InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van pompoenpitten

De geneeskracht van pompoenpitten

De geneeskracht van pompoenpitten Pompoenpitten zijn een voedzame pittensoort die je goed over salades kan sprenkelen. Pompoenpitten zitten regelmatig door lekker brood heen. Je kunt zelf koekjes bakken met pompoenzaadjes erop. Pompoenpitten zijn megagezond. Er zit vooral ontzettend veel vitamine E, fosfor, magnesium, ijzer en koper in. Pompoenzaden hebben een antischimmel, antibacteriële en antivirale werking.

Inhoud:

Vitaminen pompoenpitten

Pompoenpitten behoren tot de meest voedzame voedingstoffen. Er zitten duizelingwekkend veel vitaminen en mineralen in de pompoenpit. In 100 gram pompoenzaad zit maar liefst 237% van de Aanbevolen Dagelijkse Hoeveelheid(ADH) aan vitamine E. Van niacine of B3 zit er 31% van de ADH in. Overige vitaminen die in ruime mate in pompoenzaadjes voorkomen zijn: thiamine of B1(23%), pantotheenzuur of B5(15%), foliumzuur(15%), riboflavine of B2(12%), pirydoxine(6%) en vitamine C(3%).

Ongepelde pompoenzaden
Ongepelde pompoenzaden

Mineralen pompoenpitten

Wat mineralen betreft zijn pompoenpitten vrij uniek. In weinig andere voedingstoffen zitten zoveel mineralen als in de kernen van een pompoen, Van mangaan zit er maar liefst 198% van de ADH in pompoenzaad. Voor fosfor geldt dat er 178% van de ADH in zit. Koper zit met een percentage van 149% in pompoenpitten. Voor magnesium geldt een voedingswaarde van 149%. IJzer is met 110% van de ADH vertegenwoordigd in pompoenzaadjes. Het gezonde mineraal zink kent een percentage van 71% van de ADH. Seleen en kalium zitten beide met 17% van de ADH in pompoenzaad en voor calcium geldt dat er 5% van de ADH in zit.

Fytonutriënten pompoenzaad

Fytonutriënten kennen geen officieel door de Europese overheid opgestelde ADH-waarden. Ze zijn
echter wel zeer belangrijk. Sommige fytonutriënten hebben een sterkere antioxidantwerking als
vitaminen. Fytonutriënten reguleren honderden essentiële chemische processen in ons lichaam. Fytonutriënten versterken elkaars werking. In pompoenzaden zitten de volgende polyfenolen, een categorie van fytonutiënten: koffiezuur, coumarinezuur, ferulazuur, sinapinezuur, protocatechuzuur, vanillinezuur en syringazuur.

Koekjes met pompoenpitjes
Koekjes met pompoenpitjes

Diabetes en pompoenpitten

Pompoenpitten zijn op meerdere manieren goed voor diabetici. Pompoenpitolie en pompoenpitten werken goed voor de regulering van insulinevorming Diabetespatiënten krijgen op den duur niet zelden nierproblemen en pompoenzaad kan de kans op het krijgen van niercomplicaties verminderen. Een ander bewezen effect van pompoenpitten is dat het oxydatieve stress tegen gaat. Dat is goed nieuws voor diabetespatiënten omdat oxydatieve stress in verband wordt gebracht met het krijgen en verergeren van diabetes.

Lignanen in pompoenpitten

Op het gebied van liganen, een andere categorie fytonutriënten zijn pinoresinol, medioresinol en lariciresinol in pompoenpitten vertegenwoordigd. Lignanen hebben schimmelwerende en antivirale eigenschappen. Pompoenzaad heeft ook een invloed op de activatie van de boodschapper-molecuul Interferon gamma. Dit molecuul beïnvloedt de microbacteriële eigenschappen van de liganen in pompoenzaad. De lignanen in pompoenpitten zorgen ervoor dat infecties door schimmels, bacteriën en virussen minder kans krijgen om zich te ontwikkelen tot een ziekte.

Pompoenpitten
Pompoenpitten

Medicinale kracht van pompoenzaad

De infectieremmende werking van pompoenpitten is van groot belang voor mensen met blaas- en nierproblemen. Pompoenzaden hebben een positieve invloed op blaasinfecties en nierinfecties. De geneeskracht van pompoenzaad doet deze infecties verdwijenen. Benigne prostaathyperplasie of goedaardige prostaatvergroting wordt ook tegen gegaan door het eten van pompoenzaden. Pompoenzaden eten vernietigt interne wormen.

Wanneer moet je pompoenpitten niet eten?

Enige overwegingen bij pompoenpitten gelden het bij-effect dat sommige mannen last hebben van ejaculatieproblemen na het vaak eten van pompoenzaad. Een klein beetje pompoenpitten kan geen kwaad maar als je om medicinale redenen extra veel pompoenpitten eet dan kan dit een probleem worden voor de man. Vrouwen in de zwangerschapsperiode en die borstvoeding geven wordt afgeraden om pompoenpitten te eten in medicinale hoeveelheden. Enkele pompoenpitten eten kan nooit kwaad maar het dagelijks nemen van een paar handjes pompoenpitten kan niet altijd goed uitpakken. Het is belangrijk om zelf waar te nemen of er zich problemen voordoen na het eten van elke voedingstof.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gezond eten: Snoepgoed onder superfoodsGezond eten: Snoepgoed onder superfoodsDat broccoli en bosvruchten gezond zijn en onder superfoods vallen, weet je misschien wel. Maar wat dacht je van waterke…
De geneeskracht van echt lepelbladDe geneeskracht van echt lepelbladEcht lepelblad komt in Nederland voor maar is zeldzaam geworden. Het is een eetbare, wilde plant en behoort tot de categ…
De geneeskracht van pompoenpitolieDe geneeskracht van pompoenpitoliePompoenpittenolie is een ware delicatesse. Het is heerlijk om ter variatie verschillende oliën te gebruiken. Daarnaast i…
De geneeskracht van knolselderijDe geneeskracht van knolselderijKnolselderij kan gegeten worden als alternatief voor aardappels. De knol is veel voedzamer dan aardappels. Knolselderij…
Wat zijn geneesplanten?Wat zijn geneesplanten?Geneesplanten zijn planten waarmee je van ziekten kan genezen. Onder geneesplanten worden delen van bomen, planten en ve…
Bronnen en referenties
  • www.livestrong.com
  • Wikipedia
  • Pumpkinseeds-nutrition-and-you
  • Whfoods
  • Foto bovenaan: Tom008
  • Overige foto's: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van pompoenpitten"

Reacties

Jeanny Severijns, 20-11-2014 15:21 #2
Hoe gaat dat roosteren van pompoenpitten? Kan het in de magnetron of koekenpan?
Hoelang moet geroosterd worden? Reactie infoteur, 20-11-2014
In de koekenpan! Een magnetron moet je nooit gebruiken, het is een gevaarlijk ding en verpest je voedsel. het huis uit ermee.

Rianne, 13-06-2014 10:32 #1
Bedankt voor de interessante informatie! Ik wil wat vragen betreft pompoenpitten. Kun je de pitten uit de pompoen gebruiken, moet je deze eerst drogen of pellen? Reactie infoteur, 13-06-2014
Ja die zou je kunnen gebruiken, maar ze moeten inderdaad gepeld worden. Je kunt ze even roosteren om ze makkelijker pelbaar te maken.

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Zaden
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!