InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting Oranje ontlasting of poep is niet iets wat je verwacht als je naar het toilet gaat. Ontlasting kent een verscheidenheid van kleuren en hoewel oranje ontlasting niet de normale kleur van ontlasting is, is het zeker niet altijd een symptoom van een ziekte of aandoening. Wat wordt beschouwd als een 'normale' ontlastingskleur is uniek voor elk persoon en is altijd een spectrum in plaats van één kleur. Dat komt omdat de kleur van je poep niet alleen beïnvloed wordt door het feitelijke spijsverteringsproces, maar ook door datgene wat je eet: eten, drinken, en zelfs vitaminen en supplementen. Sommige ongebruikelijke kleuren die ontlasting kan hebben wijzen op een potentieel gezondheidsprobleem. Oranje ontlasting daarentegen is veelal een onschadelijke en tijdelijke kleurverandering. Oranje ontlasting wordt vaak veroorzaakt door bepaalde voedingsmiddelen of voedingssupplementen. Zodra ze verteerd zijn, zal je ontlasting weer zijn normale kleur krijgen.
Ligging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.comLigging van de galblaas in het lichaam / Bron: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com

Oorzaken van oranje gekleurde ontlasting

Als je ontlasting oranje is gekleurd, dan komt het waarschijnlijk doordat je voedsel hebt gegeten die oranje van kleur is; een natuurlijke of kunstmatige kleur. Oranje ontlasting kan ook optreden na het nemen van bepaalde medicijnen. Hoewel het minder vaak voorkomt, kan een medische aandoening, zoals een galblaasprobleem, ook de oorzaak zijn.

Soms een medische oorzaak
Het hebben van oranje ontlasting zonder andere symptomen is waarschijnlijk geen reden om je zorgen over te maken. Oranje ontlasting wordt vaak veroorzaakt door het eten van rode of oranje voedingsmiddelen. Supplementen die bèta-caroteen en aluminiumhydroxide (maagzuurremmer) bevatten, kunnen oranje gekleurde ontlasting oranje veroorzaken. Een gebrek aan galzouten is een medische oorzaak die oranje poep kan veroorzaken.
Oranje ontlasting door medicijnen / Bron: Stevepb, PixabayOranje ontlasting door medicijnen / Bron: Stevepb, Pixabay

Oranje poep door medicijnen en supplementen

Sommige supplementen en medicijnen kunnen oranje gekleurde ontlasting veroorzaken. Het gaat hierbij om supplementen die bètacaroteen bevatten (pro-vitamine A, wat in het lichaam wordt omgezet in vitamine A), en aluminiumhydroxide (die in vrij verkrijgbare maagzuurremmers voorkomt).

Oranje ontlasting door voedsel

Bètacaroteen

Het eten van voedingsmiddelen die veel bètacaroteen bevatten, zoals wortelen, kan ervoor zorgen dat je oranje ontlasting hebt. Dit is niet iets om je zorgen over te maken. Bètacaroteen behoort tot een klasse van rode, oranje en gele pigmenten genaamd carotenoïden, dat voorkomt in fruit en groente.

Voedingsmiddelen die oranje stoelgang kunnen veroorzaken, zijn onder meer:
  • Abrikozen;
  • Mago;
    Koriander / Bron: Vaivirga/Shutterstock.comKoriander / Bron: Vaivirga/Shutterstock.com
  • Wortels;
  • Koriander;
  • Mergkool;
  • Verse tijm;
  • Boerenkool;
  • Zoete aardappelen;
  • Winterpompoen / pompoen;
  • Spinazie;
  • Knolraap;
  • Winterpompoen.

Kleurstoffen

Elk voedingsmiddel met een kunstmatige gele of oranje kleur, kan oranje poep veroorzaken. Voorbeelden hiervan zijn snoepjes, ijslolly’s, kunstmatige vruchtensappen en frisdranken. Het lichaam kan deze kunstmatige kleurstoffen niet absorberen of afbreken, waardoor ze in hun oorspronkelijk vorm worden uitgescheiden en je ontlasting een oranje kleur krijgt.

Oranje ontlasting door de vis <I>Lepidocubium Flavobrunneum</I> / Bron: Allen Shimada, NOAA NMFS OST, Wikimedia Commons (Publiek domein)Oranje ontlasting door de vis Lepidocubium Flavobrunneum / Bron: Allen Shimada, NOAA NMFS OST, Wikimedia Commons (Publiek domein)

Botervis of botermakreel

De vissoort Lepidocubium Flavobrunneum, welke wordt verhandeld onder de naam: botervis, botermakreel of escolar, kan oranje poep verooraken als je het in grote hoeveelheden eet. Deze vis heeft een grote hoeveelheid vet en vandaar de benaming botervis of botermakreel. Het vet in deze vis is onverteerbaar voor het menselijk lichaam en dus niet wordt afgebroken. Het kan je ontlasting een oranje kleur geven.

Spijsverteringsproblemen

Bij de meeste gezonde mensen is oranje gekleurde ontlasting meestal het gevolg van het eten van een of meer van de hierboven vermelde voedingsmiddelen of supplementen. Er zijn echter ook medische aandoeningen waardoor je last kunt krijgen van oranje ontlasting. Mogelijk dat de ontlasting niet wordt blootgesteld aan, of dat het niet genoeg galzout absorbeert. Gal is een geelgroene vloeistof die wordt geproduceerd in je lever en vervolgens wordt opgeslagen in je galblaas. Gal wordt gebruikt voor het verteren van vet en het zorgt voor het bruine pigment (kleur) van de ontlasting.

Niet absorberen van gal

Een reden dat je ontlasting gal niet absorbeert, is dat het te snel door het spijsverteringskanaal beweegt. Deze snelle passage kan veroorzaakt worden door meerdere verschillende aandoeningen, waaronder diarree, het prikkelbare darmsyndroom (PDS) of short bowel syndroom (kortedarmsyndroom of korte darm).

Gebrek aan gal

Een andere mogelijke medische oorzaak van oranje ontlasting is een gebrek aan gal. Niet genoeg gal kan komen doordat het lichaam er gewoon niet genoeg van maakt. Een tweede reden kan zijn dat de galwegen geblokkeerd zijn. Een verstopping in de galwegen kan veroorzaakt worden door galstenen, ontsteking, poliepen of tumoren.

Levercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.comLevercirrose / Bron: Alila Medical Media/Shutterstock.com

Oranje gekeurde poep door leverziekten

Een alcoholische leverziekte, levercysten (hepatische cysten) levercirrose, leverkanker, leverfibrose, hepatitis (leverontsteking), geelzucht, leververvetting en primaire scleroserende cholangitis (een aandoening waarbij de galwegen binnen en buiten de lever ontstoken zijn), zijn enkele voorbeelden van leveraandoeningen die mogelijk een oranje poepkleur veroorzaken. Deze aandoeningen belemmeren de afgifte of de productie van gal.

Oranje poep door parasitaire infectie

Sommige parasitaire infecties kunnen leiden tot een oranje ontlastingskleur. Dit gaat vaak gepaard met andere klachten, zoals (oranje) diarree, braken en misselijkheid.

Oranje ontlasting door reflux?

Reflux duidt op het terugstromen van maaginhoud met onder andere maagzuur naar de slokdarm. Reflux irriteert de bekleding van de slokdarm. Doordat het zuur het onderste deel van de slokdarm irriteert, kan een slokdarmontsteking ontstaan. Dit kan leiden tot bloedverlies en donkere ontlasting wat soms wat oranje aandoet. Langdurig reflux staat bekend als GORZ (gastro-oesofageale reflux). GORZ wordt geassocieerd met verschillende andere symptomen, waaronder:

Wanneer huisarts inschakelen?

Als je eenmalig oranje gekleurde ontlasting hebt, is de kans groot dat het veroorzaakt wordt door een voedingsmiddel of een supplement en niet door een onderliggende medische aandoening. Wanneer je herhaaldelijk opmerkt dat je ontlasting oranje is, dan is het zinvol om vinger aan de pols te houden en zo nodig je huisarts in te schakelen. Als je de kleur van je ontlasting niet kunt toeschrijven aan voeding (zoals oranje of geel voedsel of een supplement) of als je andere symptomen hebt (zoals diarree, obstipatie, zwakte of duizeligheid), raadpleeg dan je huisarts.

Onderzoek en diagnose

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek

De huisarts zal waarschijnlijk eerst vragen stellen over je dieet, vooral oranje of rood voedsel, en supplementen- en medicijngebruik. Hij zal ook vragen of je last hebt van andere klachten en hij zal je medische voorgeschiedenis in ogenschouw nemen. Daarna volgt algemeen lichamelijk onderzoek en vervolgens zal hij bepalen of er andere tests nodig zijn om erachter te komen wat de oranje ontlasting veroorzaakt.

Vervolgonderzoek

De onderzoeken die aan huisarts zal laten uitvoeren, zijn afhankelijk zijn van de symptomen die samen met de oranje ontlasting optreden. Bloedonderzoek en ontlastingsonderzoek worden vaak uitgevoerd. Als er vermoed wordt dat er problemen zijn met betrekking tot het spijsverteringskanaal, dan kan de huisarts je verwijzen naar een gastro-enteroloog, een arts die gespecialiseerd is in ziekten en afwijkingen aan de maag, de lever en het darmstelsel. Een gastro-enteroloog kan andere onderzoeken (laten) uitvoeren, zoals een coloscopie of darmonderzoek of een CT-scan als een galblaasprobleem wordt vermoed.

Alcoholgebruik beperken / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.comAlcoholgebruik beperken / Bron: Marian Weyo/Shutterstock.com

Behandeling van oranje poep

Als oranje ontlasting het gevolg is van bepaalde voeding, dan verdwijnt de kleur zodra je het voedingsmiddel niet meer tot je neemt. Mocht de oranje kleur van je poep mogelijk veroorzaakt worden door supplementen of medicijnen, dan kun je hier (in overleg met je arts) mee stoppen om te achter te komen of dit inderdaad het geval is. In geval van een onderliggende medische aandoening, zal de arts bekijken wat de beste behandeling is. Reflux kun je tegengaan met de volgende maatregelen:
  • niet buigen, liggen of intensief trainen kort na de maaltijd
  • niet te veel eten, kleine maaltijden eten
  • beperken van alcohol, chocolade of cafeïne
  • het beperken van vet, zout of gekruid voedsel
  • afvallen bij overgewicht
  • stoppen met roken
  • veranderen van medicijnen die symptomen veroorzaken (in overleg met de arts)
  • het hoofdeinde van het bed ongeveer 6 centimeter hoger leggen
  • minder dan twee uur voor het slapengaan niet meer eten

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Kleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepKleur van je poep: groene, gele, grijze, zwarte en rode poepWat is de kleur van je ontlasting? Normale ontlasting of poep is meestal koperbruin tot donkerbruin van kleur. Deze kleu…
Bloed in poep van de hondBloed in poep van de hondHet is niet smakelijk, maar het is als baas wel goed om te weten hoe de ontlasting van uw hond er uit ziet. Dan valt blo…
Problemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepProblemen stoelgang: zwarte, rode en groene ontlasting/poepLast van zwarte ontlasting, rode poep of groene ontlasting al dan niet met verstopping of andere klachten? Wat kan het z…
Obstipatie (verstopping) bij kinderenObstipatie (verstopping) bij kinderenIn de dikke darm wordt de ontlasting ingedikt totdat het kind aandrang krijgt om te poepen. Als het kind last heeft van…
Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Kleur van de ontlasting bij een baby (grijs, geel, groen)Baby ontlasting: kleur (geel, groen, grijs), poepen frequentie en diarree. De frequentie en de kleur van de stoelgang va…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Onsemeliot, Openclipart
  • Bel Marra Health. What causes orange poop? https://www.belmarrahealth.com/what-causes-orange-poop/ (ingezien op 5-3-2018)
  • Dokterdokter.nl. Aluminiumhydroxide (zelfzorg). https://www.dokterdokter.nl/medicijn/aluminiumhydroxide-zelfzorg/ (ingezien op 12-9-2017)
  • Healthline. What Are the Causes of Orange Poop? http://www.healthline.com/health/orange-poop#treating-orangestool5 (ingezien op 12-9-2017)
  • Medical News Today. Why is my poop orange? Causes and treatment. https://www.medicalnewstoday.com/articles/319464.php (ingezien op 5-3-2018)
  • Verywell. What Causes Orange Stool? https://www.verywell.com/what-causes-orange-stool-1942943
  • https://www.verywell.com/what-causes-orange-stool-1942943 (ingezien op 12-9-2017)
  • UZA. Onderzoeken bij gastro-enterologie. https://www.uza.be/gastro-enterologie-en-hepatologie/behandelingen (ingezien op 12-9-2017)
  • Afbeelding bron 1: Decade3d - anatomy online/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Vaivirga/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 4: Allen Shimada, NOAA NMFS OST, Wikimedia Commons (Publiek domein)
  • Afbeelding bron 5: Alila Medical Media/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 6: Istock.com/anna1311
  • Afbeelding bron 7: Marian Weyo/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Oranje ontlasting: oorzaken van oranje gekleurde ontlasting"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 23-03-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Kleur van ontlasting
Medische informatie…
Schrijf mee!