InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandeling

Bartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandeling

Bartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandeling Bij een Bartholin-cyste of Bartholin-abces bouwt pus zich op in één van de Bartholin-klieren aan de ingang van de vagina. De klieren van Bartholin zijn twee niet zichtbare slijm-afscheidende klieren. Ze liggen aan weerszijden van de vagina-opening op 5 en 7 uur. Een cyste ontstaat als de klier afgesloten raakt en het slijm dat de klier produceert zich ophoopt. Als de cyste vervolgens ontstoken raakt en zich met etter vult, wordt er gesproken van een abces. Als een Bartholinische cyste ontstoken raakt, kan een kleine operatieve ingreep nodig zijn. Het verwijderen van de cyste zorgt voor genezing. De prognose is goed. Slechts in 10% van de gevallen krijg je weer last van een Bartholin-cyste of abces. In dat geval kunnen de Bartholin-klieren volledig verwijderd worden. Het verwijderen van de klieren gebeurt via een operatieve ingreep.

Bartholin cyste

Cyste van Bartholin en abces van de klier van Bartholin

De klier of het kliertje van Bartholin, ook wel voorhofklier of glandula Bartholin genoemd, is een slijmklier, waar iedere vrouw er twee van heeft. Ze zijn gelegen aan weerszijden van de ingang van de vagina op 5 en 7 uur (zie afbeelding). Ze zijn klein en niet zichtbaar of voelbaar. Deze slijmklieren hebben als functie om de vagina tijdens de geslachtsgemeenschap te bevochtigen. Er kunnen problemen ontstaan, wanneer een klier afgesloten raakt en zich een holte met vloeibare inhoud vormt dat nergens heen kan. Deze slijmophoping wordt een cyste genoemd. Als er een ontsteking ontstaat, dan vult de holte zich met etter (pus) hetgeen een abces wordt genoemd. In de meeste gevallen is slechts één van de twee klieren aangedaan.

Oorzaken Bartholin cyste

Zoals in het voorgaande is beschreven, ontstaat een Bartholin cyste wanneer de afvoergangen die uitkomen in de buitenrand van de vaginale opening verstopt raken. Slijm hoopt zich op, de klier begint op te zwellen en er vormt zich een cyste. Een abces treedt op wanneer de cyste geïnfecteerd raakt.

Verstopping van de afvoergangen
De afvoergangen van de klier van Bartholin kunnen verstopt raken door een bacteriële infectie, zoals chlamydia en gonorroe (dat zijn soa's: seksueel overdraagbare aandoeningen). Bacteriën die zich normaal gesproken in het darmkanaal ophouden, zoals Escherichia coli, kunnen ook de boosdoeners zijn.

Symptomen Bartholin cyste of abces vagina-ingang

Een Bartholin cyste veroorzaakt zwelling van de schaamlippen aan de aangedane kant, nabij de ingang van de vagina. Een cyste is meestal niet erg pijnlijk en hevige pijn suggereert dat er zich een abces heeft ontwikkeld. Doch een grote cyste kan ook pijnlijk zijn. Meestal heeft de persoon last van onregelmatig optredende pijnklachten.

Pijn
Een Bartholin abces kan behoorlijk pijn doen, vooral tijdens het lopen en zitten. Het gezwollen gebied is uitermate gevoelig en de huid is rood. Vrouwen met een Bartholin abces hebben meestal geen koorts. Vaginale afscheiding kan aanwezig zijn, vooral als de infectie wordt veroorzaakt door een seksueel overdraagbare aandoening (soa). Ook kan het hebben van geslachtsgemeenschap pijnlijk zijn.

Wanneer huisarts raadplegen bij een ontstoken Bartholin-klier? / Bron: Istock.com/WavebreakmediaWanneer huisarts raadplegen bij een ontstoken Bartholin-klier? / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Wanneer de huisarts raadplegen?

Raadpleeg een arts als de zwelling groter wordt of niet binnen een paar dagen lijkt te verbeteren. Als zich een abces gevormd heeft, moet er drainage van de abces plaatsvinden. Drainage is het ontlasten of ledigen van de holte met pus.

Urgent
Bij vaginale afscheiding, buikpijn, koorts of braken, geldt te allen tijde: bel de dokter. De voornaamste reden om dringende hulp te zoeken bij een cyste of een abces in een kliertje van Bartholin, is acute pijn. Vrouwen die ernstige pijn ondervinden of die niet kunnen zitten of lopen moet binnen afzienbare tijd een arts bezoeken.

Onderzoek en diagnose

Lichamelijk onderzoek

Het vaststellen dat er sprake is van een Bartholin cyste of abces, gebeurt vaak door lichamelijk onderzoek. In veel gevallen zijn er geen aanvullende tests nodig.

Pusmonster

Soms wordt er een zogeheten pusmonster genomen voor microbiologisch onderzoek. Daarmee kan het micro-organisme worden geïdentificeerd die de infectie heeft veroorzaakt en kan gecontroleerd worden op seksueel overdraagbare aandoeningen, zoals gonorroe en chlamydia.

Differentiële diagnose

Een aantal aandoeningen kunnen qua symptomen veel gelijkenis vertonen met Bartholin-cyste. De arts zal deze bij zijn diagnosestelling moet uitsluiten:
  • talgbult of atheroomcyste;
  • Atheroomcyste achter het oor / Bron: Me, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)Atheroomcyste achter het oor / Bron: Me, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
    Gartnerkanaal cyste
  • bloeduitstorting of hematoom;
  • zweetkliergezwel of hidradenoom;
  • lipoom (goedaardig vetbultje, vaak gelegen tussen huid en spierlaag);
  • cyste van Skene;
  • weke sjanker;
  • endometriose (aandoening van de vrouwelijke voortplantingsorganen);
  • genitale wratten;
  • gonorroe;
  • kanker in de Bartholin-klier;
  • syfilis
  • vaginitis (ontsteking van het slijmvlies in de vagina)
  • rijstkorrelgrote verhevenheden in het vestibulair slijmvlies;
  • vulvakanker.

Behandeling Bartholin cyste: Bartholinische cyste verwijderen

Bartholin cyste zelf behandelen met zitbaden

Voor een kleine a-symptomatische cyste die niet pijnlijk is, bestaat de behandeling uit frequente zitbaden (betadine-jodiumzeep of een Biotex badje) en naspoelen met water. Als de cyste groter en/of pijnlijker wordt, moet de huisarts de situatie opnieuw beoordelen.

Marsupialisatie

Bij een grote cyste kan een chirurgische ingreep worden overwogen. In veel gevallen is marsupialisatie de aangewezen behandelmethode voor Bartholin-cysten alsook abcessen. De cyste of abces wordt opengesneden zodat de inhoud ervan naar buiten vloeit. De wanden van de cyste of het abces worden weggesneden, waarna de snijranden aan de huid worden gehecht.

Word Bartholin Catheter

Ook kan er een katheter, de zogeheten 'Word Bartholin Catheter', worden gebruikt. Eerst wordt door de arts een incisie in de buitenwand van de cyste gemaakt om het abces te draineren, de pus weg laten vloeien. Vervolgens wordt de katheter door de aangebrachte incisie in het abces geplaatst. Na epithelisatie (het weer dichtgroeien) van de nieuwe opening, wordt de katheter verwijderd. Door de bank genomen zal de klier van Bartholin weer gaan inkrimpen, helen (genezen) en naar behoren gaan functioneren.

Pijnstillers verlichten de napijn bij Bartholin-cyste of abces / Bron: Stevepb, PixabayPijnstillers verlichten de napijn bij Bartholin-cyste of abces / Bron: Stevepb, Pixabay

Bartholinitis follow-up en controle

Vrouwen bij wie een Bartholin cyste of abces is gedraineerd, moeten vaak weer door een arts gezien worden ter controle of nabehandeling. Met de gynaecoloog maak je afspraken over een eventuele controle of nabehandeling. Behandelde vrouwen kunnen pijnstillers krijgen voor napijn. Als antibiotica is voorgeschreven, is het belangrijk om de huur af te maken. Je moet contact opnemen met de arts als je weer last krijgt van klachten, waaronder toename van de zwelling, pijn, vaginale afscheiding, of koorts.

Prognose en ervaringen

De kans op herstel is zeer goed bij een Bartholin-custe of abces. Uiteraard kunnen de omstandigheden en ervaringen van patiënt tot patiënt verschillen. Een Bartholin cyste of abces kan terugkeren en opnieuw behandeling vereisen. Een recidief treedt in 10% van de gevallen op. In dat geval kunnen de Bartholin-klieren volledig verwijderd worden middels een operatieve ingreep.

Voorkomen van een Bartholin-cyste of abces

Er is geen manier om een bartholinitis te voorkomen. Veilig vrijen -in het bijzonder door een condoom te gebruiken- en het in acht nemen van goede hygiënegewoonten, kunnen helpen om infectie van een cyste en de vorming van een abces te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Zo houd je je vagina gezondZo houd je je vagina gezondJe vagina is een kwetsbaar deel van je lichaam waar je gemakkelijk een infectie kunt krijgen. Veel vrouwen hebben wel ee…
De vaginale douche, gezond of ongezond?De vaginale douche, gezond of ongezond?Veel vrouwen gebruiken de vaginale douche voor intieme hygiëne. Hoe belangrijk is het nemen van een vaginale douche en i…
Vaginale schimmelinfectieVaginale schimmelinfectieEen vaginale schimmelinfectie wordt ook wel een candida infectie genoemd. Er leven schimmels en bacteriën in de vagina,…
Eierstokcyste: soorten, symptomen, diagnose en behandelingEierstokcyste: soorten, symptomen, diagnose en behandelingEen eierstokcyste (ook wel ovariumcyste genoemd) is een blaas in de eierstok die zichzelf heeft gevuld met vocht. Daardo…
Is gardnerella een soa? - Bacteriële vaginoseIs gardnerella een soa? - Bacteriële vaginoseGardnerella, ook wel bacteriële vaginose, wordt vaak een soa's'genoemd, maar dat is het zeker niet. Gardnerellais een in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/Attila Barabas
  • http://www.lzr.nl/%7B32df8b7f-b507-4562-8f32-6f9f66896932%7D
  • http://www.emedicinehealth.com/bartholin_cyst/article_em.htm
  • http://www.gezondvgz.nl/%7B7e6536d1-ffbe-457b-ad8f-f9dd5c10e957%7D
  • http://ongesteld.startpagina.nl/menstruatie
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bartholin-cyst/basics/complications/con-20026333
  • http://www.gynaecologie.nl/content/schaamlippen/schaamlipkanker-behandeling.asp
  • http://nl.wikipedia.org/wiki/Categorie:Gezwel
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 2: Me, Wikimedia Commons (CC BY-SA-3.0)
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Bartholin-cyste of abces: symptomen, oorzaken en behandeling"

Reacties

Maria, 06-07-2018 03:27 #18
3 Weken geleden met een ruggenprik de marsupializatie (sneetje maken en cystewand vasthechten aan vaginawand, maar niet zichtbaar) laten doen. Dan blijft er een openingetje zodat de cyste niet weer vol kan lopen met vocht (zoiets). Ik had de cystes aan beide kanten, maar geen pijn. Ik wilde gewoon die bulten daar niet. De hechtinkjes voel ik nog steeds een beetje trekken en het ergste is de hoeveelheid wondvocht/ afscheiding/ sterke geur die daar vandaan komt al een paar weken nu. 2x Teruggeweest met deze klacht en de 2de keer antibiotica meegekregen tegen eventuele bacteriën. En wat hechtinkjes eruit gehaald. Zover dat kon, want in principe moet dat vanzelf gaan. Heb nu na 2 dagen antibiotica al een beter gevoel.

Carole, 18-04-2018 11:52 #17
Even een update van mijn post van 10-04-2018
Na een paar dagen en meerdere malen per dag een warm biotex badje was alle 'vuiligheid' er wel uit. De verdikking is echter na ruim een week nog niet verdwenen dus toch maar weer naar de gynacoloog.
Na controle van de liezen en onderbuik geprobeerd dmv een echo de cyste beter te zien, maar dit lukte niet.
Gynacoloog meldde mij dat het bultje niet uit zichzelf weg zal gaan en ik twee opties heb: of operatief verwijderen (dagopname) en volgens haar geen belemmeringen na verwijdering of afwachten in de hoop dat de klier niet meer ontstoken raakt. De keuze is geheel aan mijzelf… dus even laten bezinken.
Wel adviseerde zij mij om de volgende keer bij zoveel pijn direct naar het ziekenhuis te komen, al dan niet in t weekend.

Carole, 10-04-2018 11:05 #16
Een plotseling opgekomen zwelling ter grootte van een eikel aan de binnenzijde van mijn schaamlip werd steeds pijnlijker en gaf een branderig gevoel. Na wat zoeken op internet tot de conclusie gekomen dat het waarschijnlijk om een Bartholin cyste ging, een serieus probleem, en een afspraak met de huisarts gemaakt. Na bevestiging van mijn vermoeden direct doorgestuurd naar gynaecoloog. Omdat de cyste nog niet voldoende rijp was een vervolgafspraak gemaakt voor een week later.
Na het lezen van alle heftige verhalen over de chirurgische ingreep toch de stoute schoenen aangetrokken en het alternatieve pad bewandeld. Alles om te voorkomen dat ik, al dan niet met spoed, onder het mes zou moeten.
BIj het reformhuis VSM Apis Mellifica D6 gekocht en direct gestart met voorgeschreven dosis. Daarnaast gestart met hete zitbaden in Groene Biotex (waspoeder).
Na drie dagen, en nog meer schrijnende pijn, voelde ik s avonds laat ineens dat ik vloeide. Even later realiseerde ik me dat de pijn verdwenen was. De druk was er af.
Direct daarna half uurtje in Biotex badje gezeten en met maandverband in en handdoek op matras gaan slapen. Voor de zekerheid ook maar onder de douche geplast zodat het stromende water alle bacteriën wegspoelt.
De volgende ochtend mijn gynaecoloog gebeld en situatie uitgelegd. Ook hij was verrast maar vooral blij voor mij dat het abces op een 'natuurlijke' wijze was opengegaan. (Gebeurt niet zo vaak als je alle verhalen moet geloven!)
Advies van hem om meerdere malen per dag Biotexbad te nemen (niet bad zonder Biotex omdat stilstaand water veel bacteriën kan bevatten!) en onder douche (straal) te plassen.
Nu nog even afwachten hoelang het duurt voordat alle vuiligheid eruit is en wanneer zwelling helemaal weg is.

Shir, 15-12-2016 19:27 #15
Ik ben zojuist geholpen aan een abces aan de klier van Bartholin. Het begon met een beetje jeuk tussen mijn benen. De dag erna pijn bij het afvegen na het plassen. Toen ik keek zag ik een balletje zo groot als een knikker. Pijn bij aanraking en lopen/zitten. De ingreep zelf voel je niet, maar man wat doen die verdovingen zeer. Bij mij is de cyste weggehaald en de wond gehecht. Moet ook 2 x per dag een Biotex badje en verder de sproeier van de douchekop erop. Hoef niet terug te komen. De napijn is vervelend.

Kelly, 29-01-2015 00:13 #14
Ik ben 2 weken geleden geopereerd en ik heb nu geen last meer maar als ik voel vind ik dat da nog een beetje dik is, is dit normaal? Zo precies het begin stadium of gaat dit nog weg? En misschien een rare vraag maar wanneer hadden jullie terug voor de eerste keer seksuele betrekking? Dit is de tweede maal dat ik dit heb gehad met een abces en de gynaecoloog wou mijn klier niet wegnemen hij heeft een drainage gedaan en de eerste keer is het nog weggegaan met antibiotica maar ik wil dit niet nog eens krijgen.

Lotusbloempje, 29-05-2014 14:35 #13
Heel erg bedankt voor alle nuttige informatie hier dames! <3
Dankzij jullie berichtjes heb ik de pijn kunnen verlichten en een nacht een beetje kunnen slapen.

Ook heeft het mij wat gerust kunnen stellen over wat er morgen mij te wachten staat bij en na mijn tweede afspraak met de gynaecoloog…
(Ik moest terug komen, omdat ze de cyste nog niet groot genoeg vonden voor drainage… er zat nog te weinig vocht in.)

De aangeraden zinkzalf (ik had geen Nestocyl-creme liggen en winkels dicht op hemelvaartsdag) verlicht de pijn erg goed.

Daarbij ik hield ik de wond al regelmatig schoon met steriele glaasjes en dettol (wat ik afraad qua pijn) en diclofinac.

De intieme doekjes gebruikt steeds na het plassen om het schoon te houden ipv steeds onder de douche werd mij ook als tip meegegeven van de arts, zolang je in de avond&ochtend het wel goed schoon spoelt met puur water.

Van de huisartsenpost kreeg ik ook de tip mee om dikke maandverbandjes vochtig te maken en over een brood heen te leggen (zodat het de vorm al heeft aangenomen) in de vriezer en daar op gaan zitten om te koelen.
Ik ervaarde dit als erg fijn om de zwelling en pijn te verminderen.

Nonna, 10-07-2013 21:01 #12
Dag dames, ik heb nu al voor de derde keer een bartolini en was ernstig ontstoken. Ik ben dan ook laatst naar de eerste hulp geweest voor ingreep en deed heel erg pijn. Ik vroeg voor definitieve verwijdering, maar volgens de gyno was het beter om met een soort ballontje te lopen. ik moest rust houden en weken in de biotex maar gaat moeilijk als je in de horeca werkt. Maar ik heb nu 4 dagen later en loop met nog zo pijn. voel me machteloos. wie heeft dit nog meer zo meegemaakt? Ik wil niet de hele tijd zeuren dus geef het niet aan. maar wanneer houd de pijn op.

Anne, 31-10-2012 14:14 #11
Ik heb ruim 10 jaar ook een vrij grote opgezette Bartholin klier gehad. Op het begin had ik er een paar dagen last van, daarna eigenlijk nooit meer. Ben toen toch naar het ziekenhuis gegaan om de mogelijkheden te bekijken waarna ik alleen maar een afspraak hoefde te maken de klier weg te halen of leeg te maken. Toch vond ik een operatie overdreven aangezien ik geen last had. Echter, kreeg ik een te laat ontdekte blindedarmontsteking, waardoor ik na de blindedarmoperatie 4 dagen aan een infuus zat met antibiotica. De bult was helemaal geslonken, niet meer voelbaar, en dat zonder gedoe! Nu 4 jaar later, is deze ook niet terug gekomen. Dus vraag eerst aan de huisarts of antibiotica geen mogelijkheid is, maar wellicht weet hij daar niets van. Ik uit ervaring wel en ondervond in elk geval nog één voordeel van de blindedarmontsteking.

Anoniem, 05-10-2012 23:53 #10
Ik heb dit gehad toen ik zwanger was van mijn zoontje ongeveer een 3jjaar geleden maar nu sinds korte tijd heb ik het weer vermoed ik. bij mij hebben ze da nie verwijdert maar normaal gezien als je het nog eens krijgt verwijderen ze de klier wel. Ik weet dit van mijn mama die hetzelfde heeft gehad.

Elly, 09-08-2012 16:59 #9
Mijn klier is ook opgezet, erg veel last van! Naar de huisarts geweest en die zegt dat ik af moet wachten. Het kan vanzelf oplossen (zoals het lichaam hoort te doen) en als het gaat onsteken moet ik terugkomen dan wordt ik eventueel doorverwezen naar de gyneacoloog. Wat te doen tegen de pijn?

Suzan, 08-08-2012 20:28 #8
Halla Ana,

Bij mij is in het geheel de Bartholini klier verwijderd, mij is verteld dat ze of hem leeg kunnen zuigen met de kans dat hij zich dan weer terug vult vocht of in het geheel verwijderen. De gynecoloog heeft er bij mij voor gekozen om de klier in zijn geheel te verwijderen.

Wilmie, 02-08-2012 13:12 #7
Ik ben 2 weken geleden geopereerd omdat ik een Bartholinische cyste had. Er is een marsupialisatie uitgevoerd; er wordt een incisie gemaakt zodat de pus er uit kan, de wanden worden schoon geschraapt en zo gehecht en dat er een opening blijft (soort buidel). Het is de bedoeling dat het zo lang mogelijk openblijft zodat het van binnen uit kan helen. Je moet 2x per dag in een bad met biotex gaan zitten. Het is me nu ook een raadsel hoe het verder moet omdat ik aanneem dat ik niet eeuwig met een open wond kan lopen (het doet overigens geen pijn en de operatie stelt ook niets voor) en ik weet niet of het de bedoeling is dat die oorspronkelijk klieropening weer gaat functioneren ofzo. Gelukkig moet ik over 3 weken weer naar de gynaecoloog zodat ik wat vragen kan stellen.
Als je met zoiets te maken krijgt moet je gewoon naar de huisarts gaan en vragen of je door kan naar de gynaecoloog. Zij vertelde me ook dat als er alleen een incisie gemaakt wordt, je het abces in no time weer terug hebt omdat het zich gewoon weer vult met pus. Soms wordt er gekozen voor een incisie en de plaatsing van een drain, maar bij dus voor marsupialisatie waarom weet ik ook niet. Ga het wel navragen en zal het antwoord hier plaatsen.

Ana, 28-07-2012 12:15 #6
Ik ben 6 jaar geleden operatief geholpen aan de Bartholini cyste. Volgens de gyneacologg kon deze ontstaan door het lidteken dat ik overgehouden heb aan een bevalling.Heb jaren geen last gehad maar sinds 4 dagen ( na een dag fietsen)is er weer een zwelling ontstaan op dezelfde plaats. Mijn vraag is, weet iemand of de Bartholini klier verwijderd wordt tijdens zo"n operatie of dat deze hersteld wordt waardoor er weer een ontsteking kan ontstaan?

Cynthia, 22-08-2011 11:47 #5
Een paar jaar geleden had ik dit ook. Ik was uit schaamte niet direct naar de huisarts gegaan, maar heb veel te lang gewacht tot het zo groot en ontstoken was dat ik niet kon lopen van de pijn. Ik heb de hele dag in bed gelegen, tot het zo groot was als een ei en uit zichzelf open barstte. De dagen erna deed het nog pijn, maar ik wachtte nog steeds af. Uiteindelijk ben ik toch naar het ziekenhuis gegaan en werd het kliertje operatief verwijderd. De vrouwelijke arts was heel vriendelijk en heeft alles duidelijk uitgelegd.

Beate Langemijer, 22-05-2011 23:02 #4
Dankzij dit forum is mij een operatie bespaard gebleven. Ik kreeg onverwacht een zwelling, pijnlijk, rood en zo groot als een walnoot, vlak naast de vagina. De huisarts en later de gynaecoloog stelden de diagnose ontsteking van de klier van Bartholin. Toen ik dit forum zag heb ik Apis Mellafica d6 besteld en ben soda-baden gaan nemen. Tegen de pijn heb ik ook gesmeerd met Nestocyl-creme, dat grotendeels bestaat uit zinkzalf. De zwelling was binnen 1 week 1/3 verminderd en bleef daarna 2 weken even groot tot er veel (ontstekings)vocht vrijkwam dat ik via de vagina verloor. Daarna was de bult binnen 4 dagen verdwenen. In totaal heb ik er dus 4,5 week last van gehad. De gynaecoloog wilde opereren, maar stemde in met een maand afwachten, binnen welke tijd het dus genas. Reactie infoteur, 23-05-2011
Dat is goed nieuws! Fijn dat u wat aan de reacties op dit artikel hebt gehad.

Jose de Kievit, 18-01-2011 07:13 #3
Nooit geweten wat een bartolini- cyste was, ondanks dat ik zelf in de zorg zit, maar nu dus wel! Rond de kerstdagen heb ik mijn man verteld, dat ik waarschijnlijk een inwendige aambei had. Zelf nooit mee te maken gehad, maar wel vaak van gehoord. Het leek steeds erger te worden. Zaterdag 8 januari belt een collega mij op, met vragen over en client. Aangezien ik haar wel vertrouw, wilde ik haar er naar vragen. Toen zijn 's avonds belde, zat ik te huilen van de pijn. die avond nog naar de HAP geweest. Ik kreeg pijnstilling, en deed het daar goed op. Heb dinsdags zelfs nog gewerkt. Uiteindelijk waren deze pillen op, en begon de pijn weer opnieuw. Heb dit ook nog bij andere coll neergelegd. Zij was erg optimistisch. Tot ik via de huisarts toch door moest naar de EHBO. Het was zeer bijzonder volgens de gyn. Zat namelijk erg achterin vagina, baarmoeder en drukte tegen mijn anus. Was blij toen ik uiteindelijk geholpen was. Maarre… Ik wil iedereen waarschuwen, Als je pijn nhebt, en denkt te weten wat het is… Het is niet altijd wat het is!

Greet Heddema, 12-05-2010 16:55 #2
Ik heb een spoedoperatie gehad. Bartholin cyste. Toen ik naar huis mocht kreeg ik de mededeling dat ik plassen moest onder de douche zodat ik meteen kan schoonspoelen.
Ook moet ik enkele keren per dag in een bad met een sop van biotex! Kunt U mij vertellen hoeveel biotex op hoeveel water? Ik heb geen bad dus zit ik nu in een afwas teiltje heel onplezierig en pijnlijk! Heeft U misschien een andere oplossing? Reactie infoteur, 17-05-2010
Hebt u na het lezen van de folder van het ziekenhuis en de mondelinge aanwijzingen die u gekregen hebt nog vragen over de ingreep, aarzel dan niet om te bellen naar de afdeling gynaecologie van het ziekenhuis waar u geholpen bent.

Rosalyn, 01-11-2009 07:23 #1
Hallo meisjes,
Drie dagen geleden ontdekte ik tot mijn grote schrik een behoorlijke zwelling aan mijn linker schaamlip, bij de ingang van mijn vagina. Als ik zat voelde ik het ook. Mijn eerste gedachte was: een kankergezwel. Toch maar eerst gegoogled, kwam op dit forum en wist dat het de klier van Bartholin was. Wat een ellende hebben jullie meegemaakt!
Ik ben nogal thuis in de Homeopathie, en ben Apis Mellafica D6 gaan nemen. Apis is een medicijn voor allerlei soorten zwellingen, zoals onder andere insektesteken (ook ideaal als je daar allergisch voor bent). Homeopathie werkt als volgt: je moet het juiste middel nemen: dat betekent dat het middel een soortgelijke klacht in je lichaam teweeg brengt als dat waar je vanaf wilt. De grondstof van Apis, in zeer zeer kleine hoeveelheden, is het gif van de angel van de honingbij. Het zet het lichaam aan tot extra activiteit om antistoffen aan te maken.
Ik dacht: voor ik naar de huisarts ga om te vragen wat die zwelling is, ga ik eerst Apis proberen.
De eerste dag was de pijn helemaal weg, de tweede dag was de zwelling al behoorlijk afgenomen en vanmorgen, op de derde dag, is de zwelling tot een erwtje geslonken. Ik ga er vanuit dat hij morgen verdwenen is.
Ik zou dus zeggen: voor je naar een dokter stapt, probeer eerst Apis. Het kost rond de 10 euro en is verkrijgbaar bij Reformwinkel, de betere drogist, de Tuinen en bij de apotheek kun je het bestellen. Ik heb het de eerste dag zo?n 8 keer genomen en de tweede dag 6 keer. Vandaag neem ik het nog 3x. Je kunt het krijgen in de vorm van tabletjes (twee per keer) of korreltjes / granules (drie per keer) van VSM. Ik denk dat het ook van Vogel verkrijgbaar is, dat is gecombineerd met alcohol: 10 druppels per keer. Het kan de eerste dag lijken alsof het erger wordt, maar dat gaat weer over. Reactie infoteur, 01-11-2009
Hallo Rosalyn,

Bedankt voor de aanvulling.

mvg, Tartuffel

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-01-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn bij seks
Reacties: 18
Medische informatie…
Schrijf mee!