InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Ruwe (schrale) huid: Oorzaken, symptomen en behandeling

Ruwe (schrale) huid: Oorzaken, symptomen en behandeling

Ruwe (schrale) huid: Oorzaken, symptomen en behandeling Een ruwe huid treft mannen en vrouwen van alle leeftijden. Wanneer patiënten kampen met een schrale huid, heeft deze een ongelijke textuur en voelt deze grof en hobbelig aan. Een ruw aanvoelende huid is vaak aanwezig op het gezicht, maar heel het lichaam is mogelijk getroffen. Dit symptoom is vaak het resultaat van droogheid van de huid en een opeenhoping van dode huidcellen. Ook enkele huidziekten en scheerirritatie leiden mogelijk tot dit symptoom. Mogelijk gaan nog andere tekenen gepaard bij een huid die schraal aanvoelt, zoals jeuk, pijn en verkleurde huidgebieden. Speciale vochtinbrengende middelen, andere huidverzorgingsproducten en enkele zelfzorgmaatregelen zijn beschikbaar voor het verkrijgen van een zachte huid. Werken deze middeltjes niet, dan is medisch advies noodzakelijk omdat dan mogelijk sprake is van een onderliggende (huid)ziekte die een professionele medische behandeling vereist.

Oorzaken van ruwe, schrale huid

Overmatige blootstelling aan de zon leidt mogelijk tot een droge, ruwe huid / Bron: Blueeve, PixabayOvermatige blootstelling aan de zon leidt mogelijk tot een droge, ruwe huid / Bron: Blueeve, Pixabay

Droge huid

Huid die ruw aanvoelt, vooral op de handen en voeten, is vaak het resultaat van droogheid en een opeenhoping van dode huidcellen. De droogheid ontstaat bijvoorbeeld door de aanwezigheid van minder talgklieren (handen en voeten) of de blootstelling aan een aantal zware omgevingsfactoren (veel contact met water, chemicaliën, extreme weersomstandigheden, wrijving, zon, ). Verder leiden enkele aandoeningen mogelijk tot een droge huid zoals een te traag werkende schildklier (hypothyreoïdie) en een vitamine A-tekort, een nierziekte of ondervoeding). Tot slot vernieuwt de huid zichzelf van nature; dit proces verloopt echter trager met het verouderen. Hierdoor kampen patiënten sneller met een huid die droog en schraal aanvoelt.

Huidziekten

Bepaalde huidaandoeningen versnellen eveneens de ophoping van dode cellen en leiden dan tot een ruwe, hobbelige huid, zoals bijvoorbeeld:

Scheerirritatie

Huidirritatie door scheren leidt mogelijk ook tot een ruwe huid. Scheerirritatie veroorzaakt namelijk mogelijk folliculitis (ontsteking van de haarzakjes met pijn en jeuk aan de huid), scheerbrand of ingegroeide haren, waardoor een patiënt te maken krijgt met een ruw aanvoelende huid.

Symptomen geassocieerd met een ruw aanvoelende huid

De ruwe, schrale huid verschijnt meestal op het gezicht, de nek, de benen, de rug, de handen, de armen, de ellebogen, de voeten en de dijen, maar dit is op heel het lichaam mogelijk. De huid voelt daar droog en schilferig aan. Soms komen ook bijkomende tekenen tot stand, zoals een aanhoudende, geïrriteerde ruwe huid met dikke schubben (psoriasis) of een rode, ruwe huid op de wangen (eczeem), pijn, jeuk, een gebarsten huid en/of een trekkende huid. Verder is vaak sprake van kleine tot grote vlekken of plekken op de huid die ruw aanvoelen die huidkleurig, bruin, rood of wit gekleurd zijn. Soms hebben patiënten enkel ruwe huidgebieden waarbij geen andere klachten aanwezig zijn.

Behandeling van ruwheid van huid

Veel water drinken houdt de huid vochtig / Bron: Jarmoluk, PixabayVeel water drinken houdt de huid vochtig / Bron: Jarmoluk, Pixabay

Droge huid behandelen

De huidtextuur verzachten en verbeteren is mogelijk met huidverzorgingsproducten en lotions die de huid bevochtigen. Hyaluronzuur is een heilzaam hydraterend ingrediënt omdat het helpt vocht uit de omgeving in de huid te trekken. Bovendien helpen lotions en crèmes met ceramiden de huidbarrière te herstellen om vocht vast te houden. Salicylzuur en melkzuur exfoliëren de huid door het afstoten van dode huidcellen aan te moedigen en helpen op hun beurt de textuur van een ruwe, hobbelige huid te verbeteren. Ook houden huidverzorgingsproducten met een kalmerend ingrediënt zoals niacinamide de huid comfortabel.

Risicofactoren vermijden

Patiënten vermijden bovendien best volgende dingen:
  • de ruwe huid krachtig schrobben
  • overmatig peelingproducten gebruiken
  • ruwe zeep gebruiken
  • schurende stoffen dragen
  • strakke kleding dragen
  • warme, lange douches nemen

Onderliggende oorzaken aanpakken

De patiënt pakt ook het best de oorzaken aan. Vermijd daarom bijvoorbeeld huidcontact met producten die leiden tot klachten, gebruik lauw water, baad niet te lang en bescherm de huid tegen alle weersomstandigheden. Verder is het verstandig om zoveel mogelijk water te drinken om de huid voldoende vochtig te houden, zodat deze niet zo snel uitdroogt. Een droge huid is mogelijk eveneens het resultaat van een onderliggende ziekte; deze behandelt de arts eveneens om de ruwheid van de huid te behandelen.

Prognose van huid die ruw aanvoelt

In de meeste gevallen is het dankzij het dagelijks gebruik van een speciale huidlotion of een speciaal vochtinbrengend middel mogelijk om weer een gladde, zachte huid te krijgen. Helpt dit niet, dan is vaak sprake van een (chronische) huidziekte of een ander onderliggend gezondheidsprobleem. Het is in dat geval aangewezen om een dermatoloog (huidarts) te bezoeken die de oorzaak van de schrale huid kan diagnosticeren en aanvullende behandelingsopties aanbiedt.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Wat moet je doen tegen een droge huid?Wat moet je doen tegen een droge huid?Een droge huid is geen zware medische aandoening, maar het is toch iets vervelends. Gelukkig bestaan er genoeg oplossing…
Wondermiddel tegen rimpels en droge huidWondermiddel tegen rimpels en droge huidZoek je een wondermiddel tegen rimpels, voor droge huid of gecombineerde huid? Etherische oliën zijn de oplossing. Ze zi…
Weleda Skin Food: voeding voor de huid van lichaam & gezichtWeleda Skin Food is een huidcrème op basis van natuurlijke plantenextracten, wassen en plantaardige oliën. Het is een ve…
Eelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt en likdoorns & Oorzaak en behandelingEelt is een stuk ruwe, verdikte huid op handen, voeten of ander plaatsen waar door druk of irritatie de huidcellen versn…
Huidveroudering, waardoor?Elke huid wordt ouder, maar wat zijn de oorzaken dat de ene huid sneller oud wordt dan de andere huid?
Bronnen en referenties
  • Geraadpleegd op 28 oktober 2019:
  • Coëlho, medisch zakwoordenboek, digitale editie, versie 2010
  • Droge huid: Oorzaken en behandeling van uitgedroogde huid, https://mens-en-gezondheid.infonu.nl/aandoeningen/191286-droge-huid-oorzaken-en-behandeling-van-uitgedroogde-huid.html
  • Ruwe huidplekken: schilferen tegengaan door hydratatie, https://www.laroche-posay.be/nl/artikel/schilferige-huid/a4222.aspx
  • What Can I Do About the Rough Skin on My Arms?, https://kidshealth.org/en/teens/keratosis-pilaris.html
  • What Causes Rough Skin Patches & How to Get Rid of Them , https://www.cerave.com/skin-concerns-101/rough-and-bumpy-skin/what-causes-rough-skin-patches-how-to-get-rid-of-them
  • Afbeelding bron 1: Blueeve, Pixabay
  • Afbeelding bron 2: Jarmoluk, Pixabay

Reageer op het artikel "Ruwe (schrale) huid: Oorzaken, symptomen en behandeling"

Infoteur: Miske
Laatste update: 30-10-2019
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Huidziekten
Medische informatie…
Schrijf mee!