InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Bronchiolitis obliterans: Longziekte met droge hoest

Bronchiolitis obliterans: Longziekte met droge hoest

Bronchiolitis obliterans: Longziekte met droge hoest Bronchiolitis obliterans is een zeldzame ontstekingsaandoening die resulteert in de obstructie (verstopping) van de kleinste luchtwegen van de longen (bronchiolen) als gevolg van een ontsteking. Deze ontsteking ontstaat door bijvoorbeeld het inademen van giftige dampen, een luchtweginfectie of andere aandoeningen. De patiënt kampt met onder meer een droge hoest, kortademigheid, een piepende ademhaling en vermoeidheid. Deze symptomen verergeren meestal. Hoewel de ziekte niet omkeerbaar is, zijn diverse behandelingen beschikbaar om de verdere progressie te vertragen. De prognose is over het algemeen vaak slecht. De longaandoening werd tot slot voor het eerst beschreven in de medische literatuur door ACReynaud in 1835, maar de volledige omschrijving van de longziekte werd pas beschreven in 1981.

Synoniemen van bronchiolitis obliterans

Bronchiolitis obliterans is ook bekend als:
  • constrictieve bronchiolitis
  • obliterative bronchiolitis
  • popcornlong

Oorzaken van constrictieve bronchiolitis

Bij de longziekte ontstaat een ontsteking die resulteert in de vorming van littekenweefsel. Hierdoor ontstaat uiteindelijk een verstopping (obstructie) van de kleinste luchtwegen van de longen, de bronchiolen.

Bronchiolitis obliterans heeft vele mogelijke oorzaken, waaronder:

Symptomen

De symptomen van bronchiolitis obliterans komen meestal pas na twee tot acht weken na de toxische blootstelling of infectie tot uiting en verergeren meestal langzaam in de loop van vele weken tot maanden. In de meeste gevallen treden de symptomen geleidelijk op. De longziekte kenmerkt zich door een belemmering van de kleinste luchtwegen. In de luchtwegen van de longen zijn ontstekingen en littekens aanwezig, hetgeen resulteert in vermoeidheid, ernstige kortademigheid, een piepende ademhaling bij de uitademing en een droge hoest.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk onderzoek

Een lichamelijk onderzoek onthult verminderde ademgeluiden en een verlengde expiratoire fase (uitademingsfase) met of zonder wheezing (piepend geluid bij uitademing). Reutelende geluiden zijn soms ook hoorbaar via een auscultatie (luisteronderzoek met behulp van een stethoscoop).

Diagnostisch onderzoek

De arts zet verschillende onderzoeken in om bronchiolitis obliterans correct te diagnosticeren, waaronder:

Differentiële diagnose

Bronchiolitis obliterans diagnosticeert de arts vaak verkeerd. Hij plakt dan de diagnose van astma (chronische ontsteking van de luchtwegen in de longen), chronische bronchitis (ontsteking van luchtpijpvertakkingen), emfyseem (longziekte met kortademigheid en hoesten) of een longontsteking op de aanwezige klachten.

Behandeling van popcornlong

Deze longziekte is onomkeerbaar maar diverse behandelingen vertragen de progressie van bronchiolitis obliterans. De arts zet vaak medicijnen in om de progressie van de ziekte te vertragen, zoals bepaalde soorten antibiotica (macrolide-antibiotica), corticosteroïden of andere immunosuppressieve medicatie (medicijnen die het immuunsysteem onderdrukken). Patiënten met ernstige symptomen hebben vaak een longtransplantatie nodig. Ontvangers van transplantaties lopen het risico de ziekte opnieuw te ontwikkelen door afstotingsverschijnselen. Therapieën zoals hoestonderdrukkende geneesmiddelen of aanvullende zuurstof zijn ook inzetbaar om de symptomen geassocieerd met de longaandoening onder controle te krijgen. Tot slot moeten patiënten de veroorzakende giftige dampen, medicijnen of andere te vermijden oorzaken van de longziekte, elimineren.

Prognose van ontsteking van kleinste luchtwegen

De prognose is over het algemeen slecht; vele patiënten komen binnen enkele maanden tot jaren na de diagnose te overlijden.

Preventie van longziekte

Een popcornlong is te voorkomen door:
  • een nauwkeurige controle van mogelijk getroffen werknemers
  • het gebruik van technische maatregelen (zoals afzuigkappen of gesloten systemen)
  • persoonlijke beschermingsmiddelen

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Bronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemenBronchiolitis: Luchtweginfectie met ademhalingsproblemenBronchiolitis is een respiratoire aandoening die de kleinste luchtwegen in de longen, de bronchiën aantast. Deze kleine,…
Bronchiolitis: oorzaken, symptomen, verloop en behandelingBronchiolitis: oorzaken, symptomen, verloop en behandelingBronchiolitis is een ontsteking van de kleine luchtwegen en het staat ook bekend als 'verkoudheid in de longen'. Het wor…
Popcornlongen, ziekte bij fabrikanten van magnetron popcornPopcornlongen, ziekte bij fabrikanten van magnetron popcornPopcornlongen is de bijnaam voor een ziekte genaamd obliteratieve bronchiolitis. Deze ziekte zorg voor vorming van litte…
Kriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenKriebelhoest (prikkelhoest): oorzaak, verhelpen, wat te doenBij een droge hoest, ook kriebelhoest of prikkelhoest genoemd (droge kriebelhoest), moet je hoesten, maar daarbij wordt…
Empyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingEmpyeem (pus of etter) in longen, vaak door longontstekingBij een empyeem verzamelt zich pus (etter) in de ruimte tussen de longen en de binnenkant van de borstwand (pleurale rui…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Bykst, Pixabay
  • Geraadpleegd op 17 december 2018:
  • Bronchiolitis Obliterans (Obliterative Bronchiolitis, Constrictive Bronchiolitis), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK441865/
  • Bronchiolitis obliterans, https://en.wikipedia.org/wiki/Bronchiolitis_obliterans
  • Bronchiolitis obliterans, https://rarediseases.info.nih.gov/diseases/9551/bronchiolitis-obliterans
  • Bronchiolitis obliterans, https://www.cancertherapyadvisor.com/hospital-medicine/bronchiolitis-obliterans/article/602345/
  • Bronchiolitis Obliterans, https://www.verywellhealth.com/bronchiolitis-obliterans-914766
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Obliterative bronchiolitis, https://radiopaedia.org/articles/obliterative-bronchiolitis

Reageer op het artikel "Bronchiolitis obliterans: Longziekte met droge hoest"

Infoteur: Miske
Laatste update: 03-06-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Longaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!