InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Groene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarree

Groene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarree

Groene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarree Groene ontlasting of poep bij kan optreden als gevolg van veranderingen in dieet, zoals het overschakelen op groene bladgroenten. Vanwege het bladgroen (chlorofyl) kan het eten van spinazie, andijvie of sla voor een andere ontlastingskleur zorgen, bijvoorbeeld lichtgroen of meer donkergroen. Groene ontlasting bij kind of volwassene kan echter ook optreden als gevolg van een onderliggende medische aandoening, het gebruik van antibiotica, alcoholgebruik, laxeermiddelen of een bacteriële infectie. De eerste ontlasting van een baby is donkergroen tot zwart van kleur. Deze poep wordt 'meconium' genoemd. Groene poep kan gepaard gaan met andere symptomen. Afhankelijk van de oorzaak van groene ontlasting, kun je last hebben van buikpijn, maagpijn, opgeblazen buik, winderigheid, obstipatie, koorts, braken, en diarree. Bij groene ontlasting als gevolg van voeding hoef je je huisarts te raadplegen. Bij groene poep door een ziekte, is het raadzaam een afspraak te maken met je huisarts.
Groene ontlasting en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.comGroene ontlasting en buikpijn / Bron: Andrey Popov/Shutterstock.com

Groene ontlasting oorzaken

Wat betekent het als je groene ontlasting hebt? Je hoeft niet meteen in paniek te raken als je af en toe groene ontlasting of poep in de toiletpot aantreft of groen slijm aantreft bij de ontlasting. Dit betekent niet per se dat er iets gevaarlijks aan de hand is. In de meeste gevallen is er een redelijke verklaring voor een groene stoelgang en is er geen sprake van een onderliggend gezondheidsprobleem. Afhankelijk van de oorzaak, kan groene ontlasting beschouwd worden als een 'normale' ontlasting. Groene poep kan het gevolg zijn van voedsel dat je hebt gegeten of vitaminen of supplementen die hebt genomen in de afgelopen paar dagen, ook als datgene wat je hebt ingenomen niet echt groen is. Paars, zwart of andere donkere kleuren in voedsel kunnen ook leiden tot groenachtige ontlasting.

Buikkrampen / Bron: Istock.com/WavebreakmediaBuikkrampen / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Bijkomende symptomen

Afhankelijk van de oorzaak kan groene ontlasting gepaard gaan met andere symptomen, zoals:

Groene poep door voeding

Er zijn een aantal niet-medische redenen die ontlasting een groenachtig uiterlijk kunnen geven.

Groene bladgroenten

De eerste en meest voor de hand liggende reden voor gifgroene of groene ontlasting, is het eten van groen voedsel zoals andijvie, boerenkool, rucola, waterkers, spinazie en broccoli. Groene bladgroenten bevatten chlorofyl, de groene bladkleurstof van planten die de ontlasting groen kan doen kleuren. Groene kleurstof is ook een veel voorkomende reden voor groene poep. Sommige mensen ervaren dat ze door spirulina groenachtige ontlasting krijgen.

Groene ontlasting door asperges / Bron: PublicDomainPictures, PixabayGroene ontlasting door asperges / Bron: PublicDomainPictures, Pixabay

Asperges

In sommige gevallen hebben asperges effect op de kleur van je stoelgang, waardoor deze een groenachtige kleur krijgt. Dit komt waarschijnlijk door het chlorofyl dat voorkomt in groene bladgroenten zoals asperges. Groene poep na het eten van asperges gebeurt meestal alleen wanneer je in één keer heel veel asperges eet. Als je merkt dat je poep groen is geworden na het eten van asperges, is dit hoogstwaarschijnlijk geen reden tot bezorgdheid, want het overkomt veel mensen die deze groente eten. Asperges kunnen tevens een blauwgroene urine geven.

Donkere kleurstoffen

Paarse, blauwe en zwarte kleurstoffen kunnen eveneens aanleiding geven tot groene poep. Bijvoorbeeld het eten van een grote hoeveel bosbessen kan leiden tot groene ontlasting. Maar ook groenten als rode kool kunnen groene tot groenzwarte ontlasting veroorzaken. Rode wijn kan een soortgelijk effect hebben en een groenige poep veroorzaken.

Alcoholgebruik kan groene poep veroorzaken / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comAlcoholgebruik kan groene poep veroorzaken / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com

Alcohol

Overmatig alcoholgebruik kan ook leiden tot groene poep. Alcohol kan de darmen irriteren en groene poep veroorzaken.

Koffie

Koffie heeft een laxerend effect, waardoor voedsel sneller door de darmen gaat en de tijd die nodig is voor het verteren van gal, verkort wordt. Cafeïne stimuleert de spieren in je darmen, die sterk doen denken aan de darmbewegingen die je voelt nadat je een maaltijd hebt gegeten. Maar ook melk of een overvloed aan suiker kunnen snelle darmpassage en diarree veroorzaken.

IJzerrijke voeding en supplementen

IJzersupplementen of zelfs voedingsmiddelen die rijk zijn aan ijzer, hebben ook het potentieel om de ontlasting een groene tint geven.

Groene diarree, gal en lever

De meest waarschijnlijke oorzaak van groene poep of groene diarree, is dat het eten niet genoeg tijd doorbrengt in je spijsverteringskanaal. In geval van diarree bijvoorbeeld, gaat de voedselbrij te snel door de darm. Dit heeft tot gevolg dat er onvoldoende tijd is om gal te verteren en af te breken. Gal is een geel-groenige vloeistof die wordt uitgescheiden door de lever. Gal speelt een rol bij het verteren van vet. Bij een (te) snelle passage van de voeding door het maag-darmkanaal, worden vetten niet meer goed verteerd. Dit kan groene ontlasting geven.

Groene ontlasting door antibiotica / Bron: Jarmoluk, PixabayGroene ontlasting door antibiotica / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Groene ontlasting door antibiotica

Antibiotica worden voorgeschreven bij infecties en zijn er om bacteriën te doden. Als je onlangs een antibioticakuur hebt gehad, in het bijzonder een sterke kuur voor een grote infectie, is dit van invloed op de bacteriën in je darmen. Een antibioticum kan grote delen van de normale en nuttige bacteriën in je darm doden. Antibiotica doden namelijk niet alleen schadelijke bacteriën, maar ook de nuttige bacteriën uit de darmflora waardoor de darmflora verstoord raakt. Diarree en groene poep kan het gevolg zijn. Probiotica, zoals yoghurt of kombucha, kan helpen de balans te herstellen van je darmflora. Kombucha is een gefermenteerd drankje dat probiotica bevat.

Medische behandelingen

Verkleuring van je ontlasting kan ook optreden na een grote medische ingreep, zoals een beenmergtransplantatie. Hierbij bestaat de kans op graft-versus-host ziekte, waarbij de donorcellen (graft) zich keren tegen de ontvanger (de host). Hierdoor kun je ernstige gastro-intestinale klachten ontwikkelen, wat kan leiden tot diarree en groene ontlasting.

Groene poep door medicijnen / Bron: Stevepb, PixabayGroene poep door medicijnen / Bron: Stevepb, Pixabay

Groene ontlasting door medicijnen

Naast antibiotica zijn er verschillende andere medicijnen die ook een afbraak van pigmenten veroorzaken waardoor je stoelgang groen wordt. Voorbeelden van een groene poepkleur door medicatie zijn:
  • Indometacine: dit medicijn stilt pijn, remt ontstekingen en verlaagt koorts. Het wordt gebruikt bij ontstekingspijn, zoals gewrichtspijn en reumatoïde artritis.
  • Medroxyprogesteron: medroxyprogesteron tabletten worden onder meer voorgeschreven bij gynaecologische klachten.

Parasitaire of bacteriële infectie

Parasitaire en bacteriële indringers kunnen ook groene ontlasting veroorzaken. In je darmen huizen miljarden bacteriën die een rol spelen in de spijsvertering. Ziekteverwekkers van buitenaf kunnen schade aanrichten dat van invloed is op de kleur en samenstelling van je ontlasting. Een infectie met bacteriën zoals Salmonella (de boosdoener achter de meeste voedselvergiftigingen), de parasiet Giardia, of het norovirus, kunnen ertoe leiden dat je darmen sneller werken, wat groene diarree kan veroorzaken.

Groene poep bij baby's

De eerste ontlasting van een zuigeling of baby, is plakkerig en donkergroen tot zwart van kleur en teerachtig en kleverig van substantie. Deze eerste ontlasting van een baby bestaat met name uit materiaal die de baby in de baarmoeder heeft ingeslikt, zoals dode huidcellen, haar, slijm, vruchtwater en water. Na een aantal dagen verandert de ontlasting gaandeweg van kleur en samenstelling, van donker via groen naar geel. De consistentie verandert van plakkerig naar zacht tot vloeibaar.

Groene ontlasting tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, PixabayGroene ontlasting tijdens zwangerschap / Bron: Greyerbaby, Pixabay

Groene ontlasting tijdens zwangerschap

Het is vrij normaal dat je tijdens je zwangerschap donkergroene ontlasting of poep hebt. Groene ontlasting bij zwangere vrouwen kan worden veroorzaakt door een van de volgende factoren.

Groene ontlasting met bloed door darmaandoeningen

Bepaalde darmaandoeningen zoals het prikkelbare darm syndroom (PDS) en de ziekte van Crohn kunnen de kleur van de ontlasting verstoren en resulteren in groene ontlasting. In het geval van de ziekte van Crohn raken de weefsels die deel uitmaken van de dunne darm ontstoken. Wanneer voedsel door de darm gaat, kunnen de ontstoken weefsels bloedingen veroorzaken. Wanneer bloed zich vermengt met gal in de darm, kan je poep een groen-zwarte kleur krijgen.

Prenatale supplementen

Prenatale supplementen kunnen ook leiden tot de ontwikkeling van groengekleurde ontlasting bij zwangere vrouwen. Het gaat hierbij vaak om foliumzuur, ijzer, calcium en magnesium. Supplementen die rijk zijn aan ijzer, kunnen de ontlasting een groene kleur geven. Het lichaam van een zwangere vrouw heeft meer ijzer nodig als gevolg van de toename van de hoeveelheid bloed.

Medicijnen tijdens zwangerschap

Geneesmiddelen zoals antibiotica zijn een veel voorkomende oorzaak voor groene poep. De kleur van je ontlasting wordt meestal weer normaal nadat je gestopt bent met het medicijn.

Spinazie / Bron: Lecic/Shutterstock.comSpinazie / Bron: Lecic/Shutterstock.com

Voeding

Aan zwangere vrouwen wordt geadviseerd om voldoende mineralen en vitaminen binnen te krijgen voor een gezonde bevalling. Het consumeren van grote hoeveelheden bladgroenten zoals broccoli en spinazie levert chlorofyl en essentiële voedingsstoffen zoals ijzer en vitaminen aan het lichaam. Dit kan leiden tot een veranderde ontlastingskleur.

Verminderde passagetijd

Verminderde passagetijd van de stoelgang in de dikke darm, is een andere mogelijke reden van groene poep tijdens de zwangerschap. Dit treedt vooral op in het derde trimester van de zwangerschap. Door een verminderde passagetijd wordt de ontlasting niet beïnvloed door galzuur en krijgt deze een groen uiterlijk. De bacteriën in de dikke darm werken in op de galzouten en veranderen de kleur van ontlasting van groen naar bruin. Dit is niet mogelijk als de ontlasting heel snel de darm passeert.

Groene poepkleur door maag-darmaandoeningen

Als gevolg van een chronische inflammatoire darmziekte zoals de ziekte van Crohn en colitis ulcerosa, of een andere maag-darmaandoening stroomt het gal te snel door het darmstelsel, wat leidt tot het verschijnen van groene ontlasting. Andere mogelijke oorzaken van groene ontlasting zijn het prikkelbare darm syndroom en overmatig gebruik van laxeermiddelen.

Lactose-intolerantie

Lactose is suiker die van nature alleen in melkproducten voorkomt en wanneer je lactose niet of niet volledig kan verteren, is er sprake van lactose-intolerantie. Dit kan soms leiden tot allerlei klachten, zoals gerommel in de darmen, diarree en een schuimige ontlasting, die soms zelfs groenig van kleur is. Een groot deel van de Nederlandse bevolking heeft een lactose-intolerantie.

Groengekleurde ontlasting en buikpijn door PDS / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.comGroengekleurde ontlasting en buikpijn door PDS / Bron: Leszek Glasner/Shutterstock.com

Prikkelbare darm syndroom

PDS is een veel voorkomende aandoening. Het verschilt van inflammatoire darmaandoeningen zoals colitis ulcerosa en de ziekte van Chron, in die zin dat het het darmweefsel niet verandert. Het gaat bij PDS waarschijnlijk om een gestoorde (spastische) beweging van de darm en/of een extra gevoelige darmwand.

Symptomen van PDS

PDS wordt gekenmerkt door buikpijn, een opgeblazen gevoel, diarree en obstipatie.

Oorzaken van PDS

De exacte oorzaak van het prikkelbare darm syndroom is anno 2019 niet bekend. Er zijn echter enorme vorderingen gemaakt in het doorgronden van deze veel voorkomende en invaliderende aandoening. Abnormale beweeglijkheid van de darm die te snel beweegt (wat diarree veroorzaakt) of te langzaam (wat obstipatie veroorzaakt) is zeker een onderdeel van dit syndroom. Dit vertegenwoordigt echter slechts een deel van deze aandoening. De symptomen van pijn, onvolledige lediging van de darmen en een opgeblazen gevoel kunnen niet alleen worden verklaard door abnormale darmmotiliteit. Een aantal zeer goed uitgevoerde wetenschappelijke onderzoeken hebben aangetoond dat personen met PDS doorgaans een hogere gevoeligheid in de darmen hebben in vergelijking met personen die geen PDS hebben.

Er zijn bepaalde chemische stoffen in de darm geïdentificeerd die signalen van zenuwuiteinden van de darmen naar de hersenen sturen, en ook van de hersenen naar de darmen. Deze chemicaliën worden 'neurotransmitters' genoemd en werken als boodschappers tussen zenuwuiteinden om signalen waaronder pijnlijke sensaties in beide richtingen te zenden. Dit is erg belangrijk omdat dit heeft geleid tot de ontwikkeling van nieuwe medicijnen voor de behandeling van PDS. Sommige van deze medicijnen zijn momenteel beschikbaar en anderen zijn nog in ontwikkeling. Naarmate er meer en meer van deze stoffen worden geïdentificeerd en beter wordt begrepen wat ze doen, kan het arsenaal aan medicijnen dat deze neurotransmitters zal beïnvloeden aangevuld worden.

Er zijn nog een aantal andere interessante theorieën naar voren gebracht. Een daarvan is de idee dat PDS kan worden veroorzaakt door een darminfectie. Een klein maar aanzienlijk aantal mensen krijgt PDS-achtige symptomen die aanhouden nadat ze een acute zelflimiterende gastro-intestinale infectie hebben gehad. Dit suggereert een mogelijke rol voor ofwel de activering van inflammatoire zenders of mogelijk een immuunreactie op het oorspronkelijke infectieuze agens (de bacterie of het virus). Nogmaals, het exacte mechanisme waarom dit gebeurt is anno 2019 niet duidelijk en wordt intensief onderzocht.

Een andere interessante theorie die naar voren is gebracht, is de mogelijkheid dat PDS het gevolg kan zijn van overgroei van normale bacteriën in de darm. Deze 'bacteriële overgroei' is een boeiende theorie. Er zijn echter een aantal tegenstrijdige studies geweest om deze theorie te ondersteunen. Wat interessant is, is dat er PDS-patiënten zijn die inderdaad lijken te reageren op een behandeling met antibiotica.

Hoewel het in sommige kringen wordt voorgesteld, is er anno 2019 nog weinig bewijs om te onderbouwen dat PDS het gevolg is van 'voedselintolerantie'. Coeliakie, een auto-immuunziekte die een heftige ontstekingsreactie in de darm op de eiwitgluten veroorzaakt, kan de symptomen van PDS wel nabootsen.

Wanneer naar de huisarts met groene ontlasting? / Bron: Istock.com/monkeybusinessimagesWanneer naar de huisarts met groene ontlasting? / Bron: Istock.com/monkeybusinessimages

Huisarts raadplegen bij groene stoelgang

Bij groene ontlasting is in de meeste gevallen niets aan de hand. Langdurige periodes van groene of een anderszins afwijkende gekleurde ontlasting, kunnen duiden op iets meer serieus wat aandacht behoeft van een huisarts. Een eenmalige gebeurtenis wijst meestal op voeding wat je hebt gegeven en is geen reden tot bezorgdheid.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leukocyten in ontlasting: oorzaken witte bloedcellen in poepLeukocyten in ontlasting: oorzaken witte bloedcellen in poepDe medische benaming van leukocyten in de ontlasting is 'fecale leukocytose'. De leukocyten of witte bloedcellen vormen…
Rode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting: oorzaken van rode poep of diarreeRode ontlasting of rode diarree hoeft niet per se te wijzen op bloed in ontlasting. Rode poep of rode diarree kan wijzen…
Bloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij ontlasting kat en kitten: symptomen en oorzakenBloed bij de ontlasting kan voor de eigenaar van een kat verontrustend zijn. Bloed bij de ontlasting bij katten hoeft ec…
Zwarte ontlasting: oorzaken kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting: oorzaken kleverige en teerachtige poepZwarte ontlasting komt voor bij zowel kinderen als volwassenen. Er zijn veel mogelijke oorzaken dat je ontlasting of poe…
Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Baby ontlasting: kleur (geel, groen, grijs), poepen frequentie en diarree. De frequentie en de kleur van de stoelgang va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PYRAMIS/Shutterstock.com
  • ACG. Irritable Bowel Syndrome. https://gi.org/topics/irritable-bowel-syndrome/ (ingezien op 23-9-2019)
  • Apotheek.nl. Indometacine. http://www.apotheek.nl/medicijnen/indometacine?product=indometacine Ingezien op 17-11-2017)
  • Bel Marra Health. What does green poop mean? Causes and treatment for green stool. https://www.belmarrahealth.com/what-does-green-poop-mean-causes-and-treatment-for-green-stool/ (ingezien op 17-11-2017)
  • Foodanswers.org. Can Asparagus Cause Green Stool? http://www.foodanswers.org/can-asparagus-cause-green-stool/ (ingezien op 17-11-2017)
  • https://www.verywell.com/what-causes-green-poop-or-green-diarrhea-1941725
  • http://www.healthline.com/health/digestive-health/why-is-my-poop-green#3
  • https://gezondr.nl/gal-klachten-galsteen-galweginfectie-galblaasontsteking/
  • https://www.gezondheidsplein.nl/specials/algemeen/interessante-artikelen/kleur-van-ontlasting-verraadt-veel-over-je-gezondheid/item56222
  • https://nl.wikipedia.org/wiki/Gal_(stof)
  • https://www.eetpaleo.nl/tips-trucs/doe-het-zelf-kombucha/
  • https://www.kanker.nl/bibliotheek/stamceltransplantatie/gevolgen/207-graft-versus-host-ziekte
  • Afbeelding bron 1: Andrey Popov/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 3: Phovoir/Shitterstock.com
  • Afbeelding bron 4: PublicDomainPictures, Pixabay
  • Afbeelding bron 5: Marian Weyo/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 6: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 7: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 8: Greyerbaby, Pixabay
  • Afbeelding bron 9: Lecic/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 10: Leszek Glasner/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 11: Istock.com/monkeybusinessimages

Reageer op het artikel "Groene ontlasting: oorzaken van groene poep en diarree"

Reactie

Beppie Otten, 06-07-2018 15:11 #1
Heb een pds-aanval en rechterzij geeft een zeurende pijn. Is ook dikker dan linkerzijde. Ontlasting is groenig. had obstipatie, komt nu weer opgang… geen koorts wel zweterig en moe… moet ik me zorgen maken?

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 11-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kleur van ontlasting
Reacties: 1
Medische informatie…
Schrijf mee!