InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Verbrande lippen door blootstelling zon: Tips voor genezing

Verbrande lippen door blootstelling zon: Tips voor genezing

Verbrande lippen door blootstelling zon: Tips voor genezing Het is belangrijk om zich te beschermen tegen de schadelijke gevolgen van de zon. Zonnebrand veroorzaakt namelijk niet alleen pijn, maar elke verbranding verhoogt het risico op het ontwikkelen van huidkanker. De lippen zijn bijzonder gevoelig en juist daarom is het aanbrengen van een goed zonnebrandmiddel essentieel. Zonder bescherming lopen mensen het risico op verbrande lippen. Deze zijn pijnlijk, rood en gezwollen, maar ook blaasjes op de lippen zijn mogelijk door zonnebrand op de lippen. Diverse huishoudmiddeltjes en tips helpen bij lippen die verbrand zijn door blootstelling aan de zon. Tot slot dragen personen het best steeds beschermende lippenbalsem, blijven ze zoveel mogelijk weg uit de zon en vermijden ze tot slot ook zonnebanken.
Blootstelling aan schadelijke uv-stralen van de zon leidt zonder gepaste bescherming snel tot verbrande lippen / Bron: Blueeve, PixabayBlootstelling aan schadelijke uv-stralen van de zon leidt zonder gepaste bescherming snel tot verbrande lippen / Bron: Blueeve, Pixabay

Oorzaken van verbrande lippen

De lippen van een persoon zijn erg gevoelig voor de uv-stralen van de zon. De lippen bezitten een dunne huidlaag en heel weinig melanine, het pigment dat helpt beschermen tegen de zon. Lippen zijn erg kwetsbaar omdat ze altijd blootgesteld worden aan de zon wanneer een persoon zich buiten begeeft.

Symptomen

De effecten van de blootstelling aan de zon zijn mogelijk pas duidelijk na 24 uur. Vooral de onderlip is aangetast door zonnebrand. Symptomen van verbrande lippen zijn onder andere gezwollen lippen en gevoeligheid en pijn bij aanraking. Bij sommige patiënten ontstaat een kleine bloeding door de lippen die verbrand zijn. De bloeding zorgt ervoor dat de huid schilfert en korstvorming ontstaat, die uiteindelijk ook verdwijnt. Veranderingen in de kleur van de lippen komen ook tot stand; deze zijn roze of roodachtig door de zonnebrand. Patiënten met matige tot ernstige verbrande lippen, hebben bovendien zonnebrandblaasjes of blaren op de lippen. Deze kleine witte lipbultjes zijn gevuld met vocht. De klachten van zonnebrand (op de lippen) houden meestal drie à vijf dagen aan.

Zelfzorg en tips bij zonnebrand aan lip

Aloë vera-gels gebruiken

Aloë vera hydrateert en vermindert de pijn. Mensen gebruiken het best uitsluitend aloë vera-gels die 100% aloë bevatten voor het geval ze per ongeluk de gel inslikken.

Antiseptische doekjes gebruiken

Ernstige door de zon verbrande lippen zijn meer vatbaar voor de ontwikkeling van blaasjes. Het is verstandig om bij ernstige symptomen een arts te raadplegen. De patiënt gebruikt antiseptische doekjes op de lippen om toekomstige lipinfecties te voorkomen. Hierdoor komen koorts en/of een koortslip niet tot stand.

Kompres gedrenkt in vetvrije magere melk toepassen

Een kompres gedrenkt in vetvrije magere melk verlicht eveneens de pijn, aangezien eiwitten in de melk een film vormen over de verbrande huid om blootgestelde zenuwuiteinden te beschermen.

Koude aanbrengen

Het aanbrengen van een koud kompres op de zongebruinde lippen verlicht de pijn en ontsteking. Hiervoor doordrenkt de persoon een kleine, schone handdoek in ijskoud water, perst hij het overtollige water uit en houdt hij het vervolgens tegen de lippen. Zodra de handdoek begint op te warmen, haalt hij de handdoek weg van de lippen en herhaalt hij het proces.

Het nemen van vrij verkrijgbare ontstekingsremmers verlicht de pijn / Bron: Stevepb, PixabayHet nemen van vrij verkrijgbare ontstekingsremmers verlicht de pijn / Bron: Stevepb, Pixabay

Ontstekingsremmers nemen

Zonnebrand leidt tot een ontsteking, dus het nemen van een niet-steroïde anti-inflammatoir geneesmiddel (NSAID), zoals ibuprofen of aspirine, verminder het ongemak.

Vochtinbrengende crèmes gebruiken

Vochtinbrengende middelen (crèmes) die ricinuszaadolie, sheaboter of bijenwas, vitamine E, kokosolie of amandelolie bevatten, doen de door de zon verbrande lippen kalmeren en genezen.

Voldoende water drinken

Als een verbrande huid water uit het lichaam naar de oppervlakte trekt, ontstaan snel uitdrogingsverschijnselen wanneer brandwonden ontstaan. Daarom moeten mensen met zonnebrand zeker veel water drinken. Sportdranken zijn ook nuttig om de verloren elektrolyten te vervangen.

Alarmsymptomen

Meestal genezen verbrande lippen vanzelf. Ook breekt het merendeel van de blaren met zonnebrand spontaan zonder dat een arts deze handmatig moet aftappen. Het is echter mogelijk om een allergische reactie op het zonnebrandmiddel te krijgen. Een persoon moet bijgevolg dringende medische hulp inroepen als hij kampt met sterk gezwollen lippen, een gezwollen tong of een huiduitslag. Andere tekenen van een allergische reactie zijn moeilijkheden met eten, drinken, praten of het openen van de mond.

Risico's en complicaties

Koortsblaasjes

Een patiënt die reeds bekend is met koortsblaasjes, krijgt mogelijk een uitbraak van koortsblaasjes als de lippen verbrand zijn. Een effectieve zonbescherming is aanbevolen om dit te voorkomen.

Lipkanker

Huidkanker is één van de meest voorkomende vormen van kanker. De meest voorkomende oorzaak van huidkanker is zonlicht. De lippen zijn frequente locaties voor twee van de meest voorkomende niet-melanoom huidkankers. Deze kankers staan bekend als een basaalcelcarcinoom (BCC) en een plaveiselcelcarcinoom (SCC). Lipkanker is verantwoordelijk voor 0,6% van alle kankers. BCC en SCC komt het vaakst voor bij mannen van vijftig jaar en ouder met een lichte huidskleur. Mannen hebben drie tot dertien keer meer kans op het krijgen van lipkanker dan vrouwen. Ze werken namelijk vaker buiten dan vrouwen. De onderlip heeft twaalf keer meer kans op het ontwikkelen van huidkanker dan de bovenlip.

Tragere genezing

Verbrande lippen voelen droog aan. De meeste patiënten gaan daardoor sneller likken aan de lippen. Het likken van de zongebruinde lippen moet echter worden vermeden, omdat hierdoor al het vocht uit de lippen wordt verwijderd. Dit is op zijn beurt nadelig voor het herstelproces. Zonnebrandlippen herstellen pas na enkele dagen. Het is belangrijk om geduldig te wachten en de aandoening de tijd te geven om volledig te herstellen.

Preventie van lippen die verbrand zijn

Beschermende lippenbalsem dragen

Zinkoxide of titaniumoxide mag de patiënt ook op de lippen toepassen. Hiermee voorkomt de patiënt dat alle schadelijke stralen van de zon de huid bereiken. Artsen adviseren om ten minste dertig minuten voor het naar buiten gaan een beschermende balsem op de lippen aan te brengen en deze de hele dag opnieuw aan te brengen, vooral na het eten of drinken. Een patiënt moet een lippenbalsem gebruiken met een zonbeschermingsfactor van minstens 15, vooral als hij buiten werkt of veel buiten is. Sneeuw, water en zand reflecteren het zonlicht, waardoor meer uv-licht die de lippen bereikt. Zonnebrand treedt ook op bij bewolkt weer.

Wegblijven uit de zon

De beste manier om de huid te beschermen tegen de schadelijke uv-stralen, is om tussen 10.00 uur en 16.00 uur uit het direct zonlicht weg te blijven. Wanneer een patiënt in de zon staat, moet hij een zonnebrandmiddel met zonbeschermingsfactor gebruiken.

Zonnebanken vermijden

Artsen adviseren patiënten ook om zonnebanken te vermijden. Deze werken met kunstmatige straling en brengen ook risico's met zich mee, zoals huidkanker en rimpels.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Verbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zonVerbrande ogen (zonnebrand) door blootstelling aan zonDe zon is voor iedereen een belangrijke bron van vitamine D. Hoewel de zon veel essentiële vitaminen geeft, ontstaat ook…
Verbrande lip door de zon: symptomen, behandeling & zelfzorgVerbrande lip door de zon: symptomen, behandeling & zelfzorgDroge, verbrande lippen door de zon is een veel voorkomend verschijnsel in de zomer als je veel in de zon vertoeft, voor…
Last van gebarsten lippen?Last van gebarsten lippen?Veel mensen hebben wel eens last gehad van gebarsten of gesprongen lippen. Meestal komt dit voor in de herfst of winter.…
Natuurlijke remedies tegen zonnebrandNatuurlijke remedies tegen zonnebrandDe symptomen van zonnebrand verschijnen enkele uren na blootstelling aan de zon. Ze hebben verschillende dagen tot soms…
Verzorging van je lippenOok het verzorgen van je lippen is erg belangrijk. Toch vergeten we dit vaak. Raar eigenlijk want je lippen gebruik je a…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Marisa Sias, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 oktober 2018:
  • Coëlho, Medisch Zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • How To Treat Sunburnt Lips, https://amr.com.au/post/how-to-treat-sunburnt-lips/
  • How to treat your sunburned lips, https://www.medicalnewstoday.com/articles/319004.php
  • Sunburned Lips, http://medicaltreasure.com/sunburned-lips/
  • Sunburned lips, https://www.healthline.com/health/sunburned-lips
  • Symptoms of Sunburned Lips and Effective Ways to Treat Them, https://beautisecrets.com/sunburned-lips
  • Afbeelding bron 1: Blueeve, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Verbrande lippen door blootstelling zon: Tips voor genezing"

Infoteur: Miske
Laatste update: 16-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Mond- en kaakproblemen
Medische informatie…
Schrijf mee!