InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Choriocarcinoom: Kanker in baarmoeder tijdens zwangerschap

Choriocarcinoom: Kanker in baarmoeder tijdens zwangerschap

Choriocarcinoom: Kanker in baarmoeder tijdens zwangerschap Bij 1 op de 40.000 zwangere vrouwen ontwikkelt zich een choriocarcinoom. Een choriocarcinoom is een snelgroeiende vorm van kanker die ontstaat in de baarmoeder van een vrouw tijdens of na een zwangerschap. De abnormale cellen beginnen te groeien in het weefsel dat normaliter de placenta wordt, het orgaan dat tijdens de zwangerschap zorgt voor het voeden van de foetus. Het ontstaan van de kanker gebeurt meestal na een molaire zwangerschap, een miskraam, een abortus of buitenbaarmoederlijke zwangerschap. De cellen blijven groeien ondanks dat er geen foetus meer aanwezig is. Vaginale bloedingen komen vaak voor bij een choriocarcinoom. Meestal reageren vrouwen uitstekend op chemotherapie, de eerste behandelingsvorm van de ziekte.

Synoniemen choriocarcinoom

Een choriocarcinoom wordt ook wel beschreven in de medische literatuur met volgende woorden:
  • choriocarcinoma
  • chorioepithelioom

Oorzaken: Meestal tijdens molaire zwangerschap

Choriocarcinoma is een zeldzame kanker die optreedt tijdens de zwangerschap in de wand van de baarmoeder. Af en toe treedt een choriocarcinoom soms ook op na een zwangerschap, maar meestal ontstaat de kanker in combinatie met een complete mola hydatidosa. Dit is een misgeboorte die bestaat uit blazen en vlokken van één van de eivliezen (chorion) en de moederkoek (placenta) waarbij de weefsels een druifachtige vorm krijgen. Deze weefsels ontwikkelen zich mogelijk in kankercellen. Ongeveer de helft van alle vrouwen met een choriocarcinoom heeft een molaire zwangerschap gehad. Een choriocarcinoma treedt soms ook op na een miskraam in de vroege zwangerschap, na een abortus, na een buitenbaarmoederlijke zwangerschap of bij genitale tumoren.

Risicofactoren kanker in baarmoeder

Een choriocarcinoom komt het vaakst voor bij vrouwen boven de leeftijd van veertig jaar, bij Aziatische vrouwen en bij vrouwen die te maken hebben gehad met een molaire zwangerschap, een miskraam, een abortus, of een buitenbaarmoederlijke zwangerschap.

Symptomen

Een mogelijk symptoom van een choriocarcinoom is een abnormale of onregelmatige vaginale bloeding bij een vrouw die onlangs een mola hydatidosa of molaire zwangerschap heeft gehad. Andere symptomen omvatten een witte tepelafscheiding, onregelmatige vaginale bloedingen en pijn. Vermoeidheid, misselijkheid en braken zijn algemene symptomen die hiermee soms ook gepaard gaan.

Diagnose en onderzoeken bij zwangere vrouwen

Een zwangerschapstest is positief, zelfs indien de vrouw niet zwanger is. Het zwangerschapshormoon (HCG) niveau is doorgaans erg hoog bij een bloedonderzoek. Een vaginaal onderzoek toont een zwelling van de baarmoeder of een tumor. Daarnaast zet de arts een CT-scan of een MRI-scan in om te kijken of de kanker zich al heeft verspreid of niet.

Behandeling

Een vroege diagnose en behandeling verbetert het resultaat van een choriocarcinoom. De tumor is zeer agressief maar de kanker is meestal erg gevoelig voor chemotherapie, de eerste keuze van de behandeling. Af en toe moet de arts de baarmoeder verwijderen (hysterectomie) of radiotherapie toepassen.

Prognose kanker is meestal uitstekend

De meeste vrouwen bij wie de kanker niet heeft verspreid, genezen van een choriocarcinoom en zijn nog steeds in staat om kinderen te krijgen. Een choriocarcinoom keert soms na de behandeling binnen een paar maanden tot drie jaar terug. De aandoening is moeilijker te genezen wanneer de kanker is uitgezaaid en één of meer van de volgende complicaties treden op:
  • de kanker keert terug na chemotherapie
  • de symptomen van de zwangerschap waren al gedurende vier maanden of langer aanwezig voordat de behandeling begon
  • de ziekte heeft zich verspreid naar de lever (levermetastasen) of de hersenen (hersenmetastasen)
  • het choriocarcinoom is opgetreden na een zwangerschap die resulteerde in de geboorte van een kind
  • het zwangerschapshormoon (HCG) is hoger dan 40.000 IU/mL wanneer de behandeling begint

Veel vrouwen (ongeveer 70%) die aanvankelijk slechte vooruitzichten hebben, gaan in remissie (een ziektevrije staat).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Molazwangerschap en choriocarcinoomMolazwangerschap en choriocarcinoomAls je de diagnose molazwangerschap krijgt, staat je wereld op zijn kop. De placenta ontwikkeld zich tot een afwijkend w…
Geboorte van de placenta: placentaire fase van een bevallingDe geboorte van een placenta wordt dikwijls nogal eens over het hoofd gezien wanneer men aan een bevalling denkt. Vele v…
Zwanger: foetus is kleiner dan normaalZwanger: foetus is kleiner dan normaalTijdens de zwangerschap blijkt de foetus in de baarmoeder kleiner te zijn dan normaal is voor de duur van de zwangerscha…
Prenataal onderzoek: de vlokkentestDe vlokkentest is een vorm van prenataal onderzoek. Bij de vlokkentest wordt er wat weefsel van de placenta afgenomen, w…
Bloedverlies tijdens de zwangerschapBloedverlies tijdens de zwangerschapEen vaginale bloeding tijdens de zwangerschap kan grote gevolgen hebben. Er kan sprake zijn van een miskraam, een dreige…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 2 februari 2017:
  • Choriocarcinoma During Pregnancy, http://www.whattoexpect.com/pregnancy/pregnancy-health/complications/choriocarcinoma.aspx
  • Choriocarcinoma, https://medlineplus.gov/ency/article/001496.htm
  • Choriocarcinoma, https://radiopaedia.org/articles/choriocarcinoma
  • Choriocarcinoom, http://www.kanker.be/lexicon/c/choriocarcinoom
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Kanker van de moederkoek, https://www.uzleuven.be/kanker-van-de-moederkoek
  • Molazwangerschap en choriocarcinoom, http://mens-en-gezondheid.infonu.nl/zwangerschap/31747-molazwangerschap-en-choriocarcinoom.html

Reageer op het artikel "Choriocarcinoom: Kanker in baarmoeder tijdens zwangerschap"

Infoteur: Miske
Laatste update: 19-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Zwangerschapsaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!