InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers): Type antidepressiva

Monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers): Type antidepressiva

Monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers): Type antidepressiva MAO-remmers zijn de eerste antidepressiva die werden geïntroduceerd in de jaren 50. Deze op voorschrift verkrijgbare medicijnen zijn meestal niet de eerste keuze bij de behandeling van psychische stoornissen. Patiënten moeten zich namelijk bij het nemen van dit medicijn houden aan verschillende voedingsbeperkingen. Ook mogen bepaalde patiëntengroepen dit medicijn niet nemen, of mogen patiënten dit medicijn niet met andere antidepressiva nemen, omdat ze anders een grote kans lopen op het krijgen van het serotoninesyndroom. Verder komen ook mogelijk bijwerkingen tot stand. MAO-remmers zijn daarom alleen een behandelingsoptie als alle andere medicijnen niet succesvol zijn. De maximale effecten van het medicijn zijn tot slot pas merkbaar na enkele weken.

Namen van medicijn

MAO-remmers staan bekend onder volgende namen:
  • Fenelzine (Nardil) (voor de behandeling van een depressie)
  • Moclobemide (Aurorix) (voor de behandeling van een depressie)
  • Rasagiline (voor de behandeling van de ziekte van Alzheimer)
  • Selegiline (Eldepryl) (voor de behandeling van de ziekte van Alzheimer) (verkrijgbaar in de vorm van een huidpleister)
  • Tranylcypromine (Tracydal of Parnate) (voor de behandeling van een depressie)

Toepassingen van MAO-remmers

Monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers) zijn een aparte klasse van antidepressiva en behandelen verschillende vormen van een depressie en andere psychische aandoeningen zoals een paniekstoornis, een sociale fobie en een atypische depressie. Ook zijn de medicijnen inzetbaar voor het behandelen van de ziekte van Parkinson (neurologische aandoening met bevingen) en multiple systeematrofie (neurodegeneratieve ziekte met symptomen met betrekking tot de beweging en de bloeddruk).

Contra-indicaties van type antidepressiva

Epileptische aanvallen

Patiënten met een voorgeschiedenis van epileptische aanvallen of epilepsie mogen MAO-remmers niet nemen; deze medicijnen lokken namelijk mogelijk aanvallen uit.

Patiënten met een geschiedenis van hoofdpijn mogen dit medicijn mogelijk niet nemen / Bron: Geralt, PixabayPatiënten met een geschiedenis van hoofdpijn mogen dit medicijn mogelijk niet nemen / Bron: Geralt, Pixabay

Hypertensieve crisis

Ook moeten bepaalde patiënten met een bepaalde medische geschiedenis MAO-remmers vermijden, omdat dit een hypertensieve crisis kan veroorzaken:

Serotoninesyndroom

Patiënten mogen geen monoamineoxidaseremmers mengen met andere antidepressiva zoals selectieve serotonine heropname remmers (SSRI's). Deze combinatie van geneesmiddelen leidt mogelijk tot het serotoninesyndroom, dat mogelijk dodelijk is. Ook het gebruik van sint-janskruid in combinatie met MAO-remmers is uit den boze omdat dit leidt tot het serotoninesyndroom.

Volgende mogelijke symptomen komen tot stand bij het serotoninesyndroom.

Bovendien moeten patiënten bij het veranderen van MAO-remmers naar een ander antidepressivum zichzelf twee weken de tijd geven om de nieuwe behandeling te starten, om interactie (een wisselwerking) met het geneesmiddel te voorkomen.

Bij het nemen van MAO-remmers mag een patiënt geen alcohol drinken / Bron: Jarmoluk, PixabayBij het nemen van MAO-remmers mag een patiënt geen alcohol drinken / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Verhoogd tyraminegehalte

MAO-remmers voorkomen de afbraak van tyramine in het lichaam. Patiënten die monoamineoxidaseremmers gebruiken en voedsel of dranken met tyramine consumeren, vertonen een hoog tyraminegehalte in het serum. Een hoog niveau van tyramine veroorzaakt een plotselinge toename van de bloeddruk, wat bekend staat als de 'tyramine-pressorrespons'. Een hoog tyramineniveau leidt zeer sporadisch tot een hersenbloeding waaraan een patiënt mogelijk komt te overlijden.

De volgende voedingsmiddelen bevat veel tyramine en moeten mensen vermijden:
  • alcohol
  • alle noten
  • avocado's
  • bananen
  • dadels
  • kaas
  • kalkoen
  • lever
  • oud voedsel
  • overrijpe vruchten
  • rozijnen
  • salami
  • sojasaus en andere gefermenteerde sojaproducten
  • tofu
  • tuinbonen
  • vijgen
  • vis
  • worst
  • zuurkool

De patiënt moet al deze middelen tot twee weken na het stoppen met MAO-remmers vermijden.

Werkingsmechanisme

Monoamine-oxidaseremmers blokkeren het monoamine-oxidase-enzym. Dit enzym breekt verschillende soorten neurotransmitters (chemische boodschappers) uit de hersenen af: norepinefrine, serotonine, dopamine en tyramine. MAO-remmers remmen bijgevolg de afbraak van deze neurotransmitters, waardoor hun waarden stijgen en ze kunnen werken aan de cellen die zijn getroffen door een depressie.

Toediening

MAO-remmers nemen patiënten in via de mond (oraal), maar de soort antidepressiva zijn ook beschikbaar als een huidpleister. De huidpleisters bieden mogelijk voordelen voor patiënten, omdat ze minder bijwerkingen veroorzaken dan de orale toediening. Patiënten die lagere doses MAO-remmers gebruiken, hoeven niet zo strikt te zijn in hun voeding als patiënten die hogere doses nemen.

Effectiviteit van geneesmiddel

Het kost meestal tijd om de therapeutische effecten van het medicijn te ervaren. Meestal begint het medicijn binnen twee tot drie weken effectief te worden. Patiënten moeten echter het antidepressivum gedurende ten minste zes maanden gebruiken voor het maximale therapeutische voordeel. Patiënten die minder dan zes maanden een antidepressivum gebruiken, hebben vaak een hoge mate van een symptomatische terugval.

Sommige patiënten ervaren als bijwerking slaapklachten / Bron: Unsplash, PixabaySommige patiënten ervaren als bijwerking slaapklachten / Bron: Unsplash, Pixabay

Bijwerkingen

De meest voorkomende bijwerkingen zijn:

Wisselwerking (interactie) met andere medicijnen

Elke patiënt die die een operatie onder algemene anesthesie moet ondergaan, mag gedurende ten minste tien dagen vóór de operatie geen MAO-remmers innemen om een interactie met het geneesmiddel te voorkomen. Verder mogen andere typen antidepressiva niet worden ingenomen in combinatie met de monoamineoxidaseremmers omdat anders de kans bestaat op het ontwikkelen van het serotoninesyndroom.

Overdosis van monoamineoxidaseremmers

Patiënten die MAO-remmers gebruiken, krijgen mogelijk te maken met een overdosis. De ernst hangt af van de hoeveelheid die de patiënt heeft ingenomen maar ook van het type monoamineoxidaseremmers dat hij heeft ingenomen. De patiënt lijdt aan milde tot ernstige symptomen die al dan niet omkeerbaar zijn. Volgende symptomen wijzen mogelijk op een overdosering van het soort antidepressivum:

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Depressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDepressie: antidepressiva - medicijnen tegen depressieDankzij antidepressiva kan uw stemming verbeterd worden. Meestal duurt het enkele weken voor u de positieve resultaten e…
Bijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontstekingBijwerkingen van ACE-remmers: blindedarmontstekingACE-remmers oftewel remmers van het angiotensine-converting enzyme zijn veel gebruikte medicijnen. Deze medicamenten wor…
Antidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaAntidepressiva soorten: tricyclische antidepressivaEr zijn verschillende antidepressiva soorten. Tricyclische antidepressiva zijn een van de eerste medicijnen tegen een de…
Crime - Jesse Remmers, rijk in hasjAls Jesse Remmers voor een gewapende overval in de gevangenis belandt, komt hij Guiseppe ‘Peter’ la Serpe tegen en verte…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Stevepb, Pixabay
  • Geraadpleegd op 15 augustus 2019:
  • Monoamine Oxidase Inhibitors (MAOI), https://www.ncbi.nlm.nih.gov/books/NBK539848/
  • Monoamine oxidase inhibitors (MAOIs), https://www.mayoclinic.org/diseases-conditions/depression/in-depth/maois/art-20043992
  • Monoamine oxidase inhibitors, https://www.drugs.com/drug-class/monoamine-oxidase-inhibitors.html
  • Monoamine-oxidaseremmer, https://nl.wikipedia.org/wiki/Monoamine-oxidaseremmer
  • What Are MAO Inhibitors?, https://www.healthline.com/health/depression/what-are-mao-inhibitors
  • Afbeelding bron 1: Geralt, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jarmoluk, Pixabay
  • Afbeelding bron 3: Unsplash, Pixabay

Reageer op het artikel "Monoamineoxidaseremmers (MAO-remmers): Type antidepressiva"

Infoteur: Miske
Laatste update: 19-08-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Klassen geneesmiddelen
Medische informatie…
Schrijf mee!