InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > De invloed van stress op het lichaam

De invloed van stress op het lichaam

De invloed van stress op het lichaam Zit je lekker in je vel dan kun je relatief veel langdurig aan. De gezondheid kan minder worden door invloed van druk, angsten en stress. Dit kan uiteraard worden veroorzaakt door invloeden van het werk, maar het kan ook om privé omstandigheden gaan. Alle activiteiten die je tijdens het werk en in het verdere leven uitvoert hebben een stress gevende factor op het bestaan. Indien je lichaam al die sociale en werkverplichtingen niet meer aan kan dan kan het ernstige negatieve gevolgen voor het lichaam hebben. Waarop kan stress invloed hebben?

Invloed van stress

Een gehaaste maatschappij

We worden als mens gevormd door de maatschappij, waarin we opgroeien. Door iedereen en alles word je gestimuleerd om te presteren door daarbij het maximale eruit te halen. Op zich een goede insteek voor diegene met hoge ambities en carrièreverwachtingen. Omdat velen worden gepusht of met de groep willen meedoen, kan men teveel voor de kiezen krijgen. De dag wordt geleefd, waarbij geen echt rustpunt voor de persoon zelf wordt gereserveerd. Je gaat op elke uitnodiging in en je doet overal aan mee. Werken en privé wordt een aaneengesloten bezigheid van continue activiteiten, waardoor het lichaam praktisch niet tot rust komt. In deze omstandigheid en ook gecombineerd met een gezinsleven kan de druk van de maatschappij teveel worden. Welke progressieve verslechtering kan de gezondheid doorlopen?

Geen beperkingen opleggen en alles aanpakken

Je bent jong en bent in de veronderstelling dat je alles aankunt. Uiteraard heb je veel energie over en dat kan ook langdurig goed gaan. Energie in het lichaam krijg je enerzijds door glucose en voeding. Door dagelijks gezond te eten kun je goed de dag doorkomen. Anderzijds is er mentale energie, welke wordt gestimuleerd door de eigen tevredenheid. Sta je positief in het leven dan stimuleer je jezelf optimaal, zodat je ook het gevoel hebt dat je alles aankunt. Maar daaraan zitten grenzen.

Toenemende mate van angst en falen

De positieve balans kan lang aanhouden, waarbij je mogelijk steeds meer doet of meer werk zelf aanneemt. Je wilt mogelijk jezelf als de beste binnen de groep collega’s positioneren en dus probeer je er alles uit te halen. Omdat de druk toeneemt en de persoonlijke grenzen van het kunnen presteren worden opgezocht, neemt de kans op fouten toe. Dat betekent dat de eerst succesvolle persoon te maken krijgt met een mate van faalangst, zodra fouten en vergissingen voordoen. Neemt die reactie toe dan verbruikt het lichaam meer stoffen (zoals serotonine), waardoor de eigen tevredenheid afneemt. Stress en angsten kunnen de overhand nemen en de positieve balans verstoren.

Verzuurd lichaam en slecht kunnen presteren

Een toenemende mate van stress - mogelijk veroorzaakt door een hoge angst om ontslagen te worden - zorgt ervoor dat het lichaam onder spanning komt te staan. Gestreste spieren zorgen ervoor dat het lichaam verzuurt, waardoor weer extra spanningen ontstaan. Dit kan leiden tot pijntjes, krampen, gewrichtspijnen maar ook mentale- of motivatieproblemen. Het zorgt er eveneens voor dat de relatie met de partner onder druk komt te staan, omdat arbeidsproblemen privéproblemen worden. Omdat de spanning in het lichaam toeneemt, heeft dit direct gevolg voor het serotonine-niveau als ook de zuurtegraad. Hierdoor kan minder goed worden gepresteerd.

In een negatieve spiraal terechtkomen

Een bekend voorbeeld van een over-done situatie is als je wegens een te hoge werkdruk en te hoge sociale druk in een burn-out terechtkomt. Dat proces gaat stapsgewijs, waarbij het serotonineniveau geleidelijk aan daalt en verder daalt. Het is gerelateerd aan de vorming van een depressiviteit, waarbij de persoon zich steeds verder afzet tegen de goede bedoelingen van anderen. Er wordt niet meer geluisterd en de omstandigheid wordt onhoudbaar.

Afvallen en minder goed eten

De stemming bepaalt alles, zo ook hoeveel je eet. Een goede stemming houdt in dat je energie eenvoudiger kwijt raakt, waarnaast de lust om te eten aanwezig is. Je verbrandt meer eenvoudig verkeerde stoffen zoals vetten. Neemt de stemming af dan daalt de behoefte om te eten. Het kan inhouden dat je praktisch niets meer eet, waardoor je afvalt. Het kan ook de stofwisseling negatief beïnvloeden, waardoor je aankomt. Het is dus maar net hoe het lichaam daarop reageert. Al met al lijkt het erop dat je minder goed voor jezelf kunt zorgen, doordat je minder eet en/ of ongezond voedsel nuttigt.

Er niet meer tegen kunnen

Alles wat je in eerste instantie goed in de vingers had, lijkt compleet van je af te vallen. Niets gaat meer zoals het moet gaan, waarnaast er op alles en iedereen wordt afgereageerd. Het zorgt ervoor dat je alleen komt te staan, waarbij je het gevoel hebt dat de hele wereld tegen je is. Afzondering en afgeslotenheid kunnen volgen. Dit zijn reeds vergaande gevolgen van een stress veroorzaakte depressie en dient door de omgeving te worden herkend. De persoon moet een reikende hand worden toegestoken, waarbij stress veroorzakende omstandigheden worden verwijderd. Het betekent niet werken (behoudens op therapeutische basis), minder sociale contacten, veel rust en medicatie in de vorm van anti depressiva. Op die manier kan men geleidelijk aan weer gezond serotoninegehalte opbouwen om tegen stress opgewassen te zijn. Wordt dit niet tijdig gedaan of wordt de persoon niet geholpen dan kan het leiden tot levensbedreigende omstandigheden mogelijk veroorzaakt door eigen handelen.

Zoek altijd hulp

Herken je jezelf of een ander in een dergelijke omstandigheid zorg er dan altijd voor dat er hulp komt. Slechts via de juiste medische behandeling kan de negatieve spiraal worden doorbroken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola, een kruid dat werkt tegen stress en depressieRhodiola is een adaptogeen kruid, hetgeen betekent dat het voor meer balans in het lichaam kan zorgen en zich kan aanpas…
Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan: eet je depressie weg!Tryptofaan is een van de aminozuren in ons lichaam. Tryptofaan, ook wel l-tryptofaan genoemd, wordt geroemd om de positi…
Stress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenStress en angst: invloed van een ramp op het mentale levenSoms zijn natuurrampen zo buitengewoon dat ze voor de menselijke geest heel erg moeilijk te vatten zijn. Wie een gebeurt…
Angst voor de gevolgen van stressAngst voor de gevolgen van stressStress is een echte welvaart ziekte geworden. Iemand met stress heeft vele nare lichamelijke klachten door vijgekomen st…
De invloed die stress heeft op de mensDe invloed die stress heeft op de mensStress, iedereen heeft er last van, het is eigenlijk iets heel normaals. Het is iets wat je eigenlijk overal tegenkomt,…
Bronnen en referenties
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Serotonine
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Depressie_(klinisch)

Reageer op het artikel "De invloed van stress op het lichaam"

Reactie

Aggie, 28-05-2014 09:55 #1
Geachte Schrijver,
is er meer bekend over stress, met name de invloed van stress op de algemene weerstand van de mens tegen ziekten? En weet u of er boeken bestaan over de gevolgen van stress op het menselijk lichaam?
Vriendelijke groet, Aggie Reactie infoteur, 28-05-2014
Beste Aggie,

Stress is altijd een ongunstige factor voor het lichaam. De meeste mensen kunnen er tegen, maar een niet gering aantal heeft er last van. Stress zorgt ervoor dat de neurotransmitter serotonine wordt verbruikt waardoor we een minder goede stemming krijgen. Daarnaast zorgt het voor meer zuren in het lichaam. De combinatie van stress, zuren, spanningen en dalende lichaamstevredenheid ligt ten grondslag aan aandoeningen en zelfs ziekten. Lees ook het artikel http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/leven/128571-ziek-zijn-van-het-rouwen-emotie-stress-spanning-en-kwalen.html waarmee een goed beeld wordt verkregen over de gevolgen van rouwen, emoties en stress op aanvullende ziekten bij de rouwenden. Uiteraard zijn er vele soorten boeken over dit onderwerp beschikbaar.

Infoteur: Geinformeerd
Laatste update: 20-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Burn-out
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!