InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Tympanitis: Ontsteking trommelvlies met pijn & gehoorverlies

Tympanitis: Ontsteking trommelvlies met pijn & gehoorverlies

Tympanitis: Ontsteking trommelvlies met pijn & gehoorverlies Het trommelvlies is een dun, kegelvormig membraan dat het uitwendige oor van het middenoor scheidt en erg belangrijk is voor een goed gehoorvermogen. Tympanitis is een ontsteking van het trommelvlies (membrana tympani). Het trommelvlies raakt soms ontstoken door bijvoorbeeld een trauma of een bacteriële infectie. Het gehoorvermogen is aangetast bij een trommelvliesontsteking. Pijn en gehoorverlies zijn veel voorkomende symptomen van een ontsteking van het trommelvlies. De arts behandelt eventueel de onderliggende oorzaak van tympanitis wat meestal verloopt via medicatie en soms een medische procedure. De vooruitzichten zijn over het algemeen uitstekend.

Functie van het trommelvlies

Het trommelvlies is een dun, breekbaar en plooibaar membraan dat zich over de gehoorgang uitstrekt. De gehoorgang wordt van het middenoor gescheiden door het trommelvlies. Verder is het trommelvlies belangrijk voor een optimaal gehoorvermogen. Geluidsgolven raken immers het trommelvlies aan, waardoor piepkleine botten in het middenoor gaan trillen die op hun beurt zenuwimpulsen overbrengen naar het binnenoor. Vervolgens gaan de signalen naar de hersenen die de geluiden interpreteren. Bij een ontstoken trommelvlies kan de verwerking van de geluiden niet zo goed gebeuren.

Oorzaken van tympanitis

Bulleuze myringitis

Bij bulleuze myringitis veroorzaken bacteriën een infectie van het trommelvlies. Deze bacteriën zijn eveneens verantwoordelijk voor een middenoorontsteking (otitis media). De bacterie Streptococcus pneumoniae (streptokokkenbacterie) veroorzaakt het vaakst bulleuze myringitis. Ook virussen liggen mogelijk aan de basis van de trommelvliesontsteking, zoals influenza, herpes zoster en anderen. Op het trommelvlies ontstaan blaren of blaasjes gevuld met vloeistof. De arts schrijft antibiotica voor om deze bacteriële infectie te behandelen. In sommige gevallen is het mogelijk om het pus uit het trommelvlies weg te zuigen om het ongemak te verminderen. Orale (via de mond ingenomen) pijnstillers zijn ook inzetbaar bij bulleuze myrinigitis.

Middenoorontsteking

Meestal treft een oorinfectie het middenoor (otitis media). Het vaakst zijn kinderen met een korte buis van Eustachius aangetast. De buis helpt vocht uit het middenoor afvoeren. Eenmaal de buis van Eustachius verstopt is, hoopt zich vocht op en drukt het later op het trommelvlies. De ingesloten vloeistof is een ideale broedplaats voor bacteriën, wat resulteert in een oorontsteking. De arts behandelt een ontsteking van het middenoor met pijnstillers zoals ibuprofen of paracetamol, vooral als er problemen zijn met het trommelvlies.

Trauma

Aan het trommelvlies ontstaat snel schade, vooral als een patiënt voorwerpen in het oor prikt, zoals een wattenstaafje of een vreemd voorwerp in het oor. Ook bij een directe slag op het hoofd ontstaat soms een letsel aan het trommelvlies. De meeste verwondingen aan het trommelvlies genezen spontaan. Pijnstillers verlichten de pijn die gepaard gaat met schade aan het trommelvlies. Bij een ernstig hoofdtrauma, hevige pijn en/of andere symptomen is het verstandig om een arts te raadplegen.

Zwemmersoor

Bij een zwemmersoor (otitis externa) is de oorschelp en de gehoorgang geïnfecteerd. Soms ontstaat ook irritatie aan het trommelvlies wat uiteindelijk tot leidt tot tympanitis. De arts schrijft antibiotica in de vorm van oordruppels voor. Soms is een zwemmersoor veroorzaakt door schimmels en dan zet de arts antischimmelmiddelen (antimycotica) in. Oorjeuk en oorpijn komen voor bij een zwemmersoor, hetgeen de arts behandelt met corticosteroïden (krachtige ontstekingsremmers).

Symptomen

Een trommelvliesontsteking gaat vaak gepaard met één of meer van volgende tekenen:

Een voortdurend ontstoken trommelvlies tast niet alleen het gehoorvermogen aan, maar ook het spraakvermogen is mogelijk getroffen. Dit is vooral van belang bij jonge kinderen die goed moeten kunnen horen om de spraak correct na te bootsen.

Diagnose en onderzoeken

De arts stelt vragen inzake de symptomen en de medische geschiedenis van de patiënt, en voert daarna een lichamelijk onderzoek uit. Tijdens het onderzoek inspecteert de arts het oor met een otoscoop (otoscopie) en kijkt hij of het trommelvlies doorboord (gescheurd) is. De perforatie is soms moeilijk te zien door de dikke oorafscheiding. Artsen gebruiken soms ook een gehooronderzoek om te bepalen of patiënt lijdt aan gehoorverlies.

Prognose van trommelvliesontsteking

Bij de meeste patiënten houden de symptomen slechts enkele dagen aan; zij herstellen spontaan van de ooraandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Gescheurd trommelvlies in oor: Gehoorverlies bij patiëntGescheurd trommelvlies in oor: Gehoorverlies bij patiëntBij een gescheurd trommelvlies (membrana tympani) ontstaat een opening of gat in het trommelvlies van de patiënt. Het tr…
Infectieziekten bij kinderen – Middenoorontsteking (loopoor)Middenoorontsteking is een vervelende infectieziekte. Een kindje met Middenoorontsteking heeft vaak erge pijn aan dit oo…
Oorontsteking van de gehoorgang, symptomenOorontsteking van de gehoorgang, symptomenDe symptomen van een oorontsteking van de gehoorgang uiten zich in een pijnlijke rode gehoorgang. Vaak is de gehoorgang…
Bulleuze myringitis: Infectie van trommelvlies met blaasjesBulleuze myringitis: Infectie van trommelvlies met blaasjesHet trommelvlies (myrinx) - dat tussen het buitenoor en het middenoor ligt - is verantwoordelijk voor het verzenden van…
Zere oortjes bij babyZere oortjes bij babyEen veel voorkomende aandoening bij baby’s is pijn aan hun oren. De baby zit veel aan het oortje, krabt en trekt en kan…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: OpenIcons, Pixabay
  • Geraadpleegd op 3 juli 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 201
  • Tympanitis, https://firstaidkelowna.ca/tympanitis/
  • Tympanitis, https://www.healthline.com/health/tympanitis
  • Tympanitis, https://www.medigoo.com/articles/tympanitis/
  • Tympanitis: Causes, Signs, Symptoms, Treatment, Home Remedies, https://www.epainassist.com/earache-or-ear-pain/tympanitis

Reageer op het artikel "Tympanitis: Ontsteking trommelvlies met pijn & gehoorverlies"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oorproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!