InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Levator ani-syndroom: Krampen en pijn aan rectum en anus

Levator ani-syndroom: Krampen en pijn aan rectum en anus

Levator ani-syndroom: Krampen en pijn aan rectum en anus Het levator ani-syndroom is een chronische aandoening waarbij een patiënt sporadische episoden van pijn in het rectum (endeldarm) en de anus ervaart. Om onbekende redenen veroorzaakt een spier vlakbij de anus krampen en pijn. De patiënt is dankzij enkele zelfzorgmaatregelen in staat om de krampen en pijn te verlichten, maar diverse professionele behandelingen zijn ook mogelijk. Ondanks de behandelingen keren de symptomen wel vaak terug al is het wel mogelijk om de klachten en de frequentie van het optreden ervan te verminderen.

Synoniemen van levator ani-syndroom

Artsen geven ook andere benamingen aan het levator ani-syndroom met name:
  • bekkenspanningsmyalgie
  • chronische anorectale pijn
  • chronische proctalgie
  • levator ani-spasmensyndroom
  • levatorspasmen
  • levatorsyndroom
  • piriformis syndroom
  • puborectalis syndroom

Terminologie

Tot 2016 beschouwden artsen het levator ani-syndroom als een vorm van chronische proctalgie (langdurige pijn aan het rectum). Deze term is echter opgeheven waardoor het levator ani-syndroom sindsdien een aparte entiteit geworden is.

Epidemiologie

Ongeveer 7,4 procent van de vrouwen en 5,7 procent van de mannen lijdt aan het levator ani-syndroom. Meer dan de helft van alle patiënten met symptomen van het levator ani-syndroom zijn tussen de dertig en zestig jaar oud.

Oorzaken

De exacte oorzaak van levator ani-syndroom is niet duidelijk anno mei 2018. Het levator ani-syndroom treedt op wanneer de levator ani-spier krampen (spasmen) en pijn veroorzaakt. De levator ani-spier is een spier in de buurt van de anus. Deze pijn is meestal niet gerelateerd aan het een stoelgang. Ook heeft de patiënt geen structurele afwijkingen of onderliggende aandoeningen die leiden tot de krampen.

Risicofactoren van ziekte

Hoewel de precieze oorzaak onbekend is anno mei 2018, zijn diverse risicofactoren bekend:

Symptomen van pijn en krampen aan rectum en anus

Milde tot matige klachten

Een patiënt met het levator ani-syndroom heeft pijn die zich hoog in de endeldarm situeert. Deze pijn komt onregelmatig en spontaan tot stand. De patiënt heeft voelbare pijn tijdens het zitten. Ook is de pijn niet gerelateerd aan een stoelgang. Slaapproblemen komen echter voordat de pijn soms zo ernstig is om de slaap te onderbreken. Verder voelt de patiënt een zekere druk in de endeldarm. De pijn vermindert bij het staan of liggen. Bovendien biedt het laten van een wind of het maken van een ontlasting een verlichting van de klachten.

Ernstige klachten

Normaal gesproken duurt de pijn minder dan twintig minuten. In ernstige gevallen keert de rectale pijn vaak terug en houdt deze enkele uren aan. De pijn straalt soms uit (uitstralingspijn) naar de heupen (heuppijn), het staartbeen (staartbeenpijn) of andere gebieden. In ernstige gevallen heeft een patiënt ook darm- en urineproblemen, zoals constipatie, problemen met het maken van stoelgang, plasproblemen, pijn bij het plassen (dysurie), urine-incontinentie, frequente plasdrang en een opgeblazen gevoel.

Diagnose en onderzoeken

Lichamelijk en diagnostisch onderzoek
De diagnose van het levator ani-syndroom is een diagnose van uitsluiting. De arts moet met andere woorden andere ziekten uitsluiten die mogelijk verantwoordelijk zijn voor de symptomen. De arts moet hiervoor een grondig vraaggesprek en een uitgebreide medische geschiedenis met de patiënt doorlopen. Daarnaast is een lichamelijk onderzoek nodig waarbij de arts de levator ani-spier indrukt bij een digitaal rectaal onderzoek, hetgeen pijn veroorzaakt. Verder bestelt de arts diagnostische onderzoeken om zeker te zijn dat de patiënt niet lijdt aan een andere ziekte. De arts kijkt op basis van de aanwezige klachten welke verdere onderzoeken hij inzet: een ontlastingsonderzoek, een bloedonderzoek, een endoscopie (inwendig kijkonderzoek van de binnenkant van het lichaam) en/of beeldvormende onderzoeken.

Differentiële diagnose
Het is belangrijk om zeker te zijn van de diagnose, want de symptomen doen bij mannen soms denken aan prostatitis (ontsteking van de prostaatklier).

Behandeling

Zelfzorg

Huismiddeltjes voor de aandoening zijn onder meer:
  • niet-steroïde anti-inflammatoire medicatie (NSAID's) nemen (vrij verkrijgbare pijnstillers verminderen het ongemak)
  • op een kussen zitten (een donutvormig kussen vermindert de druk op de anus, wat de symptomen verlichten)
  • wind laten of stoelgang maken (de aanvallen van levator anus-spasmen verlichten hierdoor)
  • zitbaden nemen (verlicht de episodes van anale krampen)

Professionele medische zorg

Biofeedback
Via biofeedback is het mogelijk om dankzij gespecialiseerde apparatuur de spieractiviteit te meten terwijl de patiënt oefeningen moet doen. Door de feedback die ze krijgen, leren patiënten bepaalde spieren te beheersen of te ontspannen waardoor de klachten verminderen.

Botoxinjecties
Regelmatige botoxinjecties zijn voor veel patiënten effectief in het behandelen van de krampen en pijn.

Elektrogalvanische stimulatie (EGS)
De arts plaatst bij elektrogalvanische stimulatie een sonde in de anus zodat hij hiermee een milde elektrische stimulatie kan toedienen. Deze methode is meestal meer effectief dan fysiotherapie.

Fysiotherapie
Fysiotherapie en massage aan het bekkengebied vermindert spasmen in de spieren van de bekkenbodem.

Medicatie
De arts zet schrijft soms spierverslappers of pijnstillers voor, zoals gabapentine (Neurontin) en pregabaline (Lyrica).

Andere behandelingen
Andere behandelingen bestaan uit bijvoorbeeld accupunctuur en sekstherapie.

Prognose van chronische aandoening

Het levator ani-syndroom is een chronische aandoening waarvoor geen effectief bewezen behandeling bekend is (mei 2018). Het is wel mogelijk om de symptomen te verlichten en/of minder frequent te laten verschijnen.

Complicaties

Sommige vrouwen met het levator ani-syndroom ervaren pijn vóór, tijdens of na de geslachtsgemeenschap. Mannen kampen sneller met een pijnlijke ejaculatie (zaadlozing), een vroegtijdige ejaculatie of erectiestoornissen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Pijnlijke anus: symptomen, oorzaak en behandeling anale pijnPijnlijke anus: symptomen, oorzaak en behandeling anale pijnEen pijnlijke anus duidt op pijn in de anus (poepgaatje). Deze pijn kan steeds aanwezig zijn of intermitterend. Een pijn…
Syndroom van HornerHet syndroom van Horner, ook wel het syndroom van Claude Bernard of oculopupillair syndroom genoemd, is een neurologisch…
Perianale fistel: symptomen, oorzaak en behandelingPerianale fistel: symptomen, oorzaak en behandelingEen perianale fistel is een fistel bij de anus, ook vaak 'peri-anale fistel' genoemd. Net binnen de anus bevinden zich e…
Proctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectumProctalgia fugax: anuskrampen, krampende pijn anus, rectumStekende pijn in de anus, krampende pijn in anus of anuskrampen, wat kan dit zijn? Proctalgia fugax is een aandoening di…
Manitoba oculotrichoanaal-syndroomManitoba oculotrichoanaal-syndroomHet Manitoba oculotrichoanaal-syndroom is een multisystemische erfelijke aandoening waarbij de patiënt afwijkingen heeft…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 1 mei 2018:
  • [Treatment of levator ani syndrome: update and future developments]., https://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/21607003
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Levator Ani Syndrome, https://www.pelvicrehabilitation.com/levator-ani-syndrome/
  • Levator Ani Syndrome, https://www.verywell.com/what-is-levator-ani-syndrome-1944702
  • Understanding Levator Ani Syndrome, https://www.healthline.com/health/levator-ani-syndrome
  • What's to know about levator ani syndrome, https://www.medicalnewstoday.com/articles/318763.php

Reageer op het artikel "Levator ani-syndroom: Krampen en pijn aan rectum en anus"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!