InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Vetbult verwijderen: hoe wordt een lipoom weggehaald?

Vetbult verwijderen: hoe wordt een lipoom weggehaald?

Vetbult verwijderen: hoe wordt een lipoom weggehaald? Een vetbult verwijderen, hoe gebeurt dat? Een vetbult of lipoom is een goedaardig gezwel van vetweefselcellen en hoeft in principe niet te worden behandeld. Als je er last van hebt of als je het cosmetisch storend vindt, kan dat een reden zijn om de bult of het bultje weg te laten halen. Een vetbultje kan worden verwijderd door de huisarts, behalve wanneer deze groot is of op een technisch lastige plaats zit. In dat geval zal verwijzing naar het ziekenhuis plaatsvinden. De vetbult wordt dan verwijderd door een chirurg.

Vetbult verwijderen

Wat is een vetbult?

Een vetbult of lipoom is een goedaardig onderhuids gezwel, bestaande uit vetweefselcellen. Een vetbult is een vetweefseltumor die goedaardig is. Een vetbult ligt net onder de huid en heeft de vorm van een ronde, soms pijnlijke, ovale bult. Vetbulten variëren in grootte van enkele millimeters tot soms meer dan 10 cm. Een vetbult is herkenbaar aan een zeer weke consistentie.

Vetbulten voorkeursplekken

Vetbulten komen vaak voor. Ze kunnen overal op het lichaam voorkomen waar zich vetcellen bevinden, doch voorkeurslocaties zijn:
  • romp;
  • nek;
  • bovenbenen;
  • bovenarmen; en
  • oksels.

Ziekte van Dercum
Je kunt één of meerdere vetbulten hebben. Sommige mensen hebben aanleg voor het ontwikkelen van vetbultjes. Bestaan er veel vetbulten of lipomen (lipomatose), die bovendien pijnlijk zijn bij aanraking of spontaan, dan spreekt men wel van de ziekte van Dercum. Het is onbekend waardoor lipomen ontstaan. Vrouwen hebben er vaker last van dan mannen.

Wanneer is behandeling nodig?

Vaak is er geen behandeling nodig voor een vetbultje, omdat er geen medische noodzaak voor aanwezig is. Een vetbult wordt pas verwijderd wanneer het hinderlijk of pijnlijk is. Afhankelijk van de locatie en de grootte van de vetbult, kan deze de uitvoering van dagelijkse activiteiten belemmeren en pijn veroorzaken. Wanneer je het cosmetisch storend vindt, kun je een vetbult ook laten verwijderen. In dat geval wordt het (vaak) niet vergoed door de zorgverzekeraar. Een enkele keer komt het voor dat een lipoom ervan verdacht wordt kwaadaardig te zijn. Slechts in zeldzame gevallen kan een lipoom ontaarden (kwaadaardig worden) in een liposarcoom: een kwaadaardige tumor van vetcellen, meestal gezien in de dij of in de buikholte.

Hoe wordt een vetbultje verwijderd?

Kleine ingreep

Het verwijderen van een vetknobbel is meestal een kleine ingreep die onder plaatselijke verdoving uitgevoerd kan worden door de huisarts of op de polikliniek van een ziekenhuis. Soms stuurt de (huis)arts het weefsel op naar een laboratorium voor (microscopisch) onderzoek. Na ongeveer twee weken komt de uitslag. Een huisarts kan een lipoom verwijderen, behalve wanneer deze groot is of op een technisch lastige plaats zit. In dat geval zal verwijzing naar het ziekenhuis plaatsvinden. Grote knobbels kunnen ook weggehaald worden middels liposuctie, waarbij de arts het vetweefsel wegzuigt.

Ontsmetten van de huid

Vóór de ingreep wordt het vetbultje en de omringende huid ontsmet. Daarna krijg je een verdovingsprik die de huid plaatselijk verdooft. De huid wordt afgedekt met een steriele doek en op de plek van de ingreep is een opening aangebracht in de doek. De (huis)arts maakt een sneetje in de huid, waarna het bultje wordt weggesneden. Vaak zal de wond worden gehecht en na 5 (in het gelaat) tot 14 dagen kunnen de hechtingen worden verwijderd. Nadat de wond gehecht is, zal er een pleister of verband op de wond worden gedaan.

Na de ingreep

Na de ingreep zal op de plaats waar de lipoom is verwijderd, een zwelling ontstaan. Deze zwelling verdwijnt vanzelf in de weken na de behandeling. Er blijft vaak een klein litteken achter. Bij mensen met een donkere huid, blijft het litteken vaak beter zichtbaar. In de loop der jaren kan het litteken vervagen of zelfs geheel verdwijnen.

Kan een vetbult terugkomen?

Verwijderde vetbulten komen zelden terug. Soms lukt het niet om de vetbult helemaal te verwijderen doordat het weefsel zich niet sterk onderscheidt van het normale vetweefsel. In dat geval is er een een vrij grote kans op een plaatselijk recidief. Er kunnen ook lipomen op andere plaatsen ontstaan, die dan op een gegeven moment voor behandeling in aanmerking komen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakVetbult of lipoom, wat te doen? Behandeling en oorzaakEen onderhuidse knobbel, pijnlijk dan wel gevoelloos kan een vetbult of lipoom zijn. Mensen maken zich hier vaak veel zo…
Wat is een lipoom?Wat is een lipoom?Een lipoom is een goedaardig gezwel, ook wel vetbobbel genoemd. Het komt vrij vaak voor, ook bij kinderen. Het is in pri…
Lipoom: Goedaardig vetgezwel tussen huid en spierlaagLipoom: Goedaardig vetgezwel tussen huid en spierlaagEen lipoom is een langzaam groeiend, benigne (goedaardig) vetgezwel dat zich het vaakst bevindt tussen de huid en de ond…
Goedaardige huidgezwellenEen goedaardig huidgezwel is een ophoping van bepaalde cellen die er anders uitziet dan de rest van de huid. Er zijn vee…
Klein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnKlein knobbeltje in hals of nek links of rechts, zonder pijnHeb je een bultje of klein knobbeltje achter je oor, in je hals of je nek, links of rechts? Mogelijk heb je last hebt va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Sikander Iqbal, Wikimedia Commons (CC BY-3.0)
  • http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/73460-vetbult-lipoom-rug-schouder-hals-oorzaak-en-verwijderen.html
  • http://www.atskliniek.nl/lichaamsbehandelingen/lipomen
  • https://www.thuisarts.nl/vetbultje/ik-wil-vetbultje-laten-verwijderen
  • http://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ltxt/Lipoma.htm
  • http://www.huidconsult.nl/portal/index.php/Huidziekten-A-Z/Huidziekten-L-t/m-O/Lipoom.html#.Vbc74fntmko
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/lipoom
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Vetbult verwijderen: hoe wordt een lipoom weggehaald?"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 09-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vetbult of lipoom
Medische informatie…
Schrijf mee!