InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Laterale voetpijn: Pijn aan buitenkant van voet

Laterale voetpijn: Pijn aan buitenkant van voet

Laterale voetpijn: Pijn aan buitenkant van voet Laterale voetpijn is de medische term voor pijn aan de buitenkant van de voet. De buitenkant van de voet bestaat uit botten, spieren, pezen en bindweefsel. Verschillende weefseltypes veroorzaken mogelijk milde tot ernstige pijn in het laterale voetgebied die plots of geleidelijk optreedt. Veel milde aandoeningen of problemen zorgen voor de pijn aan de buitenkant van de voet, maar soms is sprake van een ernstiger probleem waarvoor een (uitgebreide) medische behandeling nodig is.

Oorzaken van laterale voetpijn

Diverse oorzaken veroorzaken pijn aan de buitenkant van de voet.

Artritis

Artritis (gewrichtsontsteking) is een aandoening die vaak zorgt voor pijn aan de buitenkant van de voet. Zowel artrose (reumatische aandoening van gewrichtskraakbeen) als reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen) veroorzaken mogelijk laterale voetpijn.

Bunions

Bij een bunion, ook gekend als een ‘knol’, ontstaat een valgusstand (knikstand) van de grote teen met verdikking van de distale weke delen rond het metatarsofalangeaal gewricht (met betrekking tot de middenvoetsbeenderen = metatarsalia en de teenkootjes = falangen) en vormt zich een bursa (slijmbeurs). Wanneer de grote teen hierbij naar binnen draait en naar de andere tenen wijst, gaat de basis van het bot aan de zijkant uitsteken. Veel bunions onder de grote teen vloeien voort uit fout schoengebruik. Ook de aandoeningen jicht (ziekte met pijn aan grote teen en andere gewrichten) en reumatoïde artritis dragen bij aan de totstandkoming van bunions onder de grote teen. Pijn, een ontsteking, zwelling en roodheid zijn klachten die hierbij optreden.

Cuboïd-syndroom

Het cuboïd, ook gekend als het ‘os cuboideum’, ‘dobbelsteenbeen’ of ‘teerlingbeen’, is het voetwortelbeen tussen het hielbeen en het vierde tot vijfde middenvoetsbeen. Dit is één van de zeven tarsale botten op de buitenkant van de voet. Wanneer er te veel tractie ontstaat op het cuboïd, verplaatst het tarsale bot zich wat leidt tot cuboïd-syndroom. De pijn is vooral aanwezig wanneer de patiënt deelneemt aan gewichtsdragende handelingen.

Likdoorns of eelt

Pijn in de buitenvoet is soms te wijten aan de groei van likdoorns en eelt. Ze zijn het gevolg van herhalende stress op de huid aan de voet. De huid reageert door extra huidlagen te laten groeien in een poging om de voet te beschermen.

Overmatig rennen leidt mogelijk tot peroneale tendinitis / Bron: Skeeze, PixabayOvermatig rennen leidt mogelijk tot peroneale tendinitis / Bron: Skeeze, Pixabay
Peroneale tendinitis
Bij peroneale tendinitis (peesontsteking rond het kuitbeen) ontstaat herhalende spanning op de peroneale pees. Overmatig rennen, een abnormale positionering van de voet en verstuikte enkels leiden tot deze aandoening. De buitenkant van de voet en het gebied rond de hiel zijn hierdoor ontstoken en sterven stilaan af.

Stressfracturen

Sommige fysieke activiteiten of herhalende bewegingen veroorzaken kleine botbreuken. Laterale voetpijn door stressfracturen gebeurt wanneer de breuk plaatsvindt in de calcaneus- (hielbeen) of naviculaire botten (schuitvormig voetwortelbeen tussen sprongbeen en de middenvoetbeenderen). De symptomen starten gewoonlijk geleidelijk maar de pijn verergert wel.

Tarsale coalitie

Tarsale coalitie is een aangeboren afwijking waarbij twee voetwortelbeentjes gedeeltelijk of volledig zijn samengesmolten tot één groot stuk bot. Deze aandoening gaat gepaard met pijn, vermoeidheid, platvoeten en onjuist lopen. Niet altijd komt hierbij laterale voetpijn tot stand, maar het is wel mogelijk.

Verzwikte of verstuikte enkel

Heel vaak is laterale voetpijn te wijten aan een verstuikte of verzwikte enkel. Naast pijnlijke voeten leidt dit enkelletsel snel tot instabiele voeten.

Diagnose en onderzoeken

De arts moet de patiënt fysiek onderzoeken en de klachten noteren, hetgeen helpt bij het zoeken van de oorzaak van de voetpijn. De arts controleert de voet in rust, in beweging en wanneer deze gewicht draagt. De arts wil namelijk weten wanneer precies scherpe pijn optreedt. Daarnaast noteert de arts eerdere pijn of verwondingen zoals andere voetfracturen. Vaak is een röntgenfoto of MRI-scan nodig zodat de arts een duidelijk beeld krijgt van de voetstructuren.

Behandeling

De behandeling van laterale voetpijn hangt af van de ernst van de pijn en de oorzaak. Meestal helpen enkele zelfzorgmaatregelen, maar het is altijd verstandig om met aanhoudende of ernstige laterale voetpijn de arts te raadplegen voor een correcte diagnose en een goed behandelplan.

Acupunctuur / Bron: Fusiontherapy, PixabayAcupunctuur / Bron: Fusiontherapy, Pixabay
Acupunctuur
Sommige patiënten met laterale voetpijn zijn gebaat bij acupunctuur. Hierbij plaatst een acupuncturist zeer kleine naalden in het weefsel rond de voet om pijnsignalen uit de hersenen te blokkeren.

Alternatieve therapieën

Enkele alternatieve behandelingstechnieken zijn lichttherapie en massagetherapie. Het is belangrijk om dit eerst met een arts te bespreken.

Juiste schoenen

Het is belangrijk om goede schoenen met een goede voetsteun te dragen. Steunzolen zijn een optie, vooral bij gewichtdragende activiteiten zoals rennen en fietsen. Schoenen die te smal of te strak zijn, veroorzaken voetproblemen. Daarom moeten de schoenen steeds een brede teentip hebben. Een sterkte en stijve zool is tot slot noodzakelijk.

Pijnstillers zijn nuttig / Bron: Stevepb, PixabayPijnstillers zijn nuttig / Bron: Stevepb, Pixabay
Medicijnen
Sommige vrij verkrijgbare medicijnen zoals Tylenol, aspirine en ibuprofen verminderen pijn en ontsteking.

Oefeningen

Soms beveelt een arts spierversterkende oefeningen aan of verwijst hij de patiënt naar een fysiotherapeut die voetenoefeningen geeft. In andere gevallen zijn stretchoefeningen nodig om laterale voetpijn te verminderen. Sommige patiënten zijn zelfs gebaat met het lopen op blote voeten. Oefeningen voor laterale voetpijn veroorzaken normaal gezien geen verdere pijn of letsel. Is dit toch het geval, dan is het verstandig om dit met de arts of de fysiotherapeut te bespreken omdat mogelijk enkele aanpassingen aan de techniek of een ander type oefening nodig zijn.

Orthopedische hulpmiddelen

Orthopedische hulpmiddelen zoals krukken, looprekken en stokken verminderen de druk op de voet waardoor de voet de tijd krijgt om te genezen.

Pleisters

Bij blaren, likdoorns of eelt verlicht een eenvoudige pleister de druk en de pijn.

RICE

Bij lichte pijn is de behandeling gesteund op volgende zelfzorgmaatregelen: rust (R), ijs (I) toepassen (gewikkeld in een doek), compressie (C) (druk uitoefenen met een verbandje) en elevatie (E) (omhoog brengen). Op deze manier vermindert de pijn en de ontsteking en verkleint de kans op verdere blessures.

Tubigrip

Tubigrip, ook gekend als ‘elastisch tubeverband’, zet een beetje druk op de voet, enkel en kuit. De speciale bandage ondersteunt de voet en vermindert de zwelling. Dit is bruikbaar kort na de blessure.

Voetbad

Het gebruik van Epsomzout in een bad met warm water staat er voor bekend dat het voor een aantal patiënten de voetpijn verlicht. Verder is het voor sommige patiënten aangewezen om hierbij essentiële oliën zoals pepermuntolie of lavendelolie toe te voegen.

Voetproducten

Op de markt zijn bepaalde voetproducten verkrijgbaar. Een voorbeeld hiervan is teenstretchers die de abnormale teenposities corrigeren.

Complicaties bij pijn aan buitenkant van voeten

Onbehandelde laterale voetpijn leidt mogelijk tot een verminderde functie, vervorming van de voet en een chronische ontsteking. Hierdoor is mogelijk een operatie aan de voet nodig. Het hoeft echter niet altijd zover te komen wanneer de patiënt een snelle en correcte diagnose krijgt en dan de instructies van de arts opvolgt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Hielspoor; van oorzaak tot behandelingHielspoor; van oorzaak tot behandelingAls je weleens last gehad hebt van je hiel, kan het best zo zijn dat het hielspoor geweest was. Meer dan 10 procent van…
Aandoeningen: lumbale hernia nuclei pulposi (HNP)Een lumbale hernia nuclei pulposi (lumbale HNP) is een aandoening die veel voorkomt. Het wordt veroorzaakt door een uitp…
Platvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten, steunzolen en behandelingPlatvoeten zijn een regelmatig voorkomende afwijking van de voeten. Bij platvoeten is de voetboog doorgezakt. Het worden…
Wat is ALS; de vormen, oorzaak, symptomen en behandelingWat is ALS; de vormen, oorzaak, symptomen en behandelingAmyotrofische Laterale Sclerose (ALS), ook wel bekend als Lou Gehrig ziekte, is een zeldzame neurologische ziekte. De aa…
Ziekte van FreibergZiekte van FreibergDe ziekte van Freiberg is vaak ook bekend onder de naam Köhler 2. Het gaat om sterfte van botweefsel in de middenvoetsbe…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Andreas160578, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 oktober 2017:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Foot pain, http://www.nhs.uk/conditions/foot-pain/pages/introduction.aspx
  • Lateral Foot Pain – Is it a Stress Fracture?, http://www.ibji.com/blog/2015-01-13/lateral-foot-pain-is-it-a-stress-fracture
  • Outside foot pain, http://www.sportsinjuryclinic.net/symptom-checker/foot-heel-symptoms/outside-foot-pain
  • Outside foot pain, https://www.footscientific.com/foot-conditions/outside-foot-pain/
  • Outside foot pain: Causes, symptoms, treatment, and exercise tips, https://www.belmarrahealth.com/outside-foot-pain-causes-symptoms-treatment-exercise-tips/
  • Side of the foot pain, https://www.stevesmithdc.com/side-of-the-foot-pain/
  • Afbeelding bron 1: Skeeze, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Fusiontherapy, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Laterale voetpijn: Pijn aan buitenkant van voet"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 16-10-2017
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!