InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vinger

Bultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vinger

Bultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vinger Een bultje op de vinger of een knobbel op de vinger kan erg hinderlijk zijn, vooral als het steeds ergens tegenaan komt. Ook kan het als cosmetisch storend worden ervaren. Vaak gaat het om een onschuldig bultje, maar soms kan het ontstaan als gevolg van een onderliggende aandoening zoals reuma of artrose. Een bultje op een vingergewricht kan het gevolg zijn van een al dan niet recent letsel of trauma. In andere gevallen kan de bult of knobbel wijzen op een onschuldige cyste. Minder algemeen kunnen bultjes op de vinger of vingerkootjes een teken zijn van een onderliggende aandoening. Het bultje op de vinger gaat dan gepaard met andere symptomen. De behandeling van een knobbeltje op de vinger hangt af van de oorzaak. Soms trekt het bultje vanzelf weer weg, maar soms is behandeling nodig om het bultje te verwijderen.

Oorzaken van bultje op vinger

Soms is een bult gewoon een onschuldig knobbeltje, maar het kan ook een belangrijke medische aanwijzing zijn. Een bult op een vingergewricht kan soms worden herleid tot een oud trauma of een recent letsel. In andere gevallen kan de vingerbult het gevolg zijn van een relatief onschuldige cyste. Minder vaak is een knobbeltje op de vinger een teken van een meer ernstige onderliggende ziekte.

Symptomen van een vingerbultje

Er verschijnt een bultje op de vinger, bijvoorbeeld aan de vingerbasis of aan de voor- of achterkant. Het bultje ontwikkelt zich onder de huid of boven het huidoppervlak. Er kan sprake zijn van één bult, maar er kunnen ook meerdere bulten verschijnen.

Het bultje op de vinger kan gepaard gaan met de volgende symptomen:
  • het bultje is hard of zacht
  • het bultje is vaak ter grootte van een erwt of groter
  • er is één bultje of er zijn meerdere bultjes
  • al dan niet een brandend gevoel, pijn en/of jeuk
  • met vocht gevulde bobbels of blaren op de vinger
  • kleur van de knobbel varieert van rood, roze, bruin, geel, wit of huidkleurig

Knobbel door goedaardige huidtumoren

Lipoom

Een lipoom is een pijnloos en goedaardig gezwel van vetweefselcellen die zich onder de huid ontwikkelt.

Twee wratten op een vinger / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Twee wratten op een vinger / Bron: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Wratje

Een wratje op de vinger wordt veroorzaakt door het humaan papillomavirus (HPV-virus), een zeer besmettelijk virus dat via wondjes, schrammen, kloofjes of barstjes in de huid het lichaam binnendringt.

Bultjes op vinger door huidziekten

Bij sommige mensen ontstaan er knobbeltjes of oneffenheden op de vinger door een huidaandoening of huidinfectie. Deze huidproblemen kunnen zich ook manifesteren op andere lichaamsdelen.

Eczeem aan de vingers

Eczeem is een chronische auto-immuunziekte die leidt tot jeukende huiduitslag met roodheid, zwelling, schilfers, bultjes, kloofjes of korstjes.

Insectenbeten

Op de huid van de vinger kan een rood en jeukend bultje ontstaan als gevolg van een insectenbeet, bijvoorbeeld door een beet van muggen, bedwantsen, spinnen, mijten en vlooien.

Schurft / Bron: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)Schurft / Bron: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Schurft

Scabiës (schurft) ontstaat door schurftmijten (kleine, spinachtige beestjes) en geeft rode bultjes en heftige jeuk.

Knobbel op vinger door eksteroog

Een zeer veel voorkomende en relatief onschuldige knobbel of bultje die bij de vingergewrichten voorkomt, is het eksteroog. Vaak tref je ze aan onder de voet, maar een eksteroog kan ook op de hand of vingers voorkomen. Een eksteroog is in feite een reactie van het lichaam tegen overmatige wrijving of terugkerende irritatie. Op de voeten komt het door bijvoorbeeld te nauwe schoenen. Het ontstaat door abnormale drukverhoudingen; op de geïrriteerde plekken ontstaat er een dikke, harde eeltlaag wat de geïrriteerde plek beschermd. Op den duur kan je er echter flink last van krijgen. Een eksteroog is een sterke en pijnlijke eeltvorming op een klein gebied van de huid.

Knuckle pads

Knuckle pads (tylositas articulis) zijn volstrekt goedaardige zwellingen, bestaande uit bindweefselachtig weefsel en ze komen vaak voor op de strekzijde van de vingers en de tenen, over de gewrichten. De huidafwijkingen ontstaan als gevolg van herhaald plaatselijke trauma of irritatie door bepaalde sporten of werkzaamheden. In principe behoeft deze aandoening geen verdere behandeling. Het is wel belangrijk om verdere irritatie te voorkomen.

Mucoid cyste / Bron: Jmarchn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Mucoid cyste / Bron: Jmarchn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Bultje op de vinger door goedaardige cyste

Cysten zijn met vocht gevulde holten, welke niet op de betreffende plek thuishoren. Een ganglion cyste is een onderhuids knobbeltje welke vooral voorkomt in het polsgebied, maar ze kunnen zich voordoen over de vingertoppen en duimgewrichten, in welk geval ze mucoïd cyste worden genoemd. Een mucoïd cyste is een goedaardige cyste, die ontstaat vanuit het gewrichtskapsel of vanuit een peesschede.

Let op!
Een mucoïd cyste komt bij handartrose vaak aan vingers voor en in dat geval worden ze niet altijd als zodanig herkend. Niet zelden worden ze aangezien voor reumanoduli of tophi (jichtknobbels). Het is daarom belangrijk dat je (huis)arts de knobbels goed onderzoekt en je eventueel verwijst naar een dermatoloog voordat er een diagnose gesteld wordt.

Gewrichtsaandoeningen

Knobbels van de kootjes door artrose

Artrose is een gewrichtsstoornis van het bewegingsapparaat. Bij artrose gaat het gewrichtskraakbeen in kwaliteit achteruit, wat klachten geeft als stijfheid en gewrichtspijn. Het gewrichtskraakbeen kan zelfs geheel verdwijnen, waarna bot en ander weefsel in omvang toenemen. Bij handartrose ontstaan er knobbeltjes aan de uiteinden van de vingers. Deze doen pijn en zijn soms rood. Op een gegeven ogenblik kunnen je vingers er wat 'knokig' gaan uitzien vanwege de groei van extra bot, wat zich vooral voordoet aan de randen van de vingergewrichtjes.

Kleine knobbeltjes op vinger door jicht

Jicht ontstaat doordat de stofwisseling in je lichaam niet goed verloopt. Er slaan urinezuurkristallen neer in de gewrichten. Jicht kan de gewrichten van de vingers beïnvloeden en zwelling en pijn te veroorzaken. Mensen met jicht hebben soms last van zogeheten tophi, dat zijn kleine knobbeltjes onder de huid, ophopingen van urinezuurkristallen.

Reumatoïde artritis

Hoewel zij verward kunnen zijn voor tophi, zijn reuma noduli stevige onderhuidse bulten. De zwelling wordt veroorzaakt door ontsteking. Deze knobbels zijn moeilijk te behandelen.

Onderzoek en diagnose

De huisarts neemt je medische geschiedenis door, stelt vragen over je klachten en doet lichamelijk onderzoek. Er kunnen eventueel röntgenfoto's worden gemaakt en bloedonderzoek worden gedaan en de huisarts kan je zo nodig verwijzen naar een specialist (in het ziekenhuis).

Behandeling van knobbeltjes op de vinger

Behandeling van een bultje op de vinger hangt af van de onderliggende oorzaak:
  • Eksteroog: de likdoorn kan verwijderd worden door likdoornpleister of een likdoornpen.
  • Knuckle pads: therapie is niet nodig en ook lastig.
  • Goedaardige cyste: veel mucoïd cysten verdwijnen zonder enige vorm van behandeling. Desgewenst kan de cyste worden verwijderd door de inhoud van de cyste op te zuigen met behulp van een injectienaald. Soms is een operatieve ingreep nodig waarbij de cyste in zijn geheel wordt weggesneden.
  • Artrose: behandeling van artrose bestaat uit onder meer oefeningen doen, overbelasting voorkomen een eventueel het toepassen van medicijnen.
  • Jicht: een jichtaanval kan bestreden worden met NSAIDís zoals diclofenac, naproxen of ibuprofen.
  • Reumatoïde artritis: vaak kan de ontsteking worden verminderd door systemische behandeling van de reuma met ontstekingsremmers (DMARD's en biologicals als TNF-alpha remmers). Hierdoor neemt ook de omvang van de knobbels af en wordt voorkomen dat zich nieuwe knobbels vormen.
  • Lipoom: een lipoom kan chirurgisch worden verwijderd wanneer het hinderlijk en/of cosmetisch storend of ervan wordt verdacht kwaadaardig te zijn.
  • Wratten: de wrat kan worden aangestipt met een aanstipvloeistof met salicylzuur, welke de hoornlaag verweekt.
  • Eczeem: de huisarts kan tijdelijk een corticosteroïdzalf of -crème voorschrijven ter behandeling van eczeem.
  • Insectenbeet: een koude, natte doek geeft verlichting van de klachten.
  • Schurft: de behandeling bestaat uit het insmeren met permetrine crème.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Vinger uit de komVinger uit de komEen klein ongelukje kan al voldoende zijn en de vinger is uit de kom. Bij sommige mensen komt dit zelden voor, bij ander…
Hokkende vinger, snapping fingerHokkende vinger, snapping fingerEen hokkende vinger of haperende vinger komt soms spontaan bij baby's voor, maar het meest bij volwassenen. De oorzaak i…
Vinger of duim gebroken?Vinger of duim gebroken?Een gebroken vinger of duim moet altijd behandeld worden door een arts. Als de breuk niet behandeld wordt kunnen er verv…
Een gebroken vingerEen gebroken vingerEen gebroken vinger kan iedereen overkomen. Vaak komt het doordat je ergens achter blijft haken of je stoot een van je v…
Eerste hulp bij een gekneusde vinger of teenEerste hulp bij een gekneusde vinger of teenDe vingers en de tenen zijn de meest kwetsbare ledematen aan ons lichaam. Met een keertje flink stoten heb je al een kne…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Macktheknifeau, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • EndWarts. Gewone wratten op handen en vingers. http://www.endwarts.nl/nl-nl/wratten/wratten-op-handen-en-vingers (ingezien op 18-3-2019)
  • Huidziekten.nl. Nodulus rheumaticus (reumaknobbel). https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ntxt/nodulus-rheumaticus.htm (ingezien op 6-6-2017)
  • Lives Strong. Bump on the Finger Joint. http://www.livestrong.com/article/294540-bump-on-the-finger-joint/ (ingezien op 6-6-2017)
  • Medisch Contact. Een zwelling op de vinger. https://www.medischcontact.nl/kennis/wat-ziet-u/wat-ziet-u-gezien/een-zwelling-op-de-vinger.htm (ingezien op 6-6-2017)
  • Sint Maartenskliniek. Artrose. https://www.maartenskliniek.nl/behandelingen/reumatische-aandoeningen/artrose/?view=Print (ingezien op 6-6-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb artrose van de hand. https://www.thuisarts.nl/artrose/ik-heb-artrose-van-hand (ingezien op 6-6-2017)
  • Thuisarts.nl. Ik heb jicht. https://www.thuisarts.nl/jicht/ik-heb-jicht (ingezien op 6-6-2017)
  • Wikipedia. Lipoom. https://nl.wikipedia.org/wiki/Lipoom (ingezien op 18-3-2019)
  • Afbeelding bron 1: Steven Fruitsmaak, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 2: Cixia, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 3: Jmarchn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Bultje op vinger: oorzaken knobbel of knobbeltjes op vinger"

Reactie

Wevers Gerard, 16-06-2019 20:59 #1
Beste ik heb op mijn rechter wijsvinger op het eerste lid een knobbel van +- 1cm dik die mij zeer veel pijn bezorgt. wat zou ik daar mee doen om van de pijn af te geraken?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 29-04-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in hand, vingers of pols
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!