InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenen

Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenen

Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenen Een mucoïd cyste is een solitaire, papuleus verheven, rond-ovale, elastisch aanvoelende symmetrische zwelling die in grootte varieert van 1 tot 15 mm. De cyste bevat een stroperige, heldere vloeistof. Een mucoïd cyste is gelokaliseerd op het laatste gewrichtje van de vinger, vaak ter plaatse van de huid rond het nagelbed. De oorzaak is degeneratie van het bindweefsel van het DIP-gewricht van de vinger of teen. Na behandeling treden vaak recidieven op.

Mucoïd cyste

Mucoïd cyste: kernpunten

  • Een mucoïd cyste is een cyste die uitgaat van het eindgewricht van de vinger.
  • Het is een goedaardige ganglion.
  • Een mucoïd cyste is een met vloeistof gevulde verdikking van de peesschede.
  • Een mucoïd cyste kan door een operatie worden verwijderd.

Wat is een mucoïd cyste?

Een mucoïd cyste is een huidkleurig solitair tumortje die veelal voorkomt aan de rugzijde van de vingers of tenen. De nodus is gevuld met een stroperige, heldere vloeistof.

Voorkomen van een mucoïd cyste

Deze huidafwijkingen worden vooral waargenomen bij mensen die ouder zijn dan 40 jaar. Het komt vaker voor bij vrouwen dan bij mannen, waarbij de verhouding ongeveer 7:3 is. Van alle cysten die gelokaliseerd zijn in de hand, is ongeveer 15-20% een mucoïd cyste.

Oorzaken van een mucoïd cyste

De oorzaak van deze aandoening moet gezocht worden in degeneratie van bindweefsel van het distale interfalangeale gewricht (in het Latijn: articulatio interphalangea distalis, afgekort als DIP) van vinger of teen. Het DIP-gewricht is het gewricht tussen het voorlaatste en het eindkootje.

Klachten van een mucoïd cyste

Een mucoïd cyste is een huidkleurig solitair tumortje die veelal voorkomt aan de rugzijde van een vinger of teen. Het komt het meest frequent voor op de wijs- en middelvinger van de dominante hand. Het is een glad en hard bultje, dat net onder de huid ligt en meestal pijnloos is. Het tumortje kan enkele millimeters tot een centimeter groot zijn en bevindt zich op het laatste gewrichtje van de vinger (DIP-gewricht) en ter plaatse van de huid rond het nagelbed of binnen een centimeter daarvandaan.

Als gevolg van druk op de nagelmatrix kan er een groef of deuk in de nagel ontstaan en wel in het verlengde van de cyste. Soms ontstaan er pijnklachten, als gevolg van lokale druk, of het gaat gepaard met gewrichtspijn. Ook kan er chronische vloed van gelei uit de cyste ontstaan. Een knekel keer raakt de cyste of het onderliggende gewricht geïnfecteerd. Bij een grote cyste kan er functiebeperking optreden. De cyste kan in één keer ontstaan of zich in enkele maanden ontwikkelen.

Behandeling van een mucoïd cyste

Aangezien de cyste spontaan kan verdwijnen, neemt de (huis)arts vaak een afwachtend beleid in als er verder geen klachten zijn. Anders kan de stroopachtige vloeistof verwijderd worden middels punctie en/of drainage. Een operatieve ingreep onder lokale verdoving wordt overwogen wanneer er sprake is van pijn, terugkerende infecties of blijvende lekkage van de vloeistof uit de cyste. Na behandeling treden frequent recidieven op.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bultje of knobbel op vinger: oorzaken knobbeltjes op vingerBultje of knobbel op vinger: oorzaken knobbeltjes op vingerEen bultje op de vinger kan erg hinderlijk zijn, vooral als het steeds ergens tegenaan komt. Ook kan het als cosmetisch…
Huidkanker: BasalioomHuidkanker: BasalioomBasalioom is één van de meest voorkomende kanker. Deze vorm van kanker is vrijwel nooit levensbedreigend. Het komt voor…
Hordeolum (strontje)Hordeolum (strontje)Een hordeolum is een vervelend pijnlijk bobbeltje aan het ooglid. Dit bultje veroorzaakt veel pijn. Wie al eens een hord…
Bultje op de lip, oorzaak en behandelingBultje op de lip, oorzaak en behandelingOveral op ons lichaam kunnen bultjes ontstaan. Van hele kleine tot zeer grote. Helaas verschijnt er soms ook een bultje…
Bultje op de neus: symptomen, oorzaak en behandelingBultje op de neus: symptomen, oorzaak en behandelingEen bultje op de neus kent vele mogelijke oorzaken. Bij een huidkleurig bultje of knobbeltje op de neus gaat het vaak om…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jmarchn, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)

Reageer op het artikel "Mucoïd cyste: hard bultje rugzijde van de vingers of tenen"

Reacties

Karin, 02-04-2016 23:24 #4
Ik heb zo'n bultje op de middelste tegen van mijn linkervoet. Ik dacht eerst dat het een blaartje was, maar het is net als in de omschrijving in dit artikel een hard en gevoelloos bultje. Moet ik hiermee naar de huisarts, daar ze er meestal niets aan doen als je er verder geen last van hebt. Reactie infoteur, 28-05-2016
De huisarts kan een diagnose stellen en samen met u bespreken wat er aan gedaan kan worden. Een mucoidcyste is een veelal aan de rugzijde van de vingers (of tenen) voorkomend glad hard bultje. Op zich is een afwachtend beleid bij een dergelijke cyste gerechtvaardigd indien er geen klachten zijn. De cyste kan spontaan verdwijnen.

Anne, 03-04-2015 16:50 #3
Hallo,
Ik ben 14 jaar en ik heb in totaal 12 van deze bultjes op mijn vingers.
Tenminste het lijkt op wat ik heb.
Het doet pijn en het ziet er lelijk uit, kan er iets tegen gedaan worden als je er zoveel hebt? Reactie infoteur, 19-05-2015
Het is van belang dat je deze bultjes laat beoordelen door je huisarts. Deze kan een diagnose stellen en op basis daarvan bekijken welke behandeling nodig is. Zo nodig kan de huisarts je ook verwijzen naar een dermatoloog (huidarts).

Ingrid, 25-08-2014 14:53 #2
Ik denk dat ik ook een mucoïd cyste heb aan mijn rechterwijsvinger. Hoewel ik niet rechtshandig ben. Ik heb er geen last van maar vind het gewoon lelijk. Hoewel het feit dat de cyste vanzelf kan verdwijnen me weer wat positiever stemt. Ik ga er morgen mee naar de huisarts om te bevestigen dat het idd een mucoïd cyste is en niet wat anders. Het zat er opeens en sindsdien is hij niet minder groot geworden of veranderd. Is het belangrijk om in te gaten te houden of de cyste groter wordt?

L. J. Friedrich, 15-06-2014 12:43 #1
Er is een cyste ontstaan onder de nagelriem van de linker ringvinger, die is ontstaan na een behandeling door een manicure ongeveer andere maand geleden. De vraag is: gaat dit vanzelf over. Reactie infoteur, 15-06-2014
Bij pusophoping in de nagelriem dient de pus verwijderd worden. Ik heb hier een apart artikel over geschreven: http://goo.gl/sjYgzi

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 05-02-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Reacties: 4
Medische informatie…
Schrijf mee!