InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemen

Bronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemen

Bronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemen Bronchiolitis is een respiratoire aandoening die de kleinste luchtwegen in de longen, de bronchiën aantast. Deze kleine, vertakkende bronchioli regelen de luchtstroom in de longen. Als ze besmet of beschadigd zijn, zwellen ze of geraken ze verstopt. Dit blokkeert de toevoer van zuurstof. Meestal is bronchiolitis het gevolg van een virale infectie. Maar ook andere oorzaken zorgen voor deze luchtweginfectie. De prognose van bronchiolitis is vrij goed.

Epidemiologie bronchiolitis

Hoewel over het algemeen baby’s tussen de drie en negen maanden zich presenteren met bronchiolitis, is de aandoening eveneens mogelijk bij volwassenen. De piekincidentie voor RSV infecties, één van de mogelijke oorzaken van bronchiolitis, is in de winterperiode (november-maart). De prevalentie is meestal hoger in stedelijke gebieden. Informatie over de seksuele voorliefde is niet gevonden in de geraadpleegde bronnen.

Oorzaken en indeling: Virale bronchiolitis en bronchiolitis obliterans

Bij bronchiolitis zijn de kleinste luchtwegen in de longen (bronchioli) gezwollen en bovendien hoopt zich hierin slijm (sputum) op. De longaandoening is meestal het gevolg van een virale infectie maar soms zijn ook andere oorzaken mogelijk.

Er zijn twee soorten bronchiolitis, met name virale bronchiolitis en bronchiolitis obliterans.

Virale bronchiolitis

Virale bronchiolitis komt voornamelijk voor bij zuigelingen onder de twee jaar oud. De meeste patiënten met de virale vorm van bronchiolitis hebben in de winterperiode het het respiratoir syncytieel virus (RSV: virale infectie met symptomen aan de luchtwegen) opgelopen. Maar ook adenovirussen en influenzavirussen veroorzaken soms bronchiolitis.

Bronchiolitis obliterans

Bronchiolitis obliterans is een zeldzame en gevaarlijke toestand bij volwassenen. Deze treedt op na luchtweginfecties, bijwerkingen van medicijnen en door het inhaleren van rook van chemische producten zoals ammoniak, bleekmiddel of chloor. Ook een bindweefselaandoening, een hart-, beenmerg- of longtransplantatie verhogen het risico op bronchiolitis obliterans. Littekenvorming van de bronchioli blokkeert permanent de luchtwegen.

Symptomen: Longen en luchtwegen - Ademhalingsproblemen en hoesten

Sommige baby's vertonen weinig of milde symptomen. Bronchiolitis begint meestal als een milde bovenste luchtweginfectie, zoals bij een verkoudheid (milde infectie met symptomen aan neus en keel). Binnen twee à drie dagen ontwikkelt de baby ademhalingsproblemen. De zuigeling heeft een piepende inademhaling, wheezing (piepend geluid bij de uitademing), lijdt aan kortademigheid, heeft een snelle ademhaling (tachypneu) en moet veel hoesten. De baby heeft een loopneus en de neus is verstopt. De huid verkleurt soms blauw door gebrek aan zuurstof, hetgeen een spoedbehandeling vereist. De patiënt heeft (lichte) koorts en is vermoeid. Bij een zuigeling ziet de arts dat de neusgaten verbreden bij het ademhalen. Een middenoorontsteking (medische term is "otitis media") en een verminderde eetlust komen eveneens voor. Tot slot trekken de spieren rond de ribben in als de patiënt probeert in te ademen (intercostale intrekkingen).

De symptomen van bronchiolitis obliterans komen ongeveer twee weken tot meer dan een maand na de blootstelling aan chemische stoffen tot uiting.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

De patiënt krijgt een uitgebreid lichamelijk onderzoek bij de arts. De arts luistert naar de borstkas met een stethoscoop (auscultatie) waarbij hij meestal piepende, ratelende en krakende geluiden hoort (reutels).

Diagnostisch onderzoek

Andere mogelijke diagnostische onderzoeken omvatten een bloedgasonderzoek, een radiografisch onderzoek van de borstkas (thoraxfoto), en een cultuur of monster van de neusvloeistof om het virus te bepalen dat de ziekte veroorzaakt.

Differentiële diagnoses

De differentiële diagnoses omvatten:

Behandeling met medicatie

Virale bronchiolitis

Veelal is bronchiolitis erg mild waardoor een baby spontaan herstelt. Zeker bij zuigelingen die ernstig ziek zijn, is een behandeling wel vereist. De arts tracht de symptomen, zoals ademhalingsproblemen en een piepende ademhaling te verlichten. Antibiotica werken niet tegen virale infecties. Maar met andere medicatie zijn bij zeer zieke kinderen de luchtwegen wel te openen. Verder drinkt de patiënt best veel vocht, rust hij voldoende en mag niemand in de omgeving van het kind roken. Bij ernstige ademhalingsproblemen is een ziekenhuisopname veelal vereist. Zuurstoftherapie en intraveneuze vloeistof zijn dan nodig.

Bronchiolitis obliterans

Bronchiolitis obliterans valt niet te genezen. Corticosteroïden verminderen de slijmen en ontsteking in de longen en maken de luchtwegen weer open. Zuurstoftherapie en medicatie is soms nodig om het immuunsysteem te stimuleren. Verder zijn ademhalingsoefeningen nuttig. Soms is een longtransplantatie vereist.

Prognose is meestal goed

De ademhaling verbetert vaak rond de derde dag en de symptomen zijn meestal binnen een week verdwenen. In zeldzame gevallen treden complicaties zoals apneu (lange pauzes in de ademhaling), uitdroging (dehydratie), een longontsteking of meer ernstige ademhalingsproblemen op. De meeste patiënten die komen te overlijden aan bronchiolitis hebben een onderliggende hart- of longaandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegenBocavirusinfectie: Symptomen aan maag, darmen en luchtwegenHet bocavirus is een in 2005 ontdekt virus dat vaak in combinatie met een ander virus een infectie of ziekte veroorzaakt…
Empyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingEmpyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingBij een empyeem verzamelt zich pus (etter) in de ruimte tussen de longen en de binnenkant van de borstwand (pleurale rui…
Parainfluenza: Virale infectie met symptomen aan luchtwegenParainfluenza: Virale infectie met symptomen aan luchtwegenParainfluenza is een virale infectieziekte die vooral jonge kinderen treft. Zowel infecties aan de hogere en lagere luch…
Popcornlongen, ziekte bij fabrikanten van magnetron popcornPopcornlongen, ziekte bij fabrikanten van magnetron popcornPopcornlongen is de bijnaam voor een ziekte genaamd obliteratieve bronchiolitis. Deze ziekte zorg voor vorming van litte…
Bronchiolitis: baby, kind, piepende ademhaling, droge hoestBronchiolitis: baby, kind, piepende ademhaling, droge hoestBronchiolitis bij baby en kind. Bronchiolitis is een ontsteking van de kleine luchtwegen. Het wordt veroorzaakt door een…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: ClkerFreeVectorImages, Pixabay
  • http://emedicine.medscape.com/article/961963-differential
  • http://patient.info/doctor/bronchiolitis-pro
  • http://www.healthline.com/health/bronchiolitis#behandelingen7
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bronchiolitis/basics/complications/con-20019488
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bronchiolitis/basics/symptoms/con-20019488
  • http://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/bronchiolitis/basics/causes/con-20019488
  • http://www.uptodate.com/contents/bronchiolitis-and-rsv-in-infants-and-children-beyond-the-basics
  • https://www.nlm.nih.gov/medlineplus/ency/article/000975.htm

Reageer op het artikel "Bronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 26-07-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!