niet eten had 15 dagen vaginale bloedingen heb 1 maand aan een stuk elke dag zonder zever ambulance gebeld omdat ik hyperventileerde en paniek en ja op da moment denk je dat je gaat sterven en jah das een heel vies gevoel. Maar zo 1 maand aan een stuk was overdreven veel ik heb dan beslote om naar een docter te gaan, ik heb de docter alles verteld en die heeft mij pillekes gegeven voor hartkloppingen en xanax retard 0,5 mg om rustig te zijn oke ben dat beginnen in te nemen en door die xanax kreeg ik geheugen verlies en op die moment door niets te eten was ik 20 kg kwijt op 1 maand.oke ben die pillen beginnen te nemen ben ver verhuist even bij men papa en heb een nieuwe jongen leren kennen voelde mij niet 100 provent beter met die pille maar dat calmeerde mij toch heb alles verteld aan men nieuwe vriend en hij zei me om die pillen af te bouwen na 9 maand ben ik zwnger gevallen en ben op 1 dag na ander met alle pille gestopt wat eigenlijk niet mag is heel gevaarlijk, heb de baby uiteindelijk verloren, heb na die pillen nog aanvallen gehad maar cava tt nu toe ben ik beter heb wel iets raars heb bang om allee thuis te zijn en allee buiten te gaan bang dat ik iets voor ga hebben en niemand naast mij hartkloppingen heb ik af en toe maar ik probeer mij met iets anders bezig te houden mijn gedachten ergens anders te zetten, als je onderzoek hebt gedqan voor u hart en alles is in orde maak je geen zorgen het is dan hyperventilatie en spijtig genoeg is daar geen geneesmidel voor alleen jij moet het kunnen veel succes iedereen

Caitlin, 30-07-2014 13:31 #79
Ik ben laaste tijd heel erg moe, beetje zweverig gevoel in me hoofd en hartkloppingen, en ik ben maar 12 jaar. Een vriendin de moeder er van zegt dat ik misschien te kort heb aan soorte voedingsstoffen als magnesium. Ze heeft misschien gelijk dacht dus ik hou er aan. Ik dag er na voelde ik me weer zo en toen kon ik ook niet eten het leek of heel snel vol zat en nu ben ik paar kilo's daar door af gevallen. Dus ik ging naar de huisart en moest daarna na het ziekenhuis bloed prikken ik moet nog wachten voor de uitslag. Maar kan het ook door het weer liggen (want het is warm)denk ik. Maar ik heb nu zo veel vragen, weet iemand iets wat het kan zijn reageer pleas zo snel mogelijk! Want ik irriteer me er aan om steeds zwak te zijn.
Ps. Ik moet (morgen)donderdag nog de uitslag

Mitchell, 23-02-2014 00:58 #78
Het begon 4 maanden geleden in bed, ik kreeg hartkloppingen, zweten, duizeligheid/licht in het hoofd. ik vertrouwde het niet en ben toen gelijk naar de huisarts gegaan, en heb me laten onderzoeken op alles. bleek niets te zijn was kern gezond en bloedtesten ook allemaal. het blijkt gewoon tussen me oren te zitten ben al bij 7 verschillende dokters geweest en allemaal zeggen ze het zelfde. het komt juist omdat je op internet gaat zoeken wat het kan zijn en dan krijg je die klachten ook allemaal. ik moet maandag naar een psychiater en hopen dat het helpt.

Vraagje, 02-01-2014 23:28 #77
Hallo,

Ik ben 14 jaar oud. En ik heb sinds paar weken last van dat ik steken in mn linkerborst heb. Het gebeurt alleen als ik rustig aan doe. Ik heb ook last van dat ik mn hart voel bonzen. Soms als ik op sta dan word ik even licht in mijn hoofd maar na die tijd gaat het weer goed.

Gr.

Aron, 12-12-2013 16:08 #76
Ik heb ongeveer 3 a 4 keer per week last van hartritmestoornissen en snelle hartslag. Het gebeurd als ik me ontspan en bij het slapen gaan. Ik speel volleybal, maar ben zelfs een paar keer niet geweest omdat ik dacht dat ik dan misschien een hartaanval zou krijgen. Toen ik een keer besloot te gaan had ik tijdens het sporten nergens last van, en toen ik klaar was en had gedouchd begon het weer.

Ik denk zelf dat het komt door stress en omdat ik er ook constant aan denk als me hart ook maar 1 keer overslaat.
Soms snap ik niet waar die stress vandaan komt omdat, al zeg ik hetzelf, dingen atijd nuchter benader.

Het is mij wel duidelijk als ik de reacties lees, dat bij 99 van de 100 mensen de dokter niks ziet. Het zit allemaal in ons hoofd ondanks dat het misschien niet zo voelt.

Ik rook best wel veel en houd ook heel erg van koffie, ik drink geregeld overmatig alcohol en om nou te zeggen dat ik heel gezond eet, nee. Het is logisch dat me lichaam hierop reageert. Het enige wat ik moeilijk vind is om te matigen met al deze middelen. Voor de rest gok ik ook (eigenlijk teveel) en ik heb gehoord dat je niet tijdens het gokken er last van heb maar dat het daarna soms nog dagen kan doorwerken.

Je moet je ook niet gek laten maken en meteen stoppen met van alles en nog wat en van alles en nog wat slikken maar probeer gewoon met sommige dingen (denk aan roken, koffie, energiedrank, chocola) op te passen, niet te veel. Ik denk dat het dan wel goed komt.

Vroeger toen ik een jaar of 14 was (ben nu 26) had ik ook deze klachten gepaard met hoofdsteken, ik dacht dat ik er nooit meer vanaf zou komen. Toch is dat gelukt. (Jammer dat het nu weer terug is, de hartklachten dan).

Voor de rest wil ik alleen nog even zeggen, dat het me ook vaak overkomt als ik moe ben, daarom kan je beter vroeg naar bed, of als je er tijd voor hebt, een paar uurtjes in bed te liggen 's middags.|

Hoop dat het iemand helpt,

Aron

Linda, 07-12-2013 18:42 #75
Hey allemaal, ik heb nu al een aantal dagen last van het feit dat ik mn hart zwaar intens voel kloppen. Echtdoor mn hele lichaam. Ik heb een voorgvoorgeschiedenis van hyperventilatie en paniekaanvallen. Nu ging het al een tijd goed. Totdat ik dus last kreeg van deze hartkloppingen. Ik denk meteen dat mn laatste uur geslagen is. Heb ook pijn aan de linkerkant. Heb dit al eerder gehad. Het is geen druk op de borst, maar meer pijn in de borst… aan de zijkant… spierpijn gevoel net boven de borst. Onbewust span ik ook al mn spieren aan tijdens zo'n aanval. Gisteravond heb ik non stop last gehad van hartkloppingen. Werd er zo beroerd van… duizelig en soms licht misselijk. Vanmorgen opnieuw last van. Toch maar de huisartsenpost gebeld. Daar hebben ze mn bloeddruk gemeten… naar mn hart en longen geluisterd. Alles klonk goed… geen reden om aan te nemen dat er sprake is van lichamelijke klachten. Heb nu paranotonol voorgeschreven gekregen. Vandaag 1 pilletje genomen. En ben nu dus de hele dag bekaf. Wil alleen maar slapen. Misschien komt dat ook omdat mn lichaam zich nu ontspant… ben natuurlijk de afgelopen dagen zwaar gespannen geweest. Helaas blijft mn hoofd nog wel wat onrustig. Maandag naar de huisarts… bloed laten prikken om te kijken of ik geen vitamine/magnesium tekort heb en therapie. Ik ben vooral gefrustreerd omdat ik deze angsten niet wil voelen… of steeds de gedachten heb van doodgaan… soms ben ik bang dat het nooit meer overgaat. Is iig fijn om even mn verhaal te typen en ervaringen van andere te lezen. Over het algemeen helpt me dat ook kalmeren. Liefs Linda

Chantal, 04-12-2013 20:31 #74
Hallo,

Ik heb al een paar weken dat ik mijn hart echt voel kloppen, het lijkt net alsof het tegen mij ribben aangedrukt word en dan weer terug, ik voel het op mijn borst keel en zelfs in de rug, als ik rustig zit op de bank heb ik het en zelfs in de winkel, het is heel raar uit te leggen. Ik ben 24 jaar en vind toch wel eng maar de dokter ziet me weer aankomen

Een Vraagje, 24-11-2013 23:12 #73
Ik heb al van 2 mensen horen zeggen dat als je klachten hebt van je hart dat het niet aangeraden is dat je nog breiet zoals sjalen en truis. klopt dit aub? mvg kenny

Lola, 24-11-2013 19:34 #72
Hoi Anouk,

Ik herken mijzelf helemaal in jouw klachten (ben zelf vrouw van 24)
Ook ik heb al lange tijd last van hartkloppingen, duizeligheid en heb een paar aanvallen gehad.
Gelukkig was er ook niet te zien op het hartfilmpje, maar blijf continue mijn hartslag checken.
Inmiddels ben ik al iets verder en weet dat ik hyperventileer doordat ik een stressvolle periode ben doorgegaan, was dat bij jou ook het geval? De stressklachten werken vervolgens angst op, wat de klachten weer versterkt en waardoor de angst weer verder toe neemt etc. etc. Een lastige cirkel, maar zeker niet onmogelijk om eruit te komen!

Wel is het jammer van je moeder dat ze zegt dat je je aanstelt, want dat is echt niet het geval.
Zie je hyperventilatieklachten als een signaal van een gezond lichaam dat onder druk staat (stress, angst, spanningen)
Misschien een idee om hulp te gaan zoeken? Praten met een psycholoog kan al wonderen doen :) niet bang zijn dat je je aanstelt in ieder geval, mensen komen voor veel minder bij de psych!

Over je diabetes en je trage schildklier durf ik niets te zeggen, maar ik neem aan dat de dokter heeft gezegd dat de klachten niet daar vandaan komen?

Sterkte meid, komt goed, maar probeer wel bij de kern van je klachten te komen :) en vertrouw erop dat je hart gezond, sterk en jong is! Reactie infoteur, 24-11-2013
Fijne reactie Lola! Ik had het zelf niet pakkender kunnen formuleren. Compliment!

Anouk, 19-11-2013 19:43 #71
Hallo allemaal,
Mijn naam is Anouk en ik ben 16 jaar. De laatste tijd heb ik ook last van hartkloppingen. Het begon een half jaar terug toen ik opeens heel erg duizelig en benauwd werd. Toen kwam het echt in aanvallen. Na nog zo'n 4 aanvallen ben ik toch maar naar de huisarts gegaan en die zei dat het draaiduizeligheid is. De benauwdheid kwam van hyperventileren.
Nu bijna een jaar verder heb ik er nog steeds last van, maar ook met hartkloppingen. Ik heb een paar weken nadat ik naar de huisarts was gegaan een hartfilmpje laten maken en daar kwam niks uit. Alles was gezond, had alleen een beetje te snelle hartslag. Nu maak ik me nog steeds zo zorgen dat het bijna een obsessie word. Iedere keer als ik 'denk' dat ik iets voel moet ik meteen mijn hartslag voelen en ga ik het tellen zeg maar. Ik denk echt dat er iets is maar dat kan ook gewoon in mijn hoofd zijn. Mijn moeder zegt dat ik me niet zo moet aanstellen en dat het gewoon in mijn hoofd zit dus.
Moet ik me zorgen maken? Ik heb overigs ook diabetes en een te trage schildklier.
Gr. Anouk

Kees, 21-10-2013 10:23 #70
@ahmed, stoppen met blowen en roken.

Ahmed, 03-09-2013 12:01 #69
Mijn broertje heeft ook last van hartkloppingen en hij zie sterretjes voor zijn ogen en hij krijgt trilingen door zijn hele lichaam. hij zegt dat het door het blowen komt en roken en hij wilt niet naar de huisarts. heeft er iemand tips?

Pascale, 14-07-2013 08:22 #68
Hoi allemaal,
Ik heb vanaf mijn 14e last van hartritmestoornisset
jaren mee rondgelopen omdat men dacht dat het hyperventilatie was
maar bleek toch een stoornis, op mijn 19e ablatie gehad omdat de aanvallen steed heftiger werden, heb 1x een aanval gehad met een hartslag rond de 200 slagen per minuur, na de ablatie ging het stukken beter en kreeg metopolol succinaat 100, ik ben nu 30 jaar, en soms heb ik nog zo, n aanval maar wat mij erdoorheen helpt is dat het niet gevaarlijk is! En jezelf op dat moment hoe lastig ook rustig te houden dat kun je doen doormiddel van afleiding, ik wandel even of ik loop rondjes door de kamer of blader in tijdschriften en dat met de gedachte dat het geen kwaad kan
en dan zul je zien dat het soms snel stopt

Mariszcka, 08-07-2013 01:54 #67
Hallo allemaal,
Ik heb al een tijdje last van hartkloppingen. Soms zwaar, soms licht. Ik ben 16 jaar en vind het best wel eng wanneer 't gebeurd. Ik vroeg me af of iemand hier weet hoe ik mezelf het beste kan afleiden van die hartkloppingen als ik moet gaan slapen. Ikzelf heb namelijk een beetje de nijging om in paniek te raken. Ik vind die druk op m'n borst moeilijk te negeren, ik kan niet eens op m'n zij liggen zonder het gevoel te hebben dat een soort van steen m'n borst zo naar beneden duwt. En als ik m'n moeder dan vraag hoe dit nou weg gaat, zucht ze geïrriteerd en zegt me dat ze er niets aan kan doen. Dat weet ik ook wel maar in dat moment ben ik in paniek. Iemand tips voor afleiding? Ik kan namelijk moeilijk een wandeling gaan maken of iets doen als ik de volgende ochtend er weer vroeg uit moet voor school…

Jenneke, 10-06-2013 01:59 #66
Late reactie op Dani69: je hebt last van hyperventilatie.

Willem, 26-05-2013 14:38 #65
Ik ben 57 jr. en heb al meer dan tien jaar last van hartkloppingen/hartritme stoornissen, wat ik hier allemaal lees is voor een groot deel ook voor mij van toepassing. (jammer en spijtig voor alle betrokkenen (met name voor de jongere mensen), maar het geeft mij toch enigszins geruststelling> bedankt voor jullie reacties en tips!) Verder herken ik er ook veel van zoals de mogelijke oorzaken, in mijn situatie zijn stress, emotie, teveel koffie en te weinig nachtrust de grootste boosdoeners. Ik gebruik al jaren Metoprololsuccinaat retard 25, de kleinste dosering welke bij mij geen bijwerkingen geeft. Ik heb het idee dat het bij mij wel wat helpt, soms heb ik maanden achtereen geen last meer en wanneer het zich weer eens voordoet neem ik wat pilletjes extra. Vitamines zoals Q10, B12, C en nog veel meer gebruik ik ook dagelijks maar het is moeilijk peilbaar of dit echt helpt. Veel bewegen is o.a. prima om te ont-stressen, probeer ook de oorzaken van de stress te vinden want dat kun je helpen. Voor alle lotgenoten> Succes en Sterkte!

Angelique, 14-05-2013 19:38 #64
Mijn vader heeft ook hele erge hartkloppingen maar hij wil niet naar het ziekenhuis. is er dan ook een manier om het thuis te oplossen (zijn hartkloppingen komen door ruzies en stress).

Caty Schoup, 19-04-2013 18:13 #63
Vooral als ik naar bed ga, krijg ik hartkloppingen en kan dan niet in slaap komen. Ik neem geen koffie, wijn e.d. in de avond en waak voor veel prikkels, die opwinding veroorzaken. Ik ben al een paar keer naar de huisarts geweest, maar hij vindt het niet serieus genoeg. Wat kan ik doen? Ik ben een vrouw van bijna 68. Goed gezond, maar het gebrek aan nachtrust maakt me wel chagrijnig soms!

Lenie, 16-04-2013 02:29 #62
Over welk kastje wordt hier gesproken, wat niet door de zorgverzekeraar wordt vergoed?
Ik moet nl. binnenkort een hele week met een kastje lopen. Reactie infoteur, 16-04-2013
Beste Lenie,

Bedoeld is hier een zogenaamde "holter". Dat is een recorder die 24 of 48 uur lang je hartslag registreert. Het is een klein kastje ter grootte van een walkman verbonden met een aantal elektrodes die op je borst worden geplakt. De recorder maak je met een draagtasje om je middel vast. Het kastje neemt je hartslag op tijdens je normale dagelijkse activiteiten.

Harun, 31-03-2013 00:30 #61
Goeie dag.
Voor de mensen die er geen ervaring mee hebben.
Ik heb het onder hand 3 à 4 jaar minimaal 1 x per week kan uitlopen tot 10 keer.
Ik ben verdomd eigenwijs want na een lange tijd zoeken kwamen er achter dat het door de eneriedrankjes komt voornamelijk red Bull dus drink ik de goed kopere versies van en ik merk al dat het stukken minder werd bij aantal merken gebeurt het vaker bijvoorbeeld
Ah enerie c1000 merk Lidl golden power monster maakt het erger er is maar 1 soort die niet zoveel effect heeft bij mij dat is Bullit…

Dat is mijn ervaring want door de dokter ziekenhuizen is er niks gevonden.
Nu is het een gewoonte geworden door de spanning en zenuwachtigheid duurde het veel langer maar omdat ik er aan gewend ben min of 2 is het weer weg.

Eigenwijs gedoe is ik blijf het drinken, hoop dat er niks ernstig gebeurt.

In de hoop dat jullie wat aan hebben.

Sandra, 28-03-2013 20:08 #60
Hallo,

Ik heb nu al 4weken last van hartkloppingen uit het niets heb ik dit een in keer
ik heb 5dagen in het ziekenhuis gelegen echo, bloedprikken, ct scan na allerlei onderzoeken hebben ze niks kunnen vinden alles zag er goed uit ze weten nu nog steeds niet wat ik heb het is een zeldzaam iets zeggen ze. vooral als ik eet en drink gaat mijn hardslag heel erg hoog en als ik slik zakt het weer rustig weg en dan voel ik een spanning. En een druk op mij hoofd en erg duizelig.ze hebben mijn verapamill voor geschreven maar het werkt voor geen meter. ik kan ook niet tegen de medicijnen. heeft iemand dit ook? reageer a.u.b. hierop.Wat kan ik doen

Ds1992, 28-02-2013 21:20 #59
Ik heb gister/vannacht 2, 5 uur aan eensluitend last gehad van hartkloppingen, ik probeerde rustig te ademen maar dat hielp allemaal niet. Nu heb ik er een raar gevoel aanover gehouden in mn keel/middenrif. Iemand enig idee hoe k er binnekort (als het nogterug komt, hopelijk niet.) sneller dan 2, 5 uur van af kan komen? Dokter zegt dat k er niet zo over moet nadenken, maar das verdomd lastig.

Nina, 14-02-2013 22:20 #58
De eerste dat ik hartkloppingen kreeg was ik net bevallen van mijn zoontje. Als ik uit bed kwam begon het al. Flinke harde en onregelmatige slagen. Moest echt gaan zitten tot het hart rustig werd. Er ging geen dag meer voorbij zonder hartkloppingen. En duizelingen. Ik werd steeds banger en raakte totaal in paniek op het laatst. In de familie komen veel hartinfarcten voor. Een oom overleed op 33 jarige leeftijd aan ern hartstilstand. Dus ik heb heel veel onderzoeken gehad. Waar uit kwam dat ik inderdaad hartkloppingen had en een lage bloeddruk. Uit de bloedtest kwam naar voren dat ik bloedarmoede had. Hart verder gezond, gelukkig maar. Ik ben naar een homeopaat gegaan. En heb combinatie vitamine C en B gekregen en een magnesium, calcium en zink supplement. Na een half jaar kan ik zeggen dat ik me zo goed voel! Echt de hartkloppingen komen nog maar heel af en toe. Als ik uit balans ben. Let ook erg op mijn voeding. En ik ben veel meer ontspannen. Tevens ben ik op yoga lessen gaan volgen. Heerlijk!
Kortom voor diegene waar er niks ernstigs bij is gevonden, ga naar een goede homeopaat. En pas je levenstijl aan als dat kan. Je gaat zoveel lichter door het leven.
Sterkte ermee!

Onixxx, 13-02-2013 02:43 #57
Ik heb er nu al een jaar last van. De doktoren kunnen niets vinden en zeggen dat ik gezond ben. Ik heb toch het gevoel dat mn lichaam me wat wilt vertellen. Nu je het weet ben je bewuster van je hart en focus je je automatisch op je hartritme wat je voorheen niet deed en daar zit het probleem denk ik. Ik ben voor 6 weken op vakantie geweest en ik heb geen last gehad. Nu ben ik terug in nederland en nu heb ik er weer last van. Of het ligt aan mn zelf… of het kan ook zijn dat je vitamine C tekort komt. Want ik zat elke dag in de zon en nergens last van. vitamine C dus. En nu weinig zon en de problemen komen weer terug. Hopelijk help ik iemand ermee want ik begrijp dat het heel vervelend is… het allerbeste voor iedereen

Sadika, 17-01-2013 21:24 #56
Ik heb ontdekt dat ik hartklopingen krijg als ik bv. met mijn ipad bezig ben. Ik denk dat het dus met de straling te maken heeft. Mensen moeten hier meer over melden, er is weinig ervaringsdeskundigheid hierover en nog minder via de deskundigen weg. Daarom hierbij mijn ervaring.

Cedric, 22-11-2012 11:23 #55
Hoi ik heb ook last van hartkloppingen vooral 's avonds het ergst… wat er ook bij is zijn 24 uur oorsuizen en constante duizeligheid… vooral bij lang staan… bij het staan gaat me hartslag echt merkbaar snel kloppen. Heb al veel onderzoeken gehad, maar de artsen kunnen niks vinden… iemand die me kan helpen, of met dezelfde ervaringen? Dit speelt nu echt al 4 maanden!

Jeanine, 14-11-2012 23:38 #54
Goedenavond mensen ik ben een vrouw van 31 en ik heb de afgelopen week heel veel last van hartkloppingen. Deze houden ongeveer een halve minuut aan en meestal wanneer in rust ben. Ik vind dit heel eng en ben bang om dan te gaan slapen. Bang om niet meer wakker te worden. Is dit een voorteken? Of maak ik me gewoon te druk daarover? Ben wel een roker. Ik wil nog niet naar de huisarts, te bang denk ik. Heb twee jongen kids die nog niet zonder mama kunnen. Gr Jeanine

W., 12-11-2012 10:01 #53
Ik heb dit een jaar geleden vaak gehad en dat ging dan gepaard met paniekaanvallen etc… ben er al een tijdje van af (blijkbaar komt dit vaker voor bij jongvolwassenen) maarja heb nu vannacht een rare droom gehad en schoot echt wakker en mijn hart klopte abnormaal snel en hard. Ik lees net dat dit vaker kan voorkomen tijdens de slaap en ik heb dit echt niet graag want als ik weinig slaap word ik nog altijd een beetje angstig.

Martijn, 01-11-2012 15:54 #52
Hoi,
ik heb hier misschien ook last van, maar ik heb de laatste tijd niet meer zo veel fruit gegeten omdat ik sinds kort een beugel heb, en ik drink de laatste tijd meer koffie, dus misschien ligt het daaraan.

Anoniem, 23-10-2012 02:21 #51
Als je ooit drugs hebt gebruikt zoals cocaïne dan heb je ook van die hartkloppingen. Hoe kom ik hier van af?

19jurgen84, 25-09-2012 17:04 #50
Hallo,
ik heb denk ik ook een stoornis maar kan ze niet goed plaatsen, bij mij komt het op als ik bv rustig thuis zit of evengoed als ik aan het praten ben en het voelt aan alsof mijn hart ff op hol slaagt gedurende een paar seconden, dan moet ik percies zo boeren en ademen lukt ook al evenmin, iemand ervaringen hiermee? grtz

Bas, 10-09-2012 21:43 #49
Laatste 2 weken wordt mijn slaap verstoord door hartkloppingen. Wanneer ik ergens aan denk (meestal aan de omgeving van mijn school) dan begint gelijk mijn hart sneller te kloppen, dit gebeurt niet alleen s' nachts maar ook overdag. Dus ik denk dat ik stress. Ik ben het nu zat. Hoe kan ik snelle hartkloppingen tegengaan? Of is het beste om naar de huisarts te gaan? Please help me!?

Fanny, 20-07-2012 16:03 #48
Kunnen jongens van 24 jaar ook plotseling hartkloppingen krijgen? Heeft dit niet te maken met een virus want de person voelt zich ook niet lekker. Hartkloppingen komen en gaan, maar als je je daarbij ook niet lekker voelt moet er toch een andere oorzaak zijn hiervan toch? of niet?

Dani89, 15-07-2012 12:50 #47
Afgelopen vrijdag ben ik voor de zoveelste keer opgenomen nadat ik "out" ben gegaan. Ik voelde mij weer niet lekker worden als gevolg dat ik van de barkruk af viel en vijf uur later wakker werd op de ic. Ik had absoluut niet veel gedronken ( 2 wijntjes) en ik voel me vaker niet lekker waardoor ik begin te zweten en pijn op mijn borst /arm krijg. Zaterdag was mijn hartslag eigenlijk te hoog. In slaap tussen de 120 en de 130. Gister avond werd dat normaal en hoorde ik de dokters niet meer daarover. Hun conclusie was alcohol en evt ghb. Dit vind ik raar want ik ben zelf antidrugs en weet ook zeker dat er niets in mijn drankje is gegooid. En bovendien heb ik vaker vage klachten. Waar de dokter niets mee doet. Gister hebben ze 15 Sec een ecg gemaakt en zeiden toen dat die er mooi uit zag. Ik mocht van de ic af naar de interne. Vannacht was ik erg misselijk en duizelig en ben ik dus ook flauw gevallen van de po stoel af. Gelukkig was de verpleger daarbij. We staan voor een raadsel en omdat mijn bloeddruk hart en bloed goed was mocht ik net naar huis. Duizelig en wel mocht ik het ziekenhuis verlaten. Morgen komt de uitslag van de urine onderzoek op ghb. Dan zullen ze zien dat dat het niet is. Want op mijn eerdere klachten geven ze geen gehoor. Wat moet ik nou doen? Ik zit nu thuis met mijn zoon (2) en ben bang weer out te gaan. Ik blijf zo veel mogelijk liggen want helaas heb ik nu niemand die bij mij kan zijn. Gr.

A. W. Laan, 12-06-2012 07:57 #46
Linkeroor masseren bij hartkloppingen helpt direct.

Klaasje, 29-03-2012 23:58 #45
Betreffende hartkloppingen, gebruik emcor samen met tambocor werkt uitstekend. Nooit geen klachten meer. Gekregen via de cardioloog in België.

S. Janssen, 07-03-2012 02:04 #44
Er staat niets bij wat te doen na medicijnen tegen astma… is stoppen het beste?
Als er regelmatig last is vaan sneel kloppen na medicijngebbruik, tast dat dan het hart aan?

Nicodh (infoteur), 10-12-2011 20:36 #43
Ik heb mijn hele leven lang last van benauwdheid (ben nu 18jaar), en dan vaak de ene keer niet, en de andere keer heb ik het weer wel. En als ik het wel heb, dan is het de ene keer weer erger dan de andere keer. Echte aanvallen zijn het ook weer niet. Ik heb nu medicatie voor astma, inspanningsastma om precies te zijn. Al twijfel ik hierover omdat ik het soms ook benauwd als ik gewoon in de auto zit. Dat lijkt mij geen inspanning… De laatste tijd viel het mij op dat ik bij het sporten ineens een hart in mijn keel voel, waardoor ik haast niet kan ademen (bij dit weer (5graden) ). Als ik dan echt tot mijn uiterste ga, dan grijp ik soms naar mijn borst omdat ineens mijn hart ca. 2 seconden stopt met kloppen.
Wat kan dit zijn? Mijn moeder dacht dat ademhalingstechniek goed voor me zou zijn en dacht dat ik een lichte hyperventilatie heb. Is dit mogelijk icm. mijn klachten?

Janny, 03-12-2011 08:55 #42
He bart, ik zou als ik jouw was eens even na de dokter gaan en mijn suiker na laten kijken. afvallen hoort bij diabetes en die hart kloppings en bezweet wakker worden dat zijn volgens mij hypo's. ben zelf een diabeet en herkend dit erg bij een hypo heb ik namelijk het zelfde, je moet maar eens proberen als er weer last van heb om 4 suikerklontjes en een koekje op te eten dan is het binnen een half uur weer over.

Nel, 25-11-2011 17:44 #41
Heeft iemand van u wel eens dat je hart uit het niets heel hard begint te bonken links in je borst. Heb dit zeker
al 20 jaar. Ben altijd bang geweest iets aan mijn h:art t"e krijgen en ja hoor, 2 jaar geleden een hartinfarct. Gedotterd complicaties zal ik jullie besparen. Na een half jaar begon het gedonder weer. Soms een uur en soms UREN. Zo angstig! Cardioloog zegt, Alles goed, als het ernstig was, was u allang hier geweest. (Ziekenhuis). Herkent iemand mijn "kwaal"? Ben er heel bang voor!

Arie de Man, 21-11-2011 10:57 #40
Ik gebruik bijna alle voedingsmiddelen welke omschreven zijn voor het goed funktioneren van het hart. Mogelijk zijn er mensen welke de volgende klachten herkennen. Telkens een kwartier na elke maaltijd kloppingen vanuit de maag. In je keel voel je die het meest. Geprobeerd Domperidon helpt niet voldoende. Daarna spray onder de tong helpt wel. vraag is dit echt nodig om deze methode voort te zetten, daar ik nog nooit medecijnen genomen heb en dit zoveel mogelijk probeer te vermijden, ondanks mijn 73 jaar. Zijn er personen welke willen reageren op deze mail en of ze dezelfde klachten herkennen.

Rosalie, 01-11-2011 11:20 #39
Hallo Bart!

Ben je ongewenst 20 kilo afgevallen, of heb je dat zo gewild? Als het een ongewenst afvallen is en je zo slecht slaapt en hartkloppingen hebt, ziet dat er serieus uit! Ga alsjeblieft naar een andere dokter voor een second opinion. Laat de artsen doorzoeken tot de oorzaak gevonden is. Alleen als je als patient zelf vasthoudend bent, krijg je een diagnose, zoniet, dan kun je jarenlang met een kluitje in het riet gestuurd worden, wat echt heel slecht is.

A. van Schendel, 09-10-2011 12:53 #38
De laatste weken last van hartkloppingen, pijn naar de kaken, en het gevoel van een dikke achter tong, is het noodzakelijk naar de huisarts te gaan?

C. Schifflers, 17-09-2011 19:47 #37
Graag wil hierbij nog een mogelijke oorzaak voor hartkloppingen toevoegen. Deze komt uit eigen ervaring. En geldt eigenlijk alleen voor vrouwen. Heb jarenlang getobd met hevige menstruatieklachten waaronder ook hevige dagen vol hartkloppingen. Er is een naam voor die klachten tijdens de menstruatie(ben ik even kwijt) maar lijkt op overgangs verschijnselen dus hormonaal! Hiervoor kan je verschillende dingen doen. Bij mij helpt het Mirena spiraaltje en bij een ander de prikpil das voor iedereen verschillend. Ik ga in ieder geval een stuk minder hartkloppend door het leven.

Serkozy (infoteur), 24-07-2011 11:41 #36
Geachte heer Van Staveren,
hoewel het in mijn geval iets genuanceerder ligt, herken ik mij wel enigszins in uw opmerking dat er niet goed wordt geluisterd. Bij mijn bezoeken aan de afdeling cardiologie in mijn woonplaats stoorde mij voornamelijk de arrogantie van bepaalde artsen.

Ter illustratie: na intensief sporten op zondagmorgen toog ik (op eerder aanraden van de behandelend cardioloog) met hartkloppingen naar de huisartsenpost voor een electrocardiogram. Toen ik 2 weken later de betrokken cardioloog consulteerde voor de uitslag daarvan, waren alle onderzoeksgegevens verdwenen. Niet goed, maar kán gebeuren. Wat mij wél stoorde, was het feit dat de betrokken arts mij vervolgens met een of ander theoretisch verhaal over een "mensen met een sporthart" naar huis stuurde.

Dit is overigens maar één van meerdere voorvallen die mij stoorden. In goed overleg met mijn huisarts heb ik vervolgens besloten om voortaan een andere afdeling cardiologie te bezoeken, iets wat ik achteraf als een verademing ervaar. Kan dit wellicht ook in uw geval een bruikbare suggestie zijn?

Ten aanzien van de paracetamol raad ik u aan om toch even een (huis)arts te raadplegen. Verder wil ik u veel sterkte en een goede beterschap wensen.

Vriendelijke groeten.
Auteur Serkozy

Peterrobert van Staveren, 24-07-2011 09:57 #35
Geachte
na een hartoperatie(via de lies) eind mei jl heb ik alleen maar meer klachten gekregen. Ben gigantisch bang en huil regelmatig. hartkloppingen beginnen dramatische vormen aan te nemen. in mijn ziekenhuis weten ze op dit moment niet precies wat hieraan te doen. dus maar weer pillen slikken. Sotalol 80mg. dit help wel tijdelijk na uitwerking van het tablet begint de ellende weer opnieuw. ben ook heel erg moe, heb benauwdheidsklachten, slaap slecht en ben de hele dag bang dat me wat overkomt.in het ziekenhuis heb ik hier over gepraat maar krijg op dot moment de indruk dat niet erg goed wordt geluisterd(altans, zo komt het nu bij mij over.) Mijn hartkloppingen waren op een moment verdwenen en nu zijn ze er weer volop. zodat een electrische schok van t hart om te resetten ff niet kan.
Is het toegestaan om paracetamol te slikken als ik bijv. hoofdpein op spierpijn heb? dit laatste heb ik niet gevraagd aan mijn arts… vergeten.

vr. gr

pr v staveren

Willemien Lesterade, 09-07-2011 11:50 #34
Bart. Misschien heb je last van je schildklier! Als je zegt dat je afgevallen bent. of ben je streng aan het lijnen geweest? Ik zou zeggen laat je bloed prikken op kalium schildklier en ijzer…

Bart, 30-05-2011 00:16 #33
Hoi, ik heb redelijk vaak last van hartkloppingen, voel me daarbij erg benauwd en onwel, ik ben 20 kilo afgevallen en slaap nauwenlijks, ik word vaak snachts wakker helemaal bezweet en het voelt alsof mijn hart uit mijn borstkas wilt ontsnappen, weet niet goed meer wat ik moet doen of wat er te doen valt, heeft er iemand misschien tips wat ik het beste kan doen? ik ben bij de dokter geweest en die zij alleen dat het niet dodelijk is en dat ik moet proberen niet teveel eraan te denken, maar dit helpt absoluut niet, dus is mijn vraag of er iemand is die een tip heeft wat ik kan doen om fatsoenlijk te slapen en een normaal mogelijk leven te lijden.?

Ted, 29-05-2011 15:39 #32
Ik heb sinds een jaar veelal bij het naar bed gaan /inslapen last van hartkloppingen.
Soms als ik abrupt uit mijn voor slaap wordt gehaald heb ik het ook, het gevoel gaat gepaard met paniek en angst.
Inmiddels heb ik het redelijk onder controle en heb veel gehad aan de verhalen van andere. Ben lang in dubio geweest om een arts, cq cardioloog te raadplegen maar wellicht uit angs voor erger ben ik het zelf onder controle gaan houden. Met de wetenschap dat het voor een groot deel aan mijn persoonlijke situatie ligt (stress en zorgen maken) kan ik er inmiddels redelijk mee omgaan. Mocht het weer opsteken ga ik wel een afspraak maken met een klinkiek die ook zoals in voorgaande verhalen een week monitoren dmv een apparaat die de pols en hartslagen meet, doorgaans wordt dit niet vergoed door zorg verzekeraars maar het kan wel voor een goede gemoedsrust zorgen, als ik het bij mezelf hou zit het toch voor een groot deel tussen mijn oren en zal ik dit zelf moeten tegen gaan, onderdrukken en of elimineren. Ik doe inmiddels het volgende:
Ademhalingsoefeningen, lichaamelijke beweging (liefst 30 mijn p/d), mediteren, lezen en of andere ontspanning is goed om 'zgn' on-stressen.

Lila, 28-05-2011 16:23 #31
Ik had heel soms hardkloppingen.Wel kan ik bijna altijd mijn hart voelen als ik mijn hand op mijn borst leg.Maar daar merk ik verder niets van.Ik heb eigenlijk altijd een onregelmatige hartslag gehad.Ik had maar één keer per jaar een tijdje dat het veel erger was.Een tijdje terug was het heel erg.Ik lag s'avonds in bed en m'n hart begon opeens een aantal keer heel hart en toen heel snel te kloppen.Ik kon niet meer liggen.Ik werd ook heel zenuwachtig.Ik had het gevoel dat ik dood ging.Ik pakte m'n steen en ben nog heel lang blijven zitten.Later ben ik gaan lezen en toen merkte ik dat het minder werd toen ben ik weer gaan liggen.Ergens midden in de nacht was het opeens voorbij.Dat zelfde had ik nog een paar nachten en een paar keer overdag.Maar het werd steeds minder.Na een week ging het weer goed, maar het is meestal na een week over.Toen ging het eigenlijk goed.De laadste tijd heb ik wel weer dat ik hardkloppingen krijg als ik van school naar huis fiets.Er is allemaal gedoe en daar moet ik steeds heel erg aan denken.Dan zit ik helemaal in m'n gedachten en heb ik niet door dat ik veel te snel fiets.Ik denkt dat dit de oorzaak is voor hardkloppingen op de fiets.Maar gister zat ik gewoon voor de tv en toen gebeurde het weer.M'n hart klopte weer een paar keer heel hart en toen te snel.Ik werd weer zenuwachtig en moest vaak zuchten.Ik probeerde rustig te worden en uiteindelijk ging het weer over.Heb de tv een paar keer uit en aan gezet.Ik dacht dat het misschien kon komen doordat ik teveel tv kijk en computer.Maar uitzetten hielp niet.Ik zette de tv weer aan en er was een film op.Na een tijdje te kijken merkte ik opeens dat het over was.Volgens mij heeft het maar iets langer dan een uur geduurt.Het leek weer over, maar s'avonds had ik weer hetzelfde.Terwijl ik niks deed.Ik zat alleen maar in de stoel wat te drinken.Het ging niet over dus ben ik maar naar bed gegaan.Op een gegeve moment moest ik naar de wc.Toen ik terug kwam pakte ik m'n steen en ging weer in m'n bed liggen.Opeens begon ik helemaal te trillen.Volgens mij waren de hardkloppingen weer over, maar ik was helemaal bang.Ik moest denken aan naar de dokter gaan(ben doodsbang voor donkters, ziekenhuizen, organen, enge ziektes etc.)en aan enge ziektes en zo.In weet niet hoe ik in slaap ben gevallen, maar ik werd wakker met m'n steen nog in m'n hand en ik had helemaal nergens meer last van.Pas toen ik ben opgestaan en ik eerst naar beneden en toen weer aan m'n huiswerk ging, werd ik weer bang.M'n hart klopt nog steeds een beetje snel, maar veel minder dan eerst.En dat kan ook komen, omdat ik bang ben.Vooral s'avonds als ik naar bed ga ben ik bang, omdat ik dat vaak s'nachts heb.Maar ook als ik achter de computer zit(wat ik veel doe)word ik opeens bang.
Mijn moeder heeft op de computer opgezocht dat ik paniekaanvallen heb, maar hoe kan ik dan paniekaanvallen krijgen als ik volkomem rustig ben?Wat me wel opvalt is dat ik bijna alleen hartkloppingen krijg als ik helemaal alleen ben en er niemand bij me is.En het gaat heel langzaam over als ik er helemaal niet aan denk.Maar er moet toch een andere manier zijn om het over te laten gaan.Het liefst nog zonder dat ik naar de dokter hoef.Is er iemand die me kan helpen?

Hjalmar, 09-05-2011 00:52 #30
Ik heb er zelf ook vaak last van, van hartkloppingen, maar in mijn geval schijnt het te komen vab de maagzuur. Schijnt een extra prikkeling te zijn. Maar hartkloppingen treden zoals gezegd vaak op als je stress hebt. Ik moet me maar is wat vitamine pillen halen, eet ze te weinig :) angst moet je proberen te voorkomen dankzij angst gaat je hartslag nog verder omhoog en dan raak je in een circel van extra angst zodat je denkt dat je hartproblemen krijgt. Ik kan het weten want ik heb WPW gehad. Het beste allen Reactie infoteur, 09-05-2011
Dank voor uw nuttige aanvulling!
Infoteur Serkozy

Louise, 09-03-2011 14:44 #29
Heb ook elke dag hartkloppingen gehad en wist niet waar dit vandaan kwam. Erg beangstigend. Maar nu ben ik er weer een tijdje vanaf en ik geloof echt dat het bij mij een psychische grond heeft. Toen ik daar van overtuigd raakte (hoe moeilijk het ook is) ben ik er minder acht op gaan slaan en gaan accepteren dat het zo was en nu heb er ik weer een tijd geen last van. Het komt en gaat. Ik geloof niet dat ik wat aan mijn hart heb. En dat geeft me nu rust (waarschijnlijk zijn ook daar dan de klachten van verminderd). Soms ben je er niet van bewust dat er wat bij je speelt op psychisch gebied (stress, spanningen, zorgen) Succes! en sterkte.:-)

Sabine, 14-02-2011 19:05 #28
Hallo, ben hier op deze site terechtgekomen omdat ik me heel ongerust maak. Heb al een tijdje last van hartkloppingen.Ik voel eigenlijk zo goed als een hele dag mijn hart kloppen, wat heel benauwend is, waardoor ik ook het gevoel heb dat mijn lichaam vanbinnen trilt. Hierdoor wordt het steeds moeilijker om mijn dagelijkse activiteiten te doen. Heb al versch onderzoeken achter de rug, maar tot nu hebben ze nog steeds niet gevonden waardoor het komt. Ben stilaan ten einde raad. Weet iem wat dit zou kunnen zijn?

Anne, 10-01-2011 22:31 #27
Hallo, ik ben anne, 18 jaar. Ik was oorspronkelijk een tweeling maar mijn helft stierf aan de gevolgen van een hartkwaal. Ikzelf heb altijd al hartgeruis gehad maar de dokters kwamen dit pas te weten zo'n 10 jaar terug. Mijn dokter verwees me ook door naar de cardioloog. Deze laatste zou gezegd hebben dat het belangrijk was dat ik regelmatig op controle zou komen.Nu moet ik eerlijk toegeven dat ik daar de laatste jaren door problemen thuis niet echt iets aan heb kunnen doen… en mijn ouders hechten er geen belang meer aan. Nu sinds begin december 2010 zit ik met een bloeddruk dat niet gelijk staat. Na een chronische hoofdpijn en misselijkheid ging ik naar mijn arts en deze constateerde dat links 13 is en rechts 15… hij schreef me pillen voor de migraine… na 3 weken geen hoofdpijn meer en geen misselijkheid. Maar sinds dat gedaan is heb ik last van hartkloppingen… nochtans heb ik juist een 3 weken durende vakantie achter de rug waarbij ik veel gerust heb… Ik begin het irritant te vinden en mijn ouders willen nog niet naar de dokter gaan met me omdat het nog geen maand geleden is en ze denken dat ik dit alles fake… maar ik maak me zorgen… Is dit terecht dat ik me zorgen maak? En helpen die bovenstaande trucjes van look ook of niet?

Dennis, 28-11-2010 19:22 #26
Je moet proberen om niet bang te zijn van je hyperventilatie symptomen. Probeer de stress factoren uit je leven te elimineren. Hyperventilatie is eigenlijk bepaalde spanningen die er in je lichaam zitten en die worden op deze manier geuit. Ademhalingsoefeningen kunnen wellicht helpen of guided meditation.

Kenan, 16-11-2010 12:22 #25
Ik ben 21 jaar oud ik ben altijd gezond geweest. Laatste half jaar kan ik moeilijk ademen ik heb veel stress ik heb me baan kwijt en heb veel schulden. Ik ben vaak naar de huisarts geweest en ze zeiden van dat ik hyperventileer. 3 dagen trug, plotseling kon ik Bijna niet meer ademen en me voete en me handen gingen trillen ik kon niet praten me hart ging Te snel dus ik ging na spoed. Ze gingen fotos maken van me Hart, Longen en bloedprikken van slagader. Ze zeiden dat ik moest overnachten in het ziekenhuis ze zagen iets kleins bij me hart maar ze wisten niet wat. ik kreeg pil voor me hart en nog een pil waar ik rustiger van werd. na die dag kwam de dokter hij zij van dat ik niks had. en nu heb ik dat nog steedsss. heeft iemand mischien nog tips voor me wat ik kan doen want voel me HEEL ONRUSTIG…

Nel Berenfinger, 12-11-2010 21:40 #24
Ik heb nu een jaar hartkloppingen ik heb emcor 1 keer daags maar het helpt niet ik word er gek van alles is al na gekekn door de cardioloog er is niets te vinden ik heb ook een kastje gehaad het is te zien dat er een ritmestoring zit maar als nog niets aan te doen mijn arts geef als advies om elke dag zeker een half uur te bewegen ik ga dat doen

Shirley Snell, 27-10-2010 00:57 #23
Ik heb als advies gekregen van mijn huisarts om een kastje te gaan dragen die mijn hartritme zou gaan registeren, zodagt ze meer beeld zouden krijgen, ipv. van even aan filmpje maken (dat is vaak maar een moment-opname)
Helaas wordt dit kastje niet vergoedt door mijn zorgverzekeraar.
Nu ben ik hardstikke benieuwd aan wat voor een bedrag ik moet gaan denken om zo'n kastje te huren, en waar ik het kan huren.
Ik hoor het wel van jullie.

Groetjes, Shirley. Reactie infoteur, 27-10-2010
Hallo Shirley,

zélf kreeg ik dat kastje destijds via de afdeling Cardiologie van het ziekenhuis in bruikleen nadat ik door mijn huisarts was doorverwezen. Ik kan mij niet herinneren dat ik daar ooit iets voor betaald heb. Ik meen trouwens dat sommige huisrtsen ook zélf zo'n apparaatje in bruikleen kunnen leveren. Informeer eerst via je huisarts naar de mogelijkheden. Veel succes!

Infoteur Serkozy

Serkozy (infoteur), 15-09-2010 00:18 #22
Op aanraden van een cardioloog heb ik een aantal jaren geleden in het weekend een huisartsenpost bezocht op het moment dat de klachten optraden (na intensief sporten). De dienstdoende huisarts adviseerde mij destijds om eens diep in te ademen, daarna gedurende een 10-tal tellen die toestand vast te houden, om vervolgens plotseling uit te ademen. En waarempel, mijn hartkloppingen waren verdwenen. Later heb ik deze "truc" vele malen met wisselend succes herhaald. Soms hielp die, vaak ook niet.

Waarom ik dit voorval vertel? In de afgelopen jaren heb ik de genoemde methode voor mezelf verfijnd en verbeterd. Dat is overigens een proces van vele, vele maanden geweest, waarin ik stukje bij beetje ontdekte wat BIJ MIJ een positief effect had. Na 40 jaar hartkloppingen (vanaf mijn militaire dienst) heb ik eindelijk voor mezelf een techniek ontwikkeld die (naar schatting) in 80% van de gevallen positief uitpakt. Na al die jaren is het probleem voor mij beheersbaar geworden.

Ofschoon ik absoluut niet de illusie heb dat mijn techniek iedereen van zijn hartkloppingen kan afhelpen, wil ik de lezers die methode toch niet onthouden, ook al is uiterst moeilijk te omschrijven wat er precies in mijn lichaam gebeurt. In het kort komt het hierop neer:

* Ik voer de oefening languit liggend op de rug uit, de ellebogen naast me steunend en de handen ontspannen rustend op de borst;

* Ik probeer al liggend de druk in mijn hoofd enigszins op te bouwen en gedurende enige tijd vast te houden. Dat lijkt op het diepe inademen zoals destijds geadviseerd door de huisartsenpost, maar is niet hetzelfde en veel minder belastend;

* In tegenstelling tot diep inademen en "vasthouden", wat bij mij geforceerd aanvoelde, onderga ik het opbouwen van druk veel relaxter, ervaar het zelfs als enigszins aangenaam;

* In de regel voel ik al na enkele pogingen of mijn oefening succes zal hebben. Vaak ben ik na enkele minuten van mijn hartkloppingen bevrijd, terwijl ik vroeger vaak urenlang door de kwaal geplaagd werd;

* Ik heb de ervaring dat het opbouwen van druk in mijn hoofd beter lukt als ik vanuit staande positie languit ga liggen. Is dat wellicht verklaarbaar doordat op dat moment de bloedstroom naar de hersenen geïntensiveerd wordt? (Ik roep maar iets, ben immers geen arts!).

* Als mijn techniek niet snel tot resultaat leidt, heb ik óók de ervaring dat het hiervoor beschreven effect ("zelfopbouwend-druk-effect" van staand naar liggend) langzaam wegebt. In dat geval ga ik enige tellen rechtop zitten of staan, en herhaal ik de procedure. Vaak dan wél met succes.

Zoals gezegd, ik heb niet illusie dat iedereen met hartritmestoornissen mijn techniek met succes kan en mag toepassen. Zélf heb ik al meer dan 40 jaar last van deze klacht en weet onderhand dat het waarschijnlijk een onschuldig maar zeer vervelend "ongemak" is. Uiteraard ben ik als leek niet in een positie om die gevolgtrekking voor anderen te maken. Eerstaangewezen persoon bij klachten is en blijft uiteraard een arts! Ga niet op eigen houtje experimenteren!

Anderzijds wil ik mijn ervaring toch met "lotgenoten" delen omdat ik na 40 jaar eindelijk in staat ben om het probleem beheersbaar te houden. Een grote opluchting! Hopelijk kunnen ook anderen hun voordeel ermee doen.

Jaimy, 27-08-2010 22:45 #21
Sinds kort heb ik steken bij het hart niet heel de dag maar soms komt het opeens terug, het geeft een beangstigent gevoel.

Laatste tijd veel stress.

Richard, 22-07-2010 22:49 #20
Ik heb ook vandaag toevallig ook last van snelle hartkloppingen en heb het ook best benauwd (lijkt net of ik stik naar lucht moet happen) kortademig extreem veel gefietst zware inspanning heb ook last van stress.

Jan, 16-04-2010 20:23 #19
Ik ben 14 jaar en ik heb 2 weken geleden nogal een zware week achter de rug gehad i.v.m. werken en nogal wat nachten doorgedaan. Vorige week vrijdag lag ik in de middag in mijn bed en probeerde in slaap te vallen maar opeens sloeg mijn hard razendsnel. Ik ben onmiddelijk naar de dokter geweest maar hij zei dat het door vermoeidheid kwam. Maar ik voel mij na een week nog altijd duizelig, moe, en heb nog altijd hartkloppingen.
Wat kan ik hier aan doen?

Saidos, 07-04-2010 02:25 #18
Hoi
ik zit al een paar jaar met hartkloppingen bij mij komt het alleen als ik bijna in slaap val.
soms gaat het heel erg tekeer het begint in de hals en dan gaat het op mij borst tekeer heel angst jagent allemaal
soms wel de hele nacht en dan moet ik nog heel vroeg op staan voor werk en dan ben ik heel erg moe
op mijn werk
is er nog iemand die dat herkent. en natuurlijk ben ik naar de dokter geweest maar ja. het beste allemaal

Ada Waal, 12-02-2010 10:52 #17
Ik heb alleen s`nachts hartkloppingen op het moment dat ik wakker word, ik denk dus in mijn slaap, na een paar
minuten is het weer normaaal

Martijn, 29-01-2010 17:08 #16
Hoi,
Persoonlijk heb ik sinds 2007 een hartritmestoornis. En wel eentje waarbij het hart overslaat en terugkomt met een extra harde slag; een heel naar gevoel. Inmiddels (ik ben nu een paar jaar verder) zit er een zogenaamde "reveal recorder" in mijn lichaam (redelijk nieuwe techniek). Deze houdt 24 uur per dag mijn hartritme bij, maar grijpt niet zelf in.

Ik ben na al die jaren ook aardig op de hoogte van de nodige hartproblemen die er bestaan.

Hartritmestoornissen zijn er in vele maten en soorten. Hartkloppingen hoeven hier niet onder te vallen.
Zoals in het artikel hierboven staat vermeld gaan hartkloppingen vaak samen met verkeerd ademen (hyperventilatie). Angst (het gevoel dat je doodgaat), zweten en een bonzende hart/keel zijn hier bijverschijnselen van.
Het drinken van een glas heel koud water kan vaak helpen. Rustig blijven sowieso. In principe kunnen hartkloppen geen kwaad. Stress en spanningen (bewust of onbewust) kunnen hiertoe de aanleiding zijn. Vaak geven mensen als antwoord op de vraag "heeft u last van stress", "nee.". Mensen weten vaak niet eens bewust of ze stress hebben of kunnen/willen dit niet erkennen.

Kortom; heb je last van hartkloppingen; blijf rustig en probeer rustig te ademen. Doe ook eens tussendoor ademhalingsoefeningen. Adem diep in en blaas heel langzaam uit met getuite lippen (niet bolle wang). Dit kan soms tegenvallen, maar hoe vaker je dit oefent, des te beter. Je kunt dit ook meten met een stopwatch. Klik deze aan zodra je gaat uitademen en zet hem uit zodra je op het punt komt weer in te willen ademen. Na verloop van tijd (weken) zul je merken dat dit steeds beter gaat en dat je rustiger bent.

Succes,
Martijn

Nathalie, 13-01-2010 08:59 #15
Hoi,

Ik ben 22 jaar en in de familie komen hartproblemen voor.
Ben al vaak naar de cardioloog gerend omdat k schrik had. Soms pijn op de borst (komt gewoon door je spieren of door slijm wat vast zit) en mijn hart gaat soms ineens zonder reden heel erg snel.
Niks om je zorgen over te maken zei de cardioloog.
Bij meiden van onze leeftijd (20-25) gaat de hartslag sneller wanneer je bijvoorbeeld ongesteld moet worden of voor je eisprong ofzo.
Gister lag ik dus op de bank, lekker warm onder de deken, en ik was in slaap gevallen (alweer haha).
Word ik wakker, voel ik mn hart echt 500x kloppen per seconde ofzo. Constant.
Verder heb ik geen last, maar is wel irritant.
Dat zakt bij mij na een dikke minuut weer naar mijn normale hartslag.

Dus mensen, niks om je zorgen over te maken.
Mijn vriend zegt ook vaak : goh wat gaat jouw hart snel.
Maar dat is ook vaak omdat je je onbewust over iets op gaat jagen, waardoor je hartkoppingen krijgt, waardoor je erge dingen gaat dingen, en daardoor gaat je hart sneller slaan.

Groetjes

Maria, 09-01-2010 23:03 #14
Hallo ik ben een jonge meid van 20 jaar.
Mijn hart klopt in rust 80/90 slagen per minuut.
Ik voel mijn hartslag altijd, in mn borst, lichtjes in mn hoofd en
af en toe in mijn vingers. Is dit normaal? Ik hoef dus niet eens mn pols te voelen
om mijn hartslag te tellen.
En soms word ik ook wakker door te snelle hartkloppingen.
Soms als mijn vriend tegen me aan ligt zegt hij ineens: zo, wat gaat jou
hart snel!
Ik denk er vaak aan, vooral voordat ik ga slapen, heel vervelend. Zijn de slagen die mijn hart maakt
normaal?

Groeten maria

Denise, 03-01-2010 20:15 #13
Ik heb ook al een tijd last van hartkloppingen en vind het een naar gevoel. Ik ben mij er continue van bewust dat mijn hart klopt. Ik ben continue moe en kan me maar kort op dingen concentreren. Ik ben bekend met chv en hoop ook dat ik niks ernstig onder de leden heb maar waarschijnlijk heeft het inderdaad met zuurstof tekort te maken door mijn verkeerde ademhaling.Ik hoop dat ik middel vindd om weer goed te leren ademen want dit is toch wel erg vermoeiend. We hopen op het beste.

Nicole V., 25-12-2009 23:20 #12
Ik heb ook heel erg last van hartkloppingen.vooral omdat ik het ook heb als ik ga slapen.Ik ben zo bang:-(Ik weet dat ik ook een hoge hartslag heb tijdens het lopen soms pieken van 210/220 en dat zakt ook gelijk weer af na een normale hartslag.
Ik heb een 24 uur`s E.C.G gehad, en moet nu naar de cardioloog voor verdere onderzoeken.Ik moet er wel bij zeggen dat ik veel stress heb op dit moment.Een vader die erg ziek is, mijn baan kwijt.En dat alles in een korte tijd… Laten we hopen dat het stress is en dat ik hier zo snel mogelijk weer vanaf ben.Ik ben me zelf echt niet meer.

Gerda, 06-12-2009 12:16 #11
Hallo,
ik heb geen aanvallen, maar sinds paar weken voel ik heel de dag door mn hart snel kloppen. snachts op zn ergst.
voel me verder okee, wie weet of ik met zoiets naar de dokter moet gaan.

J. Koedood, 20-10-2009 16:06 #10
Ik heb geregeld hartkloppingen gisteravond pl min 4 uur lang ik heb huisartsenpost gebeld, die zij een heel glas steenkoud water in een teug op drinken, en een wonder het was binnen een paar min verdwenen, ra.ra.ra

Edith, 09-09-2009 23:34 #9
Hallo Miro,
Ik herken je probleem en heb eindelijk, na lang zoeken het antwoord gevonden. Het heeft te maken met bloedarmoede. Omdat je na het eten (voornamelijk als je verzadigd vet gehad hebt) je bloed naar maag en darmen stroomt om de vertering te kunnen regelen, heeft de rest van je lichaam te weinig zuurstof. Daarom gaat je hart harder werken. Ik had al een tijd b12 spuiten, b9 tabletten en ijzer tabletten en dacht dat het daar niet van kon komen. Ik bleef echter klachten houden, die steeds erger werden. Sinds kort neem ik wat meer ijzer, en ik voel me als herboren; niet meer moe, geen hartkloppingen meer, geen rugpijn of nekpijn, geen haaruitval meer. Een gigantische verbetering. Hopelijk heb je hier iets aan.

groet, Edith

Miro, 05-08-2009 22:58 #8
Ik heb dagelijks last van snelle hartkloppingen die normaal gezien 2à 3 minuten duren, meestal na eten of na een sigaretje!Het voelt aan alsof mijn hart zal stoppen door zo snel te kloppen en het is gelijk ik moeilijk adam kan halen en ik panikeer voor even!Maar 's avonds duurt het langer soms heb ik last langer dan één uur!Als ik bijna in slaap val slaat mijn hart zo hard en onverwacht dat ik wakker van word en zelfs zittend lig op mijn bed!Kunt u mij alstublieft zeggen of het erg is en loop ik levensrisico?Ik ben van plan om naar dokter te gaan maar eerst wil ik u een raad vragen of het echt nodig is!Dank u vriendelijk Reactie infoteur, 06-08-2009
Kort en duidelijk: een arts raadplegen!

Cynthia, 14-06-2009 03:22 #7
Hallo Sam, Ik denk dat je hier het beste even mee naar de huisarts kan gaan. Je bent nog jong en het kan nooit kwaad. Het zal vast niets erg zijn, maar angstgevoelens hebben is iets waar je beter met iemand over kan praten. Ik hoop dat je iets met mijn advies kan.
Groetjes Cynthia

Peter, 08-06-2009 15:12 #6
Ik heb een zoontje van 4 bij wie af en toe hartkloppingen optreed. Zijn hartje gaat dan erg tekeer, dit duurt ongeveer 5-8 minuten. Hij heeft er ogenschijnlijk niet al teveel last van, echter de laatste tijd wordt hij wel angstig als het gebeurt. Wij zijn hiervoor in behandeling bij het Sophia kinderziekenhuis, maar ze hebben nog niets gevonden. Heeft iemand ervaring met hartkloppingen bij kleine kinderen en zo ja wat is er tegen te doen?

Sam, 20-05-2009 21:36 #5
Hey ik ben en jonge van 14 en ik Krijg steeds angstgevoelig heid en trilling en hart gaat steeds harder kloppen en asjebllieft kunen jullie me helpen? wat is beste dat ik kan doen?

Carla Loswijk, 24-03-2009 12:42 #4
De eerste keer dat ik heftige kloppingen in mijn keel voelde was op 12 maart 2009, ivm een oogoperatie ten gevolge van een fiets ongeluk. Mijn bloeddruk was tijdens de meting in het AMC TE Amsterdam sky high 191/125, na rustig in- en uitademen zakte die. Vond het wel een enge gewaarwording. Maandag 23 maart voelde ik het weer, ik was nerveus omdat ik een gesprek zou hebben en ergerde mij ook aan het gedrag van mijn man. Ik ben nu 53 jaar en heb er vroeger nooit last van gehad. Mijn huisdokter heeft mij aangeraden om een bloedtest te doen om te kijken of het misschien aan mijn schildklier ligt. Spannend allemaal.

Merel, 26-01-2009 20:39 #3
Heb het meestal na een maaltijd. Ik ben 2/3 van mijn maag kwijt. Al 33 jaar.Ben nu 63 jaar.Ik let wel op mijn voeding maar voel mij wel angstig bij de snelle hartslag.

Joke, 23-11-2008 17:52 #2
Ikzelf heb vaak ineens een heel snel hartritme vaak als ik een poosje heb gezeten zogenaamd ontspannen maar wel heel druk in mijn hoofd met allerlei actieve gedachten, maar sinds van de zomer ook als ik aan het fietsen ben en ik fiets wat snel heb ik er last van alleen als ik stop gaat mijn ritme naar een paar minuten weer gewoon, maar bij verdere inspanning zoals snel en stevig wandelen/traplopen geen last. Heb enige jaren geleden WHIPLASHTRAUMA opgelopen en sindsdien bij veel fysieke inspanning last.

Annemarie Davies- de Jonge, 03-11-2008 20:33 #1
Heb 16 juni een zware hyperventilatie aanval gehad met hart ritmestoringen, ben 24 uur opgenomen geweest, alles was weer rustig, fietstest gedaan met radioactief vloeistof en een onderzoek zonder inspanning met vloeistof, is niets uitgekoen, alleen dat ik wat overgewicht heb, ben in middels 7 kilo afgevallen, ben wel diabetes patient.
Af en toe met spanning, en helaas is die er mijn echtgenoot heeft leukemie, voel ik mijn hartkloppen en een dreiging van hyperventilatie. Vitamine B complex extra sterk schijnt te helpen, ben er net mee begonnen, kan ik verder nog niks over zeggen,

Infoteur: Serkozy
Subrubriek: Diversen
Reacties: 81
Medische informatie…
Schrijf mee!