InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De gevaarlijke bijwerkingen van Chiazaad

De gevaarlijke bijwerkingen van Chiazaad

De gevaarlijke bijwerkingen van Chiazaad Chiazaden en andere "superfoods" zijn de nieuwste hype op voedingsgebied. Superfood is de marketingterm voor enkele voedingsproducten die gemiddeld tot hoge concentraties bevatten van voedingsstoffen als anthocyaan, vitamine C en antioxidanten. Voorbeelden zijn pompoen, broccoli, goji bessen, mergkool en dus Chiazaad. Toch kan met name de consumptie van Chiazaad ook gevaarlijke bijwerkingen hebben

Voedingswaarde Chiazaden

Chiazaden zijn afkomstig van de Salvia Hispanica, een uit Midden-Amerika afkomstige muntachtige plant. Daar werden de zaden al duizenden jaren gegeten door Maya’s en Azteken. De zaden zijn vrij klein. Chia zaden worden vaak eerst in een bakje met lauw water gelegd voordat ze gegeten worden. Ze vormen dan een soort van gel waardoor de zaden makkelijk te eten zijn. Zeker wanneer ze in een shake of salade verwerkt worden. Voor de smaak hoeft u ze overigens niet te eten, ze smaken namelijk bijna neutraal. Aan Chiazaden worden allerlei voedende, kanker genezende en gewichtsreducerende eigenschappen toegedacht. De zaden bevatten zeker veel gezonde voedingsstoffen zoals Vitamine B17, calcium, omega-3 vetzuren, magnesium en ijzer.

Gevaren van Chiazaad

Het nuttigen van Chiazaden is gevaarlijker dan veel mensen denken. Chiazaden bezitten een bloedverdunnende werking. Zeker personen die bloedverdunners gebruiken dienen zeer voorzichtig te zijn met het gebruik van Chiazaad. De combinatie van beiden kan namelijk tot ernstige bloedingen leiden. Een andere vervelende eigenschap van Chiazaden is dat langdurige dagelijkse inname van Chiazaden in redelijk grote hoeveelheden kan leiden tot verslaving. Chiazaad bevat immers veel stimulerende stoffen. Sommige van deze stoffen stimuleren de gezondheid, maar ze kunnen ook een licht verslavende werking hebben.

Chiazaad en kanker

Aan Chiazaden worden allerlei genezende eigenschappen toegedicht. Het zou zelfs kunnen helpen bij de genezing van kanker. Dit is echter nooit bewezen en het is eigenlijk schandalig dat verkopers van Chiazaad zo valse hoop weten te kweken bij kankerpatiënten. Sterker nog, er zijn zelfs aanwijzingen dat Chiazaad zou kunnen leiden een verhoogde kans op prostaatkanker. Hoewel dit laatste nog niet met 100% zekerheid is vastgesteld, wijzen de testresultaten wel in die richting.

Allergische reacties op Chiazaad

Chiazaden worden momenteel wetenschappelijk getest op mogelijke allergenen. Bij sommige van deze onderzoeken kwam naar voren dat consumptie van Chiazaad kan leiden tot allergische reacties, zoals een gezwollen tong, huiduitslag, ademhalingsproblemen, tranende ogen en netelroos. Bij een deel van de proefpersonen werd ernstige diarree geconstateerd, soms in combinatie met braken.

Chiazaad en zwangerschap

Artsen weten op dit moment niet zeker wat de potentiële gevaren zijn voor zogende en zwangere vrouwen. Om deze reden wordt het voor deze vrouwen afgeraden om Chiazaad te eten.

Afvallen met Chiazaad

Chiazaad kan helpen bij het afvallen. Tenminste als u de verkopers van Chiazaad wilt geloven. Echter, “the proof of the pudding is in the eating”. Er zijn de afgelopen jaren enkele grondige wetenschappelijke studies verricht naar de vraag of Chiazaden helpen bij het afvallen. Helaas waren de resultaten teleurstellend. Onderzoek dat in juli 2012 werd gepubliceerd in het Amerikaanse Journal of Alternative en Complementary Medicine, concludeerde dat personen met overgewicht die tien weken lang dagelijks Chiazaden aten geen enkele significante gewichtsreductie lieten zien. Ook hadden de Chiazaden geen positieve invloed op ontstekingsfactoren en bloeddruk. Een ander wetenschappelijk onderzoek dat gepubliceerd werd Nutrition Research moest eerder ook al concluderen dat Chiazaden geen enkele hulp bieden bij afvallen. Ook in dit onderzoek bleek dat een dieet met Chiazaden niet helpt bij het verbeteren van de hoeveelheid ontstekingsfactoren in het bloed of het verminderen van circulerende lipiden die tot artherosclerose kunnen leiden.

Conclusie

Chiazaden zijn een zeer voedzame voedingsbron. Wanneer Chiazaad met mate wordt geconsumeerd in een afwisselend dieet, dan blijven eventuele neveneffecten hoogstwaarschijnlijk binnen de perken. Eet liever geen Chiazaad wanneer u zwanger of zogend bent. Mocht u Chiazaad specifiek gebruiken om af te vallen, stop hier dan mee. Dit is weggegooid geld, zoals verschillende wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond.

Lees verder

© 2012 - 2014 Pernambuco, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Journ. Alt. Compl. Med. en Nutrion Research.
Gerelateerde artikelen
Chiazaad in opkomst als voedingssupplementVeel voedingsdeskundigen vinden dat mensen die een uitgebalanceerd en gematigd voedingspatroon hebben geen supplementen…
Chia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad; bron van energie, gezondheid en hulp bij afvallenChia zaad, van de Salvia Hispanica, bevat een zeer hoog gehalte aan omega-3 vetzuren, antioxidanten, aminozuren, calcium…
Superfoods: chiazaadSuperfoods: chiazaadEen populair voedingsmiddel uit de huidige superfood trend is chiazaad. Dit kleine zaadje uit Midden-Amerika doet naar v…
De geneeskracht van chiazaadDe geneeskracht van chiazaadChiazaad zijn kleine zaadjes die anno 2014 nog maar relatief kort in de schappen van winkels liggen. Een pak of zak van…
Chiazaad, superfood of onzin?Chiazaad, superfood of onzin?Aan het chiazaad is al veel aandacht aan besteed, vooral op het internet. Het is een hype, net als veel andere superfood…
Bronnen en referenties
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/19628108
  • http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22830971
  • http://www.ziektefaq.info/N2/2/2011/12/chiazaad-gevaren.html

Reageer op het artikel "De gevaarlijke bijwerkingen van Chiazaad"

Reacties

Grappig, 10-10-2014 09:35 #45
Zoals vaker willen mensen de downside van zaken niet zien en gaan in verweer. Ja, het artikel is heel zwart wit en chia is gezonder dan veel shit uit de supermarkt. Maar natuurlijk kent chia ook minpunten.

De link naar kanker ligt met name bij de vitamine B17. Een vitamine die in weinig voeding zit en wel in chia. Met een behandeling mer deze vitamine zijn er mensen hersteld van kanker. Een alternatieve weg dus. Kanker wordt dan ook wel eens gerelateerd aan een tekort aan deze vitamine. Verkoop v de vitamine in supplementen is verboden. De gezondheids/ kankerindustrie zit ook niet te wachten op gezonde mensen, he?! Daar verdienen ze geen geld aan :) Tegelijkertijd is een verhoogde waarde b17 ook niet goed, kan giftig zijn, dus in die vorm kunnen chia zaadjes absoluut ook negatieve eigenschappen kennen, moet je wel helemaal los gaan! Ik ben v mening dat mensen die chia eten met hun gezondheid bezig zijn en dus gevarieerd eten.
Allergie is altijd mogelijk!

Buikpijn? Chia neemt 10x zijn gewicht aan vocht op UIT de darmen, extra drinken dus!
Geldt ook voor flauwvallen, chia door je voeding, maar niet extra water innemen kan dit soort klachten ook veroorzaken.

Bram, 28-08-2014 20:09 #44
Ik werd er naar van toen ik bende vrat. Begrijp niet dat de AH het mag verkopen. Heb dit nog nooit gehad met voedsel.
Ga nog maar eens onderzoek doen. Zogenaamde superfoods, mijn reet.

Venus, 12-07-2014 13:23 #43
Ik gebruik nu drie maanden chia zaad in mijn yoghurt, niet om af te vallen, maar vanwege de gezonde voedingsstoffen. De laatste drie maanden krijg ik ook spontane neusbloedingen en hele grote bloeduitstortingen. Hiervoor heb ik dit nooit gehad. Ik stop dus met het chia zaad tot er méér onderzoek naar gedaan is.

Olga Hagenaar, 11-07-2014 22:12 #42
Sinds vorig jaar november gebruik ik chia-zaadjes in de volle yoghurt of verse jus d'orange.
Ik ben het laatst zelfs een paar weken vergeten. Toch ben ik in 8 maanden 9 cm heupomvang kwijt en ben van maat 48 weer naar 46 of zelfs 44 pantalon. Ik beweeg veel, leef gezond en houd van lekker eten en het lukte dus niet om af te vallen. Nu dus wel. Wel is het zo dat ik sinds ik chia-zaadjes gebruik, ik sneller vol zit en heel raadselachtig sinds december 2013 heb ik een weerzin gekregen tegen zoete producten. Na het eten van gebak o.i.d. kreeg ik een branderig gevoel in keel, slokdarm en maagingang. Nu word ik zelfs al raar als ik de suikerpot opendoe.
Ik voel me verder prima en fiets nog geregeld 60km per dag op een gewone fiets. Mijn leeftijd is 59. Ik zorg dat ik de nodige voedingsstoffen naar binnen krijg. Dus wat voor de een geldt, hoeft voor de ander niet te gelden. Ik ben blij met chia-zaadjes

Anoniemus, 10-07-2014 14:37 #41
Chiazaad kan wel helpen bij het afvallen want mijn vriendinnen en ik (we zijn met een groepje van 10) eten nu allemaal chiazaad door ons ontbijt. We ontbijten altijd hetzelfde: havermout, maar tegenwoordig met dus die zaadjes en mooi dat we allemaal wel merken dat we iets gewichtsverlies hebben. Het is geen wondermiddel en van de zaadjes alleen zal je niet afvallen maar wij denken wel dat het wel degelijk het afslankproces kan ondersteunen in combinatie met dus goede voeding.
Maar goed dit is dus niet gesproken vanuit onderzoeken of medische termen, maar vanuit dus persoonlijke ervaring. Het zou wel erg 'toevallig' zijn als we alle 10 'spontaan' zijn afgevallen sinds we de chiazaden toevoegen aan ons eetpatroon.

Yolanda, 22-06-2014 17:30 #40
En dan te bedenken dat ik 5 eetlepels chiazaad in kokosmelk weekt sochtend lekker met vruchten op at, zelf ben ik allergisch aangelegd maar ik heb gelukkig geen problemen ondervonden. Wel zal ik er wat voorzichtiger mee om gaan.

Amma (infoteur), 15-06-2014 21:14 #39
Alcohol heeft ook een bloedverdunnende werking. Daar wordt nooit voor gewaarschuwd en het is overal verkrijgbaar. Voor sommige mensen kunnen bepaalde voedingsmiddelen gevaarlijk zijn. Ik kan ook niet tegen chiazaad, heel jammer want het is zo gezond. Door het te laten kiemen heb ik geen last en krijg ik toch de waardevolle stoffen binnen.

Gravin64, 05-06-2014 22:00 #38
Ik gebruikte chia zaad ongeveer een half jaar en doe bij mijn zelfgemaakte granola elke ochtend een theelepeltje (!) chiazaad. Ruim 2 weken geleden voelde ik mij op zondag niet lekker, had keelpijn en een vreemde tong. In de nacht van zondag op maandag werd ik wakker omdat ik bijna stikte; mijn tong was 3x zo dik dan normaal en met een wit beslag. Gelijk maandagochtend naar huisarts geweest die het niet kon plaatsen. 2 dagen later weer naar huisarts, ik had rode uitslag en de tong was rood en bobbelig, keel was rood, ernstige puskoppen in de keel en op het verhemelte.Ik kreeg ook een erge zoute smaak in mijn mond en ik proefde niets meer. Huisarts dacht aan roodvonk en dat werd ook behandeld met een kuur. Gedurende die dagen kon ik niets eten, alles deed zeer in mijn mond en keel dus ook geen granola. Afgelopen maandag was ik zover opgeknapt dat ik weer een schaaltje granola maakte met chia zaad, zo ook dinsdagochtend. Dinsdagmiddag begon het feest weer opnieuw, ik voelde me slecht, weer een zere, rode dikkige tong en zoute smaak in de mond. Woensdagochtend maakte ik toch granola en op het moment dat ik chia zaad erbij wilde doen dacht ik "nee"eerst wilde ik zoeken op bijwerkingen van chia zaad op Internet. En zie daar, allergische reactie op chia zaad! levensgevaarlijk is het voor bepaalde mensen want ik had ook kunnen stikken door die enorme dikke tong! misschien ben ik de 1e met de bijverschijnselen maar waarschuwingen zijn toch op hun plaats. Voor mij geen superfoods meer!

Schoorel, 28-05-2014 12:27 #37
Inderdaad, na een ontbijt met kwark en wat chiazaad, welke ik voor het eerst probeerde, enorme uitslag over mijn hele lichaam, jeuk en buikpijn. Na een anti-histamine ging het beter met de jeuk, de buikpijn duurde een uur. Ben nu aan het googlen geslagen en lees nu net dat het inderdaad een allergische reactie geweest moet zijn.

Frits Hendriks, 07-05-2014 13:20 #36
Vandaag voor het eerst een theelepel in mijn kwark gebruikt zal wel zien hoe het afloopt de reacties zijn wisselend dus we zien wel ik had het gehoord van iemand en die was er erg tevreden over.

Jen, 05-05-2014 21:19 #35
Dit artikel bestaat al even, maar wil de auteur toch even hartelijk bedanken. Niet alleen voor het genuanceerde artikel, maar ook voor zijn reactie op Rowena waarmee hij mijn leven ongetwijfeld heeft verlengd, aangezien ik minstens een kwartier tranen met tuiten heb gelachen.

Sharon, 24-04-2014 11:49 #34
Jeetje, verslavingsgevaar van chi zaad. Ha! Cafeïne, alcohol, nicotine, laten we ons daar maar druk over maken. Gevaarlijk omdat het een bloedverdunner is… Zijn vast veel andere zaken (alcohol) die bloedverdunnend werken, maar om t nu gevaarlijk te noemen…

Laura, 16-04-2014 12:09 #33
Ik heb heel veel chiazaad gegeten tijdens mijn zwangerschap en was kerngezond, zo ook mijn kindjes (heb een tweeling gekregen). Ik heb nooit last gehad van ijzertekort, had een geweldige HB ah eind vd zwangerschap, een super placenta en zgn oernavelstrengen. Zwangeren, laat je niet bang maken iig!

Theet Meurs, 05-03-2014 13:04 #32
Wat is er bekend over het purinegehalte van chiazaad? M.a.w. helpt chiazaad ook tegen jichtaanvallen?

Patricia, 11-02-2014 11:19 #31
Ik was erg verheugd dit te lezen, dat ik nu weet wat eventueel de nadelige effecten kunnen zijn. In een plaatselijk huis en huisblaadje las ik alleen maar een ophemelend verhaal over o.a. chiazaad, gojibessen en maca. Fijn dat ik nu ook weet dat ik sommige superfoods maar beter kan laten liggen, maar dat ik van de ander best wel wat kan nemen. Ik ben in ieder geval weer wat wijzer.

Marianne, 04-02-2014 13:46 #30
Ik heb me kostelijk geamuseerd bij het lezen van de reacties op dit voortreffelijke stukje! Wat een ongenuanceerde zwart/wit lariekoek wordt hier door sommigen gedebiteerd, het lijken wel mensen! Er bestaat niet zoiets als 100% gezond of ongezond. Zelfs de Romeinen wisten al dat wat voor de één biefstuk is, voor een ander gif kan zijn. Aan de ene kant jubelverhalen over "chia is natuurlijk en dus goed", strychnine is ook natuurlijk, en dat zou ik toch niet graag op mijn boterhammetje smeren.
En aan de andere kant doemdenkerij over vreselijk lijden door diezelfde zaadjes.
Alles kan, niemand is hetzelfde, en ieder lichaam reageert anders. Dus kijk of het je bevalt, zo niet hou er dan mee op. Simpel zat, toch? Zelf wordt ik doodziek van zoiets 'gezonds' als een appel, dat kan dus ook. De auteur van het stuk waarschuwt dat het zaad ook nadelige gevolgen kán hebben, niks mis met een dergelijke nuancering van de soms overtrokken jubelverhalen hoor. Ook St Janskruid, zeer heilzaam, heeft nadelen waar je niemand over hoort maar die er wel degelijk zijn.
Overigens chapeau voor de reactie van de auteur op 'ik was elke dag een geit op de wc', dat lezen als 'een geit wassen' is humor, heerlijk! En lachen, dat is gezond, daar zitten geen schadelijke bijwerkingen aan! ;)

Rinus, 14-01-2014 21:12 #29
Raar dat een helebooel mensen zo onvolwassen reageren… U geeft een mooi gebalanceerd verhaal en dan halen ze zaken eruit waarop ze schreeuwerige reacties schrijven. Ik moet helaas constateren dat er vandaag de dag zeer veel mensen zijn met weinig fatsoen! Is het nu zo moeilijk om het voor elkaar leuk te houden?… Ik heb zelf nu twee dagen de zaadjes genomen (een theelepel per keer) en voel me verschrikkelijk beroerd: onbalans, hoofdpijn, raar in mijn hoofd, hoofdpijn, versuft en vergeetachtig!
Ik weet het niet, maar heb een vermoeden dat het aan de zaadjes ligt, want ik let heel goed op wat ik eet, enz. Wat denkt u, zou het kunnen?

Tivoli, 09-01-2014 20:38 #28
Wat ik niet goed snap is dat sommige mensen haast schreeuwen dat het onzin is dat er negatieve effecten aan kúnnen zitten, bijv omdat zij er geen last van hebben. Dan is het dús niet waar? Of dat een natuurproduct altijd gezond is (niet waar). Er worden kanttekeningen geplaatst bij het artikel met voor mijn gevoel een invalide reden: "omdat je over een zo geweldig product niks slechts mag zeggen". Fijn dat mensen er baat bij hebben, maar fijn ook om (wat klaas zegt) ook te weten wat het aan bij-effecten kán hebben, met name bij mensen met bloedverdunners. Ik werk in een apotheek en ik kan er nu op zijn minst een waarschuwing bij geven om dat of niet te gebruiken óf heel goed met de trombosedienst te overleggen voor een goede controle van de INR.

Koekerd, 27-12-2013 22:40 #27
Hallo,
mag je lijnzaad en chia zaad allebei tegelijk gebruilen?

Petra, 27-12-2013 15:23 #26
Waarschuwing voor Chia zaad: Advies gekregen om chia zaad te gaan gebruiken om meer energie te krijgen.
Dat kreeg ik inderdaad. Maarrrr ook al weekte ik de zaadjes voor en nam nog niet eens een heel eierlepeltje: ik ben 3 weken verschrikkelijk aan de diarree geweest. En misselijk ook. Door die diarree heb ik een candida infectie opgelopen (13 jaar niet meer gehad) De huisarts zei dat dit altijd uit de darmen komt. Dus pil mee naar huis.
Ik ben gelijk met chia zaad gestopt. Na een paar dagen was ik weer de oude gelukkig. Mijn energie nam weer behoorlijk af dus na twee weken besloot ik toch weer voorzichtig aan te beginnen. Ja hoor : de diarree kwam weer in hevige mate terug en ook de candida infectie.
Ik heb nu besloten om het echt nooit meer te gebruiken. Mijn gezondheid gaat voor en dan maar (helaas) minder energie.

Irma, 13-12-2013 20:22 #25
Ik had mijn moeder ciazaad aangeraden, zij nam twe theelepels met Yoghurt elke dag ze werd beroerd overgeven en bloedneuzen, hartproblemen, wat blijkt zij slikt bloedverdunners en heeft medicijnen voor haar hart via een kennis kregen wij te horen dat het gevaarlijk zou zijn voor mensen die medicijnen namen zoals voor hart en bloedverdunners, Mijn Moeder voelde haar echt ziek, ze is gesopt met de ciazaden en knapte binnen twee dagen weer op gelukkig, dus het is niet voor iedereen goed dat moeten de verkopers (o.a)op de markt en in de winkels er toch maar bij vermelden, mij was het niet bekend en ik gebruik het al een half jaar.

Anne, 13-12-2013 12:11 #24
Zoals veel denk ik wel vinden, zullen mensen gezonder moeten gaan eten. Naar mijn mening is dat meer goede natuurlijke voeding binnen krijgen. Door de gevaren te benadrukken van die chia zaden zal dit mensen afschrikken om het te gaan gebruiken. Terwijl dit product zo veel beter is als bijvoorbeeld een mars reep waar iedereen toch ook geen problemen mee heeft? Daarnaast is er al zoveel over de voeding bekend die we wel alle dagen gebruiken, waar we ook niet mee stoppen hoeveel slechte verhalen er ook over komen. Dit verhaal is heel zwart wit, maar u weet wel wat ik bedoel hoop ik. Luister gewoon naar je lichaam, en laat je niet al te veel meeslepen door wat media zeggen en sta kritisch tegenover zogenaamde onderzoeken.

Elsie, 01-12-2013 22:34 #23
Ik heb eigenlijk vraag voor Rowena1982. Heb je de hele zwangerschap chiazaad genomen? Hoor het graag!

Sandra, 02-11-2013 17:14 #22
Pfff mensen let erop waarom je het wil gebruiken. ik ben 44, heb ms en heb steeds een laag ijzergehalte, plus ik denk dat ik veel last van overgangsverschijndelen heb. Hartkloppingen zweetaanvallen bloedsuikerspiegel erg schommelend dus denk dat in dit geval het proberen van chiazaad zeer geschikt is. Ben je gezond en voel je je goed heb je geen extra voeding nodig. Luister naar je lichaam en ik geloof toch meer in natuurlijke producten dan chemische en overal waar te voor staat is niet goed. Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste Sandra,

Luisteren naar je lichaam is altijd verstandig. Wel zijn natuurlijke voedingsmiddelen ook gemaakt van chemische verbindingen. Verder bestaat er natuurlijk niet zoiets als onnatuurlijke voedingsmiddelen, alles is immers door de natuur gemaakt, behalve keukenzout. Veel succes met chiazaad, hopelijk bevalt het goed.

Henk, 30-10-2013 22:49 #21
Wat een ongefundeerd onzinverhaal! denk je nu echt dat een theelepel chiazaad gevaarlijk is? echt stemmingmakerij… zoals gezegd, stop met die chemische troep en probeer het eens op een natuurlijke manier.

vervolgens staat eronder aan het artikel een commerciële boodschap die je verwijst naar een Duitse site waar je goedkoop chiazaad kan kopen om af te vallen? bespottelijk! Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste Henk,

Het artikel beweerd nergens dat een lepel chiazaad automatisch tot genoemde bijwerkingen zal leiden. U moet wel zuiver lezen.
Ook Chiazaad zelf is een chemische substantie, net als al ons voedsel. Dus wat uw oproep tot het stoppen met chemische troep betekend is mij niet helemaal helder.
De advertenties bij het artikel heb ik helaas geen invloed op. Wat mij betreft is het ook geen probleem dat er advertenties bij het artikel staan voor chiazaad. Chiazaad is immers een gezonde voedingsbron, die net als veel andere voedingsmiddelen enkle bijwerkingen heeft.

Alexander Robbins, 14-10-2013 10:24 #20
Na een advertentie in de krant gezien te hebben, wilde ik Chiazaadjes kopen. Maar als ik lees wat erover geschreven wordt in bovenstaand artikel, lijkt het spul wel levens gevaarlijk inplaats van gezond. En toch mag er mee geadverteerd worden. Niet gebruiken dus? Reactie infoteur, 09-11-2013
Beste Alexander,

Chiazaad is een gezond voedingsmiddel dat enkele bijwerkingen kan hebben. Zolang u geen bloedstollingsafwijking heeft zou ik het u niet afraden. Veel andere dagelijks gebruikte voedingsmiddelen hebben vergelijkbare bijwerkingen.

Eef, 06-10-2013 11:28 #19
Er staat: 'Het nuttigen van Chiazaden is gevaarlijker dan veel mensen denken. Chiazaden bezitten een bloedverdunnende werking. Zeker personen die bloedverdunners gebruiken dienen zeer voorzichtig te zijn met het gebruik van Chiazaad. De combinatie van beiden kan namelijk tot ernstige bloedingen leiden'.

Is het dan niet veel zinniger om te waarschuwen voor voor de chemische BLOEDVERDUNNERS ipv het volledig natuurlijke Chiazaad? De farmaceutische industrie is vooral bang dat mensen gezond worden en dat ze hun pillen niet meer nodig hebben. Hun doel is vooral geld verdienen en niet de maatschappij zo gezond mogelijk te krijgen en dat vind ik op zijn zachts gezegd zeer teleurstellend. Reactie infoteur, 10-11-2013
Beste Eef

Mensen die "chemische" bloedverdunners slikken oftewel antistollingsmiddelen doe dat uiteraard niet voor hun plezier. Deze mensen hebben een hart-of herseninfarct gehad of een longembolie. Deze medicijnen kunnen dan levensreddend zijn. Om dan te gaan klagen over het feit dat ik mensen, die deze levensreddende medicijnen slikken, informeer over de kwalijke gevolgen die het eten van chiazaad voor hun kan hebben, vind ik op het schofterige af.

Paula, 27-09-2013 11:08 #18
Zoals met alles geld hier ook alles met mate, en wat is ongezonder verslaafd zijn aan chia zaad of aan sigaretten of suiker

Oebele, 22-09-2013 14:01 #17
Ik gebruik nu al een tijdje chia -zaadjes en had nergens last van, althans, dat dacht ik.
Sinds enige tijd voel ik me aardig licht in het hoofd, vooral bij het lopen.
Heb nooit het verband gelegd met de zaadjes. Ik weet dat ik een lage bloeddruk heb maar dacht dat het geen kwaad kon.
Vanmorgen was er niets aan de hand, heb een smoothie gemaakt met chia-zaadjes en vrijwel meteen daarna is het weer mis. Ben weer licht in het hoofd.
Ik ga het nu maar eens zonder deze zaden doen en kijken wat het effect is.

Paula, 20-09-2013 11:48 #16
Misschien is niet iedereen het eens met dit artikel, maar er wordt wel duidelijk aangegeven dat er bijverschijnselen kunnen zijn, wat in een hoop artikelen wordt verzwegen. Ik gebruik dagelijks Chiazaad en op mij (juist mijn darmen) heeft het een goed effect. Misschien val ik er nier vanaf, maar ik krijg er wel degelijk een langer voldaan gevoel van. Als je ook al ben je voldaan toch nog een dikke reep melkchocolade gaat eten, tsjah dan heeft het geen effect. Het is echt voor jezelf om te ontdekken of je baat bij het gebruik hebt of niet. Bij afvallen zal het echt niet om enkel het zaadje gaan maar ook om je hele levenspatroon ernaast. Het zaadje is enkel een onderdeel wat eventueel kan helpen.

Als je een allergische reactie krijgt, is het misschien raadzaam om te kijken wat je allemaal samen met Chia hebt genuttigd. Misschien is het wel de zuivel, of een ander product waar een allergiereactie op komt.

Regelbrugge M. J., 19-09-2013 10:09 #15
Sinds ik ben gestart met gebruik van chiazaad heb ik een hogere bloeddruk. Kan de oorzaak daar liggen? Graag uw reactie. Met dank. Marie José

Klaas, 11-09-2013 11:52 #14
Hoi iedereen,
Allereerst erger ik me aan het slechte Nederlandse taal gebruik.
Verder is het zielig om te zien (lezen) dat de gemiddelde mens hier liever iets afzeikt dan verwelkomt.
Een artikel over dit zaad is niet goed of slecht maar slechts een mededeling over mogelijkheden die zouden kunnen voorkomen.
Zoals elk mens, verschillen we o.a van mening, inzicht, en smaak.
Zo is hier te lezen dat het niet per definitie slecht is, maar het zou kunnen. Het is mede afhankelijk van je eigen levensstijl.
Je zou ook kunnen denken, fijn hier steek ik iets van op, alle beetjes helpen mij om inzicht te krijgen in dit produkt.
Jouw ervaring is goed of niet goed, daar helpt dit artikel niet in goede of slechte zin aan bij (of mee).
Een vrouw en een fiets, het is altijd iets.
Rond en plat, het is altijd wat.
Yin Yang.
Mensen, het leven is net als het bereiden van een maaltijd, een juiste variatie en balans van de ingrediënten maakt het smakelijk en interessant.

En ja, ik sta inderdaad aan een kant, de zijkant.

Mvg, klaas Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste Klaas,

Bedankt voor je (leuke) commentaar.

Groet Pernambuco

Vladyriny, 04-09-2013 01:15 #13
Wat een klinkklare onzin heeft dit artikel… Chiazaadjes zijn supergezond en kan niet voorstellen dat dit prostaatkanker veroorzaken kan! Hoe kan in Godsnaam een mooi en goed natuurproduct zoiets slechts veroorzaken! Wat er te ronde doen zijn allemaal gemanipulerende geruchten en dit is nooit wetenschappelijk aangetoond! Heb al een tijd Chiazaadjes gebruikt, maar geen ziekte en nare bijwerkingen of iets dergelijks! Heb zelfs vroeg maagzweer gehad, maar totaal geen negatieve effecten. Stop met deze rotzooi te vertonen! Je heeft voorstanders en tegenstanders en dat iedereen kanker heeft, is ook een grote leugen, je wordt er ook niet mee geboren en iedereen kan dit ook voorkomen en je kan het ook genezen. Kijk eens het filmpje op youtube - Rick Simpson die mensen hielp met allerlei ziekten. Sinds 1928 wisten de overheden dat er al medicijnen tegen kanker was, die al die tijd verzwegen werd/wordt. Zeker een aanrader voor iedereen die kwalen, ziekten, enz… heeft. U kan er uw familie, vrienden, kennissen mee helpen! Reactie infoteur, 13-09-2013
Beste Vladyriny,

Chiazaad is inderdaad een gezond product. Echter ook gezonde producten kunnen bijwerkingen hebben. Helaas voor jou heb ik de gegevens over Chiazaad wel uit wetenschappelijke tijdschriften, dus waarschijnlijk kloppen ze wel. Dat wil niet zeggen dat je gegarandeerd prostaatkanker krijgt, want dan zou chiazaad meteen verboden worden. Slechts bij langdurig gebruik is er een licht verhoogde kans, net zoals bij veel andere gezonde voedselproducten.

Helaas bestaat het tweede gedeelte van uw reactie uit samenzweringstheorien. daar ik ik niet op reageren.

Pernambuco

Mo, 28-08-2013 20:42 #12
Mooi artikel. Ik heb vandaag voor het eerst chiazaad door mijn groene smoothie gedaan. Vanavond ineens een hele droge mond, diaree en viel bijna flauw. Snapte helemaal niet waar het ineens vandaan kwam. Nu denk ik toch echt hiervan. Ik heb wel altijd gevoelige darmen dus dat kan er mee te maken hebben. Maar goed ik gooi ze nu gelijk weg, als ik wat ben opgeknapt… Reactie infoteur, 02-09-2013
Beste Mo,

Uw symptomen zijn mogelijk gerelateerd aan het gebruik van Chiazaad. Echter, er zijn veel andere medische verklaringen die mogelijk zelfs nog wel waarschijnlijker zijn. Vooral het flauwvallen is niet typisch voor chiazaad gebruik. Diarree kan zeker tot uitdroging leiden, maar consumptie van chiazaad zal bijna zeker niet tot zodanige uitdroging kunnen leiden dat u er van flauwvalt. Ik zou ik eerder adviseren uw huisarts te bezoeken.

Michelle Koppenol, 27-08-2013 16:13 #11
What a load of non-sense! Enig idee hoeveel Chiazaad men zou moeten innemen om in gevaar te lopen?

Please! Reactie infoteur, 28-08-2013
Beste Michelle,

De dosis chiazaad die gevaarlijk voor u is, hangt af van uw persoonlijke situatie. Indien u stollingsproblemen heeft, dan is het natuurlijk aan te raden minder te consumeren dan een gezond persoon. De gezondheidsraad heeft geen maximale dosis geadviseerd voor dit voedingsmiddel.

F. Raven, 27-08-2013 07:22 #10
Daar gaan we weer, een artikel dat de "gevaarlijke" kant belicht van een gezond voedingsmiddel. Ik weet niet wat de auteur behelst heeft om een negatief artikel te schrijven over een uitermate gezond stukje voedsel.

Even ter relativering; het is gezond om 2 liter water te drinken per dag, maar van teveel water ga je dood…

Waarom lees ik nooit over de kwalijke kanten van onze voedingsmiddelenindustrie? De e-nummers die ons vergiftigen maar wel "toegestane hulpmiddelen zijn goedgekeurd door de overheid"? Of kritiek op de farmaceutische industrie die gifstoffen in pillen en drankjes als zoete broodjes aan ons voorzet?

Het artikel riekt naar een auteur die afkomstig is uit het belangenkamp van het grootkapitaal en die maar even de pen ter hand neemt om een blasfemisch artikel over chia zaad te schrijven. Belachelijk. Reactie infoteur, 28-08-2013
Beste F. Raven,

U pretendeert nooit artikelen te lezen over de gevaarlijke kanten van onze voedingsmiddelenindustrie. Ik zou u willen aanraden eens een eenvoudige Google search te doen naar dit onderwerp. Het internet staat bol van verhalen, al dan niet waar, over de gevaren van E-nummers.

Ik ben overigens niet verbonden met het grootkapitaal. Een nuancerend stuk als tegenhanger van de hosanna verhalen over chiazaad maakt mij niet direct een vertegenwoordiger van het "grootkapitaal".

Mj, 07-08-2013 08:46 #9
Ik ben één van die personen die na het gebruik van Chiazaad ernstige buikkrampen, diarree en braakneigingen krijgt. In het begin had ik het niet door. Het begon met buikkrampen, maar de bijwerkingen werden steeds erger. Zelfs ook een keer na het gebruik van chiazaad het tegenovergestelde ervaren nl obstipatie. Gisteravond had ik na een periode het niet gebruikt te hebben weer eens twee theelepels in mijn yoghurt geprobeerd. Wat een spijt had ik daarvan zeg. De hele nacht doodziek geweest; buikkrampen, braakneigingen en mijn hele darmstelsel aan de loop. Hele nare ervaring voor mij met het Chiazaad die ik inmiddels in de prullenbak heb gemikt!

Elly, 29-07-2013 16:56 #8
Ik heb het artikel gelezen maar kan nergens ontdekken hoeveel en hoe vaak en wanneer je het zaad eventueel zou kunnen eten, waar de grens ligt voor bijwerkingen enz.enz.Ik kreeg van mijn zus te horen dat twee keer per week een thee
lepel geen verslavende werking zou hebben, maar wat is een normaal gebruik,?
is het voor jongeren het zelfde als voor ouderen?,slanke of gezette mensen,? mannen of vrouwen? ik ben zelf vegetaries en neem lijnzaad olie is Chiazaad
een vervanging daarvoor?

Monique, 03-06-2013 11:32 #7
Het gaf mij wel veel energie, alleen helaas is het niet goed als je bloeddrukpillen en of gevoelige darmen hebt. De energieboost weegt niet op tegen de problemen die ik ondervond. Darmen op tilt, en hartritme werd verstoord. dus prima als je het gebruikt maar kijk eerst of het geschikt is voor jou.

Nilab, 02-06-2013 12:38 #6
Wat een pessimistische, trieste en klinkklare leugens. Dat het niet genezend is tegen kanker is dan wel niet 100% zeker, maar dat het prostaatkanker kan veroorzaken is je reinste onzin. Vrijwel iedere man krijgt prostaatkanker, en dan denken jullie dat dit toe te wijzen is aan Chiazaad?

Ook dit: "concludeerde dat personen met overgewicht die tien weken lang dagelijks Chiazaden aten geen enkele significante gewichtsreductie lieten zien."

Laat maar weer zien wat een zielig excuus van een journalist dit stukje geschreven heeft. Wie durft 10 dagen in godsnaam een onderzoek te noemen? Chiazaad verbrand je vet voor je niet, dat moet je zelf doen. Dit is het typische verhaal van alle mensen met overgewicht die een wonderpil kopen en dan denken dat ze zich vol kunnen vreten en magisch afvallen en dan janken dat het niet lukt.

Volgens mij is de schrijver er ook zo eentje die door teleurstelling dat het niet gelukt is dit stukje maar is gaan schrijven.

Overigens is een allergische reactie niet een aanduiding dat chiazaad ongezond is, anders kunnen we melk, zonlicht, brood, alle soorten fruit, groenten en noten ook als ongezond afschrijven.

Kevin, 27-05-2013 14:38 #5
Prima dat je claims op genezing van Kanker met Chia resoluut afwijst omdat niet aan getoond is (geen verwijzing onderzoeken die dat aantonen.) Maar andersom ook graag. Als chiazaad verhoogde kans op prostaatkanker heeft verwijs dan ook naar de betreffende onderzoeken. Reactie infoteur, 29-05-2013
Beste Kevin. Infonu geeft mij als auteur maar weinig mogelijkheden om te verwijzen naar externe pagina's met wetenschappelijke artikelen. Ik zal je hieronder een link geven naar een van de artikelen waarin dit beweerd wordt. Overigens zou dit mij als ik in jou schoenen stond er niet van weerhouden om toch chiazaad te eten. De lijst met voedingsmiddelen die een zeer licht verhoogde kans geven op tumoren is vrij lang. Ikzelf ben een tevreden gebruiken van chiazaad bijvoorbeeld. http://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S0022534705623075

Van Opstall, 26-05-2013 14:01 #4
Is chiazaad aan te raden voor diabetes II patiënten?
misschien is het zinvol om een verhaaltje te schrijven over de gunstige bijwerkingen van chiazaad. Want hier wordt men door afgeschrikt. Reactie infoteur, 29-05-2013
Chiazaad bevat vooral langzaam verterende koolhydraten. Dus weinig snelle suikers. In principe is dit gunstig voor diabetes patienten. Het zal afhangen van de ernst van de diabetes en hoe goed deze onder controle is, of de hoeveelheid koolhydraten die er wel in zitten problematisch is of niet.
Ik zal waarschijnlijk ook nog wel een stuk schrijven over de positieve eigenschappen van chiazaad, want die zijn er ook volop. De reden dat ik in mijn artikel wijs op de mogelijke negatieve effecten is om voorzichtig tegengas te geven aan de vele hosanna verhalen die over chiazaad de ronde doen. Achter veel van die verhalen zitten commerciele belangen en mensen wier boterham er van afhankelijk is. Het leek mij geen kwaad te kunnen de andere kant van de medaille (die er bij ieder voedingsmiddel is) ook eens te belichten.

Merlijn, 15-04-2013 10:15 #3
Ik heb nog nooit een chiazaadje op, maar ging eens rondzoeken naar informatie hierover omdat ik er steeds meer over hoor. Net als de auteur van dit artikel sta ik zeer sceptisch tegenover eventueel kankergenezende eigenschappen en dergelijke die dit zaad toegedicht (wat is toegedacht?!) worden, maar kom op zeg, wat is dit een slecht artikel. Samengevat staat er ongeveer:

Chiazaad is gevaarlijk! Want het geneest geen kanker, je valt er niet van af en sommige mensen zijn er allergisch voor.

Ik zie het probleem niet.

Vervolgens wordt er geroepen, in een artikel dat anderen kwalijk neemt dat ze chiazaad wetenschappelijk ononderbouwde eigenschappen toeschrijven, dat je er misschien wel kanker van krijgt. Zonder wetenschappelijke onderbouwing.

Ik ga maar eens een zak chiazaad kopen. Aangezien ik geen kanker heb, neem ik de 'bijwerking' dat het geen kanker geneest maar voor lief.

Lenny Polet-Janssen, 11-04-2013 11:14 #2
Hier boven lees ik onder allergische reacties op chiazaad een gezwollen toch? Moet dat een gezwollen tong zijn, want dat heb ik?

Bij voorbaat hartelijk dank,
Lenny Polet. Reactie infoteur, 11-04-2013
Beste Lenny,

Daar moest inderdaad tong staan. Ik heb het inmiddels gecorrigeerd. Spijtig te horen dat u allergisch reageert op Chiazaad.

Groet Pernambuco

Rowena1982, 05-04-2013 20:54 #1
Wat een onzin. Ik ben nu 13 weken zwanger en gebruik Chia zaden. Als het echt zo slecht was geweest had ik nu wel een miskraam gehad. Normaal at ik volkoren brood. Ik krijg me daarvan een buik alsof ik 8 maanden zwanger ben, hetzelfde als met aardappelproduckten. Maar ik was ook elke dag een geit op de WC terwijl ik me klem zoop aan water. Ik eet havermoutpap en veel fruit. Door Chia zaden te eten kan ik veel beter naar de WC. Dit angstaanjagend bericht mogen ze dus van mij vernietigen!Maar goed zo gaat het altijd in dit land. Als iets TE goed gaat/loopt, moet het gelijk afgezeken worden! Reactie infoteur, 08-04-2013
Beste Rowena,

Nergens in het artikel staat dat chiazaad de kans op een abortus verhoogd. Dus het feit dat u geen miskraam gehad heeft zegt niets. Artsen nemen graag het zeker voor het onzekere, en daarom wordt chiazaad afgeraden bij zwangere vrouwen. Vergeet niet dat chiazaad ook een bloedverdunnende werking heeft, en dat kan in zeldzame gevallen toch gevaarlijk zijn.
Dit artikel raadt het gebruik van chia zaden ook zeker niet af, maar wijst op de potentiele risico's die het gebruik kan hebben. Dat wil helemaal niet zeggen dat eenieder ook last zal krijgen van de bijwerkingen.
Verder is mij niet geheel duidelijk waarom u iedere dag een geit wast op uw WC. Dat is niet goed voor het dier, omdat u dan de de beschermende vetlaag uit de vacht oplost.
Veel succes verder met uw zwangerschap.

Infoteur: Pernambuco
Subrubriek: Gezonde voeding
Reacties: 45
Medische informatie…
Schrijf mee!