InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Gezonde voeding > De geneeskracht van citroen

De geneeskracht van citroen

De geneeskracht van citroen Echte bikkels eten een citroen zo op. Je geeft jezelf een natuurlijke vitamineboost, maar ook ultragezonde fytonutriënten komen zo in je lichaam terecht. Ze gaan op zoek naar vrije radicalen die schade aanrichten aan het DNA. Wanneer je een citroen eet of uitgeperste citroensap met water en honing hebt gedronken, voel je je gelijk een stuk beter. Als je dit zure fruit regelmatig eet, heb je geen antirimpelcrèmes meer nodig. Citroen zorgt dat de huid van binnenuit mooier blijft. De huid straalt als je regelmatig citroen eet.
Botanische tekening citroen
Botanische tekening citroen

Inhoud

Antivirus en anti-bacterie

Virussen en bacteriën zijn samen de grootste ziekteverwekkers. Citroen heeft een anti-bacteriële en antivirale werking. Het gaat allerlei ziektes tegen. Het eten van citroen voorkomt verkoudheid en griep door de hoge dosis vitamine C in combinatie met fytonutriënten die een antioxidantwerking hebben. De citroen helpt gifstoffen waaronder vrije radicalen sneller uit het lichaam te voeren. Daardoor werkt deze citrusvrucht preventief tegen tal van ziektes.

Wist je dat de man die als eerste de Mount Everest beklom dat niet had kunnen doen zonder citroenen te eten? Deze zorgen voor een hoger zuurstof gehalte in het bloed. Edmund Hillary was een bikkel.

Citroenen
Citroenen

10 geneeskrachtige werkingen van de citroen.

  1. Kanker, doordat het veel antioxidanten in zich heeft die de vrije radicalen elimineren,
  2. Malaria, doordat de parasiet de stoffen in het bloed die van citroen afkomen niet overleeft,
  3. Hoge bloeddruk, doordat het cholesterolafzetting voorkomt(aderverkalking),
  4. Hartinfarct, doordat citroen aderverkalking tegengaat. De kalium in citroen is goed voor het hart.
  5. Reumatiek, doordat stoffen die voor reuma zorgen sneller afgebroken worden,
  6. Nier- en blaasproblemen, het voorkomt nierstenen net als alle citrusvruchten,
  7. Helpt hepatitis sneller te genezen,
  8. Inwendige wormen zoals lintworm,
  9. Obesitas, doordat de vezels je lang een vol gevoel geven en omdat vet sneller wordt verbrand,
  10. Helpt op grote hoogte de zuurstofopname in het bloed.

Citroen tegen koorts

De felgele zure vrucht is een effectief medicijn als je koorts hebt. Door om de twee uur lauwe citroensap te maken door een citroen te persen en er honing en lauwe water bij te doen, gaat de koorts sneller over. Virussen en bacteriën worden door de citroen geëlimineerd. Sommige artsen zeggen dat in vitamine C pillen veel meer vitamine C zit maar daar zitten geen fytonutriënten in die de werking van vitamine C aanvullen en versterken.

Citroenen aan de boom
Citroenen aan de boom

Hoe eet je citroen?

Er zijn meerdere manieren om de citroen op te eten. Je kunt hem schillen en de partjes opeten. Sommigen vinden dat te zuur; dat zijn geen echte bikkels. Je kunt het sap over een salade doen in plaats van azijn. Het zure van azijn of citroen maakt een salade net wat frisser. Deze kleine vrucht doet het om die reden ook uitstekend in groentemixen die je bij de rijst eet. In tropische landen voegen ze vaak ook citroen toe door de groenten. Dat is extra lekker als er ook hete pepers en palmsuiker in zitten. De combinatie van zuur, zoet en heet is erg lekker. Het sap is ook lekker als dressing over ander fruit. Besprenkel een papaya eens met citroensap. Een appel kun je ook prima met besprenkelen met dit frisse citrusfruit. Je zult zien dat hij niet bruin wordt. Wanneer je appels door een vruchtensalade doet is het belangrijk om de appels in een citroenmarinade te leggen zodat je de salade langer kunt bewaren. Lees hier nog 10 frisse citroentips.

Citroen tegen acne

Behalve citroen eten kun je ook citroen opsmeren. Niet zomaar overal natuurlijk. Het helpt goed tegen acne. Je kunt de vrucht half open snijden en met je vinger een druppel oppakken en op de puist leggen. Na een uurtje het gezicht wassen. Het opsmeren werkt het beste als je het doet als aanvulling met vers geperst citroensap drinken. Eventueel kan dat met warm water en honing. Gebruik geen gekookt water want dat doet de goede stoffen in zowel de honing als de citroen teniet.

Citroen tegen gespannenheid

Essentiële citroenolie inademen via de neus kan je rustiger maken. Moeheid en duizeligheid kunnen verdwijnen. Je concentratievermogen en alertheid wordt ook vergroot. Er zit magnesium in het citroentje wat helpt je om de hersenfuncties beter uit te oefenen. Om moeheid te voorkomen kun je ook puur citroensap drinken. Maar dan moet je wel een bikkel zijn.

Lees verder

© 2012 - 2014 Tom008, gepubliceerd in Gezonde voeding (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde artikelen
Alles over de citroenAlles over de citroenDe citroen is lid van de citrus familie. Dit is een belangrijke vertegenwoordiger van de wijnruitfamilie. De hele famili…
10 frisse citroentips10 frisse citroentipsEen citroen is een lekker ingrediënt in drankjes en salades. De citroen smaakt fris, is gezond en werkt dorstlessend. Ee…
Rumcocktails: CaipirissimaDe caipirissima is een rumvariant op de gekende caipirinha. Je hebt slechts enkele ingrediënten nodig om zelf deze verfr…
Weleda citrus lichaamsverzorgingWeleda citrus lichaamsverzorgingDe verfrissende citroenolie die in de Weleda citrus lichaamsverzorgingsproducten zitten, ruikt heerlijk. Lichaam en gees…
Bronnen en referenties
  • http://www.earthincommon.com/nutrition_01-article.html
  • http://www.beliefnet.com/Health/Physical-Health/Hidden-Health-Secrets-of-Lemons.aspx
  • http://www.lifemojo.com/lifestyle/top-10-health-benefits-of-lemon-water-1422542
  • Hoofdfoto: Tom008
  • Overige foto´s: wikimedia commons

Reageer op het artikel "De geneeskracht van citroen"

Reacties

Mavista, 12-09-2013 23:39 #2
Ik gebruik aljaren citroen voor wondjes mijn huid ik ben 47 jaar maar zie er volgens iedereen veel en veel jonger uit. vandaag heb ik de bevestiging dat het echt de citroen is die zo geneeskrachtig werkt amen.

mijn dank voor het artikel Reactie infoteur, 13-09-2013
Gewekdig! Jij ook bedankt,

Dries, 19-02-2013 10:41 #1
Kan citroen als kankerbehandeling dienen? Reactie infoteur, 19-02-2013
Nog niet. Daarvoor moet meer onderzoek plaats vinden. De eerste resultaten wijzen erop dat citroen tegen borstkanker werkt. Maar dat is nog niet op mensen getest. Dat komt overigens omdat men altijd sowieso chemotherapie en/of bestralingstherapie toepast, omdat dit de standaardnorm is. Bron dat citroen de dood van kankercellen triggert in laboratoriumproeven: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/22126498

Infoteur: Tom008
Subrubriek: Gezonde voeding
Special: Geneeskrachtig fruit
Reacties: 2
Medische informatie…
Schrijf mee!