InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandeling

Gameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandeling

Gameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandeling Heel lang geleden kregen kinderen een bochel door kinderarbeid, tegenwoordig zorgt een welvaartsproduct voor een bochel. Hangen boven je iPad of smartphone is net zo slecht voor je rug namelijk. Uit onderzoek is gebleken dat veertig procent van de kinderen/jongeren tussen de acht en de achttien jaar een rug heeft die vergelijkbaar is met die van iemand van vijftig jaar. De aandoening heeft een ‘mooie’ naam gekregen: gameboyrug. Een kromme, vergroeide rug. Wat betekenen de termen kyfose en lordose?

Inhoud artikel

Gameboyrug

Je ontwikkelt de zogenaamde gameboyrug door het gebruik van handhelds. Bij handhelds moet je denken aan gameboys, maar ook aan smartphones en tablets. Er komen steeds meer kinderen met deze aandoening. Veertig procent van de kinderen/jongeren tussen de acht en de achttien jaar heeft een rug die vergelijkbaar is met die van iemand van vijftig jaar. Al heel veel jaren daalt de gemiddelde leeftijd waarop mensen een hernia-operatie ondergaan. Er worden tegenwoordig al jongeren van rond de twintigjaar geopereerd aan een hernia. In Finland is een onderzoek gedaan (MRI-scans bij kinderen tussen de acht en de achttien) en dit onderstreept de ervaringen. Als je bot een bepaalde richting opduwt, dan groeit het die kant uit. De rugklachten die kinderen krijgen zorgen er ook voor dat jongeren anders gaan lopen en zogenaamde O-benen krijgen. Om in evenwicht te blijven, hangt het hoofd naar voren, het bekken gaat meer naar voren en de billen lijken te verdwijnen.

Oorzaak gameboyrug

Als kinderen in de groei zijn en vaak voorovergebogen zitten, dan ontstaat er veel druk op de rug. De tussenwervelschijven worden aan de voorzijde dunner dan aan de achterzijde, de rug groeit daarom krom. Door de hoge druk drogen de tussenwervelschijven ook nog eens uit en de rug wordt nog stijver.

Hoe kun je testen of je een gameboyrug hebt?

Om dit te testen kun je een buktest doen. Kinderen met een gezonde rug kunnen als ze vooroverbuigen hun tenen raken. De rug heeft dan een N-vorm. Heb je last van een gameboyrug dan kun je de tenen niet raken, de onderrug staat bijna helemaal recht en de bovenrug krom. Daar kinderen nog niet volgroeid zijn, kan een vergroeide rug nog worden gecorrigeerd. Dit kan met oefeningen of braces. Bij volwassenen is het moeilijk om te corrigeren. Het is dus zeer belangrijk dat kinderen zich al jong bewust worden van hun houding.

Hoe kun je een gameboyrug voorkomen?

Het afzweren van mobiele apparaten is een optie, maar in de huidige tijd moeilijk uitvoerbaar. Wat ook helpt is om bewuster met mobiele apparaten om te gaan. Het is bijvoorbeeld veel beter om op de buik te liggen tijdens gebruik van de apparaten, in plaats van voorover te zitten. Lig je op je buik, dan worden de rugspieren namelijk versterkt. Een speciale stoel zou niet nodig zijn, kinderen moeten op het puntje gaan zitten met ten minste een knie naar beneden en de voet onder de stoel (dhr. Soeterbroek, analist). Kinderen moeten bewegen, sporten. Het gaat er dan met name om dat ze een goede houding aanleren.

Wat kan er nog meer gedaan worden?

  • Consultatiebureau- en schoolartsen moeten alert zijn op afwijkingen in de houding.
  • Vanaf groep drie buktesten uitvoeren.
  • Docenten lichamelijke opvoeding moeten de ontwikkelingen van de houding van kinderen volgen en vastleggen.

Orthopedische kliniek

Orthopedisch chirurg Piet van Loon is bezig een orthopedische kliniek op te zetten gericht op houdingcorrectie.

Kyfose en lordose

Het gaat om kromming van de wervelkolom naar buiten (kyfose) naar binnen (lordose). Overgewicht is een risicofactor.

Normale wervelkolom

Een normale wervelkolom heeft drie bochten:
  • In de nek: lordose
  • Ter hoogte van de borst: kyfose
  • Een op het niveau van de lendenwervels: lordose

De bochten bij kyfose en lordose

  • Bij kyfose en lordose zijn de bochten te sterk.
  • Bij kyfose is er boven in de rug een sterke kromming naar buiten: bochel.
  • Bij lordose is er in de onderrug een sterkere kromming naar binnen: holle rug.
  • Kyfose en lordose kunnen samen voorkomen.

Oorzaken kyfose en lordose

  • De meest voorkomende oorzaken van kyfose zijn: inzakkingen van de wervels door osteoporose of aandoeningen die de beweeglijkheid van de rug beperken. Denk aan bijvoorbeeld slijtage van wervels. Een slechte houding kan ook de oorzaak zijn of overgewicht.
  • Kyfose leidt vaak tot lordose. De onderrug probeert de afwijking te compenseren. Lordose kan ook voorkomen bij mensen met zwakke buikspieren en een slechte houding. Mensen die last hebben van overgewicht hebben meer kans op lordose omdat ze achterover leunen om het evenwicht te bewaren.

Behandeling kyfose en lordose

  • Een arts kan tips geven voor een goede houding.
  • Bepaalde activiteiten die erg inspannend zijn niet meer doen.
  • Afvallen bij overgewicht.
  • Oefentherapie/fysiotherapie om de houding te verbeteren: versterken van de spieren die de wervelkolom ondersteunen.
  • Bij kyfose door osteoporose is het belangrijk om de pijn te bestrijden. Er kan een korset aangemeten worden, pijnstillers zijn een mogelijkheid en medicijnen om de balans van de botten te herstellen.
  • Mensen met een vreemde kromming van de wervelkolom hebben een grotere kans op andere rugklachten.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Een gameboyrug door urenlang de smartphone te gebruikenEen gameboyrug door urenlang de smartphone te gebruikenDe smartphone vormt een nieuwe bedreiging voor de jeugd. Na nomofobie, de gsm-arm, de iPad-schouder, slaapgebrek door sm…
Kyfose: een kromming in de rug naar vorenKyfose: een kromming in de rug naar vorenEen abnormale kromming in de rug naar voren wordt kyfose genoemd. Als dit in ernstige mate aanwezig is, wordt er ook wel…
Bochel: bolling aan de rugBochel: bolling aan de rugEen bochel is een uitstulping in de bovenrug of ondernek, en ontstaat door verschillende oorzaken. Een verkeerde werkhou…
Kyfose: Achterwaartse kromming van de wervelkolomKyfose: Achterwaartse kromming van de wervelkolomBij kyfose ontstaat een achterwaartse verkromming van de wervelkolom waarbij de bovenkant van de rug ronder (boller) is…
Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)Ziekte van Scheuermann (juveniele kyfose)De normale ruggengraat is op sommige plaatsen wat holler (lordose genaamd) en op andere plaatsen wat krommer. De ziekte…
Bronnen en referenties
  • Volkskrant.nl
  • Menselijk-lichaam.com
  • Het Medisch Handboek
  • De Grote Oosthoek

Reageer op het artikel "Gameboyrug, kyfose, lordose: oorzaken, behandeling"

Infoteur: Wolfje02
Laatste update: 13-01-2015
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!