InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Dwangstoornis: behandeling van obsessieve gedachten

Dwangstoornis: behandeling van obsessieve gedachten

Dwangstoornis: behandeling van obsessieve gedachten Mensen die lijden aan een dwangstoornis hebben last van dwangmatige gedachten waarbij er vaak ook sprake is van dwangmatige handelingen uitvoeren. De gedachten kunnen zich zo aan iemand opdringen, dat het normale functioneren wordt belemmerd. Een dwangstoornis is een vorm van angststoornis. Door de dwanggedachten toe te laten, zullen angstgevoelens verminderen of verdwijnen. Deze aandoening is over het algemeen vrij goed te behandelen. Meestal wordt er gekozen voor cognitieve gedragstherapie.

Wat een dwangstoornis is

Iemand met een dwangstoornis heeft last van terugkerende obsessieve gedachten, waarbij er soms handelingen moeten worden uitgevoerd. Deze stoornis wordt ook wel een obsessief-compulsieve stoornis of dwangneurose genoemd. Mensen die hieraan lijden beseffen dat de gedachten overdreven zijn, toch kunnen ze er niet mee stoppen. Gedachten kunnen over allerlei dingen gaan,, bijvoorbeeld angst voor besmetting (smetvrees), dat je een ander wat aandoet, rampzalige fouten maken, seks of godsdienst. De gedachten of handelingen worden gebruikt om angstgevoelens te onderdrukken. Dit is een vorm van vermijdingsgedrag en zal indien het niet wordt behandeld steeds erger worden.

Behandeling

Over het algemeen is een dwangstoornis goed te behandelen. Hoe sneller de behandeling start, hoe meer kans er op succes is. Behandeling richt zich vooral op het vermijdingsgedrag. Door de dwangmatige gedachten toe te laten of rituelen uit te voeren, vermijd je de angst. Door dit aan te pakken, werk je er aan om weer een normaal leven te kunnen leiden. Meestal wordt er gekozen voor psychotherapie of medicijnen, waarbij de voorkeur uitgaat naar psychotherapie. Samen met de therapeut bekijk je wat het beste voor jou is. Gedragstherapie staat hierbij centraal, waarbij je leert oefenen met situaties die jouw angst oproepen en je aanzetten tot dwang. Vaak worden deze twee vormen van therapie gecombineerd.

Het doorbreken van vermijdingsgedrag

Het is belangrijk dat je het vermijdingsgedrag, dus de dwang, leert te doorbreken. Dit staat centraal tijdens de behandeling. Tijdens cognitieve gedragstherapie leer je om de confrontatie met je angst aan te gaan. Je ondergaat de angst, waarbij je leert ermee om te gaan zonder je toevlucht te zoeken in het vermijdingsgedrag. Je wordt niet meteen in het diepe gegooid, omdat dat juist kan afschrikken. Dit wordt stapje voor stapje opgebouwd en in overleg met jou. Zo kun je beetje bij beetje wennen aan een moeilijke situatie, net zolang totdat de angst en dus de dwang afneemt.

Medicijnen

Medicijnen pakken het vermijdingsgedrag ook aan, omdat ze de angstgevoelens onderdrukken. De meeste medicijnen die er bij dwang worden gebruikt, zijn medicijnen tegen depressie. Deze medicijnen verminderen angst, waardoor ze geschikt kunnen zijn. In veel gevallen gaat een dwangstoornis samen met een depressie, dus heeft het medicijn een dubbele werking.

Cognitieve gedragstherapie

Deze vorm van therapie is een soort gedachtenonderzoek. Het is een therapie waarbij gedragstherapie gecombineerd wordt met gesprekstherapie. Je bespreekt je dwang met een cognitief gedragstherapeut en geeft aan hoe je over jezelf denkt. Je geeft aan waar je precies bang voor bent en hoe je omgaat met momenten waarop de angst ontstaat. Welke gedachten komen er bij je op en welke handelingen ga je daardoor uitvoeren? Je gaat inzien dat de gedachten die je hebt niet kloppen.

Oefenen

Er wordt vanuit gegaan dat niet de gebeurtenissen zelf, dus de dwanggedachten, de oorzaak zijn van je problemen, maar de manier waarop iemand dingen bekijkt. Tijdens de gedragstherapie oefen je veel. Er wordt een situatie opgezocht waarin jij angst ervaart. Dit gebeurt heel geleidelijk, zodat je deze confrontatie aankunt. Meestal begin je eerst om bepaalde situaties in gedachten voor te stellen. Als dit goed gaat, ga je echte situaties oefenen. Op deze manier is een dwangstoornis goed aan te pakken.

Combinatie

Vaak wordt er gekozen voor cognitieve gedragstherapie omdat hiervoor een lichte voorkeur is. Soms wordt besloten dit in combinatie met medicijnen te doen. Door technieken die je tijdens de therapie leert, kun je leren om in het vervolg de dwang onder controle te houden. Er is altijd een kans op terugval, dan is het goed dat je technieken beheerst. Als er naast de dwang een depressie is ontstaan, wordt er meestal begonnen met antidepressiva.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dwangstoornis: cognitieve gedragstherapieDwangstoornis: cognitieve gedragstherapieIemand die lijdt aan een dwangstoornis, ook wel dwangneurose genoemd, heeft last van dwanggedachten waarbij vaak ook dwa…
Dwangstoornis en de relatie tot vermijdingsgedragDwangstoornis en de relatie tot vermijdingsgedragDwangmatig denken en handelen wordt ook wel een obsessief-compulsieve stoornis genoemd. Dit is een soort obsessie, waarb…
Levenslang met DwangIn het RTL5-programma Levenslang met Dwang gaat presentator Jan Kooijman met zeven mensen die aan een dwangstoornis leid…
Dwangstoornis bij kinderen: dwangmatig denken en handelenDwangstoornis bij kinderen: dwangmatig denken en handelenBij een dwangstoornis heeft iemand last van terugkerende opdringerige gedachten waarbij soms ook dwangmatige rituelen mo…
Dwangstoornis: leren ontspannenDwangstoornis: leren ontspannenIemand die last heeft van een dwangstoornis, heeft veel last van stress. Door dwanggedachten en vaak ook het moeten uitv…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Xusenru, Pixabay
  • Boek: zorgboek dwang. ISBN 9789086480487

Reageer op het artikel "Dwangstoornis: behandeling van obsessieve gedachten"

Reactie

Last van Dwang, 22-08-2018 20:16 #1
Hallo,

Ik heb al mijn hele leven last van dwanghandelingen en gedachtes. Ik heb hier medicijnen voor gehad en ben in behandeling geweest. Lees hier veel over en valt mij op dat dwang vaak op internet zich uit in alles in huis goed afsluiten en bv het licht uitdoen. Of bang voor viezigheid in huis. Maar bij mij komt het voor op verschillende gebieden (onderwerpen) ik ben enorm precies in alles. Maar bij mij uit zich dit ook in bv mijn privacy willen beschermen (wil onderhand bij alle bedrijven nagaan wat ze allemaal van mij weten, overal op internet mijn accounts willen verwijderen ect ect) Verven: een ramp! Op alles wat geverfd is mogen geen beschadigingen of stofdeeltjes zitten. Dan moest alles overnieuw en je bedenkt al dat ik lang heel lang bezig ben om het verven af te ronden. Want het is vrijwel onmogelijk alles stofvrij te kunnen verven. Beschadigde spullen, voorbeeld; kerstbal waar een kras op zit, kras "vullen" met lijm en daar een sticker overheen plakken zodat kras niet meer zichtbaar is op de kerstbal. En dit met alle voorwerpen in huis. Alles op een andere manier maar het mocht niet meer kapot eruit zien. Nu heb ik had met kleding maken. Ik sla door hierin en dit weet ik maar vind het moeilijk om los te laten. Toch zie ik wel in dat ik fouten mag maken en dat dit niet normaal is. En probeer dit los te laten. Als ik kleding geprobeerd heb te maken en het is mislukt dan probeer ik nu in te zien dat het maar een kledingstuk is en dat ik fouten mag maken. Volgende keer beter. Dit doe ik nu zonder hulp en voel langzaam dat ik mij vrij ga voelen. Ik wil gewoon kunnen wassen, strijken, verven, kleding maken, dieren verzorgen zonder te diep na te denken en mij gelukkig voelen. Ik deed vroeger ook veel dingen niet in huis omdat ik bang was te falen. Alles moest perfect en nu nog wel maar merk dat ik het langzaam maar zeker los kan laten. Ik moet ook wel want verwacht volgend jaar een kind. Ik kan zo niet door en wil een goede gelukkige zorgzame moeder worden en mijn tijd wil ik besteden aan belangrijkere dingen in mijn leven onder andere aan mijn kind. Ik heb trouwens ook last gehad van enorme schoonmaak buien; schrobben van kastplanken en noem maar op. Ook dit is gestopt en dan ontstond er vroeger complete chaos en nu helaas nog steeds maar moet bekennen dat het veel beter gaat als vorig jaar. Als ik denk aan het loslaten van het te precieze dan voel ik mij vrij en opgelucht en dit gevoel wil ik voor de rest van mijn leven. Ik las altijd wel overal controle over willen blijven houden en erg precies maar niet meer op ziekelijke af. Ik keek en kijk ook naar anderen (zonder dwang) en dat helpt. Ik vroeg eens aan iemand of het normaal was om constant een deur overnieuw te verven omdat er paar stofdeeltjes opzaten. Reactie van deze persoon was "dan moet je deuren verven op zee, daar is geen stof" Geweldig toch? Bevrijd jezelf van dwang!

Infoteur: Ymbakker
Laatste update: 04-10-2016
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Dwang
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!