InfoNu.nl > Mens en Gezondheid > Aandoeningen > Acne rosacea: volwassenenacne

Acne rosacea: volwassenenacne

Acne rosacea: volwassenenacne Dacht je eindelijk van die jeugdpuistjes af te zijn, krijg je op latere leeftijd opnieuw acne?! Acne rosacea is een aandoening die op het eerste gezicht veel gelijkenis vertoont met jeugdpuistjes, waardoor het dikwijls volwassenenacne genoemd wordt. Acne rosacea verschilt echter op een aantal punten met jeugd acne. In dit artikel worden de verschijnselen van acne rosacea en de behandeling van rosacea besproken. Acné rosacea wordt soms ook wel volwassenenacné genoemd. Acne rosacea is een aandoening die - de naam zegt het al - veel weg heeft van acne. Het grote verschil met 'gewone' acne is echter dat de huid niet vet is en dat er geen mee-eters voorkomen. De oorzaak van acne rosacea is niet duidelijk. Acne rosacea ontstaat over het algemeen op middelbare leeftijd en treft met name vrouwen en mensen met een lichter huidtype.

Verschijnselen acne rosacea

Acne rosacea wordt gekenmerkt door huidontstekingen die gepaard gaan met bultjes, puistjes en roodheid. De roodheid wordt dikwijls versterkt door kleine adertjes, welke het gezicht een soort blozende uitstraling geeft.

Stadia van acne rosacea

Er worden een aantal fasen of stadia onderscheiden bij de aandoening:
  • Stadium 1: blozende wangen, het blozen houdt echter soms wel uren aan. Op de wangen worden kleine vaatjes zichtbaar welke niet meer verdwijnen. Dit worden teleangiectasieen genoemd. Wanneer de gezichtshuid in aanraking komt met wind, kou of wassen van het gezicht kan er een prikkelende pijn optreden.
  • Stadium 2: in het gezicht onstaan rode bultjes (papels) en puistjes (pustels), met name op de wangen, kin en neus. Bij gewoon acé worden er dan bacteriën aangetroffen, dit is bij acne rosacea niet het geval.
  • Stadium 3: er kunnen grotere pustels op de huid ontstaan en de contouren van het gezicht kunnen veranderen. Door een combinatie van een aantal processen kan de huid dik worden, waardoor phyma ontstaan. Rhinophyma komt het meest voor, dit is een verdikking van de neus.

Rosacea van de ogen

Bij sommige mensen slaat de acne rosacea door naar de ogen. De meest typerende klacht is het gevoel een zandkorreltje in het oog te hebben. Rosacea komt het meest voor op de oogleden, dit wordt blepharitis genoemd. Het komt voor dat mensen enkel acne rosacea bij de ogen hebben, en niet in de rest van het gezicht.

Behandeling acne rosacea

Wat bij elke huid van belang is, maar vooral bij een huid met acne rosacea, is het behandelen van de huid met beleid. Gebruik zeepvrije wasgels en crèmes, dep de huid na het wassen droog en wrijf niet, gebruik geen scrubhandschoen, gebruik geen irriterende cosmetica en wees voorzichtig met zonlicht. Wanneer deze maatregelen niet afdoende zijn, kan men de hulp inschakelen van de huisarts.

Acne rosacea wordt in de eerste plaats behandeld met een antibioticum, omdat men daarmee de onderliggende huidontstekingen behandeld. Het antibioticum heeft meestal de vorm van een smeersel of pillenkuur. De kleine verwijde bloedvaten kunnen behandeld worden met lasertherapie of laserchirurgie. Metronidazol is een veelvoorgeschreven gel.

Wanneer deze gel niet voldoende effect geeft, kan men overgaan op een oraal antibioticum. Deze kuren moeten langer volgehouden worden en worden vaak in combinatie met metronidazol voorgeschreven. Veelgebruikte antibiotica bij acne rosacea zijn:
  • Tetracycline
  • Doxycycline
  • Minocycline

Mensen die ernstige acne rosacea hebben welke met heftige ontstekingen gepaard gaat kunnen baat hebben bij isotretinoine, een product met de merknaam Roaccutane. Dit middel heeft echter nogal wat bijwerkingen en het is de vraag of de voordelen opwegen tegen de potentiële nadelen.

Lees verder

Gerelateerde artikelen
Rosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans: bultjes, puistjes en roodheid in gezichtRosacea fulminans, ook bekend als 'pyoderma faciale', is een zeldzame, ernstige variant van rosacea en wordt gekarakteri…
Rosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea: rode vlekken in gezicht, rode vlekken in nek, halsRosacea is een frequent voorkomende chronische huidaandoening, met als belangrijkste symptomen: een brandend of tintelen…
Rosacea: verschijnselen, behandelingRosacea: verschijnselen, behandelingRosacea is een ontsierende huidafwijking van het gezicht. Het komt vooral voor bij vrouwen boven de 30, maar kan ook man…
Rosacea, is te verminderen!Rosacea, voor velen een onbekende aandoening behalve voor diegene die het hebben. Het is een ernstige huidaandoening in…
Rosacea: symptomen, diagnose en behandeling van de huidRosacea: symptomen, diagnose en behandeling van de huidHet hebben van puistjes, roodheid en overgevoeligheden in het gezicht komt vaak voor en wordt geregeld vergist met acne.…

Reageer op het artikel "Acne rosacea: volwassenenacne"

Reacties

Peter, 12-05-2015 21:34 #3
Hallo,
ook ik kreeg van mijn huidspecialiste metronidazol voorgeschreven. Deze crème deed haar werk heel goed, gaf ook een verkoelend effect. Maar toen de tube leeg was, kwamen na een paar dagen de roodheid en jeuk al terug.
Zo ben ik kort daarop met TeaTree olie gestart, een drietal druppels in een beetje normale crème met amandelolie gemengd gaven bij mijn althans een perfect resultaat. Het is natuurlijk, de geur is niet super aangenaam maar verdwijnt snel, en het verfrist ook goed. Let wel dat TeaTree olie allergische reacties kan geven, en er bestaan vele kwaliteiten, dus zeker niet de eerste de beste (goedkoopste) in huis halen.
Hou het gezond,
groetjes, Peter

Bruchemm (infoteur), 16-07-2010 16:18 #2
Slik eens vitamine B complex, Vitamine C en Lyssine tabletten. Scheelt enorm!

Ton, 12-08-2009 21:54 #1
Ben inmiddels een man van 56 jaar en heb nog steeds last van acne rosacea, is begonnen toen ik 18 jaar oud was.

Infoteur: Melod
Laatste update: 06-09-2009
Subrubriek: Aandoeningen
Special: Acne
Reacties: 3
Medische informatie…
Schrijf mee!