InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Erythrodermische psoriasis: Wijdverspreide rode huiduitslag

Erythrodermische psoriasis: Wijdverspreide rode huiduitslag

Erythrodermische psoriasis: Wijdverspreide rode huiduitslag Erythrodermische psoriasis is een zeldzaam maar zeer ernstig type psoriasis. Bij deze huidziekte heeft de patiënt een wijdverspreide, vurige, verbrande huid die jeukend en pijnlijk is. Enkele risicofactoren verhogen de kans op deze chronische huidaandoening. De arts behandelt de auto-immuunziekte via diverse opties, al zijn mogelijk ook combinaties van behandelingen nodig om de ziekte onder controle te krijgen. Meestal is de behandeling succesvol, maar af en toe is een patiënt niet meer te helpen en komt hij te overlijden als gevolg van complicaties zoals bijvoorbeeld hartfalen, een longontsteking of sepsis (bloedvergiftiging). Het aanpakken van risicofactoren verlaagt de kans op het krijgen dit agressief type psoriasis.

Oorzaken: Auto-immuunziekte

Psoriasis is een auto-immuunziekte. Dit treedt op wanneer het natuurlijke afweersysteem van het lichaam gezond weefsel aanvalt. Het is anno januari 2019 onbekend wat de exacte oorzaak is van de chronische huidziekte. Bij patiënten met psoriasis treedt een overproductie van T-cellen op. Dit zijn een soort witte bloedcellen die bacteriën en virussen afweren. Bij psoriasis vallen deze T-cellen gezonde huidcellen aan. Door de toename van huidcellen en T-cellen ontstaan een scala aan symptomen.

Alcoholmisbruik is een risicofactor voor erythrodermiche psoriasis / Bron: Jarmoluk, PixabayAlcoholmisbruik is een risicofactor voor erythrodermiche psoriasis / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Risicofactoren van ernstig type psoriasis

Over het algemeen zijn de meeste typen psoriasis het gevolg van dezelfde uitlokkende factoren:

Symptomen: Wijdverspreide rode, verbrande huiduitslag

Huid

De symptomen ontstaan geleidelijk of plots. Bij erythrodermische psoriasis heeft de patiënt een wijdverspreide huiduitslag die vrijwel het hele lichaam of zelfs het hele lichaam bedekt. De uitslag bestaat uit rode, schilferige vlekken met vaak ernstige jeuk en pijn. De vurige, rode huid lijkt hierbij verbrand. De auto-immuunaandoening veroorzaakt zelfs een afbladderende huid in grote vellen. Verder zijn mogelijk puisten (piepkleine blaasjes) aanwezig die met pus zijn gevuld.

Andere tekenen

Andere symptomen zijn:

Als de patiënt deze symptomen heeft, moet hij onmiddellijk de arts raadplegen.

Diagnose en onderzoeken

Vraaggesprek en lichamelijk onderzoek
De arts bevraagt de patiënt over zijn medische geschiedenis. De arts wenst ook informatie over de familiegeschiedenis van psoriasis. Hij polst ook naar mogelijke risicofactoren zoals het gebruik van via de mond ingenomen corticosteroïden, de aanwezigheid van een infectie of het plotseling stoppen met het nemen van psoriasismedicatie. Vervolgens is een lichamelijk onderzoek nodig waarbij de arts kijkt naar de aanwezigheid van enkele psoriasistekenen zoals plaques op de huid, gewrichtspijn en nagelpsoriasis.

Diagnostisch onderzoek
De arts voert een huidbiopsie uit waarbij hij een stukje van de aangetaste huid verwijdert en dit laat controleren in het laboratorium op tekenen van psoriasis. Er is geen laboratoriumtest om te bevestigen dat de patiënt lijdt aan erythrodermische psoriasis, maar laboratoriumonderzoeken kunnen wel andere oorzaken uitsluiten van gelijkaardige symptomen, zoals atopische dermatitis, seborreïsche dermatitis en andere aandoeningen.

Behandeling van chronische huidziekte

Niet altijd zijn de andere symptomen van deze ziekte gemakkelijk te behandelen. Mogelijk moet de patiënt meerdere behandelingen of combinaties van behandelingen uitproberen alvorens de symptomen onder controle gebracht kunnen worden.

Vervanging van eiwit en vloeistof

Mogelijk is een ziekenhuisopname nodig voor patiënten met deze ernstige vorm van psoriasis. Dit type psoriasis veroorzaakt namelijk ernstige problemen door een verlies van eiwit en vloeistof. De arts vervangt dit door intraveneuze (via een ader) elektrolyten en vloeistof.

Diverse medicijnen zijn inzetbaar / Bron: Stevepb, PixabayDiverse medicijnen zijn inzetbaar / Bron: Stevepb, Pixabay

Medicijnen

De behandeling hangt af van de ernst van de symptomen en ook of de patiënt lijdt aan andere gezondheidsproblemen. Mogelijk is een combinatie van één of meer medicijnen nodig die de huidontsteking verlichten. De arts schrijft soms ook nog antibiotica voor om een infectie te helpen voorkomen. Pijnstillers zijn ook nodig. Verder zet de arts geneesmiddelen in om de jeuk onder controle te krijgen. Tot slot schrijft de arts soms angstverlichtende medicijnen voor.

Topische (op de huid toegepaste) behandelingen

Om de huid aan de buitenkant te kalmeren, zijn natte verbanden, steroïde crèmes, zalven of vochtinbrengende middelen inzetbaar. Ook het nemen van een bad vol havermout kan helpen.

Prognose van erythrodermische psoriasis

Hoewel de meeste patiënten met erythrodermische psoriasis het goed doen na één of meer behandelingsopties, is het niet mogelijk om sommige patiënten te helpen. De aandoening leidt soms dan ook tot de dood.

Complicaties van huidaandoening

De huid is belangrijk voor je algehele gezondheid. Het helpt bij de regulatie van de lichaamstemperatuur, houdt ziektekiemen en toxines (gifstoffen) buiten en houdt vocht vast. Erythrodermische psoriasis tast deze functies aan en hierdoor ontstaan soms levensbedreigende complicaties. De patiënt krijgt bijvoorbeeld te maken met een gevaarlijk lage lichaamstemperatuur (hypothermie), het verlies van de broodnodige eiwitten en vloeistoffen en ernstige ziekten zoals sepsis (bloedvergiftiging) en een longontsteking. Als een patiënt te veel vocht verliest, heeft het hart niet genoeg bloed om te pompen. Dat leidt tot een shock, nierfalen en hartfalen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Aandoeningen: PsoriasisAandoeningen: PsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die het meest voorkomt bij zowel jonge kinderen als volwassenen. De ziekte wissel…
Psoriasis op voeten: Symptomen en behandeling voetpsoriasisPsoriasis op voeten: Symptomen en behandeling voetpsoriasisPsoriasis is een chronische huidziekte die mogelijk te wijten is aan een probleem met het immuunsysteem. De huidaandoeni…
Psoriasis, huidziektePsoriasis is een huidziekte, en is chronisch. De ziekte zorgt voor rode plekken op de huid, huidschilfers, het kan erg j…
Psoriasis, een huidziekte met zware gevolgenPsoriasis is een ontsteking van de huid. Er zijn vijf soorten, elk met unieke tekenen en symptomen, zoals rode huid, wit…
Psoriasis: wat helpt?Psoriasis is een vervelende chronische huidaandoening, waar je in het dagelijks leven heel veel last van kunt hebben. Je…
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 31 januari 2019:
  • 7 Types of Psoriasis, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/psoriasis-types#1
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Erythrodermic Psoriasis, https://www.psoriasis.org/about-psoriasis/types/erythrodermic
  • Erythrodermic Psoriasis, https://www.webmd.com/skin-problems-and-treatments/psoriasis/erythrodermic-psoriasis#1
  • Erythrodermic psoriasis: What you need to know, https://www.medicalnewstoday.com/articles/314514.php
  • Pictures of Erythrodermic Psoriasis and How to Treat It, https://www.healthline.com/health/erythrodermic-psoriasis
  • Afbeelding bron 1: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Stevepb, Pixabay

Reageer op het artikel "Erythrodermische psoriasis: Wijdverspreide rode huiduitslag"

Infoteur: Miske
Laatste update: 29-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!