InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn in achterhoofd: links, rechts & duizelig en misselijk

Pijn in achterhoofd: links, rechts & duizelig en misselijk

Pijn in achterhoofd: links, rechts & duizelig en misselijk Pijn in achterhoofd wordt vaak veroorzaakt door spierspanningshoofdpijn. Pijn in achterhoofd kan soms ook veroorzaakt worden door occipitalis neuralgie. Deze vorm van hoofdpijn is bij weinig mensen bekend. Hierbij gaat het om aanvalsgewijze drukkende of stekende pijn in het achterhoofd met uitstraling over de schedel. De pijn is meestal gelokaliseerd aan één kant bij het achterhoofd, dus links of rechts. De pijn wordt veroorzaakt door chronische irritatie van de achterhoofdszenuw (occipitalis neuralgie). Pijn in het achterhoofd kan ook worden veroorzaakt door spierpijn van de nekspieren en in zeer zeldzame gevallen is er sprake van een aangeboren afwijking, infectie of kanker. Spierspanningshoofdpijn en occipitalis neuralgie worden kort besproken.

Pijn in achterhoofd

Spierspanningshoofdpijn kan uitgelokt worden door vermoeidheid / Bron: Istock.com/dolgachovSpierspanningshoofdpijn kan uitgelokt worden door vermoeidheid / Bron: Istock.com/dolgachov

Pijn in achterhoofd door spierspanningshoofdpijn

Een flink aantal Nederlanders heeft wel eens last van spierspanningshoofdpijn. Deze vorm van hoofdpijn is niet ernstig of gevaarlijk, maar het is vaak wel heel vervelend.

Oorzaken

Uitlokkende factoren van spierspanningshoofdpijn zijn:
  • Stress en spanning: spieren van nek, schouders en gezicht kunnen zich daardoor aanspannen.
  • Overbelasting van spieren door bijvoorbeeld veelvuldig terugkerende bewegingen (bijvoorbeeld boven je hoofd werken door een plafond te schilderen of de hele dag computerwerk).
  • Inspanning, wat leidt tot het aanspannen van de spieren (dek hierbij aan het aanspannen van de oogspieren bij veelvuldig beeldschermwerk).
  • Houding- en bewegingsafwijkingen.
  • Vermoeidheid.
    Pinda's / Bron: Istock.com/etiennevossPinda's / Bron: Istock.com/etiennevoss
  • Overbelasting van de kauwspieren als gevolg van tandenknarsen, nagelbijten of (overmatig) kauwgum kauwen.
  • Weersomstandigheden (zoals extreme kou of hitte) en omgevingsfactoren (zoals verblijf in een rokerige ruimte).
  • Hormonale schommelingen, zoals menstruatie, eisprong en overgang.
  • Voeding, waaronder cafeïne en cafeïnehoudende dranken, chocola, zoete melkproducten, kaas, varkensvlees, suiker, pinda's, zout en alcoholhoudende dranken.

Klachten en symptomen

Spanningshoofdpijn voelt vaak als een strakke band om het hoofd of als pijn die uit de nek omhoog kruipt naar het achterhoofd. Iemand met deze vorm van hoofdpijn heeft een dof, drukkend gevoel in het hoofd, waarbij nek en schouders pijnlijk en stijf zijn. Dit kan gepaard gaan met de volgende klachten:
  • misselijk (zónder braken);
  • (soms) duizelig en trillerig; en
  • gevoeligheid voor harde geluiden en fel licht.

Paracetamol bij spanningshoofdpijn / Bron: Martin SulmanParacetamol bij spanningshoofdpijn / Bron: Martin Sulman
Behandeling
Spierspanningshoofdpijn kan op de volgende manieren behandeld worden:
  • Met gewone pijnstillers zoals paracetamol of eventueel sterkere pijnstillers zoals ibuprofen.
  • Middels bepaalde therapieën kun je leren ontspannen, bijvoorbeeld fysiotherapie, cesartherapie of mensendieck therapie. Hier kun je leren je houding te verbeteren en op een andere manier te bewegen. Ontspanningstraining kan ook helpen. Hierbij leer je om je spieren bewust te ontspannen.

Pijn in achterhoofd door occipitalis neuralgie

Occipitalis neuralgie duidt op een aanvalsgewijze drukkende of stekende pijn in het achterhoofd met uitstraling over de schedel, doordat iets op de occipitalis zenuw drukt. Deze hoofdpijn wordt veroorzaakt door een geïrriteerde zenuw, de nervus occipitalis major, die vanuit hoog in de nek tussen de nekspieren door naar de achterkant van de schedel loopt.

Oorzaken

Chronische irritatie van de achterhoofdszenuw (occipitalis neuralgie) veroorzaakt de pijn. Meestal is niet bekend waardoor deze irritatie wordt uitgelokt. Mogelijke oorzaken zijn:
  • beschadiging van de grote of de kleine achterhoofdszenuw;
  • verhoogde druk op de zenuwwortels in de nek bij artrose of door gewrichtsontsteking van de nekwervels, wat bijvoorbeeld gezien kan worden bij reuma.

Symptomen en klachten

De pijn is meestal gelokaliseerd aan één kant bij het achterhoofd. De pijn treedt aanvalsgewijs op. De pijn wordt ervaren als schietende, stekende of drukkende pijn in de nek en in het achterhoofd en soms straalt de pijn uit richting kruin of oren. De pijn kan gepaard gaan met tintelingen in het achterhoofd of een verminderd gevoel.

Diagnose en behandeling

Op basis van het klachtenpatroon kan de diagnose worden gesteld. Door middel van neurologisch onderzoek worden andere oorzaken uitgesloten. Daarnaast vindt lichamelijk onderzoek plaats. Zo zal de arts de bewegingen van de nek en de schouder onderzoeken op beperkingen en pijnlijkheid. Ook zal de arts in de nek onderzoeken welke wervels er pijnlijk door er op te drukken. Vaak zal er ook een röntgenfoto van de nek worden gemaakt om andere oorzaken uit te sluiten.

Behandeling

Samen met de behandelend zal bekeken worden wat de beste behandeling is:
  • Fysiotherapie: gericht op het verbeteren van de spierspanning en houdingsverbetering.
  • Zenuwpijn behandelen met antineuropathische pijnmedicatie.
  • Injectie van de zenuw met een ontstekingsremmer: corticosteroïden.
  • Pulsed Radiofrequentie (PRF) behandeling van de zenuwwortel met stroompulsjes waardoor de pijngeleiding van de aangedane zenuw vermindert, en de pijn afneemt.

Overige oorzaken pijn in achterhoofd

Pijn in het achterhoofd kan ook worden veroorzaakt door spierpijn van de nekspieren en in zeer zeldzame gevallen is er sprake van een aangeboren afwijking, infectie of kanker.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Van hoofdpijn tot kopzorgenVan hoofdpijn tot kopzorgenWe hebben allemaal wel eens hoofdpijn. Dit is vaak een zeurend gevoel in je hoofd, die met een paracetamol wel te verhel…
Pijn aan het achterhoofdPijn aan het achterhoofdHet hoofd kunnen we verdelen in het voorhoofd, het achterhoofd, de zijkant en bovenop de schedel. Pijn aan het achterhoo…
Occipitalis neuralgie: symptomen, oorzaak en behandelingOccipitalis neuralgie: symptomen, oorzaak en behandelingOccipitalis neuralgie is een vorm van hoofdpijn die wordt gekenmerkt door een schietende, stekende of drukkende pijn in…
Stekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnStekende hoofdpijn als variant van clusterhoofdpijnEén van de meest voorkomende gezondheidsklachten is hoofdpijn. Er zijn heel veel vormen van hoofdpijn en ook nog eens ta…
Hoofdpijn of migraine?Hoofdpijn of migraine?Iedereen wordt er wel eens mee geconfronteerd: die stekende, knagende, krampende of zeurende pijn in je hoofd die je bel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: istock.com/RicardoImagen
  • https://www.mchaaglanden.nl/stimulansz/ziekten-a-z/spierspanningshoofdpijn
  • http://www.flevoziekenhuis.nl/patientenfolders-download/pijnpoli/3228-behandeling-van-occipitalis-neuralgie/file
  • http://www.slotervaartziekenhuis.nl/LinkedFiles/SLZ9324%20Blokkade%20achterhoofdszenuw.pdf
  • http://www.symptomen-behandeling.nl/1/spanningshoofdpijn_symptomen_419119.html
  • http://www.fysiodevries.nl/PDF/Spanningshoofdpijn.pdf
  • http://www.rijnstate.nl/web/Aandoeningen-en-Behandelingen/Hoofd-en-aangezichtspijn/Occipitalis-neuralgie.htm
  • http://www.pijn.com/nl/patienten/oorzaak-pijn/diagnoses-per-regio/aangezicht-hoofd-nek/occipitalis-neuralgie/
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/dolgachov
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/etiennevoss
  • Afbeelding bron 3: Martin Sulman
Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 22-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Hoofdpijn & migraine
Medische informatie…
Schrijf mee!