InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting Ontlasting kent een verscheidenheid van kleuren en hoewel oranje ontlasting niet de normale kleur van ontlasting is, is het zeker niet altijd een symptoom van een ziekte of aandoening. Wat wordt beschouwd als een 'normale' ontlastingskleur is uniek voor elk persoon en is altijd een spectrum in plaats van één kleur. Dat komt omdat de kleur van je poep niet alleen beïnvloed wordt door het feitelijke spijsverteringsproces, maar ook door datgene wat je eet: eten, drinken, en zelfs vitaminen en supplementen. Sommige ongebruikelijke kleuren die ontlasting kan hebben wijzen op een potentieel gezondheidsprobleem. Oranje ontlasting daarentegen is veelal een onschadelijke en tijdelijke kleurverandering. Oranje ontlasting wordt vaak veroorzaakt door bepaalde voedingsmiddelen of voedingssupplementen. Zodra ze verteerd zijn, zal je ontlasting weer zijn normale kleur krijgen.

Oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Als je ontlasting oranje is gekleurd, dan komt het waarschijnlijk doordat je voedsel hebt gegeten die oranje van kleur is; een natuurlijke of kunstmatige kleur. Oranje ontlasting kan ook optreden na het nemen van bepaalde medicijnen. Hoewel het minder vaak voorkomt, kan een medische aandoening, zoals een galblaasprobleem, ook de oorzaak zijn.

Soms een medische oorzaak

Het hebben van oranje ontlasting zonder andere symptomen is waarschijnlijk geen reden om je zorgen over te maken. Oranje ontlasting wordt vaak veroorzaakt door het eten van rode of oranje voedingsmiddelen. Supplementen die bèta-caroteen en aluminiumhydroxide (maagzuurremmer) bevatten, kunnen oranje gekleurde ontlasting oranje veroorzaken. Een gebrek aan galzouten is een medische oorzaak die oranje poep kan veroorzaken.

Medicijnen en supplementen

Sommige supplementen en medicijnen kunnen oranje gekleurde ontlasting veroorzaken. Het gaat hierbij om supplementen die bètacaroteen bevatten (pro-vitamine A, wat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A), en aluminiumhydroxide (die in vrij verkrijgbare maagzuurremmers voorkomt).

Oranje ontlasting door voedsel

Voedingsmiddelen die oranje stoelgang kunnen veroorzaken, zijn onder meer:
  • Elk voedingsmiddel met een kunstmatige gele of oranje kleur;
  • Abrikozen;
  • Wortels;
  • Koriander;
  • Mergkool;
  • Verse tijm;
  • Boerenkool;
  • Zoete aardappelen;
  • Spinazie;
  • Knolraap;
  • Winterpompoen.

Spijsverteringsproblemen

Bij de meeste gezonde mensen is oranje gekleurde ontlasting meestal het gevolg van het eten van een of meer van de hierboven vermelde voedingsmiddelen of supplementen. Er zijn echter ook medische aandoeningen waardoor je last kunt krijgen van oranje ontlasting. Mogelijk dat de ontlasting niet wordt blootgesteld aan, of dat het niet genoeg galzout absorbeert. Gal is een geelgroene vloeistof die wordt geproduceerd in je lever en vervolgens wordt opgeslagen in je galblaas. Gal wordt gebruikt voor het verteren van vet en het zorgt voor het bruine pigment (kleur) van de ontlasting.

Niet absorberen van gal

Een reden dat je ontlasting gal niet absorbeert, is dat het te snel door het spijsverteringskanaal beweegt. Deze snelle passage kan veroorzaakt worden door meerdere verschillende aandoeningen, waaronder diarree, het prikkelbare darmsyndroom (PDS) of short bowel syndroom (kortedarmsyndroom of korte darm).

Gebrek aan gal

Een andere mogelijke medische oorzaak van oranje ontlasting is een gebrek aan gal. Niet genoeg gal kan komen doordat het lichaam er gewoon niet genoeg van maakt. Een tweede reden kan zijn dat de galwegen geblokkeerd zijn. Een verstopping in de galwegen kan veroorzaakt worden door galstenen, ontsteking, poliepen of tumoren.

Wanneer huisarts inschakelen?

Als je eenmalig oranje gekleurde ontlasting hebt, is de kans groot dat het veroorzaakt wordt door een voedingsmiddel of een supplement en niet door een onderliggende medische aandoening. Wanneer je herhaaldelijk opmerkt dat je ontlasting oranje is, dan is het zinvol om vinger aan de pols te houden en zo nodig je huisarts in te schakelen. Als je de kleur van je ontlasting niet kunt toeschrijven aan voeding (zoals oranje of geel voedsel of een supplement) of als je andere symptomen hebt (zoals diarree, obstipatie, zwakte of duizeligheid), raadpleeg dan je huisarts.

Onderzoek en diagnose

Anamnese en lichamelijk onderzoek

De huisarts zal waarschijnlijk eerst vragen stellen over je dieet, vooral oranje of rood voedsel, en supplementen- en medicijngebruik. Hij zal ook vragen of je last hebt van andere klachten en hij zal je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen. Daarna volgt algemeen lichamelijk onderzoek en vervolgens zal hij bepalen of er andere tests nodig zijn om erachter te komen wat de oranje ontlasting veroorzaakt.

Vervolgonderzoek

De onderzoeken die aan huisarts zal laten uitvoeren, zijn afhankelijk zijn van de symptomen die samen met de oranje ontlasting optreden. Bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek worden vaak uitgevoerd. Als er vermoed wordt dat er problemen zijn met betrekking tot het spijsverteringskanaal, dan kan de huisarts je verwijzen naar een gastro-enteroloog, een arts die gespecialiseerd is in ziekten en afwijkingen aan de maag, de lever en het darmstelsel. Een gastro-enteroloog kan andere onderzoeken (laten) uitvoeren, zoals een coloscopie of darmonderzoek of een CT-scan als een galblaasprobleem wordt vermoed.

Behandeling van oranje poep

Als oranje ontlasting het gevolg is van bepaalde voeding, dan verdwijnt de kleur zodra je het voedingsmiddel niet meer tot je neemt. Mocht de oranje kleur van je poep mogelijk veroorzaakt worden door supplementen of medicijnen, dan kun je hier (in overleg met je arts) mee stoppen om te achter te komen of dit inderdaad het geval is. In geval van een onderliggende medische aandoening, zal de arts bekijken wat de beste behandeling is.
Gerelateerde artikelen
Kleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepKleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepNormale ontlasting of poep is meestal koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleur heeft je poep te danken aan de aa…
Oranje artikelenOranje artikelen zijn in tijden van het EK en WK erg populair. Oranje artikelen worden enorm veel verkocht in deze tijde…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepProblemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepLast van zwarte ontlasting, rode poep of groene ontlasting al dan niet met verstopping of andere klachten? Wat kan het z…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot / Openclipart
  • Dokterdokter.nl. Aluminiumhydroxide (zelfzorg). https://www.dokterdokter.nl/medicijn/aluminiumhydroxide-zelfzorg/ (ingezien op 12-9-2017)
  • Healthline. What Are the Causes of Orange Poop? http://www.healthline.com/health/orange-poop#treating-orangestool5 (ingezien op 12-9-2017)
  • Verywell. What Causes Orange Stool? https://www.verywell.com/what-causes-orange-stool-1942943
  • https://www.verywell.com/what-causes-orange-stool-1942943 (ingezien op 12-9-2017)
  • UZA. Onderzoeken bij gastro-enterologie. https://www.uza.be/gastro-enterologie-en-hepatologie/behandelingen (ingezien op 12-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/anna1311

Reageer op het artikel "Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting"

Infoteur: Tartuffel
Gepubliceerd: 13-09-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!