InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Ziekten > Aandoeningen: vetbultje, lipoom

Aandoeningen: vetbultje, lipoom

Vetbultjes worden veel gezien bij mensen. De medische term voor een vetbult is een lipoom. Wanneer men een zwelling onder de huid bemerkt, kan dit vaak bij mensen angst oproepen. Een zwelling wordt door mensen vaak geassocieerd met kwaadaardigheden (kanker). Dit hoeft echter vaak niet zo te zijn. Een zwelling vlak onder de huid kan ook heel goed een lipoom zijn. Echter, is het wel belangrijk dit te laten onderzoeken in het geval het toch iets anders mocht zijn.

Wat is een lipoom?

Een lipoom is niets anders dan een 'bolletje' vetweefsel (een soort bindweefsel) wat zich vlak onder de huid bevindt. Lipomen kunnen erg verschillen van grootte. Maar meestal zijn ze ongeveer tussen de 0,5 en 3 centimeter groot. Er zijn ook lipomen die veel groter kunnen worden dan 3 centimeter. Het kan ook zo zijn dat iemand meerdere lipomen heeft. Een lipoom is een onschuldige zwelling en heeft niets met kanker te maken. Wel kan het zo zijn dat wat heel erg op een lipoom lijkt, geen lipoom is. Nu is een lipoom klinisch heel goed te herkennen dus komt dit niet vaak voor. Heel zelden blijkt een lipoom een liposarcoom te zijn.

Klachten van een lipoom

Meestal heeft iemand geen klachten van een lipoom. Het is een zwelling die bijna nooit pijnlijk is. De zwelling ligt vlak onder de huid. Wanneer de zwelling aangeraakt wordt, voelt deze vast elastisch (rekbaar) aan. Een lipoom kun je goed bewegen ten op zichte van de onderliggende weefsellagen (huid en onderliggend weefsel). De vorm van een lipoom is meestal vrij rond, een soort 'bolletje'.
In de loop van de tijd kunnen lipomen groter worden. Dit gaat echter meestal erg langzaam. Wanneer de zwelling plotseling sneller gaat groeien kan dit een teken zijn dat de zwelling geen lipoom is. Er zijn erg veel mensen die een lipoom hebben, waarvan er veel mensen zijn die het zelf niet weten.
Men kan wel klachten van een lipoom gaan ondervinden wanneer deze op een vervelende plek zit. Zo kan bijvoorbeeld een vrij groot lipoom wat zich op de rug bevindt veel rek op de huid veroorzaken. Een lipoom kan ook in de weg zitten. Je kunt hierbij bijvoorbeeld denken aan een lipoom net onder de oksel of op het sleutelbeen daar waar je BH-bandje loopt.
Een andere klacht die mensen met een lipoom kunnen hebben is een cosmetische klacht. Zeker wanneer een lipoom wat groter is en op een opvallende plaats zit, kun je je voorstellen dat men een lipoom cosmetisch niet mooi vindt.

De behandeling

In principe behoeft een lipoom niet behandeld te worden omdat, het een onschuldige aandoening is die verder geen kwaad kan. Een reden om een lipoom te verwijderen kan zijn wanneer iemand er toch klachten van ondervindt. Dit kan zijn wanneer het lipoom op een vervelende plek zit of wanneer het lipoom cosmetisch niet mooi gevonden wordt. Wanneer er een verdenking is op een andere oorzaak van de zwelling, dan een lipoom (bijvoorbeeld kanker), kan er ook besloten worden om het lipoom te verwijderen.
Verwijderen van het lipoom gebeurt via een kleine incisie in de huid meestal onder lokale verdoving.

Lees verder

© 2008 - 2014 Wieschrijft, gepubliceerd in Ziekten (Mens en Gezondheid) op . Het auteursrecht van dit artikel en antwoorden op reacties ligt bij de infoteur. Zonder toestemming van de infoteur is vermenigvuldiging verboden.
Gerelateerde links
Zowerkthetlichaam en Hoewerktmijnlichaam.
Gerelateerde artikelen
Lipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderenLipoom of vetbult rug, schouder, hals: oorzaak & verwijderenEen lipoom is een langzaam groeiend onderhuids vetbultje. Het bobbeltje ligt meestal tussen de huid en de onderliggende…
Knobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst: vetbultKnobbel of bult in nek, hals, rug, schouder, borst: vetbultEen onderhuidse knobbel of bult? Dit kan een lipoom zijn. Een lipoom is een vetgezwel of vetbult, welke gewoonlijk pijnl…
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk danwel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zor…
Wat is een lipoom?Wat is een lipoom?Een lipoom is een goedaardig gezwel, ook wel vetbobbel genoemd. Het komt vrij vaak voor, ook bij kinderen. Wat kan er aa…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Bronnen en referenties
  • EH van de Lisdonk, van den Bosch, WJHM, Lagro-Janssen, ALM, Ziekten in de huisartspraktijk (2003), Elsevier gezondheidszorg, Maarssen
  • Parveen Kumar, Michael Clark, Clinical Medicine (2002), W.B. Saunders, Philadelphia

Reageer op het artikel "Aandoeningen: vetbultje, lipoom"

Reacties

Kesteloot, 27-01-2014 00:32 #22
Ik heb in totaal 17 vetbultjes. kan ik deze laten wegnemen in 1x, zodat ik ervan af ben?

grtz, Reactie infoteur, 27-01-2014
Beste,
Ik wil u aanraden uw vraag voor te leggen aan uw huisarts. Wellicht kan hij u antwoorden wat er kan gebeuren met de vetbultjes.
Groeten,
Wieschrijft

Kelsey, 25-12-2013 17:44 #21
Ik heb een balletje in mijn oorlel! Hij zakt steeds meer naar onder, eerst zat hij aan de bovenkant van mijn oorlel en nu aan de onderkant. Het duurt nu al een paar maanden en kan nu geen oorbellen meer dragen. Super irritant dus! Wat kan ik hier aan doen en is dit bekend? Reactie infoteur, 26-12-2013
Beste Kelsey,
Bedankt voor uw interesse in het artikel: vetbultje, lipoom. Ik raad u aan om contact te zoeken met uw huisarts als u wilt achterhalen wat het balletje in uw oorlel is. Wellicht kan het een vetbultje zijn.
Groeten,
Wieschrijft

Isa, 17-12-2013 10:44 #20
Ik heb al een paar maanden een bultje onder me huid achter me oor ik zou graag willen weten wat het is. Reactie infoteur, 22-12-2013
Beste Isa,
Bedankt voor uw interesse in het artikel: Vetbultje, lipoom. Ik wil u aanraden om contact te zoeken met uw huisarts, zodat hij een diagnose kan stellen en kan achterhalen of het om een vetbultje gaat.
Hartelijke groeten,
Wieschrijft

Dave, 05-12-2013 19:26 #19
Hallo, allemaal. Ik heb al een paar jaar een bultje onder mijn huid op mijn buik. Het bultje is niet zichtbaar en niet beweegbaar. Het is soms wel pijnlijk en als ik er aan zit is het ook pijnlijk. Iemand een idee wat het zou kunnen zijn? Reactie infoteur, 06-12-2013
Beste Dave,
Bedankt voor uw interesse in het artikel "Vetbultje, lipoom."
Het is onmogelijk om via uw verhaal een diagnose te stellen. Wilt u weten wat voor soort bultje het is, is het raadzaam om contact te zoeken met uw huisarts. Een vetbultje is onschuldig.
Met vriendelijke groet,
Wieschrijft

Ruth, 01-12-2013 21:38 #18
Hoi.
Ik heb aan alle beide kanten van mijn wangen bultjes (onder dw huid) ze doeb geen pijn en Ik kan ze bewegen. Wat is dit?
Gr Reactie infoteur, 02-12-2013
Beste Ruth,
Bedankt voor uw reactie op het artikel "Vetbultje, lipoom". Ik raad u aan om contact te zoeken met uw huisarts als u wilt weten wat de bultjes onder uw huid zijn. Het is onmogelijk om via internet een diagnose te stellen.
Groeten,
Wieschrijft

Andy, 21-09-2013 12:35 #17
Hoi ik heb al even een klein bolleke onder de huid op mijn wang, en sinds vorige week maandag is dat ineens groter geworden, het doet echter geen pijn, maar ziet wel rood van er op te slapen, nu mijn vraag is wat kan ik er aan doen? Kan ik dit bij een huis arts laten weg halen, of moet je er voor naar een ziekenhuis?

Astrid, 13-09-2013 13:30 #16
Sinds gisteren ben ik er achter dat ik een bewegend bultje heb in onderkant van mijn wang (net iets tegen de zijkant). het bultje zit echt van binnen misschien zit het er al een hele tijd… geen idee… mijn man dacht dat het iets met aften te maken heeft omdat ik daar ook wat last heb sinds kort. het doet absoluut geen pijn kwam er gewoon per toeval achter. als je op internet ga zoeken zie je gelijk de ergste dingen staan en om overal voor naar de huisarts te gaan zie ik ook niet echt zitten (ben nog al bang voor alles wat arts mag heten). ik maak me overal zorgen en druk om vandaar dat ik via deze site schrijf en hopelijk kunt u mij wat meer vertellen wat ik voel.

Inge, 18-07-2013 23:35 #15
Ik heb al een paar jaar een zwevende vetbult in mij bovenarm, vrij grote. Nu wil ik het uit laten halen omdat toch soms pijnlijk is en het is opzichtig. Hoe gebeurt het en doet het pijn?

S. Verbeek, 14-07-2013 20:11 #14
Vorig jaar heb ik een vet bult weg laten halen uit mijn onderarm, in die zelfde arm zitten er nog 2. In mijn bovenbenen zitten vrij grote knobbels en nu loop ik bij een Neuroloog omdat er in mijn linker bovenbeen een vrij groot deel gevoelloos is. MRI, CT scan en neurofisiologisch onderzoek wees niets uit, nu heb ik medicijnen (Gabapentine) om zenuwpijnen tegen te gaan. Misschien heeft het wel te maken met die knobbels, die zitten precies op de grens van gevoelloos gebied.

P. van Bergen, 27-04-2013 21:13 #13
Bij mij zit ook een lipoom op mijn buik, ik voelde met leggen een bobbeltje, ben naar de huisarts gegaan, die vertelde mij het is onschuldig. Maar binnen 4 weken komt het uit mijn huid zetten is behoorlijk groter geworden en is ondertussen rood tot paars gekleurt. Denk dat het ontstoken is, kan dit dan weggehaald worden.

Anoniem, 17-02-2013 10:08 #12
Hoy

ik heb overlaatst een ongeval gehad, waarna ik een grote blauwe plek in men zij over hield. Nu deze bijna weg is, heb ik plots ook een knobbeltje (een bolletje van 1cm groot) Is dit ook een vetbolletje of is dit weer wat anders?

T. W. Boltze, 20-09-2012 15:03 #11
Hoe moet een recidief zwelling na een lipoomverwijdering op het hoofd worden behandeld?
T.W.Boltze

Wouter, 19-09-2012 16:05 #10
Ik heb over een maand, er pas 3 late weg snijden, en ik heb er al 5 terug! Hoe kan dit toch?

I. Berends, 27-04-2012 12:09 #9
Had ook een vetbult op mijn schouder, hele poos geen last, maar toen een keer gestoten, en is het gaan ontsteken. Naar dokter geweest, heeft hem onder plaatselijke verdoving verwijderd, drain in geplaatst, volgende dag weer een nieuwe drain geplaatst, volgende dag er zelf uit kunnen halen, toen 2 dagen met een spuitje de wond moeten spoelen, daarna vanzelf weer dicht groeien, laat het doen, wacht niet te lang, als hij groter wordt moet het in het ziekenhuis gebeuren.

Gert, 26-12-2011 01:22 #8
Ik heb een bultje van ongeveer 1cm groote op mijn achterhoofd staan, ik dacht dat het een lipoom was maar mijn bultje kan je niet bewegen en is zeer hard, het is net als of het een bot is, maar dat is het niet, weet iemand wat dit is? want ik ben ongerust.

Lisa, 23-12-2011 21:48 #7
Ik heb op mijn boven been een grote bult hij word ook steeds groter ik weet niet wat het is ik ben al naar de dokter geweest hij wist het niet dus moest ik voor echo naar get ziekenhuis ze hebben er nog niks over gezegt ze wisten het nog niet het is niet pijnlijk maar wel vervelend met lopen wat zou dit kunnen zijn?

Groetjes lisa

Anoniem, 29-06-2011 20:07 #6
Wanneer ik goed heb gegeten, en ik ga sporten of in een vlot tempo wandelen, ontstaat er aan de bovenzeide van mij wang een vetbult. Dit is er dan maar voor een bepaalde tijd (dit hangt af van de inspanning heb ik opgemerkt). Een keer had ik zeer intensief gesport en was de vetbult erg groot. Een andere keer liep is in een vlot temp en was het redelijk klein.
Het rare hieraan is namelijk dat het er maar voor 20 minuutjes zit. Ik heb erg veel last van acne gehad en had ook grote ontstekingen. Nu valt mijn acne erg mee ( af en toe een puistje) maar heb er verder niet erg veel last meer van. Ik verzorg elke dag mijn huid goed en maak het schoon.

Weet iemand misschien hoe ik deze bult (althans ik niet zeker weet of het een vetbult is. wat is het dan wel) kan voorkomen of hoe ik het nog sneller weg kan krijgen?

Genevieve, 27-04-2011 22:19 #5
Laatst ben ik erachter gekomen dat ik een bultje onder mijn huid heb bij mijn lies. Ik heb er veder geen last van, alleen als ik het aanraak is het was gevoelig. Je kan het vastpakken en het is als het waren een klein bolletje. Is dit ernstig?

Margot, 11-02-2011 20:10 #4
@Karel: een vetbult onder aan de nek kan een verschijnsel van ziekte/syndroom van Cushing zijn, de zgn. buffalo-hump. Als je op deze ziekte verder zoekt, kun je zien of je je erin herkent.
Verder kunnen lipomen duiden op de ziekte van Dercum.

B. van der Kroon, 19-12-2010 22:25 #3
Hallo ik heb ook meerdere bulten onder de huid en lijkt er op dat het er meer komen. Lijkt me gevaarlijk als het op hoofd hoogte komt?
Groeit de bulten alleen onder huid of kan het ook in je hersen komen

Karel, 08-11-2010 13:34 #2
Ik heb een grote heuvel op mijn rug iets verder dan de nek nabij de ruggegraad. De bult is niet echt hoog, maar heeft wel een redelijk oppervlak van zo`n 5 centimeter. Het zit er al jaren maar is toch wel groter geworden. Het is zacht en je kunt de bult alle kanten op bewegen. Het lijkt mij onmogelijk dat dit zou kunnen doorgroeien in mijn ruggegraad met het oog op de flexibiliteit van de bult.

Merel, 13-07-2010 12:06 #1
Ik had een vetbultje aan mijn onderkaak. Volgens de chirug was ik net op tijd met het laten weghalen omdat het door zou groeien in het kaakgewricht. :-)

Infoteur: Wieschrijft
Subrubriek: Ziekten
Reacties: 22
Medische informatie…
Schrijf mee!