InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Alcoholintoxicatie: Behandeling van alcoholvergiftiging

Alcoholintoxicatie: Behandeling van alcoholvergiftiging

Alcoholintoxicatie: Behandeling van alcoholvergiftiging Alcoholintoxicatie (levensbedreigende dronkenschap of alcoholvergiftiging) is een ernstige aanduiding die tot stand komt door het in korte tijd drinken van grote hoeveelheden alcohol. Hierdoor ontstaan allerlei negatieve gedragingen en fysieke effecten, zoals coördinatieproblemen, verwardheid en braken. Een behandeling van alcoholvergiftiging is snel nodig om complicaties te voorzien. De arts zorgt er voor dat de patiënt stabiel wordt en zet daarna ondersteunende zorgen in. Complicaties van alcoholvergiftiging zijn bijvoorbeeld epileptische aanvallen, aspiratiepneumonie en verwondingen.

Oorzaken van alcoholvergiftiging

Alcoholintoxicatie duidt op de negatieve gezondheidseffecten als gevolg van het recent drinken van ethanol (alcohol). De lever zorgt er normaal gesproken voor dat de gifstoffen van alcohol niet in de bloedbaan terechtkomen. Door echter in korte tijd grote hoeveelheden alcohol te consumeren, kan de lever dit alles niet meer bijbenen.

Risicofactoren van alcoholintoxicatie

In een sociale situatie waarin zwaar drinken gebruikelijk is, komt alcoholvergiftiging vaker tot stand. Verder lopen patiënten met een impulsieve persoonlijkheid ook meer kans deze alcoholgerelateerde aandoening. Volwassenen en mannen van middelbare leeftijd zijn het vaakst getroffen.

Symptomen

De symptomen van alcoholintoxicatie variëren sterk van patiënt tot patiënt en hangen af van een eerdere ervaring met alcohol, het nemen van medicijnen, bepaalde medische aandoeningen en de alcoholconcentratie in het bloed.

De symptomen van acute alcoholvergiftiging bestaan onder meer:

Diagnose en onderzoeken

De definitieve diagnose van alcoholvergiftiging is gebaseerd op een bloedonderzoek voor alcohol. Het alcoholgehalte in het bloed bedraagt 3 tot 4 promille bij patiënten met alcoholvergiftiging. Om andere aandoeningen uit te sluiten, bijvoorbeeld hypoglykemie (verlaagde bloedsuikerspiegel), een beroerte, het gebruik van andere bedwelmende middelen, psychische problemen enzovoort, is het ook belangrijk om het gedrag van de patiënt te observeren wanneer hij nuchter is.

Behandeling

Acute alcoholvergiftiging is een medisch noodgeval omdat een patiënt sporadisch komt te overlijden door ademhalingsfalen of aspiratiepneumonie (longontsteking door het inademen van vreemde stoffen) door het braken wanneer de patiënt bewusteloos is. De patiënt moet direct stoppen met drinken. Koud douchen, koffie drinken en andere huisremedies werken niet; de patiënt moet onmiddellijk naar het ziekenhuis. Ook mag hij niets eten want hij zou daarin kunnen stikken (door aspiratiepneumonie). Via een spoedbehandeling moet de arts dan de luchtweg openen en de ademhaling stabiliseren en handhaven. Dit gebeurt door braaksel te verwijderen of, als de patiënt bewusteloos is of een verminderde kokhalsreflex heeft, de luchtpijp intuberen (tracheostomie). Verder krijgt de patiënt intraveneus (via een ader) vocht, vitaminen en glucose toegediend waardoor uitdroging voorkomen wordt en de bloedsuikerspiegel verhoogt. Verder is het mogelijk om giftige stoffen uit het bloed te verwijderen; dit gebeurt via hemodialiyse. Tot slot zijn andere ondersteunende behandelingen en medicatie inzetbaar bij patiënten met alcoholvergiftiging.

Complicaties door drinken van grote hoeveelheden alcohol in korte tijd

In meer extreme gevallen kent alcoholvergiftiging levensbedreigende complicaties zoals:
  • ademhalingsproblemen vanwege braaksel dat in de longen komt
  • coma
  • ernstige uitdroging
  • hersenschade
  • stikken in het eigen braaksel (aspiratiepneumonie)

Ook komen patiënten soms te overlijden als gevolg van alcoholintoxicatie. Een snelle behandeling is met andere woorden noodzakelijk.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging)Alcohol intoxicatie (alcoholvergiftiging) is een ernstige conditie die zelfs tot de dood kan leiden. Een alcholvergiftig…
Delirium door alcoholintoxicatie en alcoholonthoudingDelirium door alcoholintoxicatie en alcoholonthoudingEen delirium, ook wel delier genoemd, is een psychiatrische aandoening die gekenmerkt wordt door gestoorde cognitieve en…
CO vergiftiging voorkomen en herkennenCO vergiftiging (of koolstofmonoxide vergiftiging) maakt elk jaar tientallen doden. Dit valt te wijten aan het 'stille'…
Vergiftiging: eerste hulpVergiftiging: eerste hulpVergiftiging en eerste hulp: wat te doen? Laten braken, norit toedienen of melk drinken? Bij het innemen van een giftige…
Waarom alcohol ongezond is voor kinderenWaarom alcohol ongezond is voor kinderenAls een kind tien jaar is denk je misschien nog niet aan uitgaan en alcohol, maar je kunt er beter te vroeg dan te laat…
Bronnen en referenties
  • Inleidingsfoto: Jarmoluk, Pixabay
  • Geraadpleegd op 6 september 2019:
  • Alcohol en alcoholintoxicatie, https://apotheekteirlinck.be/alcohol-en-alcoholintoxicatie/
  • Alcohol Intoxication Treatment, https://www.webmd.com/mental-health/addiction/alcohol-intoxication-treatment
  • Alcohol poisoning, https://www.webmd.com/mental-health/addiction/alcohol-poisoning-overview#1
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Eerste hulp bij alcoholvergiftiging, https://www.gezondheidenwetenschap.be/eerste-hulp/eerste-hulp-bij-alcoholvergiftiging
  • Symptoms and Signs of Alcohol Intoxication, https://www.emedicinehealth.com/alcohol_intoxication/symptom.htm

Reageer op het artikel "Alcoholintoxicatie: Behandeling van alcoholvergiftiging"

Infoteur: Miske
Gepubliceerd: 09-09-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Alcoholaandoeningen
Medische informatie…
Schrijf mee!