InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anus

Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anus

Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anus Je voelt een verheven plek, bultje of knobbeltje bij de anus. Wat kunnen de oorzaken daarvan zijn? De belangrijkste oorzaken zijn aambeien, een (peri)anale trombose of een mariske (huidflapje bij de anus). Aambeien komen vaak voor. Dit zijn uitgezakte zwellichamen of uitstulpingen van het slijmvlies aan de binnenzijde van de anus. Aan de binnenkant van de anus zitten kleine zwellichamen van slijmvlies. Deze sluiten je anus af, zodat er niets uit weglekt. Als deze uitzakken, wordt dat ‘aambeien’ genoemd. De medische benaming is 'hemorroïden'. Elk bultje bij de anus moet goed in de gaten worden gehouden. Je mag er niet automatisch vanuit gaan dat het aambeien zijn. Een (huis)arts kan vaststellen wat er aan de hand is en wat de beste behandeling is.

Aambeien / Bron: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Aambeien / Bron: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bultje bij anus door aambeien

Bij aambeien zijn de zwellichamen in het anale kanaal gezwollen en uitgezakt. Soms kunnen aambeien in ernstige vorm uitzakken, waardoor ze uitwendig zichtbaar zijn en eruit zien als een bultje aan de rand van de anus. Als het bultje bij de anus zacht is, kan het een trombose zijn (zie onder). Aambeien kunnen allerlei klachten geven. De klachten variëren van irritatie tot hevige pijnklachten bij de anus. Uitgezakte zwellichaampjes kunnen leiden tot belemmering van de doorbloeding. Hierdoor kan stuwing ontstaan, als gevolg waarvan aambeien kunnen gaan bloeden.

Aambeien worden geassocieerd met verhoogde druk op de zwellichamen, waardoor deze naar buiten worden geperst en soms zelfs buiten je poepgaatje komen te hangen. Vaak zakken ze dan met de ontlasting mee naar buiten, wat vaak een vervelend en drukkend gevoel geeft. Ze kunnen vrij gemakkelijk teruggeduwd worden. Sommige uitpuilende aambeien kunnen niet teruggeduwd worden. Als belangrijkste oorzaken worden te harde ontlasting (in combinatie met te hard persen tijdens het poepen), overgewicht, veel zitten (en weinig lichaamsbeweging) en zwangerschap genoemd. De druk kan ook ontstaan door hard persen bij een bevalling (door verslapping van het elastische weefsel of door verstopping). Langdurig hoesten en zwaar tillen zijn andere veel voorkomende oorzaken. Ook kan anale seks aambeien veroorzaken.

Aambeien zijn meestal niet pijnlijk, maar ze kunnen behoorlijk lastig zijn. Het is gewoon een vervelende aandoening, waar veel mensen zich voor generen.

Symptomen

Aambeien kunnen verschillende klachten geven, die variëren in ernst en in de mate waarin ze een belemmering vormen in het dagelijks leven. Je kan last hebben van jeuk, irritatie of pijn in en rond de anus. Aambeien kunnen bloeden waardoor je helderrood bloed op je ondergoed, toiletpapier, ontlasting, of in de wc-pot aantreft. Soms ontstaat er stolling in de zwellichaampjes – trombus genaamd – hetgeen aanleiding kan geven tot flinke pijnklachten. De symptomen worden verergerd door obstipatie, harde ontlasting of het hardhandig afvegen van de anus na de stoelgang.

Er wordt vaak een onderscheid gemaakt tussen interne (inwendige) en externe (uitwendige) aambeien. Externe aambeien komen minder vaak voor dan interne aambeien. Een externe aambei manifesteert zich als een kleine bobbel die zich aan de buitenkant van de anus bevindt. Meestal veroorzaakt dit type aambei geen symptomen. Er kan zich echter een bloedpropje in de aambei vormen –trombose genaamd – en dan kan het acuut heel pijnlijk worden. Deze pijn bij dit type aambei piekt meestal na 48 tot 72 uur en gaat dan geleidelijk weg gedurende 7 tot 10 dagen. Soms treedt enkele dagen een beetje bloedverlies op. Daarna krimpt het bobbeltje om een klein huidflapje te worden, een 'mariske' genaamd (zie onder).

Interne en externe aambeien kunnen zich tegelijkertijd voordoen.

Overgewicht is een risicofactor voor aambeien / Bron: Istock.com/VladimirFLoydOvergewicht is een risicofactor voor aambeien / Bron: Istock.com/VladimirFLoyd

Risicofactoren

Risicofactoren voor het ontstaan van aambeien zijn onder meer:
  • vaak en hard persen tijdens de stoelgang (waardoor de bloedvaten gestuwd raken en uitzetten);
  • gebrek aan lichaamsbeweging en langdurig zitten;
  • niet op tijd ontlasten bij aandrang (het ophouden van je ontlasting);
  • een verkeerde zindelijkheidstraining (dat wil zeggen een haastige, geforceerde stoelgang);
  • een (te) nauwe sluitspier;
  • Overgewicht; en
  • zwangerschap.

Gradaties aambeien

Aambeien komen voor in verschillende gradaties:

GraadOmschrijving
Graad IAambeiweefsel is licht vergroot. De aambei is inwendig en niet van buitenaf zichtbaar of voelbaar. Je kunt last hebben van jeuk en branderigheid en mogelijk bloedverlies tijdens en na het poepen.
Graad IIDe aambeien zijn duidelijk vergroot. Ze bereiken het gevoelige gebied rond de anus. De aambeien kunnen met de ontlasting mee naar buiten komen, maar ze gaan vaak ook vanzelf weer terug. Je kunt last hebben van jeuk, branderigheid en gevoeligheid (pijn).
Graad IIIDe aambeien hebben z'n omvang bereikt dat ze buiten de anus zakken en vaak alleen teruggaan als je ze terugdrukt met je vingers. Dit kan erg pijnlijk zijn. De aambei is voelbaar in het anale kanaal en dit kan een vervelend drukkend gevoel geven.
Graad IVDe aambeien hebben zo'n omvang bereikt, dat ze buiten de anus hangen (externe aambeien). Ze kunnen niet meer teruggedrukt worden. Je hebt last van pijn en jeuk. Zitten is pijnlijk en schier onmogelijk.

Behandeling

Je kunt zelf een aantal leefregels in acht nemen om de klachten van aambeien te verminderen:
  • Houd de ontlasting zacht en volumineus door vezelrijk te eten en voldoende te drinken (ongeveer acht glazen, liefst water, per dag). Goede bronnen van vezels zijn fruit, groenten en volle graanproducten.
  • Zorg voor voldoende lichaamsbeweging door dagelijks een half uur te bewegen.
  • Ga direct naar het toilet als je aandrang voelt en blijf niet te lang op het toilet zitten. Persen is uit den boze.
  • Was na de stoelgang je anus af met lauw water en gebruik geen zeep, wat kan irriteren. Maak je achterste droog met zacht toiletpapier.
  • Vermijd irriterende, prikkelende stoffen, zoals alcohol, scherpe kruiden, koolzuurhoudende dranken en koffie.
  • Neem een paar keer per dag gedurende ongeveer 10 minuten per keer een warm zitbad. Voeg geen zeep aan het water toe. Een warm bad ontspant de anus en bestrijdt klachten als branderigheid, jeuk en pijn rond de anus.
  • Niet krabben.
  • Gebruik geen inlegkruisjes.
  • Draag bij voorkeur katoenen ondergoed.
  • Vermijd zwaar tillen en chronisch hoesten.

Bij geringe klachten kun je gebruikmaken van een zalf of een zetpil met alleen een beschermende stof en eventueel met een plaatselijk verdovende stof. Aambeienzalf helpt de jeuk tegen te gaan, heeft een wondhelende invloed en zorgt voor een sneller herstel van de huid.

Wanneer bovenstaande leefregels en aambeienzalf onvoldoende soelaas bieden, kan chirurgische behandeling uitkomst bieden. De meest gangbare behandeling is rubberbandligatie, waarbij het uitgezakte slijmvlies met een elastiekje wordt afgebonden waarna het na een aantal dagen afsterft. Het slijmvlies en het elastiekje worden met de ontlasting weggevoerd. In grofweg 20% van de gevallen komen de aambeien na behandeling na verloop van tijd terug. Je kunt dan opnieuw behandeld worden.

Aambeien kunnen ook worden behandeld door injectie van een chemische stof die de aambeien laat krimpen of verschrompelen, waarbij littekenweefsel wordt gevormd. Deze behandeling noemt men ‘sclerotherapie'. Aambeien kunnen ook worden vernietigd met een laserstraal, infrarood licht (infrarode fotocoagulatie) of een elektrisch stroompje (elektrocoagulatie). Als al deze behandelingen niet helpen, kunnen de aambeien operatief worden verwijderd middels de traditionele operatie: haemorrhoïdectomie. Deze vindt onder algehele verdoving plaats.

Een anale trombose ontstaat vaak door plotselinge irritatie als gevolg van bijvoorbeeld alcoholgebruik / Bron: Istock.com/karelnoppeEen anale trombose ontstaat vaak door plotselinge irritatie als gevolg van bijvoorbeeld alcoholgebruik / Bron: Istock.com/karelnoppe

Knobbeltje bij anus door anale trombose

Een anale trombose duidt op een plotseling optredende, pijnlijke blauwe knobbel die niet naar binnen te duwen is. Het wordt veroorzaakt door een scheurtje in één van de vaten rondom de anus, waarna het scheurtje wordt gedicht door de vorming van een stolsel (trombose). Een anale trombose ontstaat vaak door plotselinge irritatie als gevolg van zwaar tillen, persen, het drinken van veel alcohol en/of het eten van flink gekruid eten. Als een trombose vaker voorkomt, is het verstandig om door de huisarts te laten onderzoeken wat de achterliggende oorzaak is (bijvoorbeeld aambeien, darmirritatie), zodat deze behandeld kan worden of zodat je uitlokkende factoren kunt beperken. Een anale trombose die ontstaat in een uitwendige aambei wordt 'perianale trombose' genoemd. Een anale trombose kan pijnklachten geven. Vaak gaat het om een doffe, continu aanwezige pijn. Daarnaast kun je een harde knobbel bij de anus voelen.

Marsike: huidflapje op de anus

Marisken zijn verwijde huidflapjes op de anus; het zijn uitgerekte huidplooien. Marisken geven meestal geen klachten. Het is niet precies bekend hoe ze ontstaan, maar men vermoedt dat het een restant is van een aambei die er heeft gezeten. Er is een belangrijk onderscheid: aambeien bevinden zich in het slijmvlies, terwijl marisken bedekt zijn met huid. Behandeling is in principe niet nodig, maar kan wel overwogen worden vanuit hygiënische of cosmetische redenen.

Genitale wratten

Bij genitale wratten gaat het om een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Genitale wratten zijn te herkennen als zachte, wratachtige gezwellen rond de geslachtsdelen of de anus. Het gaat om groepjes rozerode tot grijswitte wratten. De wratjes hebben een doorsnede van 1 tot 5 mm en doordat ze dicht op elkaar zitten krijgt de huid daardoor een bloemkoolachtig aspect. Het wordt veroorzaakt door het Humaan Papilloma Virus (HPV). Genitale wratten zijn onschuldig, maar je kunt er wel hinder van ondervinden. De lastpakken verdwijnen vanzelf, al kan dat even duren. De huisarts kan een zalf of tinctuur voorschrijven om ze te behandelen.

Besmetting

Genitale wratten zijn goedaardige, zachte, wratachtige gezwellen rond de geslachtsdelen en de anus. Ze worden veroorzaakt door onschuldige varianten van het Humaan Papilloma (HPV). Genitale wratten zijn seksueel overdraagbare aandoening (soa), welke verkregen kunnen worden door direct contact tussen de geslachtsdelen. In een enkel geval kun je ook besmet raken door een handdoek of washand te gebruiken van iemand die genitale wratten heeft.

Symptomen van genitale wratten

Het komt nogal vaak voor dat een HPV-infectie rond de geslachtsdelen symptoomloos verloopt. Zelfs als je geen symptomen hebt, is behandeling nodig teneinde complicaties te voorkomen en de verdere verspreiding van de aandoening tegen te gaan.

Genitale wratten zijn bultjes met een bloemkoolachtige vorm die aanleiding kunnen geven tot jeuk, pijn een branderig gevoel. Slechts in zeldzame gevallen kunnen vrouwen bloeden na de geslachtsgemeenschap, of last krijgen van vaginale afscheiding.

Behandeling van genitale wratten

Genitale wratten kunnen vastgesteld worden door lichamelijk onderzoek in combinatie met een uitstrijkje. De wratten kunnen spontaan, zonder behandeling, verdwijnen, maar dit kan wel jaren duren. Als de wratten last geven in de vorm van jeuk of pijn, kan dat de reden van behandeling zijn. Ook wordt vaak behandeld vanwege esthetische motieven; genitale wratten zien er gewoon lelijk uit.

Er bestaan diverse behandelmethodes om genitale wratten te verwijderen:
  • het aanbrengen van een crème en lotion
  • bevriezen
  • wegbranden
  • wegsnijden

De arts zal met je overleggen wat in jouw geval de beste behandelmethode is.

Anuskanker

Bij anuskanker groeien kwaadaardige (kanker)cellen in het weefsel van de anus of in het anale kanaal, de verbinding tussen endeldarm en anus. Symptomen van anuskanker zijn onder meer bloeden uit de anus, een knobbel of een gezwel in de buurt van de anus, pijn of irritatie, jeuk of afscheiding uit de anus en verandering in het ontlastingspatroon.

Het spijsverteringsstelsel begint bij de mond en eindigt bij de anus, ook wel 'poepgaatje' genoemd. Via de anus verlaat de ontlasting het lichaam. De anus bestaat deels uit twee sluitspieren: een uitwendige sluitspier, die willekeurig kan worden bediend, en een inwendige sluitspier die onwillekeurig is. Bij anuskanker vormen zich kwaadaardige (kanker)cellen in het weefsel van de anus of in het anale kanaal. Het anale kanaal is de verbinding tussen endeldarm en anus. Bij tumoren in het peri-anale gebied – dat is het gebied dat is gelegen rond de buitenkant van de anus – spreekt men van huidtumoren en niet van anale kanker. Anuskanker moet ook onderscheiden worden van rectumkanker, dat is kanker in de endeldarm. Wel kunnen de symptomen erg veel overeenkomsten vertonen.

Vóórkomen

Anuskanker is relatief zeldzaam. De incidentie is 4-7 op 1.000.000. De incidentie bij vrouwen en jonge homoseksuele mannen neemt de laatste jaren toe. Factoren die de kans op anuskanker verhogen zijn roken, anale seks, het hebben van meerdere sekspartners, afweerstoornissen en besmetting met het humaan papillomavirus (HPV - de typen 16 en 18, die anuskanker en bij vrouwen baarmoederhalskanker kunnen veroorzaken), waarbij opgemerkt dat het gebruik van een condoom infectie met HPV niet volledig kan voorkomen. Zo kan het virus bijvoorbeeld in de schaamstreek aanwezig zijn. Condooms kunnen dan het virus niet tegenhouden. Veilige anale seks bestaat dus niet. Anuskanker komt tien keer zoveel meer voor onder homoseksuele mannen dan onder heteroseksuele mannen.¹ Besmetting met hiv vergroot het risico nog eens aanzienlijk. De kans op anuskanker kan je verminderen door niet te roken, anale seks te vermijden, door als man geen seks te hebben met mannen en door alleen seks te hebben met één partner in een levenslange relatie.²

Symptomen van anuskanker

De mogelijke symptomen van anuskanker zijn:
  • de aanwezigheid van (helderrood) bloed op het toiletpapier en de ontlasting
  • een knobbel, bult of gezwel in de buurt van de anus
  • pijn of irritatie in of bij de anus
  • jeuk of afscheiding uit de anus
  • verandering in het ontlastingspatroon (vaak aandrang zich te ontlasten en soms afwisselend obstipatie en diarree)

Sommige klachten kunnen ook wijzen op aambeien (zie boven).

Behandeling van anuskanker

De behandeling is vooral afhangen van het stadium van de kanker (zijn er uitzaaiingen?), de plaats van de tumor en of er sprake is van een recidief (terugkeer van de kanker).

De standaardbehandelingen zijn:
  • radiotherapie (bestraling van kankercellen);
  • chemotherapie (behandeling met cytostatica, welke remmend werken op de deling van tumorcellen); en
  • een operatie, waarbij de tumor uit de anus wordt weggesneden samen met een deel van het gezonde weefsel eromheen.

Bij een klein gezwelletje kan worden volstaan met bestraling alleen. Bij een grote tumor wordt de bestraling vaak gecombineerd met chemotherapie. Deze twee therapieën versterken elkaar in hun werking tegen kanker. Als de tumor na deze behandeling niet volledig verdwenen is, of wanneer er sprake is van een recidief, dan is ene operatie nodig.

Bij metastering naar andere delen van het lichaam, is genezing niet mogelijk en zal men overgaan op palliatieve behandeling. Hierbij worden de klachten verlicht en zal men proberen de kwaliteit van leven te verbeteren of te behouden.

Noten:
  1. James Goedert, et al., for the AIDS-Cancer Match Study Group, "Spectrum of AIDS-associated malignant disorders," The Lancet, 351: 1833-1839, p. 1836 (June 20, 1998).
  2. Er is een samenhang tussen een homoseksuele leefstijl en promiscuïteit, wat weer de kans op geslachtsziektes vergroot.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Jeuk aan de anus en anaal eczeemAnaal eczeem wordt ook wel pruritus ani genoemd. Anaal eczeem veroorzaakt jeuk aan de anus. Hoewel anaal eczeem erg verv…
Aambeien en pijn bij de ontlastingAambeien en pijn bij de ontlastingAambeien zijn klachten die veel voorkomen. Ze veroorzaken pijn en hinder bij de ontlasting. Een klacht waarmee je missch…
Aambeien genezenAambeien genezenAambeien worden onderscheidt tussen inwendige en uitwendige aambeien. Ze ontstaan door het uitzetten van de adertjes in…
Anale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk / jeuk aan de anus; oorzaken, behandeling, tipsAnale jeuk is een klacht die vrij veel mensen hebben, maar waar weinig over gepraat wordt. Het wordt gezien als een te g…
Aambeien, een vervelende kwaal!Iedereen heeft aambeien! Wist u dat? Opgezette aambeien zijn een vervelende kwaal en al helemaal op een vervelende plek.…
Bronnen en referenties
  • James Goedert, et al., for the AIDS-Cancer Match Study Group, "Spectrum of AIDS-associated malignant disorders," The Lancet, 351: 1833-1839, p. 1836 (June 20, 1998).
  • www.dermis.nl/index.php/behandelingen/dermatolgie-biltstraat/proctologieaambeien
  • www.huidconsult.nl/portal/index.php/Tumor-verheven-plek-bultje-pukkel-anus/#.VCx67vl_tS0
  • www.symptomen-behandeling.nl/1/anuskanker_symptomen_490349.html
  • Afbeelding bron 1: WikipedianProlific, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/VladimirFLoyd
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/karelnoppe

Reageer op het artikel "Bultje bij anus: oorzaken van bult of knobbeltje bij de anus"

Reacties

Anoniem, 06-01-2018 01:27 #10
Ik heb al een best tijdje last van jeuk bij mijn anus, het doet geen pijn maar jeukt wel ontzettend, ik voel geen harde bobbel maar wel iets zachts, enig idee wat het kan zijn en wat ik het er best tegen kan doen?

Anoniem, 30-06-2017 22:42 #9
Ik heb sinds een paar weken een langwerpig bultje rond mijn anus. Het is huidskleurig en het zit niet aan de rand van mijn anus. Ik heb geen bloedverlies bij ontlasting of slijm. Ik heb nooit aambeien gehad. Wat kan het zijn? Reactie infoteur, 09-07-2017
Dit kunt u het beste na laten kijken door de huisarts. Hij kan beoordelen of er sprake is aambeien, een huidflapje, of wat anders.

Vraagsteller, 17-08-2016 23:53 #8
Ik ben 19 en heb af en toe (1x in de 2 maanden ongeveer soms 1x in de maand) steeds 1 week last van een soort kleine zwelling bij mijn anus. Ik weet niet wat dit is en soms gaat het over na 1 weekje, het voelt best irritant soort prikachtige gevoel. En ik heb er ook last van als ik naar de wc moet bijvoorbeeld. Kan dit iets zijn van aambeien of wat dan ook? Reactie infoteur, 11-09-2016
Het is heel goed mogelijk dat dit aambeien zijn. Je kunt door aambeien jeuk, pijn of een branderig gevoel hebben. Ook kun je een bultje voelen vlak bij je anus. Soms verlies je wat bloed of slijm bij de ontlasting. U kunt het beste een afspraak maken met uw huisarts. Deze kan een diagnose stellen en overgaan tot een behandeling.

Vraag, 18-05-2016 19:59 #7
Ik ben 27 weken zwanger en heb een plotseling opgekomen bult/zwelling aan de rand van mijn anus. Aambeien zalf gehaald bij de apotheek. Veel gesmeerd maar ook actief geweest vandaag. T is steeds groter geworden wordt wat blauwig en doet veel pijn. Kan zeer moeilijk lopen en zitten. Wat kan t zijn? Gaat t vanzelf weg? Reactie infoteur, 03-06-2016
Aambeien zijn gezwollen en ontstoken aders in de anus en het rectum. Er zijn verschillende factoren die bijdragen aan het ontstaan van aambeien, zoals druk op de bloedvaten tijdens de ontlasting door te hard persen of zwangerschap. Soms kan een bloedstolsel ontstaan in de aambei. Dat wordt een getromboseerde aambei of perianale trombose genoemd. Deze getromboseerde aambeien zijn pijnlijker dan gewone aambeien. Uw huisarts kan een diagnose stellen en bekijken welke behandeling is aangewezen.

Dkpjv, 19-04-2016 13:37 #6
Een paar weken terug ontdekte ik een klein, huidkleurig bultje bij de anus vlak bij de kringspier. Het ziet eruit als een soort zwellinkje, maar ik heb er geen enkele last van en het doet ook geen enkele pijn als ik erop druk. Ook heb ik geen bloed bij de ontlasting (daar had ik in het verleden wel last van, maar dat had een andere oorzaak (fissuur)). Ik heb ook niet het idee dat het bultje de laatste weken aanmerkelijk is gegroeid, misschien een klein beetje. Kan dit ernstig zijn of kan ik het gewoon laten zitten zolang ik er geen last van heb? Dankuwel. Reactie infoteur, 30-04-2016
Mogelijk is het een huidflapje of huidaanhangseltje rond de anus, ook wel mariske genoemd. Men weet niet precies hoe deze ontstaat, maar men vermoedt dat een mariske een restant is van een aambei die er heeft gezeten. Hier kunt u er meer over lezen: http://goo.gl/CiIBD8.

Anoniem, 08-04-2016 23:29 #5
Ik heb bult niet aan de rand van de anus maar tussen mijn beeld spleet. Ik merkte het pas vanochtend. Ik dacht eerst dat het een soort puist kan zijn maar het is zacht. Wat is het? Reactie infoteur, 10-04-2016
Een zwelling van de huid van de bilnaad of bilspleet of een bultje tussen de billen, kan wijzen op een haarnestcyste (sinus pilonidalis). Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Anoniem, 16-02-2016 22:18 #4
Ik heb een bultje aan de rand van me anus zitten, het voelt zacht aan, en jeukt enorm en het doet pijn als ik pers enzo kan ik hem niet door prikken met een naald wie weet wat ik moet doen of wat het kan zijn? Reactie infoteur, 19-02-2016
Mogelijk dat het om een aambei gaat. Een aambei is een uitstulping aan de binnenkant van de anus. Dit kan jeuk, pijn of een branderig gevoel geven. Als het bultje zacht is, kan het ook een trombose zijn. Er ontstaat een blauw-paarse zwelling ter grootte van een erwt tot een knikker aan de buitenzijde van de anus die pijnklachten en jeuk geeft. Probeer nooit een dergelijke bult bij de anus door te prikken! Dit kan de klachten verergeren, een infectie veroorzaken, etc. Het is verstandig een afspraak te maken met de huisarts. deze kan vaststellen wat er aan de hand is en wat de beste behandeling is.
Deze informatie is van informatieve aard en géén vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Anoniem, 11-02-2016 19:07 #3
Ik heb een soort van een hele kleine opzwelling in de anus alleen als ik er op druk of als ik heel lang zit doet het pijn wat kan het zijn? Reactie infoteur, 19-02-2016
Mogelijk dat het om een aambei gaat. Een aambei is een uitstulping aan de binnenkant van de anus. Dit kan jeuk, pijn of een branderig gevoel geven. Deze informatie is van informatieve aard en géén vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts.

Geennaam, 21-12-2015 00:12 #2
Hallo, ik heb al even last van mijn metabolisme mechanismen. Ook in mijn maag enzo, maar tussen mijn anus en vagina, zo in de buiging tegen mijn anus is er een verhard stukje, niet van buitenaf maar in die ribbeltjes zit er gelijk een verharde bobbel die dan weer zacht wordt en af en toe veel te hard doet. Geen pijn, jeukt niet, maar mijn stoelgang doet heel raar, eerst heel veel en nu kan ik haast niet meer naar 't grote toilet ookal voel ik van wel. Ik kan wel nog gaan maar met moeite en weinig. (wel veel last van winderigheid) als ik neerzit, zit ik ook gelijk op iets, vermager ook alleen maar (ben wel nog maar 20 ). Ik heb niet zo een goed contact met dokters, daarom dat ik hier even voor advies vraag. Mvg en alvast mercikes Reactie infoteur, 03-01-2016
Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts. Een arts kan onderzoeken wat er aan de hand is en kan een behandeling instellen. Door bijvoorbeeld te persen tijdens het poepen kun je last krijgen van aambeien. Een aambei kan ook hard blijven en zelfs uitstulpen. De arts zal onderzoeken of u last hebt van aambeien of dat de bobbel wat anders is, en hoe het komt dat u problemen hebt met uw stoelgang.

Karina, 25-06-2015 08:03 #1
Ik heb al iets meer dan twee weken veel jeuk bij en in mijn anus. Ik heb meerdere keren met vaseline mijn vinger erin gedaan om te kijken als ik iets van binnen hebt en als je een stuk dieper ingaat voelde ik te kleine bultjes zijn niet echt hard. Weet iemand wat het is? Reactie infoteur, 25-06-2015
Mogelijk zijn het aambeien. Als je denkt dat je last hebt van aambeien kun je dit testen door even met je vinger te voelen of je een bultje voelt vlakbij je anus. Een aambei kan sporen van helderrood bloed achterlaten op de ontlasting of pijn doen bij het ontlasten. Deze informatie is van informatieve aard en geen vervanging voor professioneel medisch advies. Raadpleeg bij medische problemen en/of vragen altijd een arts, sowieso om een soa (seksueel overdraagbare aandoening) uit te sluiten.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-07-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Anus aandoeningen
Reacties: 10
Medische informatie…
Schrijf mee!