InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Gevoelloze pink: oorzaken van een doof gevoel in je pink

Gevoelloze pink: oorzaken van een doof gevoel in je pink

Gevoelloze pink: oorzaken van een doof gevoel in je pink De elleboogzenuw (nervus ulnaris) is verantwoordelijk voor het gevoel in de pink en ringvinger. Deze belangrijke zenuw bestuurt ook veel van de kleine spieren in de hand die verantwoordelijk zijn voor fijne motorische controle en sommige spieren in de onderarm die worden gebruikt voor een sterke grip. De nervus ulnaris bestaat uit kleine zenuwvezels die vanuit de ruggengraat in de nek zich langs de binnenkant van de arm verplaatsen. Bij de elleboog loopt de nervus ulnaris aan de binnenzijde oppervlakkig langs een benig uitsteeksel (het zogeheten 'telefoonbotje'). De nervus ulnaris ligt dicht bij de huid en is kwetsbaar voor verwondingen op deze locatie. Hier loopt de zenuw door een tunnel (de cubitale tunnel). Als de zenuw op deze plek bekneld raakt, kun je last krijgen van een tintelend, prikkelend of doof gevoel aan de pinkzijde van de hand (een gevoelloze pink), evenals pijn aan de binnenzijde van de elleboog en krachtsverlies in de hand.

Oorzaken van een gevoelloze pink

Gevoelloosheid in de vingers kan aanzienlijk interfereren met je dagelijkse bezigheden, zoals schrijven, dingen vasthouden en optillen, etc. Hoewel gevoelloosheid van de vingers of ene gevoelloze pink meestal wordt veroorzaakt door een beknelde zenuw of zenuwcompressie, kan dit ook komen door een onderliggende aandoening of ziekte. Gevoelloosheid, met name in de pink, wijst op de betrokkenheid van bepaalde zenuwen op specifieke locaties. Raadpleeg je huisarts om de oorzaak te achterhalen voor een doof gevoel in de pink en om op basis daarvan de juiste behandeling te krijgen.

Nekhernia / Bron: InesBazdar/Shutterstock.comNekhernia / Bron: InesBazdar/Shutterstock.com

Zenuwwortelcompressie

Het gevoel in onze vingers wordt door verschillende zenuwen tot stand gebracht, die beginnen bij je cervicale wervelkolom (in de nek), bestaande uit zeven halswervels. Binnenin de wervelkolom bevindt zich het ruggenmerg en de zenuwwortels. Acht paar spinale zenuwen of ruggenmergzenuwen vertakken zich vanuit de ruggenmerg en komen uit tussen je nekwervels. De achtste ruggenmergzenuw zorgt voor sensatie van je buitenste deel van je arm, inclusief je pink. Druk op deze zenuw of compressie van deze zenuw kan gevoelloosheid of een doof gevoel veroorzaken in dit verzorgingsgebied.

Hernia en artrose zijn de meest voorkomende oorzaken van compressie van zenuwwortels in de nek. Wervels in je wervelkolom worden gescheiden door tussenwervelschijven. Dit zijn de schokdempers van je wervelkolom. Wanneer zij uit hun positie raken kun je last krijgen van een hernia (uitstulping van een tussenwervelschijf), waardoor de zenuwwortels onder druk komen te staan ​​wanneer ze uit je ruggengraat komen. Evenzo veroorzaakt artrose een afbraak van de gewrichten tussen de wervels, waardoor de ruimte voor de zenuwwortels wordt verkleind. Nekhernia en artrose met betrekking tot je zevende nekwervel verhoogt de druk op de achtste ruggenmergzenuw, wat mogelijk kan leiden tot gevoelloosheid in de pink.

Cubitaaltunnelsyndroom

Het cubitaaltunnelsyndroom (CTS) is een aandoening waarbij sprake is van druk of uitrekking van de nervus ulnaris, wat kan leiden tot gevoelloosheid of tintelingen in de ringvinger en pink, pijn in de onderarm en/of zwakte in de hand. De nervus ulnaris loopt in een tunnel aan de binnenkant van de elleboog. Er zijn een paar oorzaken van CTS, waaronder:
  • Directe druk (zoals het leunen van de arm op een armsteun) kan de zenuw indrukken, waardoor de arm en de hand en dan vooral al de ringvinger en de pink, in slaap vallen.
  • De elleboog te lang gebogen, kan de zenuw achter de elleboog strekken. Dit kan gebeuren tijdens de slaap.
  • Anatomie: soms blijft de nervus ulnaris niet op zijn plaats en schuift deze heen en weer over een benig uitsteeksel ('telefoonbotje') terwijl de elleboog wordt bewogen. Dit kan de zenuw irriteren.

Het cubitaaltunnelsyndroom kan pijn, verlies van gevoel, tintelingen en/of zwakte veroorzaken. Een gevoel van speldenprikken of kleine schokjes worden meestal gevoeld in de ringvinger en pink. Deze symptomen worden vaak gevoeld wanneer de elleboog voor een lange tijd wordt gebogen, zoals tijdens het vasthouden van een telefoon of tijdens het slapen.

Beknelling van de polszenuw

De nervus ulnaris loopt via de onderarm naar je hand. Deze zenuw komt uit in je handpalm aan de pinkzijde van je hand en loopt door een tunnel genaamd het kanaal van Guyon, waar de zenuw zich in twee takken splitst. Beknelling van de nervus ulnaris in je hand kan leiden tot een doof gevoel of gevoelloosheid in je pink. Tumoren, cysten, bloedvataandoeningen en artritis kunnen stuk voor stuk de druk op de nervus ulnaris in het kanaal van Guyon verhogen. Bovendien kan de nervus ulnaris beschadigd raken door een trauma in dit deel van je hand, bijvoorbeeld als gevolg van een ongeval. De compressie van de nervus ulnaris in de hand veroorzaakt géén tintelingen in je onderarm.

Zenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaaltunnelsyndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nlZenuwbeklemming van de nervus medianus oftewel het carpaaltunnelsyndroom (CTS) / Bron: Alexonline/Shutterstock.nl

Carpaaltunnelsyndroom

Het carpaaltunnelsyndroom duidt op een beknelling van de middelste handzenuw (nervus medianus) in de pols. Symptomen bestaan uit tintelingen in de duim, wijsvinger en middelvinger, maar soms doen ook de ringvinger en de pink mee.

Zenuwbeschadiging in de pink

Kleine gevoelszenuwen lopen aan elke kant van je vingers. Schade aan een van deze zenuwen in de pink kan een verdoofd gevoel in je pink veroorzaken, en beïnvloedt de helft van de vinger aan de kant waar de verwonding heeft plaatsgevonden. Letsel aan de gevoelszenuwen worden meestal veroorzaakt door snij- of scheurwonden of traumatisch handletsel. Meestal is een operatie nodig om de zenuw te herstellen en het gevoel in je vinger te herstellen.

Andere oorzaken doof gevoel in je pink

Diabetes

Gevoelloosheid in je pink kan ook worden veroorzaakt door een onderliggende aandoening of stoornis, zoals diabetes. Diabetische zenuwbeschadiging (diabetische neuropathie) komt vaak voor bij mensen die al vele jaren de ziekte hebben. In het begin heb je mogelijk lichte tintelingen en gevoelloosheid die komen en gaan, meestal in je vingers of tenen. Uiteindelijk kan het getroffen gebied volledig en blijvend gevoelloos worden.

Sommige medicijnen veroorzaken gevoelloosheid / Bron: Stevepb, PixabaySommige medicijnen veroorzaken gevoelloosheid / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen en gifstoffen

Andere medische aandoeningen en bepaalde medicijnen en toxines kunnen ook een verdoofd gevoel van de vinger veroorzaken. Echter, gevoelloosheid geassocieerd met een onderliggende medische aandoening treedt meestal op in meerdere of alle vingers op in plaats van alleen de pink.

Beroerte

Een gevoelloze pink kan ook worden veroorzaakt door een beroerte, de verzamelnaam voor een TIA, herseninfarct en hersenbloeding. Bloedstolsels of schade aan de bloedvaten verminderen de bloedtoevoer naar je hersenen, wat leidt tot schade aan dat deel van de hersenen. Plotselinge uitvalverschijnselen, zoals een verlamde arm of been, scheve mond en/of verward praten, wijzen op een beroerte, evenals gevoelloosheid of tintelingen in je vingers, vooral aan één kant van je lichaam. Schakel onverwijld medische hulp in als je dergelijke symptomen ervaart.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
De strijd tegen borstkanker: Pink RibbonDe strijd tegen borstkanker: Pink RibbonOmdat er steeds meer mensen lijden aan kanker, wordt er steeds meer aandacht besteed aan het werven van geld dat gebruik…
Oktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerOktober borstkankermaand: aandacht vragen voor borstkankerBorstkanker kan ons allemaal raken, zowel man als vrouw. Borstkanker komt vaak voor: ieder jaar in Nederland krijgen zo´…
Tinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotjeTinteling binnenzijde onderarm en pink: zenuw telefoonbotjeJe tegen de achterkant van de arm stoten, kan door de lokale zenuw tintelingen of een vervelend pijnlijk gevoel geven. H…
Anatomie - Spieren en functies van de hand en onderarmAnatomie - Spieren en functies van de hand en onderarmOm de hand (vingers, duim en pols) te laten bewegen, zijn er spieren nodig. Deze spieren bevinden zich hoofdzakelijk in…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: BlueSkyImage/Shutterstock.com
  • https://www.pthealth.ca/blog/is-this-serious-why-is-my-pinky-finger-numb/
  • https://www.livestrong.com/article/250397-causes-of-numb-pinky-fingers/
  • http://www.assh.org/handcare/hand-arm-conditions/cubital-tunnel
  • https://www.anationinmotion.org/ortho-pinion/why-is-my-pinky-numb/
  • https://www.healtholino.com/numbness-in-pinky-finger-causes-and-treatment/
  • http://dralexritza.com/what-i-learned-from-a-numb-pinky-finger/
  • https://www.nvvn.org/patienteninfo/zenuwletsels/nervus-ulnaris-beknelling-elleboogszenuw/
  • https://www.epicentrum.be/home/2018/03/19/tintelende-of-slapende-vingers/
  • Afbeelding bron 1: InesBazdar/Shutterstock.com
  • Afbeelding bron 2: Alexonline/Shutterstock.nl
  • Afbeelding bron 3: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Gevoelloze pink: oorzaken van een doof gevoel in je pink"

Infoteur: Tartuffel
Laatste update: 14-02-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Gevoelloze vingers
Medische informatie…
Schrijf mee!