InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Knuckle pads: zwellingen van de vingers - behandeling

Knuckle pads: zwellingen van de vingers - behandeling

Knuckle pads: zwellingen van de vingers - behandeling Knuckle pads zijn goedaardige zwellingen, bestaande uit fibreus (bindweefselachtig) weefsel. De afwijkingen komen vaak voor bovenop de kleine gewrichten van de hand of voet, dus op de strekzijde van de vingers en de tenen, over de gewrichten. Er kan een relatie zijn met herhaaldelijke, plaatselijke irritatie door bepaalde sporten, spelletjes of werkzaamheden. De afwijkingen zijn volstrekt goedaardig en behoeven in principe geen verdere behandeling.

Knuckle pads

Wat zijn knuckle pads?

Knuckle pads (tylositas articulis) zijn goedaardige, (vaak) asymptomatische, vrij scherp begrensde, gladde, stevige, huidkleurige papels, knobbeltjes of verhardingen (hyperkeratotische plaques), gelegen in de huid meestal dorsaal van kleine handgewrichtjes. In de medische literatuur werden knuckle pads voor de eerste keer beschreven in 1893, maar knuckle pads zijn waargenomen sinds de Renaissance en zijn zichtbaar in sommige kunstuitingen.

Knuckle pads zijn geen zeldzaam verschijnsel. Mannen en vrouwen hebben er in gelijke mate last van. Knuckle pads kunnen zich voordoen op elke leeftijd. Ze zijn gemeld bij jonge kinderen die bijten en zuigen op hun vingers, maar ze worden vooral waargenomen bij volwassenen ouder dan 40 jaar.

Dupuytren in beide handen / Bron: Sokolenok/Shutterstock.comDupuytren in beide handen / Bron: Sokolenok/Shutterstock.com

Wat is de oorzaak van knuckle pads?

Deze aandoening kan ontstaan door herhaalde traumata in verband met sport of beroep (bepaalde werkzaamheden of handelingen waarbij bijvoorbeeld op de knokkels wordt gesteund). Knuckle pads zijn echter meestal idiopathisch, dus zonder bekende oorzaak. De patiënt ziet dan tot zijn verbazing verdikkingen op zijn vinger ontstaan, hetgeen zijzelf als eeltvorming beschouwen, maar waarvan zij geen uitwendige oorzaak kunnen vinden, hoe gering ook.¹ Er kan een relatie zijn met andere fibromateuze syndromen, zoals de ziekte van Dupuytren en keratoderma palmoplantaris.

Syndromen

Knuckle pads kunnen voorkomen als geïsoleerd verschijnsel, maar ook in het kader van syndromen zoals:
  • het Vorner syndroom;
  • het Bart Pumphrey syndroom; en
  • het Vohwinkel syndroom.

Hoe zien knuckle pads eruit?

Bij de meeste patiënten gaat het om asymptomatisch, stevige, huidkleurige (met een soms lichtgele tot roodbruine bijtint), goedaardige gezwellen, bovenop de kleine gewrichten van handen of voeten. Hoewel er zelden klachten optreden van pijn of functiebeperking van de fijne motoriek, heeft de patiënt vaak wel cosmetische problemen met de zwellingen.

Granuloma annulare op de hand / Bron: Mierlo, Wikimedia Commons (CC0)Granuloma annulare op de hand / Bron: Mierlo, Wikimedia Commons (CC0)

Hoe worden knuckle pads gediagnosticeerd?

Meestal worden knuckle pads gediagnosticeerd aan de hand van het klinisch beeld, maar er zijn een aantal andere aandoeningen die verwarring kunnen veroorzaken, waaronder granuloma annulare (gekenmerkt door huidkleurige bultjes die een cirkel of ring vormen), artritis en synovitis, een gewrichtsslijmvliesaandoening. Echografie kan nuttig zijn voor het onderscheiden van knuckle pads van synovitis en artritis. Bij artritis zie je een meer spoelvormige zwelling van de gewrichten, terwijl bij knuckle pads de zwelling bovenop het gewricht gelegen is.² Echografie is een makkelijk uitvoerbaar, relatief goedkoop en weinig belastend onderzoek. Soms wordt een huidbiopsie uitgevoerd.

Hoe worden knuckle pads behandeld?

In het algemeen is behandeling niet vereist. Het betreft immers een volstrekt goedaardige aandoening. Medische noch chirurgische ingrepen voor knuckle pads zijn zeer effectief. Het vermijden van de repetitieve lokale irritatie door bepaalde sporten of spelletjes, kunnen de letsels iets verbeteren. Het dragen van beschermende handschoenen of het nemen van ander werk, kan helpen. Intralesionale injectie met corticosteroïden of fluorouracil kan de omvang van de laesies verminderen. Indien de afwijkingen veroorzaakt worden door bijten of zuigen, kan een een consult bij een psycholoog vereist zijn om de eventuele onderliggende psychologische problemen te behandelen. Toepassingen van keratolytica, zoals salicylzuur of ureum, kan de laesies verzachten of zelfs verminderen. Chirurgische behandeling kan nodig zijn als de knuckle pads een functioneel probleem veroorzaken.

Noten:
  1. Stigter, W. Het voorkomen en de aetiologie der 'knuckle pads'. Ned Tijdschr Geneeskd. 1951;95:2464-8
  2. Henk A. Martens en Steven C. van Bokhoven. Een man met zwellingen van de vingers. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A8587

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Sieraden: Aparte ringen trendsEen cocktailring is al jaren een statement sieraad, maar we zien steeds meer andere soorten ringen voorbijkomen. Zoals d…
Bultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vingerBultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vingerEen bultje op de vinger of een knobbel op de vinger kan erg hinderlijk zijn, vooral als het steeds ergens tegenaan komt.…
Acne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandelingAcne, jeugdpuistjes: oorzaken, symptomen, behandelingBij acne is er sprake van huiduitslag, vooral op het gezicht. Het komt door verstopping en ontsteking van talgkliertjes…
Pijnloos ontharen: de werking van ontharingspadsPijnloos ontharen: de werking van ontharingspadsPijnloos ontharen? Voor velen klinkt dit te mooi om waar te zijn. Er bestaan verschillende ontharingstechnieken, zoals s…
Bultjes op handen: oorzaken pijnlijke of jeukende bultjesBultjes op handen: oorzaken pijnlijke of jeukende bultjesBultjes op de handen of kleine bultjes op de handpalm kent meerdere mogelijke oorzaken. Bij bultjes op de handen kan het…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • Henk A. Martens en Steven C. van Bokhoven. Een man met zwellingen van de vingers. Ned Tijdschr Geneeskd. 2015;159:A8587
  • Stigter, W. Het voorkomen en de aetiologie der 'knuckle pads'. Ned Tijdschr Geneeskd. 1951;95:2464-8
  • www.emedicine.medscape.com/article/1074379-overview
  • www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ktxt/knuckle-pads.htm
  • www.medischcontact.artsennet.nl/archief-6/Tijdschriftartikel/77411/Knuckle-pads.htm
  • www.dermnetnz.org/dermal-infiltrative/knuckle-pads.html
  • Afbeelding bron 1: Sokolenok/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Mierlo, Wikimedia Commons (CC0)

Reageer op het artikel "Knuckle pads: zwellingen van de vingers - behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!