InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Achenbach-syndroom: Plotse verkleuring en pijn aan vingers

Achenbach-syndroom: Plotse verkleuring en pijn aan vingers

Achenbach-syndroom: Plotse verkleuring en pijn aan vingers Het Achenbach-syndroom is een aandoening waarbij een patiënt om onbekende redenen plots aanvallen van blauwe plekken, bloedingen, een zwelling en pijn in de hand of vingers ervaart. De aandoening is vaak zeer alarmerend, maar is goedaardig van aard en de symptomen verdwijnen ook weer na korte tijd. Een ondersteunende behandeling is nodig voor het verlichten van de klachten tijdens een aanval. De symptomen keren vaak terug bij patiënten met de zeldzame ziekte, maar de frequentie varieert. De aandoening werd voor het eerst in de medische literatuur beschreven door Walter Achenbach in 1958.

Synoniemen van Achenbach-syndroom

Het Achenbach-syndroom wordt door artsen ook wel ‘paroxysmale handhematoom’ of ‘vingerapoplexie’ genoemd.

Oorzaken van problemen aan vingers en handen

Episodes van problemen met de vingers of handen komen spontaan of na een onbeduidend trauma tot stand. De exacte oorzaak van dit syndroom is nog steeds een raadsel anno april 2018. Mogelijk speelt een subcutane (onderhuidse) bloeduitstorting een rol. Een ander wetenschappelijk onderzoek meldt dat deze aandoening misschien het gevolg is van een beperkte bloedstroom naar de vingers.

Symptomen: Pijn, bloeding, zwelling en verkleuring

Meestal ontstaan frequente aanvallen van pijn, kleurwijzigingen en bloedingen aan de middenvinger en de wijsvinger, maar soms is ook de pink of een andere vinger betrokken. Ook zijn de symptomen aanwezig op delen van de hand(en).

Enkele uren voor een aanval ontstaan voortekenen zoals pijn, tintelingen en jeuk. Vervolgens ontstaat een actieve bloeding en rood- of blauwverkleuring (kneuzing) aan de vingers op. De bloeding stopt meestal binnen enkele minuten na het aanbrengen van lokale druk. Ook de verkleuring verdwijnt na vier tot zes dagen. Tijdens deze periode is een functieverlies van de vingers aanwezig. Ook ervaart de patiënt plotse, intense en brandende pijn (vingerpijn), een ontsteking en een zwelling aan de vingers. Ernstige bloedingen in andere organen komen niet voor. De vingertop en het nagelbed zijn niet betrokken bij het Achenbach-syndroom, hetgeen verschilt met ischemische ziekten. De patiënt lijdt door de ziekte wel vaak aan angst door de plotse vingerproblemen.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek

De diagnose is strikt gebaseerd op klinische kenmerken van het syndroom van Achenbach, omdat alle standaard onderzoeken zoals een Dopplerechografie normale resultaten onthullen. Een angiografie (radiografisch beeld van de bloedvaten) is nodig om een andere aandoening uit te sluiten, maar meestal is dit beeldvormend onderzoek overbodig omdat de arts aan de hand van de kenmerkende geschiedenis en de presentatievorm van de aandoening reeds vermoedt dat de patiënt lijdt aan het Achenbach-syndroom.

Differentiële diagnose

De arts moet goed op de hoogte zijn van deze ziekte omdat hij het Achenbach-syndroom gemakkelijk verwart met andere, ernstige aandoeningen. Dit leidt tot nodeloze diagnostische testen en mentale pijn bij de patiënt. Het vormt voor de arts vaak wel een uitdaging om dit syndroom te onderscheiden van andere aandoeningen waarbij ook een blauwachtige verkleuring van vingers optreedt, zoals occlusieve arteriële aandoeningen, bindweefselaandoeningen, het gebruik van geneesmiddelen (zoals ergotamine), zenuwschade en het schoudergordelsyndroom (druk op zenuw en/of bloedvaten). Bij deze aandoeningen zijn echter vaak alle vingers tegelijkertijd betrokken en meestal zijn andere systemische symptomen of andere afwijkingen van bloedvaten, zenuwen of bloed aanwezig. Een andere aandoening die doet denken aan het syndroom van Achenbach is het ‘pijnlijk kneuzingssyndroom’ of ‘autoerythrocyt-sensibiliseringssyndroom’. Hierbij ontstaan echter ook blauwe plekken op de benen en de romp.

Behandeling van zeldzame ziekte

De patiënt heeft een goede begeleiding nodig om angst te verminderen tijdens acute episodes en ook om eventuele uitlokkende factoren te vermijden. Verder behandelt de patiënt deze ziekte ondersteunend, namelijk door het aanbrengen van afwisselend warme en koude kompressen in combinatie met het nemen van pijnstillers.

Prognose van goedaardige aandoening

De ziekte lijkt voor zowel de arts als de patiënt alarmerend maar de symptomen van een aanval verdwijnen na korte tijd, meestal binnen de week. Ze komen wel weer terug maar de frequentie hiervan is variabel.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Dove tintelende vingers: het carpaal tunnel syndroomSommige mensen hebben voortdurend een doof gevoel in de hand of ze hebben last van tintelende vingers. In veel gevallen…
Ectrodactylie: vergroeiing en ontbreken vingers en tenenEctrodactylie: vergroeiing en ontbreken vingers en tenenEctrodactylie is een aandoening waarbij tenen en vingers vanaf de geboorte met elkaar vergroeid zijn of waarbij één of m…
Feingold-syndroom: Craniofaciale afwijkingFeingold-syndroom: Craniofaciale afwijkingHet Feingold-syndroom kenmerkt zich door microcefalie (een klein hoofd) in combinatie met afwijkingen aan ledematen, de…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenClipart-Vectors, Pixabay
  • Geraadpleegd op 23 april 2018:
  • A Painful Blue Thumb: A Case of Achenbach’s Syndrome, https://www.sciencedirect.com/science/article/pii/S153331670500083X
  • Blauwe of paarse vingers: Oorzaken van blauwverkleuring, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/188362-blauwe-of-paarse-vingers-oorzaken-van-blauwverkleuring.html#syndroom-van-achenbach-en-vingers-die-paars-kleuren
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Is Achenbach’s syndrome a surgical emergency? A systematic review, https://link.springer.com/article/10.1007%2Fs00068-015-0610-0
  • Recurrent Bleeding and Bruising Over Little Finger: A Diagnostic Conundrum!, https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pmc/articles/PMC4681216/

Reageer op het artikel "Achenbach-syndroom: Plotse verkleuring en pijn aan vingers"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Vinger- en teenafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!