InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Pijn aan voeten tijdens nacht: Oorzaken nachteljke voetpijn

Pijn aan voeten tijdens nacht: Oorzaken nachteljke voetpijn

Pijn aan voeten tijdens nacht: Oorzaken nachteljke voetpijn Pijnlijke voeten treden vooral tijdens de dag op omdat mensen zich dan verplaatsen en de voeten daardoor steeds in beweging zijn. Sommige patiënten kampen echter met voetpijn tijdens de nacht. De voetpijn veroorzaakt voor veel patiënten extreem ongemak en leidt tot een verstoorde slaap. Mogelijk is het dragen van te kleine schoenen de oorzaak van de pijnlijke voeten, maar ook een ernstiger probleem ligt mogelijk ten grondslag aan de pijnlijke voeten tijdens de nacht. Als nachtelijke voetpijn een terugkerend probleem is dat de slaap verstoort tot op het punt dat de dagelijkse activiteiten aangetast worden, is het belangrijk om medische hulp in te roepen. Met de juiste zorg en behandeling verdwijnen of verminderen de meeste voetklachten en heeft de patiënt weer een goede nachtrust.
Zwaarlijvigheid vormt een risicofactor voor een beknelde zenuw aan de voet / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)Zwaarlijvigheid vormt een risicofactor voor een beknelde zenuw aan de voet / Bron: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)

Beknelde zenuw en nachtelijke voetpijn

Wanneer de zenuwen beklemd zijn, voelt een patiënt een kloppende zenuwpijn in de voet die 's nachts verergert. Een beknelde zenuw is mogelijk het resultaat van een langdurige periode van het lichaam in een bepaalde positie. Samengedrukte zenuwen ontstaan soms ook door aandoeningen, zoals bijvoorbeeld reumatoïde artritis (ontsteking van gewrichten en organen), suikerziekte, een cysten en zwaarlijvigheid. Een beknelde zenuw leidt tot zwelling, gevoelloosheid, tintelingen, zwakte en pijn die start bij de samengedrukte zenuw, maar zich voortbeweegt langs de getroffen ledemaat. De pijnlijke gevoelens verergeren vaak gedurende de nacht. De behandeling van een beknelde zenuw is afhankelijk van de ernst van de pijn. Rust, herhaalde bewegingen vermijden, medicatie, fysiotherapie en af en toe ook chirurgie zijn mogelijke behandelingsopties bij een zenuwbeknelling van de voet.

Morton neuroom en pijnlijke voeten tijdens de nacht

Bij een Morton neuroom (interdigitaal neuroom) ontstaat er een verdikking van het weefsel rond de zenuwen in de voeten die naar de tenen leiden. Dit gebeurt door een overmatige druk, een trauma of irritatie. Het dragen van te strak of ander slecht schoeisel is vaak de oorzaak van een Morton neuroom. Ook bunions (pijnlijke misvorming van gewricht van grote teen) en hamertenen zijn geassocieerd met de aandoening. Vrouwen zijn vaker dan mannen getroffen door deze voetaandoening. De botten van de derde en vierde tenen zijn getroffen bij een Mortonís neuroom. Belangrijke symptomen zijn onder meer een brandend of tintelend gevoel, gevoelloosheid en voetkrampen die tijdens de nacht verergeren. Geschikt schoeisel dragen, steunzolen dragen en voetmassages verlichten de klachten.

Overmatig alcoholgebruik en voetpijn tijdens het slapen

Nachtelijke voetpijnen zijn mogelijk ook het resultaat van overmatig alcoholgebruik. Patiënten die te veel alcohol consumeren, krijgen sneller te maken met zenuwschade (alcoholische neuropathie). Hierdoor kampen patiënten met brandende voeten, spierzwakte, spierspasmen (spierkrampen) en een verlies van de spierfunctie. Deze aandoening behandelen gebeurt door het dragen van compressiekousen, het slapen met een kussen tussen de benen en het uitvoeren van eenvoudige beenuitrekoefeningen gedurende de dag.

Perifere neuropathie en pijn aan voet tijdens de slaap

Perifere neuropathie is een zenuwaandoening van de handen en/of voeten. De aandoening is het gevolg van diabetes mellitus (suikerziekte), bepaalde kankers, immuunstoornissen, gordelroos, nierfalen en vitaminegebreken. Deze ziekten veroorzaken een gedeeltelijke tot volledige onderbreking van een zenuwvezel (axon) in de voet of enkel. Ook het gebruik van bepaalde voorgeschreven medicijnen leidt mogelijk tot perifere neuropathie. Pijn, gevoelloosheid of onwillekeurige schokkerige bewegingen in de benen zijn kenmerkend. De ongemakkelijke sensaties verdwijnen wanneer patiënten rondlopen, maar ze komen terug tot uiting wanneer de patiënt niet beweegt, dus tijdens de slaap. Regelmatige zachte lichaamsbeweging, zoals wandelen, yoga en tai chi vermindert de vervelende gevoelens. Ook gezond en gevarieerd eten en weinig alcohol consumeren is essentieel. Diabetici controleren tot slot best regelmatig de bloedglucosewaarden zodat diabetische neuropathie met de bijbehorende voet- en beenproblemen niet tot stand komt.

Een gezonde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, PixabayEen gezonde voeding is belangrijk / Bron: Jill111, Pixabay

Rusteloze benen syndroom en voetpijn tijdens nachtrust

Het rusteloze benen syndroom is een aandoening die nachtelijke voetpijn veroorzaakt. Deze ziekte is te wijten aan een disbalans in dopamine dat verantwoordelijk is voor het overbrengen van hersen- en zenuwsignalen door het hele lichaam. De genetische aandoening komt vaker tot stand bij volwassen vrouwen. Het is een veel voorkomende aandoening bij patiënten die lijden aan diabetes mellitus, reumatoïde artritis, nierfalen en een ijzertekort (ferriprieve anemie). Yoga, voetmassages, gezond eten en medicatie verlichten mogelijk de symptomen van deze neurologische aandoening.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Nachtelijke spierkrampNachtelijke spierkrampSoms heb je van die nachten dat je je draai niet kan vinden in je slaap. Je woelt en je woelt, maar die ideale slaapposi…
Nachtelijke krampen in de benen: oorzaken, behandeling, tipsNachtelijke krampen in de benen: oorzaken, behandeling, tipsPijnlijke beenkrampen die vooral ís nachts optreden: de meesten onder ons hebben er wel eens last van gehad. Het gaat om…
Pijnlijke voetenPijnlijke voetenPijnlijke voeten kunnen soms duidelijk aanwijsbare oorzaken hebben, bijvoorbeeld door een schimmelinfectie of een ingegr…
Kniepijn oorzaken en behandelingenKniepijn oorzaken en behandelingenEen veel voorkomend frustratie punt is knie pijn, een probleem dat vele oorzaken kan hebben. Het is belangrijk een goede…
Slaap: wat gebeurt er?Slaap: wat gebeurt er?Iedereen doet het maar veel mensen weten niet wat er tijdens hun slaap gebeurt. Slaap is een fysiologisch periodiek teru…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: PaintedFeet01, Pixabay
  • Geraadpleegd op 9 april 2019:
  • Aching Feet At Night? 5 Shocking Causes Of Your Discomfort, https://www.medicaldaily.com/5-causes-aching-feet-night-431985
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Common Causes of Foot Pain While Sleeping, https://www.huffpost.com/entry/common-causes-of-foot-pai_n_9745394
  • Foot Pain Keeping You Up At Night? Read This!, http://www.hyprocure.com/foot-pain-keeping-you-up-at-night/
  • Afbeelding bron 1: Tobyotter, Flickr (CC BY-2.0)
  • Afbeelding bron 2: Jill111, Pixabay

Reageer op het artikel "Pijn aan voeten tijdens nacht: Oorzaken nachteljke voetpijn"

Infoteur: Miske
Laatste update: 25-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Voetafwijkingen
Medische informatie…
Schrijf mee!