InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandeling

Pijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandeling Pijn in de keel of een zere keel komt meestal door een ontsteking als gevolg van virussen of bacteriën. Een zere keel kan ook veroorzaakt worden door overbelasting, zoals een rokerige omgeving of veel praten of hard (mee)zingen. In de meest gevallen gaat keelpijn binnen een week vanzelf over. Keelpijn wordt vaak veroorzaakt door een verkoudheidsvirus. Hierbij kun je ook last hebben van hoesten en een verstopte neus. Verkoudheid kan ook leiden tot oorpijn. Vooral bij kinderen komt dit voor. Dit komt doordat de keel en oren dezelfde zenuwen delen. Je kunt dan tegelijk pijn in de keel en oor hebben.

Pijn in keel

Verkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudioVerkoudheid / Bron: Istock.com/gpointstudio

Oorzaken van pijn in keel

Keelpijn ontstaat vaak door besmetting met een virus of bacterie. Bij een infectie door een virus kun je onder meer denken aan een verkoudheidsvirus, een griepvirus en het Epstein-Barr virus, de oorzaak van de ziekte van Pfeiffer. Een verkoudheid komt vaak voor. Je kunt kunt besmet raken met een verkoudheidsvirus wanneer je speekseldruppeltjes met een verkoudheidsvirus inademt. Deze besmette speekseldruppeltjes komen in de lucht terecht wanneer een verkouden persoon hoest of niest, maar je kunt ook worden besmet als je iemand een hand geeft die net zijn neus heeft gesnoten of in zijn hand heeft gehoest.

De groep A-streptokokkeninfecties zijn een van de meest voorkomende infecties bij mensen, zeker bij kinderen. Een streptokokkeninfectie heeft meestal een onschuldig verloop, zoals krentenbaard, keelontsteking of roodvonk. Een milde keelontsteking is hinderlijk, doch onschuldig en gaat in de regel binnen zeven dagen over.

Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Kind met roodvonk / Bron: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
Pijn in de keel kan ook ontstaan door overbelasting van de keel als gevolg van roken, langdurig in een rokerige omgeving zijn, veel praten, zingen of schreeuwen.

Wat zijn de klachten van pijn in de keel?

Iedereen is bekend met keelpijn. Pijn in de keel kan variëren tot alleen maar een vervelend gevoel, tot moeite met slikken, eten of praten. Je kunt last hebben van de volgende klachten:
  • Keelpijn en slikproblemen.
  • De pijn kan zich uitbreiden naar de oren (vooral omdat de keel en oren dezelfde zenuwen delen).
  • De keel is roodachtig, de amandelen zijn gezwollen en gevoelig.
  • Mogelijk verhoging of koorts.
  • Gezwollen lymfeklieren.
  • Als de keelpijn veroorzaakt door een virale infectie, zijn de symptomen gewoonlijk milder van aard. Meestal komen ze door een verkoudheid.
  • Als de keelpijn is veroorzaakt door een coxsackievirus (hand-, voet- en mondziekte) kunnen kleine blaasjes op de amandelen ontstaan en in het zachte verhemelte of velum. De blaren barsten vaak na een paar dagen open.
  • Als de keelpijn wordt veroorzaakt door een streptokokkeninfectie, dan zijn de amandelen vaak opgezwollen. Een keelontsteking door streptokokken wordt 'angina' genoemd. Je ziet dan ook vaak witte plekken in je keel en op je amandelen. Je hebt koorts, je stinkt uit je mond en je kunt je behoorlijk ziek voelen.

Bijholteontsteking / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewiczBijholteontsteking / Bron: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz

Welke complicaties kunnen ontstaan?

Meestal is een zere keel ongevaarlijk en geeft het geen problemen. Binnen een week zijn de klachten vaak verdwenen. Soms kunnen er complicaties ontstaan, zoals een secundaire infectie in het middenoor (oorontsteking) of de sinussen (bijholteontsteking).

Wat kun je doen tegen pijn in de keel?

De pijn kun je verzachten door koud drinken of een waterijsje. Je kunt zuigen op een dropje of een verzachtende keeltablet. Het zuigen op een dropje stimuleert de keelspieren en klieren. Gorgelen met een fysiologische zoutoplossing kan ook soelaas bieden. Een keelspray of hoestdrank blijft minder lang in de keel en is bij keelpijn daarom minder zinvol. Er worden verschillende soorten hoest onderscheiden, maar hoestklachten kun je zelf verlichten door een lepel honing in de mond te laten smelten. Bij pijn in de keel is het verder belangrijk dat je rust neemt als je voelt dat je dat nodig hebt. Luister naar je lichaam en ga niet over je grenzen heen. Zeker als je koorts hebt en je je niet lekker voelt is voldoende rust belangrijk. Bij hinderlijke pijn, kan een pijnstiller helpen: paracetamol, ibuprofen, diclofenac of naproxen. Bij overbelasting van de keel, is het belangrijk om je stem rust te geven door zo weinig mogelijk te praten (maar niet gaan fluisteren).

Wanneer moet je de huisarts raadplegen?

Bij acute keelpijn zal de huisarts geen antibiotica voorschrijven, maar bij een ernstige keelontsteking of een verhoogd risico op complicaties vaak wel. Onder een ernstige wordt verstaan:
  • een keelontsteking met ernstig algemeen ziek zijn;
  • ernstige keel- en slikklachten; en
  • aanzienlijke beperkingen in het dagelijks functioneren.

Neem contact op met je huisarts als je na drie dagen nog steeds koorts hebt, de keelpijn langer dan zeven dagen aanhoudt, of als drinken of slikken niet meer gaat. Als je steeds zieker wordt, moet je ook de huisarts raadplegen. Bij kinderen moet je direct contact opnemen met je huisarts als je kind een erg zieke indruk maakt, bij benauwdheidsklachten, of als je kind het speeksel niet meer kan wegslikken. Ook als er andere verschijnselen zijn waarover je je zorgen maakt, is het zaak om met je huisarts te overleggen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Codeïne: een middel tegen pijn en hoestenCodeïne: een middel tegen pijn en hoestenCodeïne is een middel dat een arts kan voorschrijven bij griep en verkoudheid, maar ook bij hoesten en pijn. Het werkt p…
Pijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnPijn in de keel: oorzaken, symptomen & behandeling keelpijnIn de koude winterperiode verschijnt bij veel mensen die vervelende keelpijn weer op het voorplan. Het immuunsysteem wor…
Griep of influenza genezenGriep of influenza genezenGriep is een virusziekte die zich verspreid van mens tot mens en wanneer men deze ziekte oploopt een aantal dagen goed z…
Middeltjes tegen keelpijn, griep en verkoudenheidJe hoeft niet altijd meteen naar de dokter te lopen wanneer je een beetje verkouden bent. Ontdek hier enkele natuurlijke…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/ajijchan
  • http://symptomen-behandeling.nl/1/keelpijn_bij_slikken_445827.html
  • http://www.apotheek.nl/Medische_informatie/Klachten___ziektes/Aandoeningen/Verkoudheid.aspx?mId=10701&rId=95
  • http://www.netdoctor.co.uk/diseases/facts/sorethroat.htm
  • http://www.webmd.com/cold-and-flu/cold-guide/earache-cold-ear-infection
  • https://www.thuisarts.nl/keelpijn/ik-heb-keelpijn
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/gpointstudio
  • Afbeelding bron 2: Badobadop, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Istock.com/KatarzynaBialasiewicz
  • Afbeelding bron 4: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Pijn in keel en oor: symptomen, oorzaak en behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Keelpijn bij slikken
Medische informatie…
Schrijf mee!