InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Oogonderzoek: Ziekten opsporen met oogonderzoeken

Oogonderzoek: Ziekten opsporen met oogonderzoeken

Oogonderzoek: Ziekten opsporen met oogonderzoeken Een uitgebreid oogonderzoek is om vele redenen belangrijk. Het gezichtsvermogen kan in de loop van de tijd zeer geleidelijk veranderen en mogelijk weet een patiënt niet eens dat hij een voorschrift voor een sterkere bril nodig heeft, of wie weet wel lijdt aan een sluipende oogziekte waarvoor een (dringende) medische behandeling noodzakelijk is. De oogarts voert verschillende onderzoeken uit tijdens een oogonderzoek, zodat hij oogaandoeningen zoals glaucoom, cataract (staar: troebele ooglens) of netvliesproblemen tijdig kan opsporen. Naast ooggerelateerde problemen is een oogarts eveneens in staat om tijdens een uitgebreid oogonderzoek andere gezondheidsproblemen te detecteren zoals onder andere suikerziekte, een schildklieraandoening en zelfs kanker.

Artritis (gewrichtsontsteking)

Er zijn verschillende soorten artritis (gewrichtsontsteking) in het oog, waaronder het syndroom van Sjögren (aandoening met droge ogen, een droge mond en een droge keel). Deze aandoeningen zijn allen op te sporen met een uitgebreid onderzoek van het oog.

Auto-immuunziekten opsporen via oogonderzoeken

Als het oog ontstoken is, wijst dit mogelijk op de aanwezigheid van lupus of een andere auto-immuunziekte.

Diabetes mellitus (suikerziekte)

Diabetes tast de kleine haarvaten in het netvlies van de ogen aan. Deze bloedvaten lekken bloed of een geelachtige vloeistof hetgeen een oogarts kan opsporen via een oogonderzoek. Deze oogproblemen als gevolg van suikerziekte staan in medische termen bekend als diabetische retinopathie.

Hartaanval

Bij het bekijken van het netvlies merkt de oogarts mogelijk vernauwde netvliesbloedvaten op met een speciale vorm. Dit uiterlijk is een risicofactor voor een hartaanval. Een snelle en juiste behandeling verkleint het risico op een hartaanval.

Hoge bloeddruk detecteren via oogonderzoek

Bloedvaten in het oog vertonen soms krommingen, knikken of scheuren. Deze symptomen zijn een mogelijke aanwijzing voor een hoge bloeddruk (hypertensie).

Hoog cholesterolgehalte

Het hoornvlies (cornea) heeft bij sommige patiënten een gelig uiterlijk of er is een gele ring rond de cornea aanwezig. Dit teken is vaak een indicatie van een hoog cholesterolgehalte. Soms bevinden zich eveneens plaques in de bloedvaten van het netvlies die op een verhoogd cholesterol kunnen wijzen. Een patiënt past best zijn levensstijl aan want een hoog cholesterolgehalte verhoogt het risico op onder andere een te hoge bloeddruk of een hartaanval.

Kanker opsporen via een oogtest

Oogmelanoom

Als de oogarts bij een oogonderzoek merkt dat de oogstructuur ongebruikelijk is, volgt vaak een doorverwijzing naar een specialist. Een oogmelanoom ontwikkelt zich in de cellen die zorgen voor de pigmentatie (kleur) in het oog. De oogarts gebruikt voor het opsporen van een oogmelanoom een helder licht en een vergrotende lens.

Huidkanker

Een oogonderzoek helpt eveneens bij het opsporen van huidkanker. Basaalcelcarcinomen kunnen op het ooglid verschijnen en kunnen zich zelfs via het oog naar de hersenen verspreiden (hersenmetastasen).

Multiple sclerose

Multiple sclerose gaat mogelijk gepaard met oogproblemen. Een patiënt met deze auto-immuunaandoening leidt mogelijk aan een verlies van het gezichtsveld, dubbelzien (diplopie) en oncontroleerbare oogbewegingen (nystagmus). Bij het onderzoeken van het oog merkt de oogarts mogelijk deze symptomen op.

Schildklieraandoeningen

Één van de typische kenmerken van een schildklieraandoening zijn uitpuilende ogen of uitstekende oogbollen. Deze aandoening staat ook bekend als de ziekte van Graves (overproductie van schildklierhormonen). De oogarts stelt de diagnose van een schildklierziekte op basis van de mate waarin beide ogen opzwellen door een ontsteking van de cellen.

Sikkelcelziekte

Sikkelcelziekte (sikkelcelanemie (bloedaandoening van rode bloedcellen) is op te sporen met een fundoscopie van het oog (onderzoek van de achterkant van het oog).

Tumoren

Een hangend ooglid (ptosis) of onregelmatig gevormde pupillen wijzen zijn op een nektumor of een aneurysma (uitstulping van een deel van een slagader).

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Leeftijdsgebonden maculadegeneratie: Preventie van oogziekteLeeftijdsgebonden maculadegeneratie: Preventie van oogziekteLeeftijdsgebonden maculadegeneratie is een veel voorkomende oogaandoening die zich meestal presenteert bij vijftigplusse…
Visual Evoked Potential (VEP): OogonderzoekVisual Evoked Potential (VEP): OogonderzoekVEP, wat staat voor Visual Evoked Potential, meet de elektrische activiteit in het visuele systeem. Wanneer licht van ee…
OCT-onderzoek: Oogonderzoek - NetvliesscanOCT-onderzoek: Oogonderzoek - NetvliesscanOCT, wat staat voor “Optical Coherence Tomography” maakt het mogelijk om dwarsdoorsneden van het oog te maken. Het OCT-a…
Honden die ziekten kunnen ruikenIn Nederland is een hond die aan de geur van patiënten darmbacteriën opspeurt die hen ziek kunnen maken. Deze ziekenhuis…
Zwangerschap en hoge bloeddrukZwangerschap en hoge bloeddrukHet hart pompt bloed in de bloedvaten door zich afwisselend samen te trekken en te ontspannen en dat gebeurt ongeveer 60…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: CommsEditors101, Pixabay
  • Geraadpleegd op 18 juni 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • 10 Diseases That an Eye Exam Can Detect, https://fisherswale.com/the-top-10-diseases-an-eye-exam-can-diagnose/
  • 5 diseases that can be detected in a routine eye exam, https://www.boavontade.com/en/health/5-diseases-can-be-detected-routine-eye-exam
  • 7 Health Problems Eye Exams Can Detect, https://yoursightmatters.com/7-health-problems-eye-exams-can-detect/
  • Get An Eye Exam: Arthritis to Cancer Seen in Eye, https://abcnews.go.com/Health/dozens-diseases-diagnosed-simple-eye-exam/story?id=16111097
  • Your Eyes Could Be the Windows to Your Health, https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/diagnosing-systemic-diseases-eye-exams

Reageer op het artikel "Oogonderzoek: Ziekten opsporen met oogonderzoeken"

Infoteur: Miske
Laatste update: 05-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Oogonderzoeken
Medische informatie…
Schrijf mee!