InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Drukkende. stekende of zeurende pijn in de onderbuik

Drukkende. stekende of zeurende pijn in de onderbuik

Drukkende. stekende of zeurende pijn in de onderbuik Pijn in de onderbuik verwijst naar pijn of ongemak dat optreedt in de onderbuik, het gebied onder de navel. Veel vrouwen en mannen zullen van tijd tot tijd last hebben van pijn in de onderbuik. Het kan hierbij gaan om een stekende, doffe, drukkende of juiste zeurende pijn in de onderbuik. Bij vrouwen is dit vaak te wijten aan hun menstruatie. De blaas en voortplantingsorganen zijn gebieden waar de pijn vandaan kan komen, maar het kan ook samenhangen met de spijsvertering. In veel gevallen is het moeilijk om de exacte oorzaak van de onderbuikpijn te diagnosticeren, maar als je bepaalde symptomen opmerkt, kan je huisarts een diagnose stellen. De meest voorkomende oorzaken van pijn in de onderbuik zijn een urinewegaandoening, zoals blaas- of nierproblemen, een darmprobleem, of een probleem met het voortplantingssysteem (bij vrouwen zijn dat de baarmoeder, eileiders en eierstokken).
Krampende pijn in de onderbuik / Bron: Istock.com/WavebreakmediaKrampende pijn in de onderbuik / Bron: Istock.com/Wavebreakmedia

Oorzaken van pijn in onderbuik

Verschillende organen in de onderbuik zijn een voortzetting van die in de bovenbuik en sommige zijn compleet verschillend.

Rechtsonder

Dit is een van de gebieden in de buik waar mensen het vaakst pijnklachten hebben. Het is waar de appendix (letterlijk: aanhangsel) zich bevindt, daar waar de dunne darm overgaat in de dikke darm, rechtsonder in de buik. Bij een vrouw bevindt zich in dit gedeelte van de buik ook de rechtereierstok, de rechtereileider en ligamenten. Blindedarmontsteking, darmontsteking, darmkanker aan de rechterkant, prikkelbare darmsyndroom (PDS), buitenbaarmoederlijke zwangerschap, rechter eierstokcyste, eileiderontsteking, obstipatie en een ingesloten wind zijn veel voorkomende oorzaken van pijn rechtsonder in de buik.

Middenonderbuik

In dit gedeelte van de onderbuik bevindt zich de urineblaas, een deel van de darmen, de prostaat bij de man en de baarmoeder bij de vrouw. Veelvoorkomende oorzaken van pijn in dit gedeelte van de buik zijn onder meer blaasontsteking, obstipatie, fibroom, endometriose, adenomyose, miskraam en symphysis pubis dysfunctie (SPD bij de zwangere vrouw.

Linksonder

Dit deel van de onderbuik is een ander deel van de buik dat vaak geplaagd wordt door pijn. Het is waar de sigmoïd of colon sigmoideum (een deel van de karteldarm) ligt, evenals de linker eierstok, linker eileider, en ligamenten. Obstipatie, diverticulitis, prikkelbare darmsyndroom, buitenbaarmoederlijke zwangerschap, darmontsteking en darmkanker, zijn enkele van de oorzaken van buikpijn in deze regio.

Diverticulose

Diverticulose veroorzaakt wijdverspreide (diffuse) pijn die geleidelijk in ernst toeneemt en in een later stadium in de linkeronderbuik wordt gelokaliseerd. Soms gaat het gepaard met koorts, opgeblazen gevoel en veranderingen in het uiterlijk van de ontlasting. De meeste mensen vertonen echter geen symptomen. Daarom is het mogelijk om jarenlang diverticulose te hebben voordat het wordt vastgesteld door een arts. Na verloop van tijd kan het infectie en ontsteking veroorzaken. Dit vindt plaats in twintig procent van de gevallen. De symptomen van deze infectie kunnen behoorlijk ernstig zijn. Buikpijn, vooral aan de linkerkant onderaan, koorts, winderigheid, diarree of obstipatie, slechte eetlust en soms braken, kunnen het gevolg zijn.

Darmobstructie

Een darmobstructie treedt op wanneer de darmen geheel of gedeeltelijk geblokkeerd zijn. Hierdoor treedt een plotselinge verstoring op in de passage van voedsel door de darm. Klachten bestaan uit aanvallen van hevige buikpijn (kolieken), een opgezette buik, pijn als de arts op de buik drukt, braken, het steeds donkerder worden van het braaksel (het lijkt steeds meer op poep) en het wegblijven van winden en ontlasting

Ziekte van Crohn

De ziekte van Crohn is een ontstekingsziekte van de dunne darm. Symptomen van de ziekte zijn chronische diarree, buikpijn, koorts, vermagering, bloedarmoede of groeiachterstand doordat de aangedane dar, bepaalde voedingsstoffen onvoldoende opneemt.

Cysten en tumoren van de nieren

Cysten en tumoren zijn een van de mogelijke oorzaken van pijn in de linkeronderbuik. Een tumor of cyste veroorzaakt geen pijn tenzij ze groter zijn dan 4-5 cm in diameter en bestaande structuren dwarszitten.

Urineweginfectie

Een urineweginfectie duidt op een infectie of ontsteking van het slijmvlies aan de binnenkant van de urinewegen. Symptomen bestaan uit pijn en deze neemt geleidelijk toe vanuit het midden van de onderbuik. Andere symptomen zijn:

Alarmsymptomen

Pijn in de onderbuik kan het gevolg zijn van acute medische aandoeningen. Bij een darmobstructie heb je geen stoelgang meer en moet je braken en het braaksel gaat steeds meer naar ontlasting ruiken. Het braaksel wordt ook steeds donkerder. Als je plotseling last hebt van een harde, opgeblazen buik, of overvallen wordt door een scherpe pijn of een plotselinge abnormale vaginale bloeding, dan moet je ook onmiddellijk medische hulp inschakelen. Pijn aan de blaas, verminderde eetlust en koorts zijn ook tekenen die je niet moet negeren.

Dagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.comDagelijks voldoende drinken / Bron: Luminast/Shutterstock.com

Zelfzorg

Sommige aandoeningen die leiden tot acute pijn in de onderbuik zijn het gevolg van slechte eetgewoonten. Om je algehele gezondheid te verbeteren, is het raadzaam om over te schakelen op een gevarieerd en gezond dieet. Zorg ervoor dat je dagelijks voldoende water drinkt, want dit voorkomt problemen zoals ophoping van gas in de buik en obstipatie. Ook spoelt het je urinewegen goed door. Let er bovendien goed op welke voedingsmiddelen buikklachten veroorzaken en probeer ze te vermijden. Dagelijks voldoende bewegen komt je spijsvertering ten goede.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Diagnose: buikpijnBuikpijn kan erg lastig zijn om te diagnosticeren. Met het onderstaande schema kunt u een aantal veelvoorkomende oorzake…
BlindedarmontstekingBlindedarmontstekingEen blindedarmontsteking is een ontsteking van het aanhangsel, ook wel appendix genoemd, van de dikke darm. Dit aanhangs…
Pijn in de onderbuikPijn in de onderbuikPijn in de onderbuik is een pijn die gevoeld wordt laag in de buik. Het wordt dan ook wel lage buikpijn genoemd. Buikpij…
Pijnlijke menstruatiePijnlijke menstruatieDysmenorroe of pijnlijke menstruatie komt bij vele vrouwen wel eens voor. Meestal komt de pijn vanuit de onderbuik en ka…
Buikpijn laag in de onderbuikBuikpijn laag in de onderbuikBuikpijn is pijn die gevoeld wordt rondom de organen die zich in de buikholte bevinden. Pijn laag in de onderbuik kan te…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • https://www.betterhealth.vic.gov.au/health/conditionsandtreatments/abdominal-pain-in-adults
  • https://www.merckmanuals.com/home/digestive-disorders/symptoms-of-digestive-disorders/chronic-abdominal-pain-and-recurring-abdominal-pain
  • https://www.abdopain.com/human-abdomen.html
  • https://www.nhs.uk/conditions/stomach-ache/
  • https://www.medicalnewstoday.com/articles/320069.php
  • https://www.healthline.com/health/abdominal-bloating-and-lower-abdominal-pain
  • https://patient.info/health/pelvic-pain-in-women/features/pelvic-pain-lower-abdominal-pain-in-women-causes
  • Afbeelding bron 1: Istock.com/Wavebreakmedia
  • Afbeelding bron 2: Luminast/Shutterstock.com

Reageer op het artikel "Drukkende. stekende of zeurende pijn in de onderbuik"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 15-10-2018
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Pijn in onderbuik
Medische informatie…
Schrijf mee!