InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Longontsteking behandeling: duur, genezen en thuisblijven

Longontsteking behandeling: duur, genezen en thuisblijven

Longontsteking behandeling: duur, genezen en thuisblijven Longontsteking wordt in de overgrote meerderheid van de gevallen veroorzaakt door pneumokokken, een bacterie die bij veel mensen in de mond-keelholte commensaal voorkomt. Doch ook andere bacteriën of virussen kunnen longontsteking veroorzaken. Een longontsteking zorgt er voor dat je je flink ziek voelt, je hebt hoge koorts en moet vaak hoesten. Het ophoesten van slijm komt ook vaak voor en ademen kan pijnlijk zijn. Vaak treedt benauwdheid op. Behandeling van longontsteking is afhankelijk van de oorzaak en de ernst.

Wat is een longontsteking?

Longontsteking, ook pneumonie genoemd, is een infectie van de longblaasjes of alveoli en het omringende weefsel. De infectie kan zich in een deel van de long voordoen (longkwab), in een gehele long en soms is er sprake van een dubbelzijdige longontsteking. Longontsteking is een veel voorkomende longinfectie die wordt veroorzaakt door bacteriën, virussen of schimmels. De symptomen van een longontsteking kunnen variëren van mild tot ernstig. De behandeling hangt af van de oorzaak van de longontsteking, de ernst van de klachten zijn, en je leeftijd en algehele gezondheid. Gezonde mensen herstellen meestal van een longontsteking in één tot drie weken, maar een longontsteking kan ook levensbedreigend zijn. Een longontsteking kan worden voorkomen, door de jaarlijkse griepprik (griep leidt vaak tot longontsteking) en door regelmatig je handen te wassen. Handen zijn namelijk de belangrijkste dragers van ziektekiemen. Bij sommige mensen verloopt een longontsteking zeer ernstig. Zij kunnen baat hebben bij een vaccinatie tegen pneumokokken, omdat deze bacterie bijna altijd de veroorzaker van een longontsteking.

Wie lopen er meer risico om een longontsteking te krijgen?

Iedereen kan longontsteking krijgen, maar sommige mensen hebben een hoger risico dan anderen. Risicofactoren zijn onder andere:
  • roken;
  • recente virale infectie van de luchtwegen, een verkoudheid, keelontsteking, griep, enz.
  • moeite met slikken (gevolg van een beroerte, dementie, ziekte van Parkinson of andere neurologische aandoeningen);
  • chronische longziekten zoals COPD, bronchiëctasie (een beschadiging en verwijding van de bronchiën van de longen), of cystische fibrose;
  • hersenverlamming;
  • andere ernstige ziekten, zoals hart- en vaatziekten, levercirrose, of diabetes;
  • wonen in een verpleeghuis;
  • verminderd bewustzijn (verlies van hersenfunctie door dementie, beroerte of andere neurologische aandoeningen);
  • recente chirurgische ingreep of trauma;
  • een verzwakt immuunsysteem als gevolg van ziekte, bepaalde medicijnen, en auto-immuunziekten.

Wat zijn de symptomen van longontsteking?

De meest voorkomende symptomen van longontsteking zijn:

Bijkomende symptomen zijn onder meer:

Symptomen kunnen ook variëren, afhankelijk van het feit of je een bacteriële of virale longontsteking hebt.

Longontsteking behandeling en genezen

De behandeling van longontsteking is afhankelijk van het type longontsteking die je hebt en de ernst ervan, evenals de aanwezigheid van andere (chronische) ziekten. Het doel van de behandeling is om de infectie te genezen en complicaties te voorkomen.

Behandeling thuis

De meeste mensen kunnen op de volgende manier thuis worden behandeld:
  • veel drinken, wat ook helpt om het slijm los te krijgen;
  • neem voldoende rust, blijf thuis van werk of school en laat iemand anders de huishoudelijke taken verrichten;
  • rook niet en vraag mensen in je omgeving om niet te roken;
  • slijm ophoestenn is vervelend maar wel goed, omdat op die manier de bacteriën of het virus uit je longen verdwijnen;
  • van hoestmiddelen en slijmoplossende drankjes is de werking nooit aangetoond en ze helpen zeker niet om de longontsteking sneller te laten genezen;
  • maak te allen tijde de antibioticakuur af;
  • wanneer je last hebt van koorts en pijn, kun je gerust een pijnstiller nemen, zoals paracetamol.

Als een bacterie de boosdoener is, krijg je antibiotica. In geval van een schimmel krijg je ook medicijnen voorgeschreven. Antibiotica helpen niet tegen een virusinfectie. Desalniettemin zal de arts bij een longontsteking bijna altijd een kuur voorschrijven, omdat het namelijk erg moeilijk is om te achterhalen of een bacterie, een virus of juist een combinatie van deze twee boosdoeners de longontsteking veroorzaakt.

Longontsteking behandeling in ziekenhuis

Bij een longontsteking die ernstig verloopt en waarbij je erg ziek wordt, zul je in het ziekenhuis moeten worden opgenomen om te herstellen. In het ziekenhuis krijg je medicijnen en eventueel extra zuurstof of vocht via een infuus toegediend. Je hebt meer kans om in het ziekenhuis te worden opgenomen als je:
  • gelijktijdig een ander ernstig medisch probleem hebt;
  • ernstige symptomen hebt of als er complicaties optreden;
  • als je niet in staat bent om te eten of te drinken;
  • ouder bent dan 65 jaar of een jong kind.

Longontsteking herstel en duur van het herstel

In de regel duurt herstel gemiddeld 2-4 weken. Herstel is ten eerste afhankelijk van de ziekteverwekker en is ten tweede afhankelijk van patiëntgebonden factoren. Een longontsteking kan ook een slepend karakter hebben. In veel gevallen geneest een longontsteking zonder verdere schade aan de longen. Je kunt na een longontsteking nog wel enkele weken hoesten en het kan zeker enkele weken tot zelfs maanden duren voordat je conditie weer op peil is en je weer helemaal de oude bent.

Gezonde voeding bevordert het herstel na een longonsteking / Bron: Istock.com/kabVisioGezonde voeding bevordert het herstel na een longonsteking / Bron: Istock.com/kabVisio
Longontsteking herstel bevorderen
Het herstel van een longontsteking kan behoorlijk lang duren. Dat komt doordat een longontsteking een flinke aanslag op je gezondheid is. Het herstelt hangt mede af van je leeftijd en algehele conditie. Veel mensen voelen zich echter na vier weken nog steeds niet helemaal de oude. Het is belangrijk om niet bij de pakken neer te zitten. Pak langzaamaan de draad weer op en begin weer rustig met bewegen zodra de koorts is weggeëbd. Door te bewegen en actief te zijn vergroot je je longinhoud, Hierdoor verloopt het ademhalen ook gemakkelijker. Je zult nog snel vermoeid zijn, maar laat je daardoor niet ontmoedigen. Ga weer buiten wandelen of onderneem een andere activiteit die je leuk vindt. Het Longfonds zegt ergens: "Beter moe door inspanning dan door een gebrek aan conditie". En zo is het maar net.

Rust bevordert het herstel na het doormaken van een longontsteking. Het bestrijden van een ontsteking heeft het lichaam veel energie gekost. Je moet weer op krachten komen en daarom is het nemen van voldoende rust door veel te slapen en goede nachtrust, verstandig. Daarnaast kunnen ademhalingsoefeningen zinvol zijn. Dit om de longen te versterken en om de longinhoud te vergroten. Voorts is het drinken van veel water belangrijk. Door koorts verlies je veel vocht en dit moet aangevuld worden. Daarnaast is het belangrijk om gezond en gevarieerd te eten. Je verhoogt daarmee je weerstand en je voelt je energieker. En last but not least: niet roken.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Longontsteking of pneumonieLongontsteking of pneumonieEen longontsteking kan iedereen treffen. Vaak is dit het gevolg van een infectie met een virus of een bacterie. Een long…
Wat te doen bij een longontsteking?Wat is een longontsteking? Een longontsteking is een ontstekingsreactie binnen in een of beide longen. Een longontstekin…
Longontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaLongontsteking: symptomen, behandeling, soorten antibioticaDe meeste mensen weten dat een longontsteking een serieuze ziekte is en behandeld moet worden met antibiotica. Normalite…
Q-koorts: longontstekingQ-koorts: longontstekingQ-koorts is een ziekte die de laatste jaren steeds vaker opduikt. Vooral in het zuiden van Nederland komt Q-koorts relat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Mizina
  • http://www.nationaalkompas.nl/gezondheid-en-ziekte/ziekten-en-aandoeningen/ademhalingswegen/infecties-van-de-onderste-luchtwegen/beschrijving/
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/longontsteking
  • https://www.longfonds.nl/longontsteking/behandeling-longontsteking#
  • http://www.rodekruis.nl/actueel/nieuws/handenwassen-spaart-kinderlevens-
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Longontsteking.aspx?mId=10701&rId=101
  • http://www.lung.org/lung-disease/pneumonia/symptoms-diagnosis-and.html
  • http://longziekten.mmc.nl/patienten/ziektebeelden/pneumonie_longontsteking
  • Longfonds. Hoe herstel ik van een longontsteking? https://www.longfonds.nl/sites/default/files/commerse/webshop_pdfs/Longontsteking%20DEF.pdf
  • Afbeelding bron 1: Martin Sulman
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/kabVisio

Reageer op het artikel "Longontsteking behandeling: duur, genezen en thuisblijven"

Reacties

Anna, 21-08-2017 11:15 #5
Ik heb een flinke longontsteking gehad en ook vocht in mijn long. Mijn long werkte niet meer, door de koorts en te weinig drinken werkte mijn nieren ook niet meer. Ziekenhuisopname 3 weken en antibiotica voor 4 weken, drain in mijn long ook nog gehad… Ja heftig, nu bezig te herstellen, valt niet mee. Hoesten gelukkig nu bijna niet meer na 1,5 maand. Maar nog steeds dood moe, kan nog niets, geen boodschappen doen en de huishoudelijke dingen etc. Te lang bezoek is ook vermoeiend en mijn spieren zijn na 2 bedrust totaal niets meer.
Wat kan ik doen om weer fit te worden met de nodige rust pauzes natuurlijk… Ik weet het niet eigenlijk.
Volgende week controle bij de longarts. Ben reuze benieuwd.
Dank voor jullie raad. Reactie infoteur, 22-08-2017
In het artikel worden wat tips gegeven voor een goed herstel na een longontsteking. Complicerende factor bij u is dat uw nieren ook hebben geleden als gevolg van te weinig vochtinname. U kunt aan uw longarts vragen of hij of zij bepaalde adviezen heeft die helpen in uw specifieke situatie.

Irene, 28-10-2016 23:45 #4
24 augustus dit jaar had ik ernstige longonsteking nu 3 maanden later bijna november moet ik nog vreselijk slijm op hoesten. Is het normaal dat dat 3 maanden kan duren? Mijn huisarts heeft me na een longarts door gestuurd.
Irene Reactie infoteur, 14-11-2016
Na een longontsteking kan iemand nog wel weken hoesten. Drie maanden is erg lang en dat verdient nader onderzoek.

Tim, 22-04-2016 13:34 #3
Is er iets om het herstel van de conditie te bevorderen na de longontsteking? Reactie infoteur, 30-04-2016
Naar aanleiding van uw reactie heb ik het artikel aangevuld met wat meer tips en maatregelen die je kunt nemen om het herstel van een longontsteking te bevorderen.

Sam, 21-04-2016 08:12 #2
Ik heb een kuur van 3 dagen gekregen dit lijkt mij nogal kort… ik heb wat gezocht op internet en ben geen toestand tegen gekomen waarin iemand maar 3 dagen antibiotica krijgt. Ik heb nu 5 dagen longontsteking en zit al op dag 2 van de kuur. Voel wel enigszins verbetering maar weet niet of dit door de kuur komt. Weet iemand of er meer gevallen zijn van zo'n korte longontsteking? Reactie infoteur, 30-04-2016
Een antibioticumkuur kan kort zijn. Neem bijvoorbeeld azitromycine. Dit middel remt de groei van bacteriën (antibioticum). De kuur duurt meestal tussen de 1 en 5 dagen. Azitromycine kan onder meer worden voorgeschreven bij licht tot matig ernstige longontsteking, die buiten het ziekenhuis is opgelopen.

Sam, 04-06-2015 00:28 #1
Ik krijg altijd een kuur prednison bij de antibiotica voor een longontsteking.

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen symptomen
Reacties: 5
Medische informatie…
Schrijf mee!