InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Fibrous papule of the nose: symptomen, oorzaak & behandeling

Fibrous papule of the nose: symptomen, oorzaak & behandeling

Fibrous papule of the nose: symptomen, oorzaak & behandeling Een fibrous papule of the nose is een onschuldig, klein, verhoogd pukkelachtig groeisel (papule) op de neus of elders in het gezicht dat stevig aanvoelt en huidkleurig of roze is. Er is meestal één enkele papel, maar je kan ook last hebben van meerdere papels. De oorzaak is onbekend. Een dergelijk bultje op de neus is onschuldig, maar blijft levenslang aanwezig. Een fibrous papule trekt niet spontaan weg. Vanuit medisch oogpunt hoeft een fibrous papule niet te worden verwijderd. Als een fibrous papule als cosmetisch storend wordt ervaren, kan het bultje door een arts worden weggesneden.

Wat is een fibrous papule of the nose?

Een fibrous papule ontwikkelt zich vaak rond het vijftigste levensjaar op de neus, of minder vaak, elders in het gezicht. Het is een koepelvormige glanzende laesie met een diameter van 2-6 mm, met soms een haar in het midden. Hoewel het lijkt op een huidkleurige moedervlek (dermale naevus), is het steviger van structuur. Het is een volkomen onschuldig bultje op de neus, die levenslang onveranderd blijft zitten. Het bultje trekt niet spontaan weg.

Huidkanker

Het is belangrijk om een fibrous papule of the nose te onderscheiden van gewone huidkanker, het basaalcelcarcinoom, die ook kan verschijnen als een stevige glimmende bobbel. Basaalcelcarcinoom ontstaat meestal later in het leven. Het groeit langzaam en heeft de neiging te bloeden en te zweren.

Oorzaak fibrous papule

Een fibrous papule wordt beschouwd als een naevus en ontwikkelt zich spontaan als onderdeel van de menselijke ontwikkeling. De precieze reden is onbekend. Mogelijk is het een naevus die niet langer S-100-eiwitten synthetiseert.

Wie krijgen er last van?

Een fibrous papule of the nose wordt in gelijke mate gezien bij mannen als vrouwen van middelbare leeftijd, ongeacht etnische achtergrond.

Fibrous papule of the nose / Bron: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)Fibrous papule of the nose / Bron: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Symptomen

Een fibrous papule of the nose veroorzaakt geen symptomen zoals pijn of jeuk. Papules kunnen echter ontstoken raken of gaan bloeden wanneer ze geïrriteerd of opengekrabd zijn.

Voorkeursplekken

Meestal betreft het een solitaire papule. Normaal gesproken bevindt het zich op de neus, maar af en toe tref je de papule aan op andere delen van het gezicht.

Vorm

De papule heeft een huidskleur en is vaak minder dan 5 mm in diameter. Het betreft een koepelvormige, glanzende papule. Soms is het bultje gepigmenteerd.

Gevoel

Een fibrous papule of the face (or nose) voelt glad en stevig aan.

Onderzoek en diagnose

Dit bultje wordt gediagnosticeerd door middel van een huidbiopsie. Er zijn te onderscheidende kenmerken die zichtbaar zijn onder een microscoop.

Differentiële diagnose

Differentiaal diagnostisch moeten de volgende huidaandoeningen in ogenschouw worden genomen:

Behandeling

Een fibrous papule of the face (or nose) hoeft vanuit medisch oogpunt niet te worden behandeld. Indien cosmetisch gewenst kan het worden verwijderd door een kleine chirurgische ingreep (excisiebiopsie, scheerbiopsie of elektrochirurgie).

Zelfzorg

Volg een normale routine voor het reinigen van de huid.

Preventie

Er zijn geen manieren bekend om een fibrous papule of the nose te voorkomen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Uitslag in het gezicht: op de wangen, kin, neus en voorhoofdUitslag in het gezicht: op de wangen, kin, neus en voorhoofdHuiduitslag of uitslag in het gezicht komt vaak voor. Heb je last van je gezichtshuid, voelt het raar aan of zijn er rar…
Venous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lipVenous lake op lip: rood-paarse, zwarte bloedblaar op lipEen venous lake ziet eruit als een rood-paars tot zwart bultje, die wordt veroorzaakt door een verwijd bloedvaatje. Een…
Knobbelneus of rhinophyma: symptomen, oorzaak en behandelingKnobbelneus of rhinophyma: symptomen, oorzaak en behandelingRhinophyma, ook wel 'knobbelneus' genoemd, is een aandoening van van de huid van de neus, die wordt gekenmerkt door een…
Het opsporen van kanker met Nano Artificial NOSE (NA-NOSE)Het opsporen van kanker met Nano Artificial NOSE (NA-NOSE)Het opsporen van kanker met Nano Artificial NOSE: een nieuwe ontwikkeling. Hoofd-halskanker omvat een scala van verschil…
Leren leven met virilisatieLeren leven met virilisatieVirilisatie is een ontwikkeling van mannelijke kenmerken bij een vrouw, als gevolg van een overmatige hoeveelheid mannel…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: M. Sand, D. Sand, C. Thrandorf, V. Paech, P. Altmeyer, F. G. Bechara, Wikimedia Commons (CC BY-2.0)
  • DermNet New Zealand. Fibrous papule of the nose. https://www.dermnetnz.org/topics/fibrous-papule-of-the-nose (ingezien op 6-11-2017)
  • DoveMed. Fibrous Papule of Skin. http://www.dovemed.com/article-synonyms/fibrous-papule-skin/ (ingezien op 6-11-2017)
  • Huidziekten.nl. Fibrous papule of the nose. https://www.huidziekten.nl/zakboek/dermatosen/ftxt/FibrousPapuleoftheFace.htm (ingezien op 6-11-2017)
  • PCDS. Fibrous papule. http://www.pcds.org.uk/clinical-guidance/fibrous-papule (ingezien op 6-11-2017)
  • Skinsight. Fibrous Papule of Nose. https://www.skinsight.com/skin-conditions/adult/fibrous-papule-of-nose (ingezien op 6-11-2017)
  • Afbeelding bron 1: M. Sand et al., Wikimedia Commons (CC BY-2.0)

Reageer op het artikel "Fibrous papule of the nose: symptomen, oorzaak & behandeling"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 21-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!