InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Artroscopie: Gewrichtsschade onderzoeken en behandelen

Artroscopie: Gewrichtsschade onderzoeken en behandelen

Artroscopie: Gewrichtsschade onderzoeken en behandelen Een artroscopie is een inwendig kijkonderzoek van één of meer gewrichten. De arts gebruikt deze chirurgische procedure om een probleem in eender welk gewricht te diagnosticeren en behandelen. Het onderzoek is nuttig bij een ontsteking in een gewricht of een beschadigd gewricht, maar een artroscopie is ook inzetbaar om enkele gewrichtsproblemen te verhelpen. Meestal voert een arts een artroscopie van de knie, de schouder, de elleboog, de enkel, de heup of de pols uit. Enkele voorbereidingen zijn nodig voor de procedure. De chirurgische ingreep gebeurt onder verdoving. Na het onderzoek mag de patiënt naar huis en krijgt hij eventueel een behandelplan mee. Net zoals alle andere chirurgische procedures, komen af en toe complicaties voor. Treden enkele alarmsymptomen op, zoals koorts of pijn die verergert, dan is contact met de arts nodig.

Indicatie van artroscopie

De patiënt heeft een artroscopie nodig als hij aanhoudende gewrichtspijn, aanhoudend gezwollen gewrichten of aanhoudende gewrichtsstijfheid ervaart en beeldvormende onderzoeken de oorzaak hiervan niet hebben kunnen bepalen. Een artroscopie is inzetbaar om het niveau van de gewrichtsschade als gevolg van een verwonding te bepalen. Deze schade is dan het gevolg van een sportblessure, of anders van een onderliggende aandoening zoals artrose (reumatische aandoening van het gewrichtskraakbeen).

Dit type endoscopie is eveneens bruikbaar om een reeks gewrichtsproblemen en aandoeningen te behandelen, waaronder:

Voor de ingreep

De chirurg meldt de patiënt voor het onderzoek welke voorbereidingen nodig zijn; dit is afhankelijk van het te onderzoeken gewricht. De patiënt moet mogelijk enkele dagen of weken voor het onderzoek stoppen met het gebruik van bepaalde medicijnen of voedingssupplementen om deze de kans op bloedingen verhogen. De arts moet voorts op de hoogte zijn van mogelijke allergieën. Afhankelijk van het type verdoving dat de patiënt nodig heeft, moet hij mogelijk vasten voor de ingreep. De patiënt gaat tot slot met losse kledij naar het ziekenhuis zodat hij de kledij gemakkelijk aan en uit kan doen.

Tijdens het inwendig kijkonderzoek van de gewrichten

De patiënt krijgt een poliklinische opname voor de artroscopie; hij mag dus na het onderzoek naar huis. Het type anesthesie dat de patiënt krijgt, hangt af van het te onderzoeken gewricht en het vermoedelijke probleem. Soms krijgt een patiënt algemene anesthesie, maar een ruggenprik of een lokale verdoving is ook mogelijk. De arts maakt eerst een kleine chirurgische snede (incisie) ter grootte van een knoopsgat. Vervolgens plaatst een arthroscoop in het gewricht om het gewricht te bestuderen. Dit is een soort instrument met een cameralens en een lamp. De camera projecteert een afbeelding van het gewricht op een scherm. De chirurg vult het gewricht met steriele vloeistof om het te verwijden zodat het gewricht beter in beeld komt. Hij kijkt daarna in het gewricht en maakt een diagnose van het probleem. Vervolgens beslist hij welk type operatie de patiënt nodig heeft, indien van toepassing. Mogelijk heeft de patiënt geen operatie nodig. De arts zal dan via andere kleine insnijdingen (portals) speciale instrumenten invoegen. Hiermee kan hij knippen, schaven, grijpen enzovoort. Als de chirurg beslist dat de patiënt een traditionele ‘open’ operatie moet krijgen om het probleem te verhelpen, doet hij dit tegelijkertijd met de arthroscopische operatie. Daarna zal hij de artroscoop en eventuele instrumenten verwijderen. Hij sluit aan het einde van de procedure de wonde met speciale tape of hechtingen.

Na het onderzoeken en behandelen van gewrichtsschade

Enkele dagen na de ingreep

Na het onderzoek moet de patiënt door een begeleider naar huis worden gebracht met de wagen. De patiënt voelt na de operatie wat pijn in het gewricht. Artroscopische chirurgie resulteert meestal in minder gewrichtspijn en stijfheid dan open chirurgie. Het herstel kost in het algemeen ook minder tijd. De arts schrijft pijnstillers voor om de gewrichtspijn te verhelpen. Hij schrijft ook aspirine of andere medicijnen voor om bloedstolsels te voorkomen. Sommige patiënten hebben krukken, een spalk of een ander hulpmiddel nodig tijdens het herstelproces. De patiënt ervaart kleine wondjes op de plaatsen waar de arthroscopische instrumenten in het lichaam zijn binnengebracht. De dag na de operatie mag de patiënt de chirurgische verbanden verwijderen en deze vervangen door kleine plakstroken om de incisies te bedekken. De arts verwijdert de niet-oplosbare hechtingen na circa twee weken. De wonde moet tijdens het herstelproces zo droog mogelijk blijven. Bij het douchen is het gebruik van een plastic zak daarom aanbevolen.

Enkele dagen tot weken na de ingreep

De patiënt mag sommige activiteiten tijdelijk niet uitvoeren. De arts zal hem hierover informeren na de ingreep. Verder mag de patiënt meestal wel binnen enkele dagen het werk of de school hervatten. Het volledig herstel duurt meestal enkele weken. Het duurt enkele maanden voordat het gewricht weer helemaal normaal is. Fysiotherapie of specifieke oefeningen zijn nuttig om de genezing te versnellen.

Complicaties

Minder dan één procent van de patiënten die een artroscopie ondergaat, krijgt te maken met complicaties. Mogelijke complicaties omvatten:
  • aanhoudende pijn
  • allergische reactie op de anesthesie
  • bloedstolsels
  • een zwelling
  • gevoelloosheid op de incisieplaatsen
  • infecties
  • overmatige bloedingen
  • schade aan de bloedvaten of zenuwen
  • schade aan de slagader
  • tromboflebitis (stolsels in een ader)

Alarmsymptomen

Het is verstandig om de arts te raadplegen wanneer volgende tekenen ontstaan:
  • een ernstige zwelling
  • een verkleurde of stinkende vloeistof die uit de wonde sijpelt
  • gevoelloosheid of tintelingen
  • koorts
  • pijn die verergert

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Waarom knakken gewrichten en is het gevaarlijk?Veel mensen kunnen bewust hun vingers, knieën, heupen of andere gewrichten laten knakken. Soms vindt het knakken van dez…
Gewrichtspijn: Symptomen, oorzaken, medicijnen, behandelingGewrichtspijn komt vrij veel voor bij mensen en zorgt voor heel veel ongemak. Ernstige gewrichtspijn kan de kwaliteit va…
Infectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingInfectieuze artritis: symptomen, diagnose en behandelingEen gewricht kan ontstoken raken door ziektekiemen die in het bloed terecht zijn gekomen. Dit heet een infectieuze of se…
Gewrichtsaandoening artrose: symptomen en behandelingGewrichtsaandoening artrose: symptomen en behandelingArtrose is een progressieve, leeftijdgebonden degeneratieve gewrichtsaandoening, waarbij het gewrichtskraakbeen slijt. H…
Septische artritis: Ontsteking van gewricht door infectieSeptische artritis: Ontsteking van gewricht door infectieSeptische artritis is een ontsteking van een gewricht, dat veroorzaakt is door bacteriën, virussen of schimmels. Deze ve…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 2 oktober 2018:
  • Arthroscopy, https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/arthroscopy
  • Arthroscopy, https://www.nhs.uk/conditions/arthroscopy/
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Overview, https://www.mayoclinic.org/tests-procedures/arthroscopy/about/pac-20392974
  • What Is Arthroscopy?, https://www.webmd.com/arthritis/what-is-arthroscopy#1

Reageer op het artikel "Artroscopie: Gewrichtsschade onderzoeken en behandelen"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-05-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Spier- en gewrichtsafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!